Ämne: filmer

Erfaren medlem kallt kaffe med sockers avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Idag lånade jag Sergej Eisensteins Pansarkryssaren Potemkin på bilbioteket. Det var ett par år sedan jag såg den senast, dessutom på VHS om jag minns rätt. Detta är en digitalt restaurerad dvd-utgåva. Kan nog bli en angenäm upplevelse.

Här är en klassisk scen:

Och jag lämnar inga fotspår ens i sand...

Medlem Alvins avatar
    Reg.datum
    Jul 2008

Standard

Mina 10 bästa filmer 2009 (utan inbördes ordning)

Gran Torino
    Inglourious Basterds
    (500) Days of summer
    Slumdog Millionaire
    Det vita bandet
    The Wrestler
    The Hurt locker
    Frozen River
    Coraline
    jag går ensam in i ljuset...

Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Alvin Visa inlägg
    Mina 10 bästa filmer 2009 (utan inbördes ordning)

Gran Torino
    Inglourious Basterds
    (500) Days of summer
    Slumdog Millionaire
    Det vita bandet
    The Wrestler
    The Hurt locker
    Frozen River
    Coraline
    Bra lista.

De tre fetstilta har jag nog ingen koll på alls, men får väl kolla upp dem nu med tanke på de övriga du listade.

Edit: Åh fan. Det vita bandet är visst Hanekes senaste. Shame on me. Den filmen måste jag verkligen kolla upp.
    Senast redigerat av kallt kaffe med socker den 2009-12-22 klockan 23:16.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2005

Standard

LÄNGTAR!

Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Kollar på "the Baker" på tv 4 film. Mycket skojig!
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)

& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Idag såg jag en riktig klassiker för första gången, Metropolis från 1927. Det är rätt svårt att betygsätta en sån film 85 år senare, men lika svårt att inte förundras av scenografi och uppfinningsrikedom. Man önskar nästan man kunde sett den på premiären med dåtidens ögon.

Erfaren medlem Automatvapens avatar
    Reg.datum
    Jul 2005

Standard

På begäran av döden så skulle jag ge en liten verdict på "District 9" efter att jag hade sett den.

Grundhandling (eller vad jag ska kalla det):
    District 9 utspelar sig i Johannesburg.
    Runt 1980 anländer ett rymdskepp med rymdvarelser som är i stort behov av hjälp. Regeringen tar in dem och placerar de i ett område de kallar för District 9. Efter 20 år så har distriktet förvandlats till en slum där rymdvarelserna måste slåss om överlevnad och regeringen beslutar sig därför för att placera dem i ett koncentrationsläger.
    En särskild person befodras alltså till att leda operationen och självklart händer det lite saker som kommer att driva handlingen framåt.

Det börjar alltså som en filmdokumentär och övergår så småningom till en kamp om överlevnad.
    Peter Jackson får också utlopp till sin förkärlek för splatter. Dock inte lika mycket splatter som han är känd för:P

Min bedömning?
    Klart sevärd. Visst ibland haltar filmen en aning men den hämtar snabbt upp sig själv igen som gör en nyfiken på att se vad som händer sedan.

7/10 är den minst värd.
    Clive_Burrs_granne: Jag tycker du är sötare, för du har inte hans gigantiska å fula näsa.

kentidiiot: Politiktråden låstes, har aldrig fått ligga så mycket som då!

Portfolio:http://www.berntsten.se/

Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Är det rimligt att 9 miljoner av våra skattepengar läggs på att Janne Loffe Carlsson ska få göra skitfilm?

http://www.dn.se/kultur-noje/filmrec...ghet-1.1019461
    Nej.

Citat Ursprungligen postat av Automatvapen Visa inlägg
    På begäran av döden så skulle jag ge en liten verdict på "District 9" efter att jag hade sett den.

Blandade du ihop mig med Ett öde värre än döden? Det var i alla fall jag som efterlyste ett omdöme. Han också kanske, vad vet jag.

Jag tackar för texten, tänker väl kanske hyra filmen när den släpps på dvd på andra sidan nyår.

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

http://www.imdb.com/title/tt0302886/

såg den här idag och jag måste säga att det är fan en av de allra bästa filmer jag sett på länge. så oerhört många gapskratt och vince vaughns karaktär var ju så jävla klockren. sen att sean william scott (aka the stiffmeister) dyker upp i en biroll med världens fulaste hockeyfrilla som macgyver ringde och ville ha tillbaka i kombination med en ful blond truckermustasch var ju så jävla kul att det inte finns. sanslöst rolig film och oerhört sevärd. helt i min anda
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Erfaren medlem Flaskbottnadgaphalss avatar
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Är det rimligt att 9 miljoner av våra skattepengar läggs på att Janne Loffe Carlsson ska få göra skitfilm?

http://www.dn.se/kultur-noje/filmrec...ghet-1.1019461
    Hellre de än feminin porr.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

göta kanal är ingen skitfilm, det är kriterna som inte har nån jävla koll alls. skita på sig av upphetsning över bissarna bergmanfilmer som inte en jävel förstår sig på och som folk än mindre går och ser, bara skumma kulturstrateger i mörk polotröja och basker. 1 miljon biobesökare på de två föregående filmerna kan inte ha fel, filmkritiker har ingen som helst smak. låt svenska folket och hur många besökare filmer har avgöra huruvida en film är bra eller inte...
    robert smith

Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    göta kanal är ingen skitfilm, det är kriterna som inte har nån jävla koll alls. skita på sig av upphetsning över bissarna bergmanfilmer som inte en jävel förstår sig på och som folk än mindre går och ser, bara skumma kulturstrateger i mörk polotröja och basker. 1 miljon biobesökare på de två föregående filmerna kan inte ha fel, filmkritiker har ingen som helst smak. låt svenska folket och hur många besökare filmer har avgöra huruvida en film är bra eller inte...
    Nu har inte jag sett tredje delen av denna filmserie, skrattade lite åt DNs recension som kulmerade i en... nolla
    De två första filmerna, som jag tyvärr sett, är inte speciellt bra. Så jag förstår inte alls hur de kan vara populära hos folk som är äldre än 8-10 år.
    Sen finns det andra filmer att se än de Bergman spelade in. Om man nu inte har bra smak nog att uppskatta hans verk (Fanny & Alexander är en sann klassiker). Menar, man behöver inte se skräp bara för att distansera sig från sanna klassiker...

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

allt som filmkritiker gillar är skit och det man ska gå och se på bio är det som filmkritikerna ger ettor och tvåor. den regeln funkar alltid. ta bort alla kulturstrateger som hinkar rödvin och sitter med sina tajta polos och baskrar på filmsidorna och sätt vanligt folk till att recensera filmer, då får man den sanna bilden av vad som är bra film och inte...
    robert smith

Erfaren medlem Automatvapens avatar
    Reg.datum
    Jul 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av kallt kaffe med socker Visa inlägg
    Nej.

Blandade du ihop mig med Ett öde värre än döden? Det var i alla fall jag som efterlyste ett omdöme. Han också kanske, vad vet jag.

Jag tackar för texten, tänker väl kanske hyra filmen när den släpps på dvd på andra sidan nyår.
    Ja förlåt^^ Det har kanske med era avatarer att göra. De liknar varandra kan jag tycka.
    Clive_Burrs_granne: Jag tycker du är sötare, för du har inte hans gigantiska å fula näsa.

kentidiiot: Politiktråden låstes, har aldrig fått ligga så mycket som då!

Portfolio:http://www.berntsten.se/

Erfaren medlem Havsänglars avatar
    Reg.datum
    Mar 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Tycker inte att Göta kanal är bra, nej. Men sen så äger jag ju faktiskt både en mörk polotröja och en basker, så det kanske inte går att lita på vad jag säger. Intressant också att dina exempel på filmer alltid är [någon svensk komedi/buskis] och Bergman. Tror jag har läst ungefär exakt det här inlägget av dig vid hur många tillfällen som helst.

Uppdatera dig! Läs lite recensioner. Det är knappast som att filmrecensenterna sitter och hyllar Bergman nu. Ganska död och ganska lite film från honom om man säger så. Och det är ju ändå recensioner vi talar om. De skriver snarare om filmer som släpps under veckan, så du kan vara lugn. Jag vet inte riktigt hur du har fått för dig att alla filmkritiker bara sitter och hyllar Bergman. Länka gärna, kan vara intressant läsning för mig, även om du själv inte får ut något av det. Sen finns det hur många filmbloggar som helst, du kan säkert hitta någon som tycker att Göta kanal är helt fantastisk.

Men ändå, jättebra om du går på bio! Pengarna från dina biljetter går bland annat till att ge stöd åt andra filmer. Med stor sannolikhet just till såna filmer du gillar, för att de är kassakossor, och inte så mycket mer. Och bra för min del också, eftersom filmer som jag antagligen gillar också kan få lite av de där pengarna. Win-win.
    "If there's one thing I've grown to NOT expect it's good reviews.
    The ONLY thing from me that the British press will review positively is my death." - Morrissey

Sidan 145 av 203 FörstaFörsta ... 4595135136137138139140141142143144145146147148149150151152153154155195 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •