Ämne: filmer

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

jag stör mig bara så oerhört mycket på att jönssonligan, göta kanal, sällskapsresan, åsa-nisse, 91an och andra svenska filmklassiker som är hur roliga som helst jämt ska sågas vid fotknölarna medan konstiga polska dramer och fransk konstfilm och annat obskyrt som bara visas på små sidogatsbiografer ska höjas till skyarna. det är inte representativt för vad folk i allmänhet tycker, det är bara en oerhört smal skara som uppskattar det som filmkritiker uppskattar. filmsidorna borde ha en filmkritiker och en "vanlig" person som recenserar filmer så man slipper bli förbannad över att allt som är bra och rolig ska totalsågas...det är så fruktansvärt irriterande när dom har så dålig smak och har en totalt avsaknad av humor...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Erfaren medlem benjamin_syrsas avatar
    Reg.datum
    Feb 2003

Standard

Jag satt ju bara och väntade på Åsa-Nisse skulle namedroppas. :)

Erfaren medlem Havsänglars avatar
    Reg.datum
    Mar 2003

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    jag stör mig bara så oerhört mycket på att jönssonligan, göta kanal, sällskapsresan, åsa-nisse, 91an och andra svenska filmklassiker som är hur roliga som helst jämt ska sågas vid fotknölarna medan konstiga polska dramer och fransk konstfilm och annat obskyrt som bara visas på små sidogatsbiografer ska höjas till skyarna. det är inte representativt för vad folk i allmänhet tycker, det är bara en oerhört smal skara som uppskattar det som filmkritiker uppskattar. filmsidorna borde ha en filmkritiker och en "vanlig" person som recenserar filmer så man slipper bli förbannad över att allt som är bra och rolig ska totalsågas...det är så fruktansvärt irriterande när dom har så dålig smak och har en totalt avsaknad av humor...
    Var har du läst det här? Vad är det för filmer? Vilka recensioner? Känns som att jag missat något. De enda recensioner jag har läst på senaste har handlat om typ ... New moon, Avatar, Upp, Luftslottet som sprängdes. Tycker inte att någon av dem låter särskilt obskyr. Eller polsk. Och tror knappas att någon vanlig tidning, som du antagligen läser, recenserar filmer som INTE kommer upp på SF. Faktiskt.

Men jag sa ju att du kan leta upp filmbloggar med samma smak som du. Där har du din "vanliga människa".
    "If there's one thing I've grown to NOT expect it's good reviews.
    The ONLY thing from me that the British press will review positively is my death." - Morrissey

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Havsänglar Visa inlägg
    Var har du läst det här? Vad är det för filmer? Vilka recensioner? Känns som att jag missat något. De enda recensioner jag har läst på senaste har handlat om typ ... New moon, Avatar, Upp, Luftslottet som sprängdes. Tycker inte att någon av dem låter särskilt obskyr. Eller polsk. Och tror knappas att någon vanlig tidning, som du antagligen läser, recenserar filmer som INTE kommer upp på SF. Faktiskt.

Men jag sa ju att du kan leta upp filmbloggar med samma smak som du. Där har du din "vanliga människa".
    Mata inte trollet, han har aldrig sett en svårare film än Sagan om ringen.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jag har aldrig fattat varför det anses så fint att vara "vanlig" i meningen att man bara läser Liza Marklund och tittar på Filip och Fredrik. Vad är det för eftersträvansvärt med att aldrig utmana sig själv utan bara välja det mest lättsmälta så man slipper tänka efter lite extra?

Rebecka95
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Jag har aldrig fattat varför det anses så fint att vara "vanlig" i meningen att man bara läser Liza Marklund och tittar på Filip och Fredrik. Vad är det för eftersträvansvärt med att aldrig utmana sig själv utan bara välja det mest lättsmälta så man slipper tänka efter lite extra?
    Håller med dig Oskar.

Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

När har det ansetts vara fint? Förutom av tns?
    Och jag undrar också, Flaskbottnadgaphals, vad det är för fel med feministisk porr? Tyckte att det var en skön idé och ett intressant konstprojekt, om än ett lite trött ämne.
    Mr Orange

Erfaren medlem Flaskbottnadgaphalss avatar
    Reg.datum
    Jan 2009

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jago Visa inlägg
    Och jag undrar också, Flaskbottnadgaphals, vad det är för fel med feministisk porr? Tyckte att det var en skön idé och ett intressant konstprojekt, om än ett lite trött ämne.
    Jag har inget emot feministisk porr, men jag tycker inte skattepengar skall gå till att finansiera det. I alla fall inte svenska filminstitutets pengar.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jago Visa inlägg
    Det är väl ganska populärt att utmåla kritiker som snobbar som bara gillar Bergman för att Bergman är svår och föraktar folket som roas av lättsmält underhållning.

Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    http://www.imdb.com/title/tt0302886/

såg den här idag och jag måste säga att det är fan en av de allra bästa filmer jag sett på länge. så oerhört många gapskratt och vince vaughns karaktär var ju så jävla klockren. sen att sean william scott (aka the stiffmeister) dyker upp i en biroll med världens fulaste hockeyfrilla som macgyver ringde och ville ha tillbaka i kombination med en ful blond truckermustasch var ju så jävla kul att det inte finns. sanslöst rolig film och oerhört sevärd. helt i min anda
    Amerikanska komedier är nog bland det vidrigaste som finns.
    Det kan verkligen över huvud taget inte det där med humor.
    Något som däremot engelsmännen självklart bemästrar.
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

det som stör mig med filmsidorna är att jönssonligan, göta kanal, repmånad, 91an, åsa-nisse, lilla fridolf, sällskapsresorna etc etc är att jag inte begriper vad som är så dåligt med dom? det går bortom mitt förstånd att miljontals människor skulle gå och se dåliga filmer, det är ju tvärtom filmer som inte drar publik som är dåliga. ändå hyllas diverse dramafilmer som man oftast blir uttråkad av att bara läsa de första raderna av handlingen till. varför är dessa så oerhört bra medan det som verkligen är bra och roligt ska totalsågas. de roligaste och bästa filmerna är ju svensk humor eller vissa svenska storfilmer (även normala svenska dramor och relationsfilmer), amerikansk collegefilm med massor av under bältet-humor, nakna brudar, collegekillar som drar en massa roliga skämt och är karaktärer i stil med the stiffmeister (stiffler är ju fan en av de ballaste karaktärerna i filmhistorien) eller skrattretande dåliga parodier som är så larviga och "dåliga" att det skruvas så långt att det blir bra och roligt. allvarsamma filmer blir tråkiga och tunga och man sitter och somnar och orkar inte se skiten. drama/action/äventyrsfilm i stil med sagan om ringen, harry potter och twillight är helt okej. och tarantinos filmer, de är storslagna. och das boot, där är ett exempel på en film som vid första anblicken kan verka tråkig men är så fantastiskt att det är en av världens bästa filmer. att följa u-båtsbesättningen så tätt inpå, att känna deras ångest när de sitter fast i sin stålkista på botten av gibraltar sund, allt detta är ju helt fantastiskt.

men framför allt, svensk buskis och komedi är inte så dålig som alla filmkritiker vill ha det till. lyssna på svenska folket istället, sällskapsresan, göta kanal och allt i den stilen är klockrena femmor när svenska folket får bestämma. varför ska en liten skara totalt humorlösa filmkritiker totaltsåga detta? det känns mer som att det är en oskriven regel bland filmkännare att man verkligen måste hata allt som är roligt (dratta på ändan-humor, under bältet skämt, kiss och bajs, förvecklingsfars etc etc) och det stör mig så fruktansvärt mycket. jag stör mig för att jag inte begriper vad som är fel på dessa människor, varför de tänker som de gör. jag förstår mig inte på vad deras problem är...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Embrace Visa inlägg
    Amerikanska komedier är nog bland det vidrigaste som finns.
    Det kan verkligen över huvud taget inte det där med humor.
    Något som däremot engelsmännen självklart bemästrar.
    Hur är de tüska komedierna?

Erfaren medlem Sundance_kids avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Tobbe, jag undrar vad ditt problem är?
    Du kan inte tänka dig att filmkritiker, som ser extremt mycket film och har ganska mycket referensramar inom mediet, ganska snabbt tröttnar på banala komedier som framstår som helt hjärndöda?
    Visst kan man småskratta åt Sällskapsresan, men det är ju knappast någon filmkonst?
    Berättelsen är ytlig, skämten överlag torra och fotot är ingenting speciellt.
    Men bara så du vet så finns det bra amerikansk Holywood-action som också hyllas, just för att de visar bättre/modernare sidor av filmmediet.

Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Det är väl ganska populärt att utmåla kritiker som snobbar som bara gillar Bergman för att Bergman är svår och föraktar folket som roas av lättsmält underhållning.
    Jo, men fint?

Citat Ursprungligen postat av Sundance_kid Visa inlägg
    Tobbe, jag undrar vad ditt problem är?
    Du kan inte tänka dig att filmkritiker, som ser extremt mycket film och har ganska mycket referensramar inom mediet, ganska snabbt tröttnar på banala komedier som framstår som helt hjärndöda?
    Visst kan man småskratta åt Sällskapsresan, men det är ju knappast någon filmkonst?
    Berättelsen är ytlig, skämten överlag torra och fotot är ingenting speciellt.
    Men bara så du vet så finns det bra amerikansk Holywood-action som också hyllas, just för att de visar bättre/modernare sidor av filmmediet.
    Fast Sällskapsresan är ju briljant
    Mr Orange

Erfaren medlem Embelies avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Jag och en mysig grät kopiösa mängder tårs när vi såg Where the wild things are.
    Den är otroligt vacker med fina färger och härliga miljöer.
    Den är fruktansvärt brutal på samma gång och hjärtat får sig en rejäl känga.

Blogg
    Be sure to wear some flowers in your hair.

Sidan 146 av 203 FörstaFörsta ... 4696136137138139140141142143144145146147148149150151152153154155156196 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •