Ja, här blev det en del förklaringar, Enskadaredanskedd, vilket är bra, för det alltid är intressant att höra hur en annan tänker när de uppskattar en film som man inte riktigt förstår poängen med.
Jag håller med om att NCFOM skapar en känsla och får tittaren engagerad. Att ta upp 15-åringars våldsdyrkan var lite på skoj, eftersom det uppenbarligen finns många äldre personer som tycker om filmen. Fargo är faktiskt en bra jämförelse med den lilla skillnaden att den senare är verklighetsbaserad, vilket höjer trovärdigheten en hel del. Detta med våld som tema för en film är väl en smaksak; onekligen finns det något fascinerande med våld (precis som skräck), men jag tycker väl helt enkelt att våld och ondska är lite överskattade som filmteman; man har ju liksom sett kampen mellan det onda och det goda ett antal gånger vid det här laget. Jag har rent generellt svårt för filmer som har enkel handling och väldigt svarvita karaktärer utan förklaringar till varför de svarta är så svarta etc. När Pans labyrint dessutom blandade in ett spår med en fantasivärld som inte hade någon koppling till verkligheten i den filmen så tröttnade jag.
Smaken är som baken. Jag har lite svårt för enkla filmer, ont vs. gott ... nu ska vi heja på den goda, okej det är ett klassiskt tema, men jag har väl tendens att ifrågasätta allmänhetens uppfattning vad som är ett "måste". Finkulturell då det gäller film? Nja, jag tycker om experimentella filmer (t.ex. Eternal Sunshine of a Spotless Mind) och andra mer seriösa filmer som får en att tänka lite. Känslan kan också vara central och där är det väl bara frågan vad man går igång på. Våld skapar känsla, absolut, men ibland kan den kännas poänglös. Jag går faktiskt igång på filmer som Saw och 7even därför att de har djävulsk och klurig handling med någon form av förklaring till galenskaperna. Trots våldet! Men handling är uppenbarligen inte avgörande för vart Oscars-statyetterna går. Bara känslan och den konstnärliga filmstilen finns där ... Nej, jag är nog inte finkulturell för jag kan dissa filmer som är konstnärligt snygga, men som saknar poäng.
EDIT: Lost in Translation är förresten en annan film som bygger mycket på känsla och lite på handling. Där fick jag lite känsla, men kan verkligen förstå dem som tyckte att filmen var rätt poänglös. Och blev filmen höjd till skyarna av de finkulturella? Jajamensan, den var ju så unikt känslosam och nyskapande.