Sidan 44 av 57 FörstaFörsta ... 343536373839404142434445464748495051525354 ... SistaSista
Resultat 646 till 660 av 851

Ämne: Tigerdrottningen

  1. #646
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sommarlov på Gran Pulse Visa inlägg
    Fantastisk platta. Bästa på 10 år! Några svaga spår, men helheten, ljudpaletterna, detaljarbetet, PRODUKTIONEN, magiska texter och sjukt grymma arr.. OMG.
    Men något som känns märkligt är väl att LBE är den bästa låten. Blev helt golvad när den kom och förväntningars bara skjöt. Det är en oerhört oerhört bra låt. Precis som Svart snö, den andra sidan, innan himlen.. men när plattans höjdpunkt var nått man hörde för 1 månad sen, känns lite.. konstigt. Som när man druckit upp all sprit på förfesten. Förbannar mest mig själv. Blev otroligt glad i natt under dem första genomlyssningarna, men om jag inte "falt för frestelsen" att lyssna på LBE innan hade det varit *total* knockout.
    Vilka?

    .....
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  2. #647

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Vilka?

    .....

    Oj, skrev jag några? Menar två. Eller en. Din enda vän vill fortfarande inte riktigt funka med mig, inte allt har sin tid heller, nu, men den kommer nog växa. Inte för att det gör något, tycker dem är viktiga ändå, för dynamiken. (Sin tid som piskar upp efter svart snö t.ex.)
    Varje gång du möter min blick

  3. #648
    Medlem Eskils mors avatar
    Reg.datum
    Jul 2010
    Ort
    Här och nu, Södra Finland
    Inlägg
    437

    Standard

    Nu har det hänt nåt märkligt. Jag kan inte riktigt förstå hur annorlunda allt känns idag: igår var jag frustrerad och besviken, lyssnade och lyssnade men kunde bara hitta tre lyssningsbara låtar (Var är vi nu, Allt har sin tid, Godhet) och en masterpiece, Den andra sidan. Så här svårt har jag aldrig haft med kent. Eller okej, TTS var en chock efter DOJD, men chocken gick över efter första giget i Kulturhuset i Helsingfors. Men nu har allt växt och fastnat och jag är i sjunde himlen - hur fan gör dom det varje jävla gång?!!! Plattan är ju SÅ fantastiskt bra och jag har gråtit av lycka av att jag HÖR det nu! Kent tar mig in i ljuset! Igen.
    "Som alltid flyr jag till musiken
    Den enda plats där jag är jag - - -
    Där de stora drömmarna är lag"

    "Var tog all tiden vägen
    En gång var vi miljonärer
    När vi hade all tid i världen"

    "Om jag bara kunde fylla mitt hjärta med godhet"
    Kentforumet - mitt språkbad på nätet


  4. #649
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Jag upprepar, när ska folk lära sig att inte döma så snabbt? Tolerans och öppenhet.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  5. #650
    Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    norrköping
    Inlägg
    7 297

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sommarlov på Gran Pulse Visa inlägg
    Oj, skrev jag några? Menar två. Eller en. Din enda vän vill fortfarande inte riktigt funka med mig, inte allt har sin tid heller, nu, men den kommer nog växa. Inte för att det gör något, tycker dem är viktiga ändå, för dynamiken. (Sin tid som piskar upp efter svart snö t.ex.)
    Håller inte med
    Inget svagt med dem.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

    ---John G. Bennett

  6. #651
    Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002
    Ort
    , , .
    Inlägg
    9 234

    Standard

    Mina förväntningar var rimliga dvs de högsta jag haft om något album , och jag funderade mest på hur jag ska bli golvad och på vilket bra sätt och vilka nya intryck musiken ska ge mig.

    Mina rimliga extremt högt ställda förväntningar infriades och toppas hela tiden i takt med att jag lyssnar.
    TACK !

  7. #652
    Medlem allezs avatar
    Reg.datum
    Jul 2005
    Ort
    Falköping, , Sweden.
    Inlägg
    960

    Standard

    Någon som vet något om internationellt släpp? Funkar inte på min Spotify än.

  8. #653

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Märkliga referenser ni har. Techno..
    Kan tyckas kanske men jag tycker att det är någorlunda legitimt att benämna det technoinfluerat om du jämför t.ex. Skogarna med Blåjeans.

    Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    Men det är kanske en av anledningarna till att jag har svårt för det nya, de första plattorna präglar min ungdom och uppväxt och jag lyssnade intensivt på dessa när jag var runt 20, man kanske har lättare att ta till sig det nya om man inte har en sådan fixering vid det gamla eller rättare sagt en kärlek till det som var så förbannat bra.

    Jag vet att jag tjatat om hur mycket bättre kent var förr men jag försöker åtminstone säga det på ett vuxet sätt nu. Och jag hatar inte allt det nya, som jag också sagt många gånger, Mörkret var den första plattan på kanske tio år som jag riktigt älskade med kent, den fick mig att hitta tillbaka till bandet och jag älskar den fortfarande även om jag inte rankar den lika högt som kent, Verkligen, Isola, HH och B-sidor.

    Som nån också skrev i tråden, jag får inte samma feeling av låtarna som jag får på Mörkret, Tänd på knockade mig första gången jag hörde den och sen alla andra låtar är fantastiska (även om det är ganska mycket "modernt" sound på Mörkret också), på den här plattan, jag har inte blivit knockad på samma sätt, det är något som fattas, det når inte hela vägen även om det är bra låtar, det är kanske produktionen, arret och soundet som gör att jag har svårt att ta det till mig, kanske blir annorlunda att höra låtarna live. Som jag förklarade, jag gillar klassiskt rocksound och det hade 999, jag älskar gitarrer men för den delen behöver allt inte vara sönderdistat, jag har helt enkelt svårt för "andra" instrument i kombination med processade trummor, synthbasar etc. Jag är väl typ forumets och kentvärldens Gustav Svensson (ifall nån här är gammal nog att komma ihåg den klassiska svenska sitcomen Svensson, Svensson)
    Kan jag förstå. Jag har kanske haft tur på det sättet, att Kent inte var lika essentiella i min uppväxt. 'Verkligen' kom ju först ut när jag hade 25 fyllda bakom mig och då hade väl kanske den större delen av tonårsångesten försvunnit och lindrats av framförallt The Clash, The Doors, The Beatles, om jag än var sen till de två senare festerna, och The Smiths. Många 'the-' storheter förr har jag insett.

    Nej, man inser efter ett tag att 'hat' aldrig kommer leda till dem förändringar man önskat, insåg det när Cut the Crap blev en sådan personlig besvikelse och man önskade förgäves att de hade gjort det på något annat sätt. Till slut tröttnar man på det och man inser att man istället kan gotta sig med de tidigare albumen, som då vuxit ännu större. Så har det varit för mig i alla fall med tidigare band och fortsätter även att vara så med Kent.

    Någon skall väl ta på sig den rollen också, om jag ändock inte tror att Svensson Svensson är så gammal att den redan undkommit folks minnen. =]

  9. #654
    Erfaren medlem Fast Forwards avatar
    Reg.datum
    Feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    4 308

    Standard

    Som alltid tar det ett tag innan låtarna sjunker in, och skivan lär definitivt växa. Mycket stark inledning; Mirage, Var är vi nu? och Skogarna är mästerliga!
    Nu är det bara att loopa tills den sätter sig. Oerhört starkt producerat!
    Du log genom fräknarna
    med tårar i ögonen
    Allt fanns i ögonen
    Allt finns i ögonen

  10. #655
    Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    12 700

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Barndomsvän Visa inlägg
    Kan tyckas kanske men jag tycker att det är någorlunda legitimt att benämna det technoinfluerat om du jämför t.ex. Skogarna med Blåjeans.
    Att du personligen benämner genrer felaktigt är naturligtvist legitimt, men det betyder ju inte att det är sant. Det finns inte ett spår av techno på TD. Disco möjligtvis, om det är det du är ute efter, men det vore inte första gången. Musik Non Stop t ex.

    Jag undrar om ni vet vad techno är...
    Senast redigerat av frågg den 2014-05-01 klockan 15:23.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

  11. #656
    Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002
    Ort
    Malmö, Sweden.
    Inlägg
    67 060

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Att du personligen benämner genrer felaktigt är naturligtvist legitimt, men det betyder ju inte att det är sant. Det finns inte ett spår av techno på TD. Disco möjligtvis, om det är det du är ute efter, men det vore inte första gången. Musik Non Stop t ex.
    Alla har sina referensramar för vad man kallar det, för mig känns det här klubbiga med beats, processade ljud, mycket instrument som tidigare inte varit framlyfta i förgrunden tidigare som synth eller kanske mer electromusik eftersom electro är ett större begrepp som för mig innefattar allt från disko till klubb, house, techno, synth, ebm etc etc, andra tycker att det är techno.

    För att sammanfatta, det låter inte som kent gjorde på sina första plattor, det kent som jag tycker är allra allra bäst. Men ska man hårddra det finns det egentligen inga band som håller den stil de hade från början, jag älskar exempelvis Placebos fyra första plattor men allt som kom efter SWG har jag svårt för, det låter inte som det jag gillar

    Det enda jag skulle kunna göra är att göra min egen musik och bara lyssna på den får då skulle jag få det exakt så som jag vill ha det. Problemet är att det finns nog ingen som har exakt samma visioner och referensramar som jag och att kompromissa om det jag tycker är bra är inte min grej. Jag skulle kunna grotta ner mig i 10-15 plattor med nya låtar som låter exakt så som kent gjorde på sina första skivor men ingen mer än jag skulle gilla det. Eller finns det nutida band som fortfarande låter exakt så som det jag gillar, isf tar jag tacksamt emot tips...
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

  12. #657

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Att du personligen benämner genrer felaktigt är naturligtvist legitimt, men det betyder ju inte att det är sant. Det finns inte ett spår av techno på TD. Disco möjligtvis, om det är det du är ute efter, men det vore inte första gången. Musik Non Stop t ex.
    Kan mycket väl vara där problemet ligger. Skulle dock inte klassificera Music Non Stop (ber om ursäkt för valet av 'klassificera', har aldrig gillat det ordet) under samma genre eller sub-genre som Skogarna men då jag redan visat mig vara dålig med sådant kanske även det skulle vara ett misstag.

    Nej, vad som separerar techno, disco, house och vad det än heter har alltid undkommit mig men i just detta fall lever jag hellre lycklig som ovetandes. =]
    Senast redigerat av Barndomsvän den 2014-05-01 klockan 15:29.

  13. #658
    Medlem buster89s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Ort
    Norge (men älskar svenska språket)
    Inlägg
    323

    Standard

    Jag har lyssnat några gånger sedan igår.
    Här finns det mycket som kändes alldeles suveränt redan första gången. "Mirage," "Var är vi nu" och "Innan himlen faller ner" har gjort mig tårögd, och känns som terapi under "jobbiga stunder" som man kan ha....
    Och sedan sekunderna innan Jocke sjunger "en sak i taget..."
    Det känns också omedelbart som att låtarna utgör en stärk helhet här, tematiskt och ljudmässigt, på samma vis som på D&JD och Röd.
    Allt har inte riktigt sjunkit in än, men allt låter åtminstone bra -- och flera låtar är som sagt helt underbart vackra redan nu, bland det bästa bandet nånsin gjort.

    Och "La belle epoque," som jag ändå redan gillade, faller ännu mer på plats nu, väl placerad i albumets kontext.
    Senast redigerat av buster89 den 2014-05-01 klockan 15:44.



  14. #659
    Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Ort
    hemma hos mig
    Inlägg
    50 585

    Standard

    Det är faktiskt inte ett enda spår som inte innehåller någon del/element som gör mig tårögd/euforisk/dansig/lycklig/rörd... ja ni förstår nog!
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)


    & varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

  15. #660
    Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005
    Ort
    I'm in heaven!
    Inlägg
    23 783

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av snö Visa inlägg
    Mina förväntningar var rimliga dvs de högsta jag haft om något album , och jag funderade mest på hur jag ska bli golvad och på vilket bra sätt och vilka nya intryck musiken ska ge mig.

    Mina rimliga extremt högt ställda förväntningar infriades och toppas hela tiden i takt med att jag lyssnar.
    TACK !
    Hahaha, det är precis som det ska vara då. Underbart! Känner ungefär detsamma själv. Hur kan förväntningarna vara låga med det här bandet, så bra låtar som de har för vana att komponera.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Sidan 44 av 57 FörstaFörsta ... 343536373839404142434445464748495051525354 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •