Sidan 5 av 782 FörstaFörsta 12345678910111213141555105505 ... SistaSista
Resultat 61 till 75 av 11725

Ämne: Politik

Medlem halka_pås avatar
    Reg.datum
    May 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av HagnestaHill_ Visa inlägg
    Du tror inte att jag söker jobb?
    Jag söker jobb dagligen.
    Starta eget företag vid 18 års ålder tror inte jag skulle vara någon bra idé, och att ta ett lån vid 18 års ålder för att starta eget är nog en av de dummaste idéer jag någonsin hört.

Tack och lov så pluggar jag förhoppningsvis vidare till våren så då slipper jag sitta och vara förbannad på detta och bara ha medömkan till de som fortfarande är i samma sits.
    Jag har eget företag och jag känner flera i min ålder som driver AB framgångsrikt. Du trycker ju ner dig själv, av rädsla för att misslyckas, eller av okunskap?

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Ah, du "håller inte med om" att pengar inte bara finns utan anledning och att dina löften kräver att någon tvingas till oavlönat arbete? Nä okej, då håller jag inte med om att kents nya singel är gjord av kent, jag tror att den är gjord av Elvis.
    Näe inte Elvis, men att dom har stulit rätt mycket idéer från mer samtida låtar och artister är väl rätt uppenbart?
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004

Standard

jag håller mig på den blåa sidan.

jag ser ingen större logik i sossarnas politik dvs begränsa jobb och tvinga folk till bidrag.

Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av crapper Visa inlägg
    jag ser ingen större logik i sossarnas politik dvs begränsa jobb och tvinga folk till bidrag.
    Hehe, det är väl iofs inte deras mål, men jag fattar vad du menar. De tenderar att göra att saker och ting stagnerar lite.
    Socialdemokratin borde varit mycket mer alert på att uppdatera sig efter 70-talet, fram till dess var de ganska med i matchen. Eller, detta gäller väl för allt som har med partipolitik att göra iofs.

---John G. Bennett

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Begreppet Socialliberalism tror jag bäst representerar min ideologiska ståndpunkt.
    Ligger någonstans i mitten & pendlar lite mellan vänster & höger.

Tycker att det är otroligt svårt att ha en genomtänkt politisk uppfattning, eftersom att samhällsapparaten är så otroligt komplex. Känner mig alltid så dåligt insatt, tycker att man bör vara påläst inom många områden (ekonomi, sociologi, psykologi etc) innan man kan bilda sig en adekvat uppfattning om olika ideologiers/idéers konsekvenser för kollektivet som helhet och individen som enhet. (Och/eller så kan man givetvis studera samhällen/grupper där idéerna har praktiserats.)

Tycker att det verkar som att folk i allmänhet alldeles för lättvindigt sluter sig till olika politiska uppfattningar, utan någon närmre konsekvens- och idéanalys.

Jag tycker att det är lättare att diskutera enskilda sakfrågor rent moraliskt/teoretiskt, men samtidigt desto svårare att bedöma utgångens validitet rent praktiskt i samhällsapparaten.

Ett exempel:
    Steg 1) Rent teoretiskt tycker jag att det är bättre (mer rättvist) att sänka (avveckla) fastighetsskatten och (om behövligt) kompensera med höjd reavinstskatt (tycker f.ö. rent spontant att reavinsten - liksom alla inkomster - bör beskattas lika hårt som förvärvsinkomsten beskattas).

Steg 2) Men jag har inte tänkt längre än så, det finns många aspekter att ta i beaktande. Vad leder till sänkt fastighetsskatt till för konsekvenser på en redan överhettad bostadsmarknad? Hur pass stagnerande kan ökningen av reavinstskatten verka på bostadsmarknaden? Hur påverkas tillväxten av höjd skatt på inkomst av kapital? Om en justering av reavinstskatten i riktning mot skatten på förvärvsinkomst, likt det senare, även inkluderar en progressivitet i skatteskalan - hur påverkas då marknadens aktörer och samspelet dem emellan? Osv.

Det är svårt att orka engagera sig när allt är så svåröverskådligt. Jag är intresserad av politik och älskar att läsa politiska insändare (om de inte bygger på alltför mycket förkunskaper) men eftersom att jag däremot är så otroligt ointresserad av ekonomi som fristående lära (snark), så är det svårt/omotiverat att utvecklas inom området.

Skönt då att sitta på åskådarbänken och förlita sig på våra valda politikers kompetens. Dock gör ju dessa bort sig så ofta & så rejält att Aristofanes* känns mer aktuell än någonsin.

*"Den som inte intresserar sig för politik, riskerar att styras av dårar" (Aristofanes, ca 400 f.Kr.), skönt citat som hänger på dörren till skithuset hos en kompis. :-D Garvar varje gång jag sitter på tjotta, det är hennes as-sköna, grekiske farsa som har satt upp lappen! Hahaha
    Senast redigerat av meneca den 2007-09-29 klockan 04:03. Anledning: stavfel

Erfaren medlem HagnestaHill_s avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av halka_på Visa inlägg
    Jag har eget företag och jag känner flera i min ålder som driver AB framgångsrikt. Du trycker ju ner dig själv, av rädsla för att misslyckas, eller av okunskap?
    Så du menar att jag skall starta ett företag utan någon som helst vetskap om det skall gå vägen eller inte, och ta ett lån på x antal kronor och kanske bli skuldsatt för en större del av livet om det inte funkar.
    skulle inte tro det va.
    det kanske funkar i sthlm, men i städer som Sollefteå funkar det inte.
    Men du kanske tycker att jag skall ta ett lån för att ta mig ifrån Sollefteå för att kunna starta eget?
    http://pentonville.pixbox.se
    http://catrinesjodin.blogg.se

Finns det svenskt kaffe på hotellet?

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av HagnestaHill_ Visa inlägg
    Så du menar att jag skall starta ett företag utan någon som helst vetskap om det skall gå vägen eller inte, och ta ett lån på x antal kronor och kanske bli skuldsatt för en större del av livet om det inte funkar.
    skulle inte tro det va.
    det kanske funkar i sthlm, men i städer som Sollefteå funkar det inte.
    Men du kanske tycker att jag skall ta ett lån för att ta mig ifrån Sollefteå för att kunna starta eget?
    Nej, DU vill inte ta den risken. Men för att NÅGON skall vilja ta den risken måste vi göra eget företagande mer attraktivt, då det genererar arbete åt dig och mig. En av dessa åtgärder kan t.ex. vara att sänka arbetsgivaravgiften, justera LAS osv., men det kostar och vi kanske därför måste sänka ersättningsnivåerna för arbetslösa - men då får istället fler människor jobb (och färre människor bidrag) och det innebär återigen ökade intäkter för samhället osv.

Min poäng är att det kan vara knivigt att förespråka t.ex. högre ersättning för arbetslösa (eller lägre skatt?) och samtidigt beklaga sig över att det inte finns några arbeten eller någon som skapar arbeten åt en. Svårt att få det bästa av alla världar.

Är du beredd på lägre ersättningar om det kan öka chansen att få ett jobb (inte nödvändigtvis just det jobb du vill ha)?

Observera att jag inte kritiserar dig utan istället bara spinner vidare på det du skrev om risker vid eget företagande.

Herregud, nu måste jag försöka lägga mig...
    GOD NATT!

Erfaren medlem sundance_dannes avatar
    Reg.datum
    Sep 2002

Standard

Jag anser att människor ska ta ansvar för sina egna liv och inte tvinga någon annan till någonting.
    Sen om man vill hjälpa andra eller samarbeta så får man göra det på frivillig basis.
    Stäng din dörr, vi har någonting att reda ut.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av sundance_danne Visa inlägg
    Jag anser att människor ska ta ansvar för sina egna liv
    Okej & det ska även gälla de människor som är oförmögna att ta ansvar för sina egna liv? Eller undantar du dem?

och inte tvinga någon annan till någonting.
    Utveckla gärna.

Sen om man vill hjälpa andra eller samarbeta så får man göra det på frivillig basis.
    Och om ingen vill samarbeta med en handikappad kvinna - som inte kan klara sig själv - vad händer då med henne?

Erfaren medlem Halkas avatar
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Högerpolitik + förbud mot arv, att alla skulle få ett startkapital vid myndig ålder,
    opåverkat av hur rik familjen man kommer ifrån är

Då har alla samma chans från början vilket känns rättvist
    Is this the real life? Is this just fantasy?

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av meneca Visa inlägg
    Okej & det ska även gälla de människor som är oförmögna att ta ansvar för sina egna liv? Eller undantar du dem?

Utveckla gärna.

Och om ingen vill samarbeta med en handikappad kvinna - som inte kan klara sig själv - vad händer då med henne?
    http://www.timbro.se/bokhandel/books...sbn=9175665565

Erfaren medlem sundance_dannes avatar
    Reg.datum
    Sep 2002

Standard

Meneca: I mitt liberala samhälle väljer alla vad de vill göra med sina liv och sina pengar.
    Jag säger inte att du inte kan få hjälpa någon som har det svårt och du tvingar inte mig att hjälpa någon som har det svårt om jag inte vill det.
    Du skulle nog se att de som har det svårt i dagens samhälle skulle få det bättre i ett liberalt samhälle. Hur det går ihopa tänker jag inte gå in på, för det är en väldigt komplicerad ekvation.

Halka:
    Men shit, så huset din bästa kompis bott i hela sitt liv ska helt plöstligt tillhöra staten när hans föräldrar dör och sen säljas av också ska pengarna delas jämnt bland en massa ungdomar som inte tror att det går att lyckas i den här världen utan att ha ett startkapital. Think about it.

Oskar: Hej
    Stäng din dörr, vi har någonting att reda ut.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

[B]Oskar: Hej
    Tjo köp boken du också så kan du bemöta Menecas argument om att syftet med ditt liv är att vara en slav åt de oförmögna och oförtjänta. Bra skit.

Reg.datum
    May 2002

Standard

Oskar:
    Kan du snälla redogöra för vilka grupper som ingår i din benämning "oförmögna och oförtjänta"?
    Sjuka, skadade, mentalt nedsatta etc etc - Faller de in där?

---John G. Bennett

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Du ville ju inte diskutera? Bemöt mitt första inlägg (nummer 47 i den här tråden) om du har ändrat dig, där finns svaren. Köp sedan boken så slipper jag ödsla tid på dig.
    Senast redigerat av Oskar den 2007-09-30 klockan 22:34.

Sidan 5 av 782 FörstaFörsta 12345678910111213141555105505 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •