Ditt resonemang bygger på människans rätt till överlevnad, en rättighet du själv förkastar. I naturen innebär dessutom ofta den enes överlevnad, den andres död - speciellt artfränder emellan.
Moraliskt sett så håller jag med dig om att det är fel att ostraffat lägga beslag på och använda sig av något som någon annan har konstruerat. Problemet ligger i att du inte - per automatik - är en rättmätig ägare till något bara för att du har bearbetat det.
Precis, därför ligger det förmodligen i alla människors intresse att införa någon form av äganderätt, i enlighet med vissa kriterier. Dock bör dessa kriterier förhandlas fram inom alliansen, då människor troligtvis utgår ifrån helt olika definitioner.
I en situation där det finns nästan obegränsat med resurser, är din princip självklar. Ponera att det bara finns ett enda träd, är det den som först springer dit med sågen som blir den rättmätige ägaren?
Håller med dig till stor del. Dock återstår problemet med äganderätten och den rättmätige ägaren i ett samhälle utan någon form av demokratisk styrning, anser jag.
Nej, inte alls, bara rätten att leva, dvs att slippa få sitt liv taget ifrån sig. Obs att naturen gör at vi förr eller senare dör, men det är det Oktjabrj och andra vill skydda sig från genom rätten att (över)leva med hjälp av medel som andra skapar.
Nej, men man får väl tänka lite längre än så. Om jag syr i en knapp på din jacka är det klart att jag inte automatiskt äger jackan, men det var heller inte poängen.Moraliskt sett så håller jag med dig om att det är fel att ostraffat lägga beslag på och använda sig av något som någon annan har konstruerat. Problemet ligger i att du inte - per automatik - är en rättmätig ägare till något bara för att du har bearbetat det.
Vad är detta för "definitioner"? Om en tjuv anser sig tjäna på att få stjäla, är det då rätt att han kan rösta fram förbud mot privat ägande? Om 51 människor inte producerar och 49 producerar, är det då rätt att de första 51 röstar igenom en lag som säger att bara just de 51 personerna har äganderätt? Vill man skapa en moral och ett lagsystem för människor så kan man inte bara ta hänsyn till en majoritet (hur stor måste denna majoritet förresten vara?), man måste ta hänsyn till alla människor. Det är det Oktjabrj inte heller han gör. Han menar att eftersom alla har olika åsikter så måste man skapa en moral för varje människa, alternativt någon sorts vägt genomsnitt. Det är nonsens. Det finns bara människor och fakta, och människors uppfattningar om fakta kan aldrig bortse från just samma fakta. En sten är en sten oavsett om Oktjabrj har åsikten att den är en groda, liksom en mänsklig moral bygger på fakta om den mänskliga naturen snarare än om åsikter helt gripna ur luften.Precis, därför ligger det förmodligen i alla människors intresse att införa någon form av äganderätt, i enlighet med vissa kriterier. Dock bör dessa kriterier förhandlas fram inom alliansen, då människor troligtvis utgår ifrån helt olika definitioner
Ponera att solen var en apelsin, vem skulle då ha rätt till den? Sådana resonemang är så meningslösa.I en situation där det finns nästan obegränsat med resurser, är din princip självklar. Ponera att det bara finns ett enda träd, är det den som först springer dit med sågen som blir den rättmätige ägaren?
Du har rätt till det du skapar och bibehåller. Om det faktum att jag tjänar pengar innebär att Oktjabrj inte tjänar exakt samma pengar så är det inte mitt problem. Han har ingen rätt till dem eftersom han inte har skapat dem eller arbetat för deras vidare existens.Håller med dig till stor del. Dock återstår problemet med äganderätten och den rättmätige ägaren i ett samhälle utan någon form av demokratisk styrning, anser jag.
http://foto.stilren.se - portfolio
Detta har jag sagt till Oktjarbrj 10 gånger: det är inte tvång att förbjudas att tvinga. Om en slavdrivare förlorar rätten att hålla slavar så har han inte blivit tvingad, och om majoriteten förlorar rätten att förslava minoriteten så har den heller inte blivit tvingad. Den har blivit ifråntagen rätten att tvinga, helt i enlighet med en god mänsklig moral.
http://foto.stilren.se - portfolio
http://foto.stilren.se - portfolio
Men det blir kanske inte helt oproblematiskt att förvandla all offentlig sektor till privat. Måhända att det offentliga finansieras med tvång, men människors pengar har ändå under lång tid gått till att bygga upp skolor och vård och annat. Vid en privatisering försvinner ju plötsligt människors kontroll över det de finansierat och hjälpt till att bygga upp. Det är ju ändå indirekt "folket" som äger det offentliga, oavsett om de tvingas till det eller inte och oavsett om det är rätt eller fel.
Henrik / MrHenko / Kalkyl
Hemsida/Blogg: http://henrikcarlsson.se Musiken: http://henrikcarlsson.se/category/musiken/ - Podcast: henrikcarlsson.se
MySpace: http://www.myspace.com/professorkalkyl - Twitter: http://twitter.com/synvila
Det är sant, men det är inget argument för att behålla statens kontroll i längden.
Som sagt, "vi" har inte enats om nånting, jag tror inte på den demokratiska principen att minoriteten inte ska ha någon talan. Dock ser jag det som en självklarhet att om några nötter vill gå ihop och leva kommunistiskt tillsammans så ska de få göra det, så länge ingen som inte vill tvingas att acceptera deras villkor.
http://foto.stilren.se - portfolio
Om du menar du, jag och de andra här på forumet eller vi i vår generation med "vi" så är det sant att vi inte inte uttryckligen enats om något sådant. Men enligt samma logik så har vi inte heller enats om en äganderätt.
På samma sätt som att de nötter som vill leka laissez faire-kapitalism är fria att gå ihop och göra det.Dock ser jag det som en självklarhet att om några nötter vill gå ihop och leva kommunistiskt tillsammans så ska de få göra det, så länge ingen som inte vill tvingas att acceptera deras villkor.
Henrik / MrHenko / Kalkyl
Hemsida/Blogg: http://henrikcarlsson.se Musiken: http://henrikcarlsson.se/category/musiken/ - Podcast: henrikcarlsson.se
MySpace: http://www.myspace.com/professorkalkyl - Twitter: http://twitter.com/synvila
http://foto.stilren.se - portfolio
Och det är det jag bestrider trovärdigheten i. Jag läser på lite om objektivismen nu, men har inte hittat det objektiva i den. Du kanske redan har förklarat det, men om du har tid och lust får du gärna göra det igen. Jag kanske är lite korkad som inte förstår.
Var som helst där det inte strider mot någon annan övernskommelse.Är vi? Var då?
Henrik / MrHenko / Kalkyl
Hemsida/Blogg: http://henrikcarlsson.se Musiken: http://henrikcarlsson.se/category/musiken/ - Podcast: henrikcarlsson.se
MySpace: http://www.myspace.com/professorkalkyl - Twitter: http://twitter.com/synvila
Vad dillar du om?
Vi pratar ju om äganderätten, och du motiverar denna med ett resonemang om människans möjligheter till överlevnad. Men du menar alltså att rätten till överlevnad inte är given, nej, men då är inte heller äganderätten given.
Var f-n kommer Oktjabrj in i det hela?
Vaddå tänka längre än så? Hur ska du kunna tänka längre än så när vi inte är överens om när du har rätt att tillskriva dig en råvara/produkt som du har bearbetat. Om vi är överens om att du äger råvaran, då är vi också överens om att du äger produkten - kanske behöver förtydliga detta.
Och jo - det är visst detta som är poängen.
Men herregud, vaddå tjuv? Om vi inte först har enats om att den där gräsplätten är din, så kan jag inte vara en tjuv om jag plockar brännässlor där.
Observera att vi befinner oss på den där hypotetiska öde ön, inte i dagens Sverige, i vår argumentation. Okej?
Öh, nej. Lagar och regler bör väl rimligtvis omfatta alla medborgare - eller upplever du att jag har förespråkat något annat?
Exakt! Du verkar ha missförstått mig helt om du antyder att jag skulle hävda motsatsen.
Återigen, lämna Oktjabrj utanför detta.
Kort så kan jag säga att jag personligen underkänner en moraluppfattning som endast utgår ifrån vad som gynnar förespråkaren. För att ett moraliskt resonemang ska vara giltigt så ska det också vara stringent och bygga på något slags objektiv grund.
Ja. Du verkar fortfarande diskutera något helt annat.
Varför? Tvärtom - tillämpa gärna din moral på hypotetiska exempel, ett utmärkt sätt att åskådliggöra hur pass konsekvent du är.
Håller med dig, med det förutsätter givetvis att du äger de verktyg och råvoror med vilka du har skapat din produkt.
Principiellt kan jag hålla med dig i ditt ovanstående resonemang. Dock innebär övergången en hel del tvång i praktiken (mer eller mindre berättigade).
Edit: Bör tilläggas att jag faktiskt missuppfattade Zimme först. Uppfattade inte att hans poäng var att införandet av nattväktarstaten aldrig kan betraktas som förtryckande, oavsett metod.
Senast redigerat av meneca den 2008-07-16 klockan 17:06.
Okej, du har rätt. Majoriteten har enats om ett system med äganderätt, därför kan jag också motivera den rätten lättare i dagens samhälle än på den ö, där majoriteten inte är överens om densamma.
Dock tycker jag att det principiellt är fel att också inskränka äganderätten på godtyckliga grunder - även om majoriteten har enats om det. Antingen så äger man eller så gör man det inte. Detta oavsett om man äger mycket eller lite. Allt annat är inkonsekvent.