Sidan 780 av 782 FörstaFörsta ... 280680730770771772773774775776777778779780781782 SistaSista
Resultat 11 686 till 11 700 av 11725

Ämne: Politik

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Reg.datum
    May 2002
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Reg.datum
    May 2002

Standard

Vi går en obehaglig tid till mötes.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Niklas Orrenius orena orerande är lika smutsigt och förljuget som Don Trumps don´t rump*petande om all patetisk amerikansk självgodhetsdynga...
    Lika onda kolsupsgrävare
    Det naturliga vore om vi nu äntligen för all framtid slapp se amerikanska flaggor på svenskarnas
    kläder och de ständigt lika pinsamma amerikanska fraserna från deras munnar.
    Men tydligen tycks detta ofattbara fortsätta lik förbaskat.
    Ni är lika hjärntvättade som jänkarna och borde minst sagt skämmas
    Senast redigerat av Embrace den 2016-11-11 klockan 21:22.
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

Erfaren medlem J. Bergtagens avatar
    Reg.datum
    Jan 2016

Standard

Ok... jag skäms tamejfan.

Reg.datum
    May 2002

Standard

Nja. Jag tycker det mest är obehagligt att så många går på denna rasistiska, sexistiska och populistiska politik som sköljer över alla världsdelar just nu; även lilla Sverige. USA har dock ett konstigt valsystem eftersom HC fick fler röster än DT. Att den obehagliga clownen ens är med är dock p g a ett förarbete gjort av högerextrema krafter.

Jag tänker inte dra hela amerikanska befolkningen och dess kultur över en kam, lika lite som alla andra länder och kulturer.

Men nej, jag äger inga amerikanska flaggor och kommer inte göra det heller. Inte ens om Bernie Sanders hade vunnit.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Har som så många andra med bestörtning följt Trumps väg till makten, för jag trodde att han aldrig blir republikanernas representant till att börja med, det trodde nog inte de flesta republikaner själva . .
    Nåja, jag har läst artiklar om det (mest DN och Aftonbladet) och det här med hatkultur är ett fenomen som nog de flesta av oss är delaktiga i på olika arenor bara.
    Kan bara gå till mig själv att jag har lätt att formulera mig snabbt och mycket giftigt och att jag också får 'lön' i form av skratt och uppmuntran från andra , det är faktiskt en hatkultur.
    Hatkulturer har alltid funnits helt enkelt 'vi mot dom' inom sport, musik, politik , mm mm . .

Det jag funderat mkt på är att allt går åt alla håll, visst överheten ser ofta ner på den obildade fattiga massan, men den obildade massan är också per automatik mot dem som 'got it all' mot dem som är rika och flyger sina private jets . . . .
    Vi mot dom helt enkelt

Vi kommer förmodligen att få stå ut med hatkulturer länge eftersom det är så inarbetat i oss typ att något kan inte vara bra om det inte finns en motsats att avsky att jämföra det goda med . . .
    Så jag funderar om vi inte måste 'stå ut' med hat för att inte ge de mest hatfyllda makten.
    Nåt sånt .

(det här sista blev rörigt men jag orkar inte skriva mer för jag antar att få är intresserade och jag lägger gärna ut orden om någon vill)
    har länge tänkt att läsa om det här med härskartekniker , för det finns mkt obehag i att bli hatad trots att man står för sin åsikt , och det är en härskarteknik att man trycker ner andra och de har väl appar de här hatarna för bombardera någon som går emot just deras hat ...
    (alltså om det är en ensam person som uttrycker en åsikt så aktiverar de en hatmobb mot den här enda , , ? om jag fattat rätt typ våra vänner i SD , fullständigt medvetet ironisk . . .. ibland passar det tycker jag )
    Senast redigerat av snö den 2016-11-20 klockan 08:04.

Reg.datum
    Jan 2016

Standard

Ja, lite reflektion kring hur vi funkar psykologiskt kan verkligen inte skada. Men det anses väl för flummigt eller klokt hos de hjärndöda medierna. Spy.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av J. Bergtagen Visa inlägg
    Ja, lite reflektion kring hur vi funkar psykologiskt kan verkligen inte skada. Men det anses väl för flummigt eller klokt hos de hjärndöda medierna. Spy.
    men media har väl hållt räfst och rättarting?
    De erkänner ju att de förstod inte styrkan hos de vita kränkta männen och andra missnöjda ? och idag kommer ju deras åsikter fram i ljuset förr sa man bara 'håll käften!' och ignorerade dem helt.
    och jag tycker svensk media överhuvudtaget funderar över varför tex SD får så mkt röster

Sen är ju media intressant nog fast i klickokratin , de måste skriva så att folk är villiga att läsa , rätt motstridigt när man tänker på det .

Erfaren medlem Laila Mari-Gigi Andersens avatar
    Reg.datum
    Aug 2014
    Land of Procrastination ... eller Själland

Standard

Citat Ursprungligen postat av snö Visa inlägg
    Har som så många andra med bestörtning följt Trumps väg till makten, för jag trodde att han aldrig blir republikanernas representant till att börja med, det trodde nog inte de flesta republikaner själva . .
    Nåja, jag har läst artiklar om det (mest DN och Aftonbladet) och det här med hatkultur är ett fenomen som nog de flesta av oss är delaktiga i på olika arenor bara.
    Kan bara gå till mig själv att jag har lätt att formulera mig snabbt och mycket giftigt och att jag också får 'lön' i form av skratt och uppmuntran från andra , det är faktiskt en hatkultur.
    Hatkulturer har alltid funnits helt enkelt 'vi mot dom' inom sport, musik, politik , mm mm . .
    Citat Ursprungligen postat av snö Visa inlägg
    men media har väl hållt räfst och rättarting?
    De erkänner ju att de förstod inte styrkan hos de vita kränkta männen och andra missnöjda ? och idag kommer ju deras åsikter fram i ljuset förr sa man bara 'håll käften!' och ignorerade dem helt.
    och jag tycker svensk media överhuvudtaget funderar över varför tex SD får så mkt röster

Sen är ju media intressant nog fast i klickokratin , de måste skriva så att folk är villiga att läsa , rätt motstridigt när man tänker på det .
    Jag tror inte att det finns något sådant som "reflekterande medier". Jag tror att de har fångats av sitt eget trassliga nät och tvingas fortsätta producera intressanta nyheter att hålla allmänheten fast vid deras tv-kanal/läsa deras nyheter annars förlorar de tittare/läsare = marknadsförlust = inkomstbortfall...
    "Oh, what tangled web we weave, when first we practise to deceive." Walter Scott

Jag undrar om det finns några media kvar någonstans som faktiskt berätta om händelser helt objektivt ...Jag tror inte det.

Och om hat kulturen som vinner terräng över hela världen...
    Jag tror att det har att göra med vår mänskliga natur, tyvärr. Det är så mycket lättare att avvisa och ogilla vad vi inte vet något om, eftersom att försöka förstå skulle kräva att vi faktiskt gör en insats.
    Och tyvärr finns det också människor som är helt enkelt okunniga om hur världen fungerar. Man kan naturligtvis säga att de är utan skuld, eftersom de kanske inte har lärt om detta i skolan ...men vad hindrar dem från att få sådan kunskap på egen hand?

Jag tror att denna hat kultur härstammar från vår "indre svinehund", från okunnighet och för att bli av med denna växande pest måste människor vara villiga att ändra sig. De måste vara villiga att acceptera att vi är olika och respektera våra olikheter.
    Men att hata är mycket lättare än att förstå. När man hatar stänger man bort världen, hat kräver inte något från dig ...förutom din själ (eftersom hat kommer att äta upp dig inifrån).
    Medan att förstå och acceptera "olikaheter" kommer att kräva att du gör en insats, att du möter dessa olikaheter med ett leende och ett öppet sinne. Men ditt öppna sinne tillåter ju självklart också att andra kan titta in i din värld, ditt sinne, vem du är. Och några av oss är kanske lite för osäkre för att låta andra titta i deras hjärtan och själar, eftersom de är rädda att vi inte kommer gilla vad vi skulle se.

Härrör världens problemer från människors osäkerhet?!?
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2016-11-20 klockan 09:33.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Laila Mari-Gigi Andersen Visa inlägg
    Jag tror inte att det finns något sådant som "reflekterande medier". Jag tror att de har fångats av sitt eget trassliga nät och tvingas fortsätta producera intressanta nyheter att hålla allmänheten fast vid deras tv-kanal/läsa deras nyheter annars förlorar de tittare/läsare = marknadsförlust = inkomstbortfall...
    "Oh, what tangled web we weave, when first we practise to deceive." Walter Scott

Jag undrar om det finns några media kvar någonstans som faktiskt berätta om händelser helt objektivt ...Jag tror inte det.

Och om hat kulturen som vinner terräng över hela världen...
    Jag tror att det har att göra med vår mänskliga natur, tyvärr. Det är så mycket lättare att avvisa och ogilla vad vi inte vet något om, eftersom att försöka förstå skulle kräva att vi faktiskt gör en insats.
    Och tyvärr finns det också människor som är helt enkelt okunniga om hur världen fungerar. Man kan naturligtvis säga att de är utan skuld, eftersom de kanske inte har lärt om detta i skolan ...men vad hindrar dem från att få sådan kunskap på egen hand?

Jag tror att denna hat kultur härstammar från vår "indre svinehund", från okunnighet och för att bli av med denna växande pest måste människor vara villiga att ändra sig. De måste vara villiga att acceptera att vi är olika och respektera våra olikheter.
    Men att hata är mycket lättare än att förstå. När man hatar stänger man bort världen, hat kräver inte något från dig ...förutom din själ (eftersom hat kommer att äta upp dig inifrån).
    Medan att förstå och acceptera "olikaheter" kommer att kräva att du gör en insats, att du möter dessa olikaheter med ett leende och ett öppet sinne. Men ditt öppna sinne tillåter ju självklart också att andra kan titta in i din värld, ditt sinne, vem du är. Och några av oss är kanske lite för osäkre för att låta andra titta i deras hjärtan och själar, eftersom de är rädda att vi inte kommer gilla vad vi skulle se.

Härrör världens problemer från människors osäkerhet?!?
    Nu är jag på mkt sämre humör än när jag skrev på morgonsidan och du har naturligtvis helt rätt i att mycket av media knappast har tid att reflektera . . . men det är väl som med politiker att vi har de politiker /journalister som vi förtjänar ...

Tror att vi lärs upp att känna igen vår egen stam genom att exkludera de som inte är som oss , jag reflekterade mkt över det när barnen var små , hur föräldrarna styrde över vilka barnen skulle leka med. och då talar jag inte om ny-svenskar för det fanns inga på mina barns dagis/ lågstadium.
    För jag tyckte att barnen som små var väldigt inkluderande och ville ha med alla men föräldrarna styr mkt med sina medelklassvärderingar om vilka barnen bör och inte bör leka med på fritiden . . . alltså vilka är som vi i vår medelklass-stam och vilka inte är som vi ('rätt' slags medelklass för man kan vara fel slags medelklass också så klart, typ att barnet har någon bokstavskombination ) ...
    Att om man som lärs att helt automatiskt tänka vilka som är som 'vi' i vår fina grupp på medelklassgatan och vilka som inte är som 'vi' . . man brukar oja sig över överklassens koder och rätt internatskolor och så vidare , som om inte alla klasser skulle ha motsvarande koder och det gäller även 'arbetarklassen' och egentligen alla grupper jo så handlar det ju om att exkludera dom som inte är som vi . . .

Det är som vår grupp behöver en 'motståndare' att jämföra sig med och steget till att hata är inte så långt särskilt vid ett kvickt tangentbord , där vägen från tanke till 'sänd' är några sekunder . . .

Oj vad jag svamlar men jag försöket uttrycka vad jag menar , sen tröttnar jag och loggar ut och tömmer torktumlaren . .

Reg.datum
    Jan 2016

Standard

Och jag går mest in här och skriver några korta ord som triggar era tankar som jag sedan kan komma hit och läsa. Intressant.

Erfaren medlem Laila Mari-Gigi Andersens avatar
    Reg.datum
    Aug 2014
    Land of Procrastination ... eller Själland

Standard

Och jag går mest in här och skriver några korta ord som triggar era tankar som jag sedan kan komma hit och läsa. Intressant.
    men vad bra då!
    - jag gillar när folk säger saker som tvingar/får mig att tänka eller åter-tänka hur jag normalt ser på världen. Jag menar inte tjat och sånt, men serious viewpoints och utmaningar, som får mig att omvärdera ditt tankesätt eller tvingar mig att förklara mina synspunkten och som hindrar mig från att "get stuck and growing stale".

Reg.datum
    Jan 2016

Standard

Läste just om Uddevallamördaren som flytt till Libanon.
    Sverige vill få honom utlämnad.
    Jag tycker att ett libanesiskt fängelse kan funka lika bra.
    Varför inte outsourca svenska fängelser till något låglöneland så att vi kan få ned de sanslösa kostnaderna för alla förbannade våldsverkare.
    Här förstår jag inte hur politiker resonerar.
    Att de accepterar sådana kostnader.
    Rätta mig, Laila.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Läste just om Uddevallamördaren som flytt till Libanon.
    Sverige vill få honom utlämnad.
    Jag tycker att ett libanesiskt fängelse kan funka lika bra.
    Varför inte outsourca svenska fängelser till något låglöneland så att vi kan få ned de sanslösa kostnaderna för alla förbannade våldsverkare.
    Här förstår jag inte hur politiker resonerar.
    Att de accepterar sådana kostnader.
    Rätta mig, Laila.
    Min förhoppning är att alla fängelser blir mer som de svenska där det finns en önskan om att hjälpa/rehabilitera människor även brottslingar att kunna leva ett bättre liv, och därmed också skydda potentiella offer i framtiden.
    Det finns en mycket gammaltestamentlig syn på straff av 'öga för öga tand för tand' karaktär kvar än, att själva straffet ska vara grymmast möjligt.
    Om nu tex dödsstraff skulle fungera så skulle väl inte USA ha så hög brottslighet ? för då borde alla potentiella våldsverkare tänka innan de skjuter att oj jag kan bli avrättad för det här ...

Sen läste jag i media idag att en yrkesmilitär(?) vägrat att köra en vagn under 'pride' och ska få straff för det och jag kan inte låta bli att raljera att den här militären är alltså beredd att döda fiender med vapen eller bara händer , men klarar inte av att köra en vagn bland glada hbtq personer .
    Alltså det är skrattretande och säger förmodligen mkt om våra korkade attityder hos många (fördomar alltså).

Sidan 780 av 782 FörstaFörsta ... 280680730770771772773774775776777778779780781782 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •