Sidan 778 av 782 FörstaFörsta ... 278678728768769770771772773774775776777778779780781782 SistaSista
Resultat 11 656 till 11 670 av 11725

Ämne: Politik

Erfaren medlem Laila Mari-Gigi Andersens avatar
    Reg.datum
    Aug 2014
    Land of Procrastination ... eller Själland

Standard

Citat Ursprungligen postat av snö Visa inlägg
    Vad är det som gör att så många väljer de här enkla lösningars stor-mästare ? som om allt bli bra bara man stänger ute allt som verkar främmande och anammar ett fantasi-foster om gångna tiders storhet , folkhemmet och så glorifierar man en period dit man vill tillbaka . . .

Kan det ligga något i att vi ständigt uppmanas att vara ännu mer effektiva? att prestera fortare snabbare och mer och förglöm inte att tjäna för i helvete mer pengar och då finns verkligen ingen tid att grubbla över varför allt blev som det blev och vad vi bör göra . . .

Om man ska vara framgångsrik så ska allt gå väldans fort och då finns ingen tid för eftertanke och då kanske vi förleds att tro på enkla lösningar ? enkla floskler om svenskhet och så vidare . . . . .

Jag funderar mkt mer på varför väljer så många de här enkla lösningars mästare än vad jag funderar på varför ledarna tycker som de tycker .
    (Ledarna säger ju vad de tycker men 'vanliga' människor som jag säger i mångt och mycket väldigt sympatiska saker och är ofta mycket empatiska , men så kommer det här : jag är inte rasist MEN . . . floskler och förenklingar osv ... )
    Eftersom det är det enklaste alternativet, på det sättet behöver man inte tänka.
    - det är ju en mycket farlig sak detta tänkande...

Det är som en kedjereaktion: något utöver det vanliga händer i samhället och nyheterna kastar sig på det (de behöver fler tittare för att få bättre "ratings") och ibland har nyheterna för vana av att "skapa" nyheter, eller "over -cover" historier, vilket får allmänheten att tro att "problemet"som har uppstått är större än det i själva verket är.
    Nu börjar allmänheten oroa sig och känna sig otrygga... detta utlöser omedelbart en reaktion från politikerna - (keep the public happy, fed and sedated, så allmänheten inte kommer att inse hur mycket makt de verkligen har) eftersom de vill behålla sina väljare och helst få fler väljare. Så politikerna kräver åtgärder för detta "enorma" problem vi har fått i vårt samhälle.
    Detta skapar naturligtvis en blandad reaktion på allmänheten: å ena sidan är allmänheten glad att politikerna vidtar åtgärder och de kanske överväger att rösta annorlunda vid nästa val. Å andra sidan blir allmänheten också orolig, eftersom politikerna tar det här på allvar måste det ju vara ett stort problem... och de börjar känna sig hotade av detta "problem" och nu börjar allt att gå åt ..... #chainreaktion
    I slutändan är det mycket lättare att bara lyssna på politikerna och nicka medan man dricker sin kvällskaffe och äter godis, även om det går åt helvete, än det är att undersöka på varje vinkel till en "historia", försöka finna sanningen någonstans och sedan dra slutsatser och bilda sig en uppfattning. Det sista kräver ju att man måste göra något, kanske även resa sig och lämna kvällsfikan...

och det är i vår natur att följa. Vi vill känna oss trygga. Så vi följer Alfa-(fe)malen. Han(hon) gör att vi känner oss trygga. Vi vill ha en stark ledare.
    Det spelar ingen roll om du rakar huvudet, sitter i din fåtölj och tror att tredje världskriget är på väg eller du rakar ingenting och piercer allt... det är så mycket lättare att bara följa än att tänka själv.
    - tänker jag iaf.
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2016-10-11 klockan 07:16.

Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Ja, SDs och de högerextremas frammarsch europa oroar mig som småbarnspappa
    De är i princip ingenting jämfört med vad Trump, IS, Putin, Brexit och vänsterextremismen förstör och kommer förstöra vår värld...
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Embrace Visa inlägg

De är i princip ingenting jämfört med vad Trump, IS, Putin, Brexit och vänsterextremismen förstör och kommer förstöra vår värld...
    Jag skulle vilja påstå att de är precis lika jävliga. Hämtar luft genom hat mot det som inte är normativt.

Dock undrar jag om vänsterextremismen är speciellt stark nuförtiden?
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Man tror ju inte det eftersom man så sällan hör om vänsterextremism jämfört med allt tjat om den från höger (samt nazism, fascism och nationalism)
    men sanningen är ju att den är betydligt mer omfattande, mer våldsam och farligare samt att deras
    anhängare dessutom har för ovana att maskera sig - Fegare än fegast som de självklart alltid är...
    Senast redigerat av Embrace den 2016-10-13 klockan 12:18.

Medlem
    Reg.datum
    Mar 2005

Standard

Ja, inte är det så att högern maskerar sig och sina mål, eller hur? "Arbetarpartiet" Moderaterna som kämpar för företagen, Amerika som "ledaren av den fria världen" som ägnar sig åt att "sprida demokrati" trots att de gladeligen invaderar och mördar demokratiskt valda vänsterregeringar i fattiga länder, att "bli avsagd" istället för sparkad, "vi gör nedskärningar", "Nordkorea hotar oss med kärnvapen! Glöm att vi bombade ihjäl minst tjugo procent av deras befolking på femtiotalet och stryper ihjäl deras ekonomi genom sanktioner, det är de som är onda och galna!" och så vidare.

Sten i glashus!
    Daylight bores the sunshine out of me

Reg.datum
    May 2002

Standard

Man tror ju inte det eftersom man så sällan hör om vänsterextremism jämfört med allt tjat om den från höger (samt nazism, fascism och nationalism)
    men sanningen är ju att den är betydligt mer omfattande, mer våldsam och farligare samt att deras
    anhängare dessutom har för ovana att maskera sig - Fegare än fegast som de självklart alltid är...
    Allt tjat?

Du menar på allvar att det reella hotet från fascism, rasism nazism ska viftas bort som tjat?

Kom igen. Vi har ett neofascistiskt parti i riksdagen som gång på gång visar raka spår ner mot deras bruna rötter; inte minst genom deras motioner och partiprogram.

Våldsamma idioter finns det alltid som kallar sig själva vänsterideologiska, men de sitter åtminstone inte på styrande poster eller har något större propagandainflytande i jämförelse med exempelvis Avpixlat.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

När jag undervisar mina elever om politik och det politiska spektrumet, börjar jag med att dra en linje: extremvänstern till extremhögern ...och sedan drar jag en linje runt, som en cirkel där ändarna nästan möts, och sedan placerar jag extremvänstern och extremhögern på varje sida av mellanrummet i cirkeln...... för i slutändan betyder dina åsikter ingenting det är dina handlingar som definierar dig... - och det spelar ingen roll om det är extremhöger eller extremvänster, deras handlingar är lika: förtryck, diskriminering och våld.

och nej, mina åsikter spelar ingen roll heller, det är mina handlingar som ska räknas.
    Att sträva efter att behandla varje person man möter lika snällt och bra oavsett etnisk tillhörighet, kön eller tro. Att sträva efter att agera med integritet i allt man gör, att vara snäll, rättvis och att försöka sprida dessa ideal på ens väg genom livet.
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2016-10-14 klockan 05:13.

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Kan vi få H.Clinton för president och M.Obama som vicepresident?!!
    Hon är en oerhört bra talare, även om hon spelar "patos kortet", men sen är patos ju mer eller mindre obligatorisk i offentliga tal i Amerika.

http://www.thedailybeast.com/article...age&source=TDB

Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Manic Internet Preacher Visa inlägg
    Amerika som "ledaren av den fria världen" som ägnar sig åt att "sprida demokrati" trots att de gladeligen invaderar och mördar demokratiskt valda vänsterregeringar i fattiga länder
    Här har du rätt!
    USA är utan tvekan världens mest bluffande och förljugna land - Som ändå alltid kommer undan med det!
    Men nu talar vi faktiskt om Sverige...
    Är verkligen en rysk invasion av Sverige det enda sättet att bli av med Löfvén, miljöpartiet, terrorister, extremister, radikala islamister och få var och varannan svensk att sluta gå omkring
    med stora USA-flaggor på sina tröjor och jackor i vad som tragiskt nog har blivit världens mest korkade, sönderamerikaniserade och hjärntvättat fördummade land?
    Jag hoppas verkligen att vi kan slippa att det går så obehagligt långt och att vi istället kan normalisera vårt samhälle igen på egen hand och att allt detta
    onödiga, naiva och farliga kan vika hädan så att vi äntligen får tillbaka en stabiliserad fungerande tillvaro.
    Samt självklart se till att vi får ett svenskt försvar värd namnet...
    Det räcker med Trumputin, Brexit och vad som nu har tycks ha förvandlats till ett laglöst samhälle utan bestraffningar.
    Det vore onekligen trist att behöva gå från pest till kolera

Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Laila Mari-Gigi Andersen Visa inlägg
    När jag undervisar mina elever om politik och det politiska spektrumet, börjar jag med att dra en linje: extremvänstern till extremhögern ...och sedan drar jag en linje runt, som en cirkel där ändarna nästan möts, och sedan placerar jag extremvänstern och extremhögern på varje sida av mellanrummet i cirkeln...... för i slutändan betyder dina åsikter ingenting det är dina handlingar som definierar dig... - och det spelar ingen roll om det är extremhöger eller extremvänster, deras handlingar är lika: förtryck, diskriminering och våld.
    Mina åsikter spelar ingen roll heller, det är mina handlingar som ska räknas.
    Dina åsikter spelar roll!
    Detta som du skrev är oerhört sant och relevant!

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Dina åsikter spelar roll!
    Detta som du skrev är oerhört sant och relevant!
    mina åsikter är inte värda någonting! ... Om inte jag väljer att agera därefter.
    Handlingar säger mer än ord.
    The world is changed by your example, not your opinion. #integritet

Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Laila Mari-Gigi Andersen Visa inlägg

mina åsikter är inte värda någonting! ... Om inte jag väljer att agera därefter.
    Handlingar säger mer än ord.
    The world is changed by your example, not your opinion. #integritet
    Det är sant, men faktum är att diskussioner och åsikter mycket väl kan ändra opinioner och på så vis även bli till handling.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Erfaren medlem J. Bergtagens avatar
    Reg.datum
    Jan 2016

Standard

Här har du rätt!
    USA är utan tvekan världens mest bluffande och förljugna land - Som ändå alltid kommer undan med det!
    Är verkligen en rysk invasion av Sverige det enda sättet att bli av med Löfvén, miljöpartiet, terrorister, extremister, radikala islamister och få var och varannan svensk att sluta gå omkring
    med stora USA-flaggor på sina tröjor och jackor i vad som tragiskt nog har blivit världens mest korkade, sönderamerikaniserade och hjärntvättat fördummade land?
    Jag hoppas verkligen att vi kan slippa att det går så obehagligt långt och att vi istället kan normalisera vårt samhälle igen på egen hand och att allt detta
    onödiga, naiva och farliga kan vika hädan så att vi äntligen får tillbaka en stabiliserad fungerande tillvaro.
    Det räcker med Trumputin, Brexit och vad som nu har tycks ha förvandlats till ett laglöst samhälle utan bestraffningar.
    Men seriöst, nog för att det finns problem i Sverige men att skylla dem på Löfven och MP eller dylikt känns ju väldigt nyanserat och argumenterande... INTE. Att argumentera och ta upp alla sidor av myntet är ett sätt att väcka folket ur villfarelser. INTE att utmåla endera parten som Stora Satan. Du kan säkert hitta bra och dåliga saker i samtliga partier. Möt parterna för vad är istället för att bara döma dem utifrån den identitet du råkar ha fastnat i. Hoppas du förstår vad jag menar istället för att ta detta som ett polariserat personangrepp.

Reg.datum
    May 2002

Standard

Här har du rätt!
    Jag blir nog mer rädd för ditt normsamhälle än ett amerikaniserat. Att inte förespråka fri kultur i ett land kan bara leda till ett resultat; rakt ner i fascismens skräphög där moralpoliser bötfäller medborgare för olämplig kulturell betingelse.

Fy fan.
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Reg.datum
    Aug 2014

Smile

Citat Ursprungligen postat av frågg Visa inlägg
    Det är sant, men faktum är att diskussioner och åsikter mycket väl kan ändra opinioner och på så vis även bli till handling.
    Jag har gått och funderat lite på ditt svar i dag.

Och till en punkt kan du ha rätt.
    Diskussioner om politik kan faktiskt leda till att människor ändrar sina synpunkter.
    Men oftare, är jag rädd, när man pratar om politik har folk en tendens att bli specifika och i stället för att tala om idéer, ideal och ideologier, förlorar de sig i argument om specifika fall, partier och politik.
    Och oftast lyssnar folk enbart med avsikt att svara i stället för att lyssna för att förstå.

Jag känner det mer sannolikt att människor ändrar sina synpunkter genom erfarenhet* eller ibland genom studier och reflektion.

Det är lätt att prata om ideal och även säga att man har ideal, men det är en helt annan sak att agera och leva efter dem. Det tar år att lära sig att leva i enlighet med sina ideal.
    Och detta, tror jag inte man uppnår genom diskussion om politik utan också att ha tid till att reflektera och bedöma vilka ideal man i så fall vill leva med.

*och naturligtvis kan diskussioner också vara en del av de erfarenheter som man gör sig.
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2016-10-15 klockan 23:33.

Sidan 778 av 782 FörstaFörsta ... 278678728768769770771772773774775776777778779780781782 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •