Sidan 770 av 782 FörstaFörsta ... 270670720760761762763764765766767768769770771772773774775776777778779780 ... SistaSista
Resultat 11 536 till 11 550 av 11725

Ämne: Politik

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Att börja dra paralleller till Nazityskland är bara löjligt och ett förminskande av förintelsen. Att han kallar alla med en annan åsikt för rasister är också löjligt. Sedan så svarar han någon som är rädd för islams påverkan på Danmark med att han använder siffror som araberna har skapat, som att det var relevant på något sätt, det är även konkret fel eftersom att de kommer ifrån Indien.

Arnstad är opåläst och förvirrad, han hör inte hemma i dessa sammanhang.
    Hur exakt drog han en parallell? Förminskade han verkligen förintelsen? Missade nog det.

I min mening - och som jag tror de flesta svenskars som läser tidningen eller gillar att resonera - kan man kalla ett resonemang rasistiskt som attackerar enskilda folkgrupper eller kulturer. Att man inte talar om raser i Sverige numera har dels med vetenskap, dels med samhällets allmänna uttrycksformer att göra. Det är därför de som idag argumenterar rasistiskt väldigt ofta framställer främmande kulturer och inte vissa raser som i grunden sämre. Här är Arnstad både påläst och van vid hur debatten har varit i flera decennier. Det är väldigt viktigt här att förstå hur vi i Sverige (och Danmark) använder begrepp. Lite det roliga (eller tragiska) med en debatt mellan våra länder, att vi har glidit ifrån varandra på begreppsområdet ... eller har vi det egentligen?

Han sa vad jag vet att vi har fått siffrorna från araberna. Inget konstigt med det. Poängen är att arabernas (eller snarare muslimernas) förmedling av antikens kunskaper var väldigt viktig för Europa som i stort hade förfallit i barbari efter romartiden.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem Bravorions avatar
    Reg.datum
    Oct 2005

Standard

Intressant situation nu med Ryssland/Iran/Al-Assad/Hezbollah vs Rebellgrupper/YPK/Peshmerga/ div. Kurdiska styrkor (vissa stöttade, utbildade och beväpnade av USA) vs IS. Plus då Peshmerga och YPK och PKK vs IS. PKK vs Turkiet som är backat av USA. Det är en kittel av världskrigsingredienser och katalysatorer.

Saknas bara att Kina går in i Taiwan så som de så länge velat. Då kan Nordkorea passa på mot Sydkorea (så som de också länge velat). Då har USA fullt upp eftersom de är allierade med Sydkorea och Taiwan och då hamnar i konflikt med Kina som gärna backar Nordkorea vid förhandlingar. NATO gör mantelrörelse mot allt som inte är NATO. Kina är också starka eftersom de har haft goda relationer med Ryssland sedan 2001 så då kan USA/Kina/Ryssland slåss på flera fronter i direkt/indirekta proxykrig. Helvete Solid Snake hade rätt. Metal Gear!?
    "It does not matter how slow you go so long as you do not stop." - Confucius

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

FY FAN FÖR KD! Varför bryta DÖ, vi hade äntligen fått bort den vedervärdiga, avskyvärda jävla högern från styret och äntligen skulle de svaga i samhället få tillbaka det de förtjänar. Det får inte bli nyval och ytterligare fyra års helvete med SD-styre. För högern är exakt samma parti som SD, de driver en extrem hatpolitik med enda skillnaden att högern hatar sjuka och arbetslösa istället för invandrare. Hur fan kan folk rösta på hjärtlösa monster med total brist på all form av empati. Det är fan dags för revolution i Sverige där högern förbjuds och underklassen tar tillbaka allt som överklassen stulit från dem
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Reg.datum
    Oct 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    FY FAN FÖR KD! Varför bryta DÖ, vi hade äntligen fått bort den vedervärdiga, avskyvärda jävla högern från styret och äntligen skulle de svaga i samhället få tillbaka det de förtjänar. Det får inte bli nyval och ytterligare fyra års helvete med SD-styre. För högern är exakt samma parti som SD, de driver en extrem hatpolitik med enda skillnaden att högern hatar sjuka och arbetslösa istället för invandrare. Hur fan kan folk rösta på hjärtlösa monster med total brist på all form av empati. Det är fan dags för revolution i Sverige där högern förbjuds och underklassen tar tillbaka allt som överklassen stulit från dem
    Preach. (tiotiotio)

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Till alla er som röstar på högern och jublar över risken för nyval

Moderaternas agerande -historiskt

Här kommer några årtal kopplat till hur Moderaterna och deras föregångare, agerat i Riksdagen
    1904–1918: Nej till allmän rösträtt.
    1916: Nej till allmän olycksförsäkring i arbetet.
    1919: Nej till åtta timmars arbetsdag.
    1919: Nej till kvinnlig rösträtt.
    1921: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige.
    1923: Nej till åtta timmars arbetsdag.
    1923: Nej till avskaffandet av dödsstraff i Sverige.
    1927: Nej till folkskolereform.
    1931: Nej till sjukkassan.
    1933: Nej till beredskapsarbete.
    1934: Nej till a–kassa.
    1935: Nej till höjda folkpensioner.
    1938: Nej till två veckors semester.
    1941: Nej till sänkt rösträttsålder.
    1946: Nej till fria skolmåltider.
    1946: Nej till allmän sjukvårdsförsäkring.
    1947: Nej till allmänna barnbidrag.
    1951: Nej till tre veckors semester.
    1953: Nej till fri sjukvård.
    1959: Nej till ATP.
    1960–talet: Ja till apartheid. Moderaterna tog avstånd från alla sanktioner mot apartheidregimen i Sydafrika och var emot det svenska stödet till ANC.
    1963: Nej till fyra veckors semester.
    1970: Nej till 40–timmars arbetsvecka.
    1973: Nej till möjligheten till förtidspensionering vid 63.
    1974: Nej till fri abort. Den 29 maj 1974 röstade riksdagen ja till fri abort, vilket resulterade i den svenska abortlagen som låter kvinnan själv besluta om abort upp till den 18 graviditetsveckan. Moderaterna röstade nej.
    1976: Nej till femte semesterveckan.
    1983: Nej till löntagarfonderna.
    1994: Nej till partnerskapslag för homosexuella.
    1998: Nej till erkännande av homosexuellas rättigheter inom EU. EU–parlamentet röstade för ett erkännande av homosexuellas rättigheter, men de moderata ledamöterna röstade nej.
    2003: Ja till Irakkriget. Alla riksdagspartier demonstrerade mot och kritiserade Irakkriget utom just moderaterna.
    2004: Ja till sänkt a–kassa och sjukpenning.
    2006: Nej till gröna jobb.
    2006: Nej till upprustning av offentliga sektorn.
    2006: Nej till höjd a- kassa.
    2006: Ja till sänkt a-kassa.
    2006: Nej till höjd sjukersättning.
    2007: Ja till sänkt sjukersättning.
    2008: Ja till FRA-lagen
    2009: Ja till IPRED-lagen
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Standard

Fattar inte varför inte typ alla röstar på Vänsterpartiet bara så att vi kan få lite mer hjärta i det här himla landet. Det låter kanske inte så demokratiskt?
    Äsch, jag är uppgiven. Känns som att det går åt helvete med politiken i varenda land. Blir ledsen bara jag tänker på det.

Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av stundtals Visa inlägg
    Fattar inte varför inte typ alla röstar på Vänsterpartiet bara så att vi kan få lite mer hjärta i det här himla landet. Det låter kanske inte så demokratiskt?
    Äsch, jag är uppgiven. Känns som att det går åt helvete med politiken i varenda land. Blir ledsen bara jag tänker på det.
    Ja speciellt nu när man har rapporteringen om parodin till parti som kallas KD så det står en upp i halsen. Suck.
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)

& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Standard

Citat Ursprungligen postat av -hulda- Visa inlägg
    Ja speciellt nu när man har rapporteringen om parodin till parti som kallas KD så det står en upp i halsen. Suck.
    Sörjer fortfarande att de inte åkte rakt ut i förra valet, hade den förhoppningen. Mer förlegat parti får man ju leta efter. Ja SD ska vi ju inte ens prata om.
    De är ju helt jävla väck. Fattar fortfarande inte vem som röstar på dem. Aldrig hört någon säga högt att de röstar på dem. Så var är de? Oavsett var de är
    så hoppas jag att de håller sig på avstånd.

Reg.datum
    Oct 2005

Standard

Sörjer fortfarande att de inte åkte rakt ut i förra valet, hade den förhoppningen. Mer förlegat parti får man ju leta efter. Ja SD ska vi ju inte ens prata om.
    De är ju helt jävla väck. Fattar fortfarande inte vem som röstar på dem. Aldrig hört någon säga högt att de röstar på dem. Så var är de? Oavsett var de är
    Ut med SD och KD och låt V ta deras platser. För ett vettigare, snällare, modernare och pålitligare styre.

Reg.datum
    Jun 2007

Standard

För några månader hörde jag till min stora förtvivlan rätt många som pratade om att de röstade på dem. Väldigt många faktiskt. Folk som satt på tåg och pratade högljutt, folk som stod i affären och pratade, antydningar till höger och vänster. Och jag vet att man borde atå upp och ta debatt men i alla lägen orkar man inte, eller känner sig inte skärpt och snabb på att argumentera. Så jag skäms och duckar undan och funderar på om man borde lämna landet typ... med tanke på min hårfärg blir jag väl ändå deporterad/internerad om de skulle få 40% som några på tåget satt och fantiserade om...

Standard

För några månader hörde jag till min stora förtvivlan rätt många som pratade om att de röstade på dem. Väldigt många faktiskt. Folk som satt på tåg och pratade högljutt, folk som stod i affären och pratade, antydningar till höger och vänster. Och jag vet att man borde atå upp och ta debatt men i alla lägen orkar man inte, eller känner sig inte skärpt och snabb på att argumentera. Så jag skäms och duckar undan och funderar på om man borde lämna landet typ... med tanke på min hårfärg blir jag väl ändå deporterad/internerad om de skulle få 40% som några på tåget satt och fantiserade om...
    Men jag måste vara helt naiv för jag fattar på riktigt inte hur det är möjligt att man ens överväger att rösta på dem? Hur i helvete är det möjligt?
    Det närmaste jag hört är att några bekanta tyckte att de hade bra åsikter angående fängelser etc. Och inte för att vara sån, men de är fasen inte så skärpta.
    Jag blev såklart upprörd och sa högt och tydligt vad jag tyckte och vad jag anser om SD så jag antar att de inte direkt skulle föra det på tal igen.
    Men SD är rasistiska. Så är det bara. Har vi inte lärt oss någonting av vår historia? Den här världen är inte vår. Den är allas. Vi har inte mer rätt än någon
    annan att vara här. Och man ser ju hur vissa tittar eller pratar om/med de tiggare som befinner sig utanför butiker. Jag hejar alltid. Jag säger alltid alltid hej.
    Ibland tar jag med bullar åt dem. Ibland köper man en yoghurt åt dem. Ibland ger man några kronor. Och aldrig skulle jag se ner på dem. De sitter ju inte där
    för att jävlas med oss. När ska SD förstå det?

Reg.datum
    Oct 2005

Standard

Jag skäms över att vara svensk när jag hör dem.

När de säger saker som att de kommer hit och våldtar, alla är kvinnoföraktare, de tycker alla svenskar är smutsiga osv då frågar jag från vilka källor de hört detta, vilka siffror de har på statistiken de jämför med. Och om de inte kan ge det då är de bara smittospridare av negativ och hatisk propaganda. Frågar de om jag kan bevisa motsatsen säger jag bara att jag inte behöver det, har jag just bevisat att de inte har källreferenser för sitt hatspridande behöver jag verkligen inte ha källreferenser för spridandet av budskap om källkritik, öppenhet och medmänsklighet. Fuck off! Mitt budskap ger folk en chans, deras felinformation skapar hat och mer lidande. Sen är det klart att jag kan ge källreferenser till sakerna jag säger, jag står ju inte och ljuger. Min poäng är bara att sprider man information utan solid mark under fötterna så är man livsfarlig. Information och desinformation är de farligaste WMD's som finns i denna virala värld. Man kan ju starta upplopp i en stad med 140 tecken.

Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Men jag måste vara helt naiv för jag fattar på riktigt inte hur det är möjligt att man ens överväger att rösta på dem? Hur i helvete är det möjligt?
    Det närmaste jag hört är att några bekanta tyckte att de hade bra åsikter angående fängelser etc. Och inte för att vara sån, men de är fasen inte så skärpta.
    Jag blev såklart upprörd och sa högt och tydligt vad jag tyckte och vad jag anser om SD så jag antar att de inte direkt skulle föra det på tal igen.
    Men SD är rasistiska. Så är det bara. Har vi inte lärt oss någonting av vår historia? Den här världen är inte vår. Den är allas. Vi har inte mer rätt än någon
    annan att vara här. Och man ser ju hur vissa tittar eller pratar om/med de tiggare som befinner sig utanför butiker. Jag hejar alltid. Jag säger alltid alltid hej.
    Ibland tar jag med bullar åt dem. Ibland köper man en yoghurt åt dem. Ibland ger man några kronor. Och aldrig skulle jag se ner på dem. De sitter ju inte där
    för att jävlas med oss. När ska SD förstå det?
    Ja, jag hälsar också alltid. Har jag växel på mig får de, men det är ju inte alltid man har. Men hälsa det kan man banne mig altid göra. De är människor som sitter där. De som tror att någon skulle välja att sitta på asfalten utanför en affär i ur och skur kan ju prova att sitta där själv...
    (alla vi galningar som köat vintertid utanför nån konsertlokal i 2 plus vet ju hur behagligt det är att sitta så- och då blir ju vi ändå inte illa behandlade av förbipasserande och vi väntar på något trevligt under en begränsad tid...)

Erfaren medlem Ett öde värre än dödens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Min 18-åring nämnde igår att han tyckte Ayn Rand var intressant...

Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ett öde värre än döden Visa inlägg
    Min 18-åring nämnde igår att han tyckte Ayn Rand var intressant...
    Helvete. Hur ställer man sig till något sånt?

Sidan 770 av 782 FörstaFörsta ... 270670720760761762763764765766767768769770771772773774775776777778779780 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •