Hur exakt drog han en parallell? Förminskade han verkligen förintelsen? Missade nog det.
I min mening - och som jag tror de flesta svenskars som läser tidningen eller gillar att resonera - kan man kalla ett resonemang rasistiskt som attackerar enskilda folkgrupper eller kulturer. Att man inte talar om raser i Sverige numera har dels med vetenskap, dels med samhällets allmänna uttrycksformer att göra. Det är därför de som idag argumenterar rasistiskt väldigt ofta framställer främmande kulturer och inte vissa raser som i grunden sämre. Här är Arnstad både påläst och van vid hur debatten har varit i flera decennier. Det är väldigt viktigt här att förstå hur vi i Sverige (och Danmark) använder begrepp. Lite det roliga (eller tragiska) med en debatt mellan våra länder, att vi har glidit ifrån varandra på begreppsområdet ... eller har vi det egentligen?
Han sa vad jag vet att vi har fått siffrorna från araberna. Inget konstigt med det. Poängen är att arabernas (eller snarare muslimernas) förmedling av antikens kunskaper var väldigt viktig för Europa som i stort hade förfallit i barbari efter romartiden.