Sidan 775 av 782 FörstaFörsta ... 275675725765766767768769770771772773774775776777778779780781782 SistaSista
Resultat 11 611 till 11 625 av 11725

Ämne: Politik

Erfaren medlem Gustaf-747s avatar
    Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Är du säker på det? jag undrar vad som får dig att tro att det handlar om samhällstrukturer. (Säger inte att det är fel)
    Jag tycker att den här debattartikeln sammanfattar problemet ganska bra.
    http://www.aftonbladet.se/debatt/article22095680.ab

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Gustaf-747 Visa inlägg
    Jag tycker att den här debattartikeln sammanfattar problemet ganska bra.
    http://www.aftonbladet.se/debatt/article22095680.ab
    Jag tyckte inte att det var speciellt övertalande. Vi lever i ett samhälle där rätten till din kropp är en grundläggande mänsklig rättighet och sexuella trakasserier absolut inte är accepterat och anses väldigt skamfullt. Hans personliga story känns som en projektion, han är för svag för att ta eget ansvar och skyller på samhällsstrukturer. Han tror att bara för att han kan göra det så kan alla potentiellt göra samma sak, nej det är han själv som är en dålig människa.

Jag har inte sett några tecken på att dessa samhällsstrukturer skulle existera, jag tror snarare det är strukturer i små sektliknande grupper där groupthink förvränger moral hos individerna. Kanske ungefär som hans kollektiv.

Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Jag tyckte inte att det var speciellt övertalande. Vi lever i ett samhälle där rätten till din kropp är en grundläggande mänsklig rättighet och sexuella trakasserier absolut inte är accepterat och anses väldigt skamfullt. Hans personliga story känns som en projektion, han är för svag för att ta eget ansvar och skyller på samhällsstrukturer. Han tror att bara för att han kan göra det så kan alla potentiellt göra samma sak, nej det är han själv som är en dålig människa.

Jag har inte sett några tecken på att dessa samhällsstrukturer skulle existera, jag tror snarare det är strukturer i små sektliknande grupper där groupthink förvränger moral hos individerna. Kanske ungefär som hans kollektiv.
    Du kan ju inte vara seriös. Menar du helt allvarligt att du exempelvis inte känner till att det är en överhängande majoritet av män som begår sexualbrott?

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Du kan ju inte vara seriös. Menar du helt allvarligt att du exempelvis inte känner till att det är en överhängande majoritet av män som begår sexualbrott?
    Jo, ja fattar inte hur det säger emot mitt inlägg dock, eller hur samhällsstrukturer skulle förklara det. Har du inga exempel på hur dessa samhällsstrukturer skulle arta sig? jag har aldrig hört någon säga något i närheten av positivt kring våldtäkt eller sexuella trakasserier.

Reg.datum
    Jul 2006

Standard

Jo, ja fattar inte hur det säger emot mitt inlägg dock, eller hur samhällsstrukturer skulle förklara det. Har du inga exempel på hur dessa samhällsstrukturer skulle arta sig? jag har aldrig hört någon säga något i närheten av positivt kring våldtäkt eller sexuella trakasserier.
    Fast du verkar ju hängt upp dig på att du inte har några personliga erfarenheter gällande det här, vilket jag faktiskt inte tycker är så himla konstigt. Man behöver inte ha besökt en plats för att förstå att den existerar. Sen handlar det inte om att folk måste tycka att våldtäkt eller sexuella trakasserier är något bra för att kunna göra det. Jag undrar varför du tror att en person måste ha en positiv syn på sexuella övergrepp och våldtäkt för att kunna utsätta någon för just detta? Lagen och människors personliga syn på vad som är våldtäkt och sexuella övergrepp måste inte gå hand i hand. För att en person ska ha gått över gränsen betyder det inte att personen själv är medveten om att ha gjort det. Det handlar inte om att båda parter i en övergreppssituation på något sätt måste vara överens om att det är vad som skett.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Fast du verkar ju hängt upp dig på att du inte har några personliga erfarenheter gällande det här, vilket jag faktiskt inte tycker är så himla konstigt. Man behöver inte ha besökt en plats för att förstå att den existerar. Sen handlar det inte om att folk måste tycka att våldtäkt eller sexuella trakasserier är något bra för att kunna göra det. Jag undrar varför du tror att en person måste ha en positiv syn på sexuella övergrepp och våldtäkt för att kunna utsätta någon för just detta? Lagen och människors personliga syn på vad som är våldtäkt och sexuella övergrepp måste inte gå hand i hand. För att en person ska ha gått över gränsen betyder det inte att personen själv är medveten om att ha gjort det. Det handlar inte om att båda parter i en övergreppssituation på något sätt måste vara överens om att det är vad som skett.
    Ja det är ju därför jag frågar eftersom att jag inte själv sett ett enda bevis på att dessa samhällsstrukturer skulle existera. I det samhälle jag växt upp i anses våldtäkt vara bland det värsta en person kan göra.

Jag håller helt med att man inte behöver anse att våldtäkt eller sexuella trakasserier är positivt för att begå det, men fallerar inte hela idén om samhällsstrukturer då? om du gör något som du anser är moraliskt fel så kan du längre inte skylla på strukturer och vi kan inte längre använda samhällsstrukturer som förklaring till deras handlingar. Ta den där "lär inte kvinnor att undvika våldtäkt, lär män att inte våldta"-grejen, den blir ju fullkomligt omöjlig att implementera om de redan vet att våldtäkt är fel men gör det ändå.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Jag fattar inte varför så många hånar LUFs förslag om att incest och nekrofili ska vara tillåtet, det är fullkomligt självklart för mig.

Jag är med på LUFs sida, de kan man lita på när det gäller sociala rättigheter. De är konsekventa i sin ideologi, sociala rättigheter utgår ifrån individens rättigheter inte vad som är populärt att stödja just nu, vad som är socialt accepterat eller vad som anses rumsrent.
    Om du inte kan stödja varje individs rättigheter till sex med samtycke så betyder inget av ditt HBTQ-stöd ett skit.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Jag fattar inte varför så många hånar LUFs förslag om att incest och nekrofili ska vara tillåtet, det är fullkomligt självklart för mig.

Jag är med på LUFs sida, de kan man lita på när det gäller sociala rättigheter. De är konsekventa i sin ideologi, sociala rättigheter utgår ifrån individens rättigheter inte vad som är populärt att stödja just nu, vad som är socialt accepterat eller vad som anses rumsrent.
    Om du inte kan stödja varje individs rättigheter till sex med samtycke så betyder inget av ditt HBTQ-stöd ett skit.
    God midnatt !
    Jo jag förstår att det du skriver är ironiskt(?!) men jag kan inte hålla mig ifrån att undra hur ett lik kan ge sitt samtycke ?

Är det något formulär man ska fylla i medans man fortfarande lever ?
    Eller ger man liket el-stötar (jmf Frankenstein) och tolkar ryckningarna som antingen samtycke eller inte ...

Godnatt !
    Senast redigerat av snö den 2016-02-22 klockan 23:09.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av snö Visa inlägg
    God midnatt !
    Jo jag förstår att det du skriver är ironiskt(?!) men jag kan inte hålla mig ifrån att undra hur ett lik kan ge sitt samtycke ?

Är det något formulär man ska fylla i medans man fortfarande lever ?
    Eller ger man liket el-stötar (jmf Frankenstein) och tolkar ryckningarna som antingen samtycke eller inte ...

Godnatt !
    Jag är inte ironisk, det kan ske på precis samma sätt som organdonationer, man väljer innan man dör att hamna i ett nekrofilregister där man skulle kunna specifiera om man vill donera sin kropp till en viss sorts människor eller kanske någon specifik människa och vad man vill att dessa personer ska få göra med ens lik, hur man än vill ha det. Sedan kan nekrofiler ansöka om dessa tjänster.

Det är lätt att stå upp för rättigheter för något som är socialt accepterat, svårare att stå upp för något som för allmänheten anses fel.

Erfaren medlem Laila Mari-Gigi Andersens avatar
    Reg.datum
    Aug 2014
    Land of Procrastination ... eller Själland

Standard

Scener fyllda med damm som i likhet med dimma försöker täcka ännu ett brott mot mänskligheten och kärleken,
    ett barn som i panik skriker "Mamma ... Mamma ..."
    och adrenalinen rusar genom varje cell i min kropp,
    och omedelbart sätter kamp-, fly- och beskyddarinstinkterna in. #UniversalMomResponse #Don'tF******HurtTheChildren

Och jag sitter på min soffa hundratals mil borta och känner mig hjälplös, och allt jag kan är att gosa mitt eget barn i ett fåfängt försök att trösta henne, mig... alla. - det gör så ont.

Och än en gång lämnas jag förvirrad, frustrerad och rädd. Varför kan vi inte älska vår nästa? Vart är tolerans, acceptans och förståelse? Vart är kärleken?

#Bruxelles
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2016-03-22 klockan 22:51.

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

åh, jag är ledsen, upprörd och skamsen av mitt land i dag.

Den sista veckan har jag lagt märke till dessa "reklam" på busshållplatser för det amerikanska stridsflygplanet "Hornet" ...Boeing har tagit på sig att köra en kampanj för dessa stridsflygplan, anledningen är att den danska regeringen är på väg att spendera en obscen summa pengar på dessa mördarmaskiner.
    Jag vet inte vilket gör mig mer äcklad och ledsen: Det faktum att min regering spenderar skattepengar på mördarmaskiner, när de skulle kunna användas för att ta hand om de äldre, skolbarn, sjuka etc. - Eller det faktum att ett privat företag kan köra en reklam kampanj för stridsflygplan för att svänga opinionen. Jag äcklas.

Sedan i går tog samma regering beslutat att gå i krig ...igen, att kasta bombar på människor i ett land långt, långt borta.

Som historia/samhällskunskap lärare jag mållös... Men, har vi ingeting lärt av historien? När har vi någonsin uppnått fred med våld?
    Ja, våld kan besegra folk, krossa andan, men våld kan inte övertyga människor om segrarens synpunkt.
    Typ: "Åh, ni är inte övertygad om att vår synspunkt/livsstil är bäst??? Tja, men häng på lite! Vi ska bara kasta några fler bomber, kanske det kommer att övertyga er?!." ...yeah, like that's going to work!

Så jag känner mig ledsen och äcklad ...men mestadels bara ledsen.

Våld kan inte läka mänskligheten, det kan bara kärlek.

"I see humans but no humanity" Jason Donohue
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2016-04-20 klockan 23:10.

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Fy fan! 20160513_132211.jpg #jagskäms #Villinteboidethärlandet

Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2016-05-13 klockan 14:26.

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Citat Ursprungligen postat av Laila Mari-Gigi Andersen Visa inlägg
    Fy fan! 20160513_132211.jpg #jagskäms #Villinteboidethärlandet

Vad glad jag är att det också finns danskar som ser utöver etnicitet, som möter ett annat människa med ett öppet sinne, sträcker ut handen och säger "Hej, velkommen hit till vårt land och vårt gemenskap."

Vi är alla lika. Vi är brödrar och systrar. Vi gråtar, vi ler, vi känner sorg, vi grinar - vi drömmar, vi älskar.

Men tänk om vi bara älskade varandra lite mera, om vi använde all den energi vi eldar hatet med till att elda positive tankar som kärlek, kunskap, filosofi... - tänk hur långt vi skulle kunna nå.
    Vi som delar kärleken, som älskar, om vi inte hittar varandra, håller handen och håller fast i kärleken, då kommer rädslan, mörkret och hatet att få makten... mer än det redan har.

https://www.youtube.com/watch?v=RwUGSYDKUxU

I know I'm not the only one who dreams Bifogad fil 10491
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2016-05-21 klockan 09:11.

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Den här mannen är en superhjälte av medkänsla och kärlek, det han gör ...fantastisk! heart, small.gif
    Tänk om vi alla kunne vara bara lite som honom.
    - Då skulle världen fylls med massor av kärlek. heart, small.gif
    http://abc13.com/society/man-drives-...ctims/1389771/

Finally I see the humanity I've so longed for!

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Man ska aldrig (be)döma ett annat människa innan man höra vilka historier ...eller mardrömmar de bär med sig, och även då ska man inte döma dem, men försöka att förstå dem. Är det inte möjligt, kan man åtminstone respektera dem.
    Det är lätt att sluta ögonen och hjärtan och säga: "- Nej, vi inte ha dig här, har vi inte plats/tid.../pengar för dig här. Du kan gå tillbaka till där du kommer ifrån."

Vår mänsklighet är det enda som gör oss människor, utan mänskligheten är vi ingenting.

Jag vet att den här artikeln är på danska och därför kanske kan vara lite utmanande, men jag är säker på att ni kommer att förstå det väsentliga i den... om inte, får ni fråga.

https://www.information.dk/udland/20...ampaign=buffer

‘Hver morgen kl. 6 blev vi pisket. Vi plejede at kalde det klokken 6-festen’

Blandt de mange syrere, der er på flugt fra krigen, har en gruppe på 75 kvinder haft en særlig barsk skæbne i Libanon, hvor de ifølge myndighederne blev tilbageholdt af et menneskehandlernetværk

Sidan 775 av 782 FörstaFörsta ... 275675725765766767768769770771772773774775776777778779780781782 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •