Sidan 777 av 782 FörstaFörsta ... 277677727767768769770771772773774775776777778779780781782 SistaSista
Resultat 11 641 till 11 655 av 11725

Ämne: Politik

Erfaren medlem J. Bergtagens avatar
    Reg.datum
    Jan 2016

Standard

Ja, fy fan vilket helvete vi människor skapar, LM-G.

Erfaren medlem Laila Mari-Gigi Andersens avatar
    Reg.datum
    Aug 2014
    Land of Procrastination ... eller Själland

Standard

Citat Ursprungligen postat av J. Bergtagen Visa inlägg
    Ja, fy fan vilket helvete vi människor skapar, LM-G.
    Ja, du har helt rätt. Vi skapar ett helvete på jorden. And it's not like we've got anywhere else to go...
    Man förstår ju inte att det ska vara så svårt att tolerera och acceptera att vi alla är olika, och att om vi inte ska utrota varandra så får vi sätta oss ner och prata med varandra - möta andra med integritet, vänlighet, ödmjukhet och ett öppet sinne.
    - man kan undras att vi ingenting har lärt oss av mänsklighetens historia.
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2016-08-20 klockan 00:16.

Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Det är synnerligen dags att vi alla pekar
 våra anklagande fingrar
 mot allt som inte passar in här
    (och mot det som inte borde passa in någon annanstans överhuvudtaget)

Gängvåldtäkter
    Bilbränder
    Gatstenskastningar
    Extremism
    Islamisering

Etc.
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

heart, small.gif
    #Världenbehövermerkärlekochtolerans #Omallabaratänktesåhär

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

"It takes a Village to raise a child."
    Nåväl, denna byn Danmark har återigen misslyckats med att uppföda detta proverbial child...
    Två nätter sedan dog en ung mor från Tyskland i hennes bil medan hon körde genom Danmark. Hennes man, som satt bredvid henne i passagerarsätet överlevde med stora skador och deras 5-åriga son i baksätet var oskadd - med undantag för det faktum att hans mor har tagits ifrån honom alldeles för tidigt.
    Någon kastade en 30 kilo tung betong sten ner på bilen från en motorvägsbro.

Och det är här min förståelses räckvidde slutar.
    Hur är det möjligt att vi har folk - Jag antar att de är unga, som inte har den mentala förmågan att förstå konsekvenserna av en sådan avskyvärd handling.
    Och det är här, jag tänkar, att vi har misslyckats. Det är här vi inte har 'raised' dessa människor till att bli anständiga, medkännande och ansvarsfulla människor - detta är vårt ansvar, danskarnas.

Det har liksom varit en tendens för åminstone ett decennium att driva ansvaret bort från sig själv. Jag bryr mig inte om, om denna tendens började på toppen med vd verkställande direktörar som hävda att de inte var ansvariga för att företaget går 'belly up'. Eller om det började med den arbetslösa som hävdar att han kunde göra för att han inte kunde få ett jobb.
    Om man gör ett misstag, om man har fel, you man up and say: Ja, det var mitt ansvar (eller felet var mitt) och jag kommer att ta konsekvenserna av mina beslut!
    Men det är en helt annan diskussion, för en annan tid.

Just nu är jag förfärad över antalet av incidenter där människor (unga?) kastar stenar och liknande från motorvägsbroar för, vad jag bara måste anta, är någon form av lek för dem.
    Det är helt klart ett fall av att vi vuxna har misslyckats med dessa (unga) människor, vi har inte uppfödat våra unga ordentligt, och en del av skulden liggar också hos mig - jag är lärare, jag kan inte bara skylla på föräldrarna, det är oss alla som har ansvaret för att en liten pojke har förlorat sin mamma.

Jag skäms. Och vill för framtiden försöka göra mitt arbeta bättre.
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2016-08-22 klockan 20:36.

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Förlåt mig, men jag är förbannad och kommer nu tjata om den danska liberala regeringen.
    Denna liberala regeringen släppte deras stora "år 2025" plan, och deras första medel för att nå dessa mål är... skattesänkningar. I deras logik kommer det att skapa fler jobb ... eh ...?
    Så medan mesta av världen börjar diskutera huruvida den kapitalistiska tanken faktiskt fungerar, plöja vi rakt fram i avgrunden.

Kära premiärminister
    Får jag berätta om det brev som jag fick från kommunala toppen? Om att alla kommunala arbetsplatser har förbjudits att spendera flera pengar! Bara "människo-nära tjänster" som t.ex. blöjor etc. ska inte sparas.
    För jag låna ett par minuter av din tid och berätta om att mina elever inte har böcker ... om att vi inte har någon engångsmaterial såsom grammatiska arbetsböcker, matematik häften osv. ... om att skolans laminator gick sönder och det finns inga pengar för en ny...
    - Ska jag berätta om att jag har en historia lektion i veckan i 9.kl, men eftersom de delar historieböcker med andra 9.kl. kan de inte ta böckerna hem och jag får därför använda den ena historielektionen vi har på att läsa - när ska vi granska ämnet?
    - Ska jag berätta om att min mamma, som har ALS och som inte har varit utanför en dörr i över två år för att hon inte kan få en elektrisk rullstol...
    Och nej, jag är ledsen att måste göra dig besviken, men jag spara inte ihop till min pension utöver den tvungna pensionsuppsparingen via jobbet, för att jag inte har råd med de 16.900 - Jag får betalt varje månad.

Och Herr premiärminister, du kan få behålla de Dkr. 343, - pr. månad i skattesänkning som jag kommer att få varje måned enligt din plan, så mina elever kan få anständiga, uppdaterade böcker och engångsmaterial, så min mamma kan få en elektrisk rullstol och komma ut, så att andra äldre också kan få ordentlig vård, så vi inte behöver privatisera våra råvara, infrastruktur, servicebyråer, osv.
    Jag kan väl göra utan de Dkr. 343, - per månad. Men jag kan naturligtvis inte svara för de som tjäner över DKK. 83.000, - per månad och därför får skattesänkningar på Dkr. 1790, - per månad.

Och nej, jag har inte alls något emot att vissa människor tjänar mer än andra det är helt okej med mig!
    Allt jag ber om är att vi alla betalar vår del till vårt samhälle och att de människor som vi har valt ser till att ingen ska gå utan, lida nöd i detta samhället, att alla som behöver hjälp får hjälp.

#mitträvarrödahjärtaslårföretträttfärdigtsamhällef örALLA

och då jag inte har ens börjat på vad de har i sinne för alla flyktingar som flytt från krig och/eller svält.

#skämsfördettalandetjagbori

Förlåt mig mitt gnällande, men jag är ledsen för vart jag ser detta land är på väg och jag känner mig maktlös och desillusionerad.
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2016-08-31 klockan 20:31.

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

!!

"I'm educator and it is my business as an educator to lead people out of ignorance. The ignorance of thinking that you're better or worse because of the amount of pigment in your skin. Pigment in your skin has nothing to do with your intelligence or with your worth as a human being. It is time to get over that." heart, small.gif #Världenbehövermerkärlekochtolerans #Omallabaratänktesåhär

- gotta love and respect this woman!

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

När jag gick på högstadiet så kunde jag inte ta till mig alla hemskheter från särskilt andra världskriget, det berörde mig så otroligt illa med all grymhet bara decennier före .
    Jag tror att jag fortfarande önskar att vi tog itu med vad som får oss vara så utstuderat grymma , för jag tycker att det är som ett stort gäsp över tex hur vapen smugglas och vilka som tjänar på alla konflikter och sen är det som allt försvaras med att 'människan har alltid varit grym och krigat' . . .
    Svar på snös inlägg i glädjetråden...

exakt! Jag visar inte alla blodiga detaljer från krigar i 8:e klass, men jag använder "känslo-kortet": Jag säger att alla utan undantag kan befinna sig i en situation där de tvingas att fatta ett beslut som antingen kommer att kosta dem deras eget liv eller en annan människas liv och vilket väljer man då?
    Jag lär dem att soldaterna lever i en värld (ett slagfält) långt ifrån den verklighet vi lever i (ex de amerikanska soldaterna i Vietnam), där deras gränser för vad vi skulle tycka acceptabla are pushed inch by inch till en punkt där där vi skulle kalla deras handlingar omänskliga, men om vi skulle leva i deras verklighet, skulle vi inte agera likadant?
    Hur vi agerar beror ju helt på vad som står på spel.
    ... Eller i vissa fall: vad någon säger till dig är på spel. Och då jag börjar prata om utbildning och broaden your horizon, eftersom chanserna att tro en despot är mycket mindre ju mer informerad man är.
    Men återigen, det beror på vad som står på spel, och med rätt "incitament" kan vi alla hamna som vår egen värsta mardröm.

Jag säger altid till mina elever, att varje soldat har en mor, en syster, en bror, en far, ett barn, en fru som, när han ligger och ruttnar någonstans i ett dike, kommer att oroa sig sjuka och gråter sig till sömns varje natt. Soldater är inte maskiner, de är personer med familjer, men som lever i en miljö där samhällets normer för normalt beteendet inte längre gäller. Det blir en fråga om att överleva.

Vi måste sätta ansikten på våra "fiender" och familjerna bakom dem, först då kommer vi att kunna sluta döda varandra. ...förhoppningsvis!
    Typ: Detta är din "fiende" och detta är hans två år gamla dotter, hans hustru, hans bror och syster. Detta är hans mor och hans far, alla älskar honom innerligt. Hans dotter gjorde en ritning för honom innan han drog i krig, vill du se den?
    Detta är vad varje person som är på väg att döda någon i en krigshandling bör se och höra ....skulle krig inte sluta då?!

Min 8:e klass har just fått en ny klasskamrat. Han är från Eritrea. Det tog honom, hans mor, hans farbror och hans syskon nästan ett år för att komma till Danmark. De har varit här två år nu. De vet fortfarande inte var hans pappa är ...eller om han fortfarande är vid liv.
    Jag talade till klassen innan han kom. Såg till att de förstått allvaret. Förstod att de inte ens kan börja föreställa sig det som han har sett före och under sin flykt. Inte heller känner till smärtan av att inte att veta om hans pappa är död eller levande.
    Hur börja man ens ta itu med allt detta när man bara är 14 år gammal?!

Varför finns det inte mer kärlek i denna värld? And why is the greed for profit, and ultimately power, stronger than love?

#thisisgonnabeoneofthosenightswhereIwishIhadsomeon etoholdme
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2016-09-30 klockan 00:20.

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Laila Mari-Gigi Andersen Visa inlägg
    Svar på snös inlägg i glädjetråden...

exakt! Jag visar inte alla blodiga detaljer från krigar i 8:e klass, men jag använder "känslo-kortet": Jag säger att alla utan undantag kan befinna sig i en situation där de tvingas att fatta ett beslut som antingen kommer att kosta dem deras eget liv eller en annan människas liv och vilket väljer man då?
    Jag lär dem att soldaterna lever i en värld (ett slagfält) långt ifrån den verklighet vi lever i (ex de amerikanska soldaterna i Vietnam), där deras gränser för vad vi skulle tycka acceptabla are pushed inch by inch till en punkt där där vi skulle kalla deras handlingar omänskliga, men om vi skulle leva i deras verklighet, skulle vi inte agera likadant?
    Hur vi agerar beror ju helt på vad som står på spel.
    ... Eller i vissa fall: vad någon säger till dig är på spel. Och då jag börjar prata om utbildning och broaden your horizon, eftersom chanserna att tro en despot är mycket mindre ju mer informerad man är.
    Men återigen, det beror på vad som står på spel, och med rätt "incitament" kan vi alla hamna som vår egen värsta mardröm.

Helt random (jag spelar alltid random) så kom La Belle Epoque i min Spotify lista , extremt passande .

Jag säger altid till mina elever, att varje soldat har en mor, en syster, en bror, en far, ett barn, en fru som, när han ligger och ruttnar någonstans i ett dike, kommer att oroa sig sjuka och gråter sig till sömns varje natt. Soldater är inte maskiner, de är personer med familjer, men som lever i en miljö där samhällets normer för normalt beteendet inte längre gäller. Det blir en fråga om att överleva.

Vi måste sätta ansikten på våra "fiender" och familjerna bakom dem, först då kommer vi att kunna sluta döda varandra. ...förhoppningsvis!
    Typ: Detta är din "fiende" och detta är hans två år gamla dotter, hans hustru, hans bror och syster. Detta är hans mor och hans far, alla älskar honom innerligt. Hans dotter gjorde en ritning för honom innan han drog i krig, vill du se den?
    Detta är vad varje person som är på väg att döda någon i en krigshandling bör se och höra ....skulle krig inte sluta då?!

Min 8:e klass har just fått en ny klasskamrat. Han är från Eritrea. Det tog honom, hans mor, hans farbror och hans syskon nästan ett år för att komma till Danmark. De har varit här två år nu. De vet fortfarande inte var hans pappa är ...eller om han fortfarande är vid liv.
    Jag talade till klassen innan han kom. Såg till att de förstått allvaret. Förstod att de inte ens kan börja föreställa sig det som han har sett före och under sin flykt. Inte heller känner till smärtan av att inte att veta om hans pappa är död eller levande.
    Hur börja man ens ta itu med allt detta när man bara är 14 år gammal?!

Varför finns det inte mer kärlek i denna värld? And why is the greed for profit, and ultimately power, stronger than love?

#thisisgonnabeoneofthosenightswhereIwishIhadsomeon etoholdme
    Håller med dig särskilt om att det är girighet och makthunger som är grunden till allt ont.
    T.ex Syrien just nu det är ju 'bekvämt' för Putin att visa sig 'stark' för sina landsmän när de själva inte blir det minsta bombade i hemlandet, och USA har inte haft ett enda krig hemma sedan 1700 talet men många utomlands .
    Tyvärr verkar det för mig att de här ledarna inte bryr sig om de civila så länge de är långt borta från hemlandet .

Jag tycker det var bra att Snowden visade vad diplomaterna egentligen menar för i deras 'hemliga' mail avslöjades ju att det är vackra floskler de säger för att få som de vill , inte att de respekterar människorna från de här länderna överhuvudtaget, och inte ens inom Nato-länderna menade man ju vad man sa .
    Om man vill att någon ska förstå vad man menar och förändras då måste man själv tro att det är möjligt .
    Senast redigerat av snö den 2016-10-01 klockan 21:36.

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Citat Ursprungligen postat av snö Visa inlägg
    Håller med dig särskilt om att det är girighet och makthunger som är grunden till allt ont.
    T.ex Syrien just nu det är ju 'bekvämt' för Putin att visa sig 'stark' för sina landsmän när de själva inte blir det minsta bombade i hemlandet, och USA har inte haft ett enda krig hemma sedan 1700 talet men många utomlands .
    Tyvärr verkar det för mig att de här ledarna inte bryr sig om de civila så länge de är långt borta från hemlandet .

Jag tycker det var bra att Snowden visade vad diplomaterna egentligen menar för i deras 'hemliga' mail avslöjades ju att det är vackra floskler de säger för att få som de vill , inte att de respekterar människorna från de här länderna överhuvudtaget, och inte ens inom Nato-länderna menade man ju vad man sa .
    Om man vill att någon ska förstå vad man menar och förändras då måste man själv tro att det är möjligt .
    Ja, och om jag får lägga till, så börjar all förändring ju med en själv.

"You must be the change you want to see in the world.” Gandhi

Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2016-10-04 klockan 08:31.

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

I hear you!

Jag förstår inte varför vi (dk) ser mot USAs skolsystem, med hjälp av standardiserade tester och individuella läringsmål.
    Det är tråkigt att de offentliga skolor inte är annat än fabriker som producerar single-minded robots - alla bara tänker/känner/gör samma sak.
    - ingen lär sig att undra, att ställa frågor, att tänka. All är de är sövd av skärmar som kör loops av low-carb underhållning.

Jag kommer inte ihåg hur, men jag började prata om böcker och läsning i min 8:e klass i måndags och var chockad när jag upptäckte att endast en - én hade läst "vår allas" (dk) författare Dennis Jürgensen och hans helt fantastiska serie av böcker som kallas: Freddy-serien med bl.a. "Brädor för Draculas Kista","Problem med bandagerna","Blodspår i Transsylvanien" osv ... det är den av typ böcker där du skrattar tills magen gör ont. Och de är lätta att läsa, M läste dem för över två år sedan.
    Hur som helst, jag är inte säker på vem som var mer chockad: Jag, när jag upptäckte att ingen av dem läsa några böcker (förutom två tjejer jag hade förra året i adv. engelska) ...INGEN läste några böcker någonsin!
    Eller kanske de var mest chockade när de hörde att jag ingen TV har. Att M har läst hela Harry Potter-serien, "Percy Jackson and the Olympians"-serien och "The Heroes of Olympus"-serien och att hon är 4 år yngre än de är.

Och jag försökte, jag försökte verkligen att betona vikten av att läsa. Att en läsare lever tusentals liv, medan han som aldrig läser lever bara étt liv.
    Jag berättade för dem om Dennis Jürgensen, Terry Pratchett och naturligtvis Douglas Adams. Jag visade dem böckerna, läsade små bitar från dem - jag glömde allt om att lära dem tyska, för om det är en sak som är närmare mitt hjärta än något annat som lärare, är det att lära barnen vikten av att läsa!
    Men tyvärr är det inte något man gör där jag undervisar... och uppenbarligen har mina kollegor antingen gett upp eller bryr sig inte.

Läsning är en så stor del av att 'expand' ens fantasi och sinne...Läsa, läsa, läsa för dem, till dem, med dem ... Man kan läsa Sagan om ringen för 8-åriga om man vill, så länge man tar sig tid att förklara de saker barnet inte förstår.

- Och hur ska vi lära dessa barn att tänka "out of the box", att vara kreativa och tänka själva, när allt vi lär dem är att ta tests och studera för att ta testen. Det finns inget utrymme för nyfikenhet, under eller frågor. Det är en sorglig skolvärlden.

http://tellerup.dk/?Bog=1168
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2016-10-05 klockan 21:55.

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

https://www.facebook.com/actdottv/vi...9236017266969/

Well, looks like that came back to bite their lily white, capitol derrieres pretty fast, didn't it?!
    Listen to The Man! #Obamaknowsbest
    - man frestas att säga att de får sina "just deserts" eller en liten smak av deras "own medicine".
    ...

Här är Obamas reaktion på Kongressen vältar hans veto...

...in some cases it really is a shame that a person can only be president for two consecutive periods.
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2016-10-08 klockan 10:23.

Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Mycket träffande text av det miserabla krisläget i Sverige i texten till "Terapi":

"Allt står still här Vi är ett vakuum Där inget händer Den goda viljans absoluta nollpunkt
    Våra tolkningar av verkligheten skiljer sig som natt och dag
    Alla misstag, alla dåliga val och allt ouppklarat slår tillbaka och går i arv till våra barn"

KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

Erfaren medlem fråggs avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Embrace Visa inlägg
    Mycket träffande text av det miserabla krisläget i Sverige i texten till "Terapi":

"Allt står still här Vi är ett vakuum Där inget händer Den goda viljans absoluta nollpunkt
    Våra tolkningar av verkligheten skiljer sig som natt och dag
    Alla misstag, alla dåliga val och allt ouppklarat slår tillbaka och går i arv till våra barn"

Ja, SDs och de högerextremas frammarsch europa oroar mig som småbarnspappa
    Paula & SID in harmony
    J, V, L <3

Erfaren medlem
    Reg.datum
    Jun 2002

Standard

Vad är det som gör att så många väljer de här enkla lösningars stor-mästare ? som om allt bli bra bara man stänger ute allt som verkar främmande och anammar ett fantasi-foster om gångna tiders storhet , folkhemmet och så glorifierar man en period dit man vill tillbaka . . .

Kan det ligga något i att vi ständigt uppmanas att vara ännu mer effektiva? att prestera fortare snabbare och mer och förglöm inte att tjäna för i helvete mer pengar och då finns verkligen ingen tid att grubbla över varför allt blev som det blev och vad vi bör göra . . .

Om man ska vara framgångsrik så ska allt gå väldans fort och då finns ingen tid för eftertanke och då kanske vi förleds att tro på enkla lösningar ? enkla floskler om svenskhet och så vidare . . . . .

Jag funderar mkt mer på varför väljer så många de här enkla lösningars mästare än vad jag funderar på varför ledarna tycker som de tycker .
    (Ledarna säger ju vad de tycker men 'vanliga' människor som jag säger i mångt och mycket väldigt sympatiska saker och är ofta mycket empatiska , men så kommer det här : jag är inte rasist MEN . . . floskler och förenklingar osv ... )

Sidan 777 av 782 FörstaFörsta ... 277677727767768769770771772773774775776777778779780781782 SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •