Ja, ungefär så, det är därför jag jämför med rätten att förvandlas till en liten röd trädgårdstomte: det är en "rättighet" som är ett mänskligt påfund, inte någonting som finns oavsett vad vi tycker om det.
Ja, men sen då?
Nej, men jag försöker åtminstone argumentera för min sak.Eller har du automatiskt rätt om vi två tycker olika?
Rent krasst är det ingen skillnad alls: det är två rättigheter som människan har kommit på. Poängen är att om en människas rättigheter är det som andra människor hittar på, då är vilken rättighet som helst lika giltig som den andra. Om du hittar på "rätten till tak över huvudet" så kan jag komma på "rätten att förvandlas till en liten röd trädgårdstomte". Du kan omöjligen försvara den ena men inte den andra, för båda två är resultatet av rent subjektiva fantasier. Hänger du med?Och om du inte kan inse skillnaden mellan rätt till tak över huvudet samt nödtorftig mat och rätten att kunna förvandlas till en trädgårdstomte, så har jag gravt överskattat din intellektuella förmåga. Förlåt isåfall.
Säkert, men är det upp till dig att avgöra att det är bra för mig att ingen svälter, så att du kan tvinga mig att ge dem ett jobb med argumentet att jag tjänar på det i längden? Jag har aldrig sagt att människor "ska" svälta och frysa, det enda jag har sagt är att det inte är deras naturgivna rättighet att få mina pengar, och på samma sätt: att det inte är min naturgivna skyldighet att ge dem mat och kläder. Du kan tycka att det är bra om jag tvingas att göra allt detta, men är det argument nog tycker du?(Vi talar här förutom av de rent humanitära skäl som du förkastar också om samhällsnytta : Det är större sannolikhet att någon som inte svälter och fryser bidrar produktivt till samhället. Det är kanske argument som till och med du kan förstå.)
Ja, som en naturlig följd av rätten till liv. Det hjälper att inte tänka på "rättigheter" som något som står skrivet på ett papper. Det var inte så att människor saknade rättigheter innan någon kom på att rättigheter måste lagstadgas.

Svara med citat
)