Ämne: Politik

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Ja, jag tror inte att Berlusconi är världens mest open minded när det kommer till invandring osv, men just det här uttalandet var ju så uppenbart humoristiskt.
    Absolut, har man följt Berlusconi så vet man när han är seriös och inte.
    Jag saknar dom bråken han brukade starta med specifika länder. Han påstod att Finland hade sämst mat i världen, han bråkade om fascism och nazism med några tyskar och poängterade att en av dom skulle passa bra som en kapo (vakt för koncentrationsläger).
    Han bråkade även med SVT en gång, om en reklam dom hade som attackerade italiensk media med mandolinmusik i bakrunden.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Haha, ja, tänk om Reinfeldt kunde göra nåt liknande. Typ kalla alla tyskar för tjocka sexturister

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

LUF har en bra sida faktiskt:

http://www.friinvandring.nu
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Vad tycker vi egentligen om globaliseringen?
    Till en början var jag positiv, men nu tycker jag att det vore bättre om vi vore självförsörjande. Långa transporter hit och dit bara för att arbetskraften är billigare på andra sidan jordklotet känns inte så genomtänkt.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Här är en till grej som jag inte fattar hur folk orkar bli upprörda över, Berlusconis "groda". Vad. I. Helvete. Är. Problemet?

http://www.aftonbladet.se/webbtv/nyh...icle3718408.ab

Rasistiskt my ass, inte en droppe mer rasistiskt än alla svenska kommentatorer som är överlyckliga över att USA äntligen har en svart president, som om det var hudfärgen som är avgörande för ens kompetens.

Jag blir så trött.
    Fattar inte vad det var för stor grej med det han sa? Det var ju bara ett skämt typ

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Anna.92 Visa inlägg
    Fattar inte vad det var för stor grej med det han sa? Det var ju bara ett skämt typ
    Nu var det i och för sig inget stort bara för att Aftonbladet skrev om det. Å andra sidan gillar väl vi i Sverige att dissa Sluskonis politikerstil. Problemet är att han ibland flörtar med extremhögern (för att sno deras väljare, eller få stöd av dem i parlamentet) - så man kan misstänka att det här skämtet passade in i det stora mönstret.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Ang. låga löner för viktiga arbeten.
    Dom anställda inom den offentliga sektorn har ju inte marknadsanpassade löner. Deras löner hålls ju nere av utebliven konkurrens pga samhällets monopol. Många inom den offentliga sektorn utför väldigt viktiga arbeten och jag tror att vi skulle värdera deras arbetsinsats högre på en fri marknad.

Lönerna i den privata sektorn ligger ju i princip alltid högre men även dom bromsas upp av den offentliga sektorns lönetak. Dom privata aktörerna kan ju hålla nere sina anställdas löner eftersom att majoriteten av jobben finns inom den offentliga sektorn där lönen är låg.

Egentligen borde ett rättvisare alternativ vara att lägga ut alla samhällstjänster på privat entreprenad och låta skattebetalarna stå för den "verkliga notan", förutsatt att vi vill ha en gemensamt finansierad välfärd.

Som det är nu så subventionerar (jämfört med om lönesättningen hade varit marknadsanpassad) dessa grupper faktiskt många gånger välfärden genom sina låga löner.

Det är möjligt att vissa yrkeskategorier inom den offentliga sektorn skulle kunna vara överbetalda enligt samma resonemang. Men jag tror ändå att dom flesta är underbetalda eftersom att vi förmodligen värderar vikten av t.ex. bra vårdpersonal för våra äldre högre än vad deras löner återspeglar osv.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Okej, jag startar en polisstyrka och sedan en brandstation. Vem ska jag konkurrera med?
    Okej, haha, alla samhällstjänster kanske jag inte bore ha sagt. Vissa undantag bör drivas i statlig regi, men du haj min poäng.

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Jag tog till mig essensen i Meneca's förslag, inte alla detaljer som en absolut sanning.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Du har helt rätt meneca. Den offentliga sektorn betalar låga löner för att den är ineffektiv. Den lever på stulna pengar och har inget intresse av att leverera överskott. Tvärtom faktiskt, det visar sig ofta att offentliga verksamheter vill göra av med mer pengar än planerat, för det innebär ju att de får mer kommande år. Även här drabbas vänstern av panik inför det nollsummespel som den tror att vår ekonomi är: om privata företag driver exempelvis vård så kommer det innebära att ägarna roffar åt sig en större del av "bidragen" och att kunderna därmed får lägre kvalitet på sin service. Mer pengar = bättre, och privata ägare = mindre pengar = sämre. Så enkel kan världen vara från ett vänsterperspektiv.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Jag tog till mig essensen i Meneca's förslag, inte alla detaljer som en absolut sanning.
    Tack, skönt att någon got the point.

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

"Nazister försökte bränna inne barnfamilj" http://www.motkraft.net/nyheter/3340

Så jävla vidrigt, känns som att det nazistiska våldet ökat på sistone, senast förra veckan blev två andra antirasister misshandlade efter något möte i Sthlm. Man kan önska att det skulle finnas en bred folklig uppslutning mot den nazistiska aktiviteten, inte bara en liten klick militanta antifascister. Tänk om folk bara kunde gå man ur huse och markera mot den här typen av idiotier helt spontant, inte bara de som redan är aktiva och organiserade. Blir bara så upprörd när jag läser såntdär, blev tvungen att skriva något.

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004

Standard

Vidrigt är bara förnamnet.

Får man ned utanförskapen så slipper man nog båda vänster och högerextremister...

Erfaren medlem kentads avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    "Nazister försökte bränna inne barnfamilj" http://www.motkraft.net/nyheter/3340

Så jävla vidrigt, känns som att det nazistiska våldet ökat på sistone, senast förra veckan blev två andra antirasister misshandlade efter något möte i Sthlm. Man kan önska att det skulle finnas en bred folklig uppslutning mot den nazistiska aktiviteten, inte bara en liten klick militanta antifascister. Tänk om folk bara kunde gå man ur huse och markera mot den här typen av idiotier helt spontant, inte bara de som redan är aktiva och organiserade. Blir bara så upprörd när jag läser såntdär, blev tvungen att skriva något.
    ren idioti.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Syndikalisterna är samma jävla pack, låt dem slå ihjäl varandra på nåt fält nånstans. Ingen skulle sakna nån av dem.

Sidan 145 av 782 FörstaFörsta ... 4595135136137138139140141142143144145146147148149150151152153154155195245645 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •