Ämne: Politik

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av meneca Visa inlägg
    Om man är frisk så tror jag på att man bör komma ut i arbetslivet snabbt, så lär man sig språket bäst, snarare än att hänga kvar på SFI i flera år.
    Jag tänkte mer på immigrationspolitiken, alltså själva processen med invandring.
    Innebär det att du tycker att det är viktigare att en ny invandrare kommer ut i arbetslivet än en svensk?
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Jag tänkte mer på immigrationspolitiken, alltså själva processen med invandring.
    Innebär det att du tycker att det är viktigare att en ny invandrare kommer ut i arbetslivet än en svensk?
    Nej, självklart så är det lika viktigt i båda fallen.

Men...
    om man frivilligt (gäller givetvis inte flyktingar) väljer att bo i Sverige under en period så bör man ha sin försörjning klar, anser jag. Antingen via studiemedel eller via arbete. Hur fungerar det idag? Måste man bli beviljad uppehållstillstånd innan man är berättigad till olika ersättningar från samhället?

Ovanstående krav kan man ju inte ställa på en svensk, eftersom att svensken per automatik är berättigad till trygghetssystemets olika ersättningar. I praktiken kan man alltså se detta som att man ställer olika krav på en svensk resp. en invandrare.

Men när man väl som invandrare omfattas av de rättigheter och skyldigheter som alla svenskar omfattas av, ja då ska givetvis kraven vara lika. Poängen är att jag inte tycker att man per automatik omfattas av dessa rättigheter bara för att man befinner sig i landet. Självklart ska man (vem som helst) alltid (i alla lägen) kunna få akut, kortsiktig hjälp av humanitära skäl i nödsituationer.

Jag är väldigt dåligt insatt i hur det ser ut i praktiken, jag är mer intresserad av att diskutera rent principiellt.

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3664649.ab

Vad konstigt att s rasar och m går framåt trots att Mona var så överlägsen i debatterna. Hördu Oktjabrj, vad beror det på?

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3664649.ab

Vad konstigt att s rasar och m går framåt trots att Mona var så överlägsen i debatterna. Hördu Oktjabrj, vad beror det på?
    Måste säga att jag håller med Marita Ulvskog i artikeln. Det viktigaste är dock att oppositionen har en fortsatt stor ledning, att mp är starkare uppbundna mot s än tidigare och att både mp och v är på riksdagssäker mark.

För övrigt visar du ohälsosam tendens till skadeglädje. Jag tycker fortfarande att Mona Sahlin klarade sig galant i debatterna; mitt förtroende för Reinfeldt är snarast lägre än tidigare, så som kritiken om Volvo fick honom att tappa humöret.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004

Standard

Mona Sahlin måste vara Alliansens bästa valarbetare...

Reg.datum
    Jun 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Måste säga att jag håller med Marita Ulvskog i artikeln. Det viktigaste är dock att oppositionen har en fortsatt stor ledning, att mp är starkare uppbundna mot s än tidigare och att både mp och v är på riksdagssäker mark.

För övrigt visar du ohälsosam tendens till skadeglädje. Jag tycker fortfarande att Mona Sahlin klarade sig galant i debatterna; mitt förtroende för Reinfeldt är snarast lägre än tidigare, så som kritiken om Volvo fick honom att tappa humöret.
    nä, han ifrågasatte bara om Mona verkligen var "överlägsen" i debatterna...

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av crapper Visa inlägg
    nä, han ifrågasatte bara om Mona verkligen var "överlägsen" i debatterna...
    Ordagrant ja. Är du Oskars presstalesman förresten?
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Mona Sahlin måste vara Alliansens bästa valarbetare...
    Varför då? Valet är om två år. Det som hänt med mp på sistone undergräver allianzas chanser.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Jun 2004

Standard

Ordagrant ja. Är du Oskars presstalesman förresten?
    nej men man behöver väl inte ha 210 i IQ för att fatta vad han menade med sitt inlägg.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

nej men man behöver väl inte ha 210 i IQ för att fatta vad han menade med sitt inlägg.
    Nej, exakt - mellan raderna fanns en uppenbar skadeglädje.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Jun 2004

Standard

Varför då? Valet är om två år. Det som hänt med mp på sistone undergräver allianzas chanser.
    Hennes bråk med V skrämmer nog iväg många osäkra väljare från vänsterkanten.

"som hänt med mp på sistone undergräver allianzas chanser"
    måste säga att jag har ingen aning om vad ett tyskt försäkringsbolag har med valet att göra.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Hennes bråk med V skrämmer nog iväg många osäkra väljare från vänsterkanten.
    Jag har svårt för alla långdragna kremlologiska tolkningar av s-toppen. Det är väl rätt tydligt att Mona Sahlin är en mer lyssnande ledare än Göran Persson. Jag är inte ett dugg förvånad att hon hade partistyrelsen med sig, innan hon gick ut med mp-regeringsbudet. Samarbetet med mp har länge varit närmre än med v. Ohly lär i slutänden inte fälla en s-regering och han och Mona Sahlin har så klart aldrig "bråkat" utan snarast testat varandra.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Nej, exakt - mellan raderna fanns en uppenbar skadeglädje.
    Stämmer, och den riktar framför allt in sig på din övertygelse rörande Sahlins överlägsenhet i debatterna. Du hävdade att webomröstningarna som visade att Reinfeldt "vann" var helt irrelevanta och att man istället skulle titta på opinionsundersökningarna. Well, nu är de här och de visar precis samma sak.

Reg.datum
    Jun 2004

Standard

"han och Mona Sahlin har så klart aldrig "bråkat" utan snarast testat varandra."

okej...

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Stämmer, och den riktar framför allt in sig på din övertygelse rörande Sahlins överlägsenhet i debatterna. Du hävdade att webomröstningarna som visade att Reinfeldt "vann" var helt irrelevanta och att man istället skulle titta på opinionsundersökningarna. Well, nu är de här och de visar precis samma sak.
    Nej, de visar inte alls samma sak; det är ganska tydligt att s är populärare än m och oppositionen är 11 procent före allianzen. Du kan väl tro på webundersökningar, om du vill - men det lustiga är att du är för smart för att göra det, eller hur!
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Sidan 140 av 782 FörstaFörsta ... 4090130131132133134135136137138139140141142143144145146147148149150190240640 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •