Ämne: Politik

Staffan747
    Guest

Standard

Haha Sverigedemokraterna, fel land att starta ett sånt parti alltså

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Skönt att du Oskar alltid säger sånt som folk i bästa fall tänker, men aldrig har mod att uttala.
    Jag gillar verkligen inte Sverigedemokraterna, men det måste ju vara nån sans i debatten. Det finns mycket värre partier nere i Europa, och jag tror som sagt inte de skulle få nåt inflytande även om de kom in i riksdagen. De vill bevara "det svenska", men kan inte ens förklara vad det innebär, och de kommer aldrig få igenom några förslag om att stoppa invandringen eller nåt liknande. Tvärtom skulle de kunna göra lite nytta genom att sätta igång den debatt om invandring som etablerade partier just av rädsla aldrig har vågat ta. På så sätt kan man kanske nå en lösning på de problem som faktiskt existerar och som nog få innerst inne kan förneka. Sen tror jag att Sverigedemokraternas förslag på lösning är åt helvete fel, men det är en annan fråga.

Erfaren medlem Sockeeers avatar
    Reg.datum
    Nov 2007

Standard

och jag fattar ingenting om politik... ganska ointresserad..de flesta politiker verkar ju..dumma...säger massa saker, lovar men sen så blir det inget med det.
    ja nu ska jag inte ge mej in i diskussioner jag ändå inte fattar.

^^

Staffan747
    Guest

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sockeeer Visa inlägg
    och jag fattar ingenting om politik... ganska ointresserad..de flesta politiker verkar ju..dumma...säger massa saker, lovar men sen så blir det inget med det.
    ja nu ska jag inte ge mej in i diskussioner jag ändå inte fattar.

^^
    Vad är det att fatta, politik är allt ju

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Tvärtom skulle de kunna göra lite nytta genom att sätta igång den debatt om invandring som etablerade partier just av rädsla aldrig har vågat ta. På så sätt kan man kanske nå en lösning på de problem som faktiskt existerar och som nog få innerst inne kan förneka.
    Det är just på det här sättet som Dansk folkeparti har raserat det danska hygget.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Standard

Man får ju inte glömma vart Sverigedemokraterna har sina rötter heller.
    Spöklikt vit
    i solskens dis

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Är det någon som ifrågasätter huruvida SD är ett rasistiskt parti?
    Jag fattar inte vad Oskar är inne på, det spelar väl ingen roll hur korkade/osympatiska deras åsikter än må vara - klart att dom kommer kunna påverka politiken i direkt proportion till hur många procent dom får i valet (förutsatt att dom ingår i vinnande allians). Eller hur menar du?

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av meneca Visa inlägg
    Är det någon som ifrågasätter huruvida SD är ett rasistiskt parti?
    Jag fattar inte vad Oskar är inne på, det spelar väl ingen roll hur korkade/osympatiska deras åsikter än må vara - klart att dom kommer kunna påverka politiken i direkt proportion till hur många procent dom får i valet (förutsatt att dom ingår i vinnande allians). Eller hur menar du?
    Nej det kommer de inte kunna, eftersom de inte har några konkreta förslag. De är ett missnöjesparti som inte kommer tillåtas göra något större avtryck i politiken. Jag hoppas nästan att de kommer in i riksdagen så att svenskarna får skämmas lite, de kunde de må bra av. Dessutom som sagt, lika lite som man kan ifrågasätta att sd är rasister (om än inte lika explicit som vissa européiska systerpartier) kan man ifrågasätta att det finns integrationspolitiska problem i Sverige. Jag hoppas att sd kan bidra till att de frågorna tas upp på dagordningen och diskuteras. Då kommer det också bli tydligt att alla etablerade partier har åsikter och förslag på lösningar som skiljer sig markant från sds, varvid de förslagen kommer kunna röstas igenom oberoende av sds stöd.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Nej det kommer de inte kunna, eftersom de inte har några konkreta förslag. De är ett missnöjesparti som inte kommer tillåtas göra något större avtryck i politiken. Jag hoppas nästan att de kommer in i riksdagen så att svenskarna får skämmas lite, de kunde de må bra av. Dessutom som sagt, lika lite som man kan ifrågasätta att sd är rasister (om än inte lika explicit som vissa européiska systerpartier) kan man ifrågasätta att det finns integrationspolitiska problem i Sverige. Jag hoppas att sd kan bidra till att de frågorna tas upp på dagordningen och diskuteras. Då kommer det också bli tydligt att alla etablerade partier har åsikter och förslag på lösningar som skiljer sig markant från sds, varvid de förslagen kommer kunna röstas igenom oberoende av sds stöd.
    Visst kan man hoppas på att de faller ihop som Ny demokrati. Skillnad dock att de inte har enbart 2 kändisar som dragplåster. Det finns faktiskt en märkbar risk att övriga partier (och då troligast högern precis som i Danmark) följer efter i deras populism, om de får börja härja med sitt enda sanna intresseområde i riksdagen.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Nej det kommer de inte kunna, eftersom de inte har några konkreta förslag. De är ett missnöjesparti som inte kommer tillåtas göra något större avtryck i politiken.
    Och varför ska de då stödja exempelvis alliansen? Klart att dom kommer kunna påverka åtminstone lite grann.

Jag hoppas nästan att de kommer in i riksdagen så att svenskarna får skämmas lite, de kunde de må bra av.
    ?

Dessutom som sagt, lika lite som man kan ifrågasätta att sd är rasister (om än inte lika explicit som vissa européiska systerpartier) kan man ifrågasätta att det finns integrationspolitiska problem i Sverige.
    Givetvis, men jag tycker att dessa problem uppmärksammas mer och mer faktiskt. Speciellt alliansen har kommit med en del konkreta förslag.

Jag hoppas att sd kan bidra till att de frågorna tas upp på dagordningen och diskuteras. Då kommer det också bli tydligt att alla etablerade partier har åsikter och förslag på lösningar som skiljer sig markant från sds, varvid de förslagen kommer kunna röstas igenom oberoende av sds stöd.
    Okej, så du ser alltså SD som ett medel för att riksdagspartierna ska bli tvugna att ta tag i problemen? Jag tror dock att SD är ett farligt medel att använda, särskilt som partiet kommer att framstå som mer legitimt* om det kommer in i riksdagen.

*För oinsatta väljare som vill ha en snabb lösning och är lätta offer för propaganda.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Visst kan man hoppas på att de faller ihop som Ny demokrati. Skillnad dock att de inte har enbart 2 kändisar som dragplåster. Det finns faktiskt en märkbar risk att övriga partier (och då troligast högern precis som i Danmark) följer efter i deras populism, om de får börja härja med sitt enda sanna intresseområde i riksdagen.
    Är man verkligen populist när 95% av befolkningen avskyr ens budskap så mycket att man knappt kan vistas på offentliga platser?

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Är man verkligen populist när 95% av befolkningen avskyr ens budskap så mycket att man knappt kan vistas på offentliga platser?
    Wikipedia har en bra definition: Populism, (lat. populus, "folk"), politisk rörelse som vädjar till "folket" och angriper en politisk eller social elit, ofta utan att detta hugfästs i en specifik ideologi.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Jag har aldrig fattat vad högern skulle ha med rasistiska partier att göra. Jag kan inte se något i rasistiska ideologier som skulle vara förenligt med exempelvis liberalismen.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Tyvärr så tror jag inte på din siffra! Det är väl mest vänstergrupper som systematiskt saboterar för SD?

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av meneca Visa inlägg
    Jag har aldrig fattat vad högern skulle ha med rasistiska partier att göra. Jag kan inte se något i rasistiska ideologier som skulle vara förenligt med exempelvis liberalismen.
    Inget direkt unikt dock, historiskt sett, att högerpartier och vad vi brukar kalla högerextrema partier har allierat sig.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Sidan 135 av 782 FörstaFörsta ... 3585125126127128129130131132133134135136137138139140141142143144145185235635 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •