Haha Sverigedemokraterna, fel land att starta ett sånt parti alltså![]()
Haha Sverigedemokraterna, fel land att starta ett sånt parti alltså![]()
Jag gillar verkligen inte Sverigedemokraterna, men det måste ju vara nån sans i debatten. Det finns mycket värre partier nere i Europa, och jag tror som sagt inte de skulle få nåt inflytande även om de kom in i riksdagen. De vill bevara "det svenska", men kan inte ens förklara vad det innebär, och de kommer aldrig få igenom några förslag om att stoppa invandringen eller nåt liknande. Tvärtom skulle de kunna göra lite nytta genom att sätta igång den debatt om invandring som etablerade partier just av rädsla aldrig har vågat ta. På så sätt kan man kanske nå en lösning på de problem som faktiskt existerar och som nog få innerst inne kan förneka. Sen tror jag att Sverigedemokraternas förslag på lösning är åt helvete fel, men det är en annan fråga.
http://foto.stilren.se - portfolio
och jag fattar ingenting om politik...ganska ointresserad..de flesta politiker verkar ju..dumma...säger massa saker, lovar men sen så blir det inget med det.
ja nu ska jag inte ge mej in i diskussioner jag ändå inte fattar.
^^
Man får ju inte glömma vart Sverigedemokraterna har sina rötter heller.
Spöklikt vit
i solskens dis
Är det någon som ifrågasätter huruvida SD är ett rasistiskt parti?
Jag fattar inte vad Oskar är inne på, det spelar väl ingen roll hur korkade/osympatiska deras åsikter än må vara - klart att dom kommer kunna påverka politiken i direkt proportion till hur många procent dom får i valet (förutsatt att dom ingår i vinnande allians). Eller hur menar du?![]()
Nej det kommer de inte kunna, eftersom de inte har några konkreta förslag. De är ett missnöjesparti som inte kommer tillåtas göra något större avtryck i politiken. Jag hoppas nästan att de kommer in i riksdagen så att svenskarna får skämmas lite, de kunde de må bra av. Dessutom som sagt, lika lite som man kan ifrågasätta att sd är rasister (om än inte lika explicit som vissa européiska systerpartier) kan man ifrågasätta att det finns integrationspolitiska problem i Sverige. Jag hoppas att sd kan bidra till att de frågorna tas upp på dagordningen och diskuteras. Då kommer det också bli tydligt att alla etablerade partier har åsikter och förslag på lösningar som skiljer sig markant från sds, varvid de förslagen kommer kunna röstas igenom oberoende av sds stöd.
Visst kan man hoppas på att de faller ihop som Ny demokrati. Skillnad dock att de inte har enbart 2 kändisar som dragplåster. Det finns faktiskt en märkbar risk att övriga partier (och då troligast högern precis som i Danmark) följer efter i deras populism, om de får börja härja med sitt enda sanna intresseområde i riksdagen.
Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di
Och varför ska de då stödja exempelvis alliansen? Klart att dom kommer kunna påverka åtminstone lite grann.
?
Givetvis, men jag tycker att dessa problem uppmärksammas mer och mer faktiskt. Speciellt alliansen har kommit med en del konkreta förslag.
Okej, så du ser alltså SD som ett medel för att riksdagspartierna ska bli tvugna att ta tag i problemen? Jag tror dock att SD är ett farligt medel att använda, särskilt som partiet kommer att framstå som mer legitimt* om det kommer in i riksdagen.
*För oinsatta väljare som vill ha en snabb lösning och är lätta offer för propaganda.