"I was doing a lot of complaining about the ridiculous prices of CD. I called them out for being greedy fucking assholes. I didn't get a chance to check, has the price come down at all? Okay, well, you know what that means - STEAL IT. Steal away and give it to all your friends and keep on stealin'. Because one way or another these motherfuckers will get it through their head that they're ripping people off and that that's not right."
"I was doing a lot of complaining about the ridiculous prices of CD. I called them out for being greedy fucking assholes. I didn't get a chance to check, has the price come down at all? Okay, well, you know what that means - STEAL IT. Steal away and give it to all your friends and keep on stealin'. Because one way or another these motherfuckers will get it through their head that they're ripping people off and that that's not right."
Njaaaae, med tanke på att han (varför skiver vi jusst HAN egentligen) säkert betalar en avsevärt större summa skatt än killen på fabriken som bygger prylar, han betalar alltså lönen åt 20 sjuksköterskor + att hans förmögenhet i sig redan betalar och sysselsätter en halv bank. Är han då skylldig att höja löner?
Vänstern glömmer alltid att pengar inte står stilla, de omsätts, och cirkulerar. Destu mer det tjänas, destu bätter mår du och jag..
Jag hade ingen intention att dra extremen åt andra hållet, men kan blott konstatera att företagen lever sina liv som jättelika organismer i kampen mot varandra och att värdet av människan inte alltid får så stor plats i denna dinosauriernas kamp. Jag var också inne på spåret att man måste låta företaget leva ut sin ohämmade evolution gentemot varandra (för några år sedan efter att ha läst boken Superhjärnornas kamp av någon som hette Gunnar Adler-Karlsson), men frågan är vilka negativa bieffekter detta får om företagen får för stor makt och andra aspekter på tillvaron får en undanskymd roll. Det kan dock bli en lång diskussion det här så jag vet inte om jag vill ta mig tid till den just nu. Intressant ämne dock.
När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
Så blir ni aldrig rädda mer
När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
Så vänder allt igen
Jag går ensam genom mörkret
/Jo©ke\
Jag måste be om ursäkt om du har uppfattat något som jag har skrivit på det sättet. Det är verkligen inte det jag menar. Vad jag menar är: att jag tvivlar på att alla chefer verkligen gör skäl till sin lön till fullo. Jag tror att det finns många överbetalda chefer om man ska räkna arbetsbörda. Visst chefer ska ha en lön som är över gemene fotarbetare då dom bär mer ansvar och mer arbetsuppgifter och oftast så tär detta på familjeliv och en psykiska hälsa på ett annat sätt. Men jag tycker likväl att gemene arbetare ofta får för låg lön.
Men det är tyvärr för dåliga skatteprocenter ändå. För det finns väldigt många som har det väldigt dåligt.
Sannerligen. Statsmonopol som alternativ till konkurrens har testats, det gick inte så bra.
Det finns nog väldigt många arbetare som inte heller förtjänar sina löner. Problemet här är väl huruvida man ska få en viss lön bara för att man behöver eller vill ha den.
http://foto.stilren.se - portfolio
Vad gäller chefslöner kan jag bara konstatera att "arbetarna" som gör jobbet, i mitt fall programmerarna som producerar en i bästa fall kvalitativ, driftssäker och konkurrenskraftig produkt är väldigt viktiga för företagets välmående, men att en chef som sitter ovanför och lever ut sina visioner utan att förankra dem i verksamheten inte nödvändigtvis bidrar (i värsta fall motverkar) till företagets välmående. Med andra ord är det inte alltid så enkelt som att en person med större ansvar är den som förtjänar en högre lön därför att han/hon bidrar med mer. Men det är alltid cheferna som har den största makten över lönerna. Det finns självklart ingen enkel sanning här heller, men en sanning är i alla fall att personerna med mest makt har möjligheten att se saken ur sitt perspektiv.
Så vänder allt igen
/Jo©ke\
Det finns en väldigt bra bok som handlar om vad som händer när den tänkande produktiva klassen strejkar och låter kroppsarbetarna ta över företagen i samhället.
http://www.timbro.se/bokhandel/books...sbn=9175665565
Ja, den låter onekligen intressant. En bok i min smak, som det verkar.
Lustigt dessutom att det handlar om just järnväg, eftersom det var just inom denna bransch som jag senast verkade. Härmed inte sagt att jag förespråkar att "kroppsarbetarna" ska ta över företagen. Jag konstaterar bara att det finns "tänkande arbetare" som gör ett minst lika kvalificerat jobb som många chefer. Ta bara alla uppfinnare, som inte alltid får den lön som de förtjänar.
Så vänder allt igen
/Jo©ke\
Ta och läs den vet ja. Det är en välskriven och spännande roman med ett politiskt budskap, men det är ingen propaganda. Vad gäller tänkande arbetare så visst, men förtjänst handlar också väldigt mycket om ansvar. Ett stort problem i dagens samhälle är tyvärr att många aktieägare inte tar det ansvar de borde ta, och utnämner dåliga chefer. De borde få betala för det själva, men då kliver farbror staten in med räddningspaket istället.
Jag har bara en fråga till vänstern här inne. För att då radera ut dessa "samhällsklasser" bör då alla ha det lika bra, eller möjligen lika dåligt? I er utopi alltså.
Kan berätta om min utopi, ett samhälle där alla har lika möjligheter att lyckas vara frangångsrika och få tjäna sitt eget levebröd; vilket innebär att staten har så lite kontroll som möjligt över hurudana val jag gör och inte sätter käppar i hjulen för min företagsamhet eftersom jag vet vilka risker jag tar faller jag såklart också ensam: frihet med ansvar.
Kalla mej då inte ohuman, för jag tror på människans vett att kunna fatta sina egna beslut.
Jag chansar på att vänstern kommer svara att alla inte har samma chanser. Vissa har rika föräldrar, andra har knarkande föräldrar, vissa bor i slummen, andra på Lidingö. Då är den första frågan: varför ger min uppväxt någon annan rätten att leva på mina och min familjs pengar? Och om man ska radera ut sådana skillnader genom att tex tvinga de rika att finansiera de fattigast studier, varför då inte också se till att alla ser och hör lika bra, springer lika snabbt eller bli lika intelligenta? Var går gränsen för "lika förutsättningar"? Om man lyckas få ett svar på den frågan finns det fler följdfrågor, men vi kan börja där.