Välkommen till arkivversionen av Kentforumet!

Detta är en arkiverad och statisk version av Kentforumet så som forumet såg ut den 13 maj 2018 då forumet stängdes. Det går alltså inte att skriva i forumet längre utan den här arkiverade kopian finns bara kvar av nostalgiska och kanske historiska skäl.

Saknar du att skriva i Kentforumet? Kolla då in Facebook-gruppen Kentforumet - Ditt vardagsrum på nätet eller det nya forumet, Kentforumet 2.0.

När Kentforumet stängdes fanns det 26 094 medlemmar som hade gjort 1 153 096 inlägg i 10 524 olika ämnen.

Ämne: Politik

Standard

Citat Ursprungligen postat av hundradelssekund Visa inlägg
    Aha? Och vad betyder "deras mat" och "deras bostäder" i en värld utan egendomsrätt?
    Hur ska du överleva om varje bit mat du försöker äta tas ifrån dig av nån som inte orkar skaffa egen mat? Och varje hus du bygger ockuperas av några som inte orkar bygga egna hus. Vilken rätt har du, i det samhället, att säga ifrån?

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ginger Fish Visa inlägg
    Hur ska du överleva om varje bit mat du försöker äta tas ifrån dig av nån som inte orkar skaffa egen mat? Och varje hus du bygger ockuperas av några som inte orkar bygga egna hus. Vilken rätt har du, i det samhället, att säga ifrån?
    Det kanske du får veta om du läser boken.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Det kanske du får veta om du läser boken.
    Det går väl smidigare att bara svara direkt? Så kanske jag slipper läsa en hel bok och riskera att inte få ut svaret ändå.

Medlem hundradelssekunds avatar
    Reg.datum
    Dec 2005

Standard

Det går väl smidigare att bara svara direkt? Så kanske jag slipper läsa en hel bok och riskera att inte få ut svaret ändå.
    Som sagt: Havemann berättar om en värld där alla agera rationalt - vad betyder att alla tar
    bara vad de behöver för "well-being" och inget mer. (Konsum-)Produktionen är nästan
    fullständigt automatiserad. Blygsamheten råder. Alla arbetar frivilligt utan att få lön. Pengarna
    finns/behövs inte.

Jag vill inte uttrycka att jag håller fullständigt med Havemann. Men jag ville bara säga att det
    finns alternativa åsikter om (konsumenternas) rationaliteten.
    Senast redigerat av hundradelssekund den 2010-12-13 klockan 18:28.
    --
    Schweden Urlaub geplant? Mein Blog informiert Dich.

Standard

Som sagt: Havemann berättar om en värld där alla agera rationalt - vad betyder att alla tar
    bara vad de behöver för "well-being" och inget mer. (Konsum-)Produktionen är nästan
    fullständigt automatiserad. Blygsamheten råder. Alla arbetar frivilligt utan att få lön. Pengarna
    finns/behövs inte.
    Okej det låter tråkigt. Jag (mfl) vill bo i ett riktigt kapitalistsamhälle där vårt välmående växer i takt med vår extrema ekonomiska tillväxt. Får vi det?

Reg.datum
    Dec 2005

Standard

Får vi det?
    Varför frågar du mig? Jag frågar dig: Vem garanterar tillväxten? Varför tror du att Sveriges tillväxten resulterar
    inte från tråkiga omständigheter (tråkigt för människor du troligen inte känner).
    Senast redigerat av hundradelssekund den 2010-12-13 klockan 18:52.
    --

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Det här måste vara det mest tragiska inlägget du skrivit.
    Jag tar det som att du insåg det ohållbara i ditt eget argument. Gott så.
    Senast redigerat av Oskar den 2010-12-13 klockan 19:21.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Rand påstår att människan måste ha rätten till egendom för att överleva, är det inte så?
    Robert Havemann säger att människan måste bara kunna konsumera vad han behöver för
    "well-being". Det är enligt Havemann rationalitet. Egendomsrätten behövs inte. Det behövs
    bara i en värld där alla konsumera orationalt mycket.
    Det låter lite som Nordkorea: folk konsumerar vad de behöver för att precis överleva. Det finns ingen tillväxt, ingen lyx och ingen äganderätt. Mycket rationellt, rättvist och på alla sätt optimalt. Flytta dit imorgon, eller skulle du ut i skogen och leva av bär och löv? Minns inte.

Citat Ursprungligen postat av svantee Visa inlägg
    Såhär:

Skillnaden hos oss utan "delad hjärna", är att hjärnbalken mellan hemisfärerna är oförstörd. Därför blir det du ser i videon aldrig tydligt för dig själv, eller någon annan.
    Om du är intresserad finns det mycket med Gazzaniga att kika på.
    Ska kolla efter Top Model, tills dess säger jag så här: den fria viljan är axiomatisk på så vis att man måste erkänna den för att kunna förneka den. Du kan aldrig veta att du inte har någon fri vilja, det ligger liksom i sakens natur. Om man inte själv kan välja vad man ska tänka, tycka och göra kan man aldrig ta in information, bearbeta den och på så vis nå en slutsats som korresponderar med verkligheten. Det går helt enkelt inte. Den kan såklart vara så att den slutsats din omgivning genererar i ditt huvud är korrekt, men det kan du aldrig veta.

Reg.datum
    Dec 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Det låter lite som Nordkorea: folk konsumerar vad de behöver för att precis överleva. Det finns ingen tillväxt, ingen lyx och ingen äganderätt. Mycket rationellt, rättvist och på alla sätt optimalt. Flytta dit imorgon, eller skulle du ut i skogen och leva av bär och löv? Minns inte.
    Varför bekymmrar du dig om mig (hela tiden)? Inget annat att göra? Kan du inte diskutera på
    en saklig nivå?
    --

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Varför bekymmrar du dig om mig (hela tiden)? Inget annat att göra? Kan du inte diskutera på
    en saklig nivå?
    Jo, men som man frågar får man svar. Jag bryr mig inte vidare värst mycket om nån tysk som tycker att det är rationellt att leva som på medeltiden. Tycker du det får du motivera varför på ett tydligare sätt.

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Ska kolla efter Top Model, tills dess säger jag så här: den fria viljan är axiomatisk på så vis att man måste erkänna den för att kunna förneka den. Du kan aldrig veta att du inte har någon fri vilja, det ligger liksom i sakens natur. Om man inte själv kan välja vad man ska tänka, tycka och göra kan man aldrig ta in information, bearbeta den och på så vis nå en slutsats som korresponderar med verkligheten. Det går helt enkelt inte. Den kan såklart vara så att den slutsats din omgivning genererar i ditt huvud är korrekt, men det kan du aldrig veta.
    Okej. Klippet och ytterligare studier av hans upptäckter förnekar inte det du skriver. Alltså, din slutsats kommer som en biprodukt av Gazzanigas teori.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av svantee Visa inlägg
    Okej. Klippet och ytterligare studier av hans upptäckter förnekar inte det du skriver. Alltså, din slutsats kommer som en biprodukt av Gazzanigas teori.
    Nä, min slutsats var ju inte baserad på klippet eftersom jag inte har sett det än. Ska göra det, men jag måste vara lite mer på hugget än just nu. Återkommer, det är en intressant och viktig diskussion.

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Nä, min slutsats var ju inte baserad på klippet eftersom jag inte har sett det än. Ska göra det, men jag måste vara lite mer på hugget än just nu. Återkommer, det är en intressant och viktig diskussion.
    Jag föregriper lite grann, återkom med svar när du vill. Onödigt att stressa dessa diskussioner, ja.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Reg.datum
    Dec 2005

Standard

Jo, men som man frågar får man svar. Jag bryr mig inte vidare värst mycket om nån tysk som tycker att det är rationellt att leva som på medeltiden. Tycker du det får du motivera varför på ett tydligare sätt.
    Vad i "Rand-teorin är onyttigt" är så svårt att förstå?

Dessutom: Nationaliteter är något betydelsefullt för svart-vit-tänkare. Det är inget nytt.
    Senast redigerat av hundradelssekund den 2010-12-13 klockan 22:32.
    --

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Vad i "Rand-teorin är onyttigt" är så svårt att förstå?
    Först och främst är det oväsentligt för "Rand-teorin" om du tror att den är "onyttig", det har inte med saken att göra. Sen undrar jag varför det skulle vara "nyttigt" att genom ett Nordkorealiknande samhälle gå tillbaka till att leva som på medeltiden.
    Dessutom: Nationaliteter är något betydelsefullt för svart-vit-tänkare. Det är inget nytt.
    Var det en till nazireferens?

Sidan 645 av 782 FörstaFörsta ... 145545595635636637638639640641642643644645646647648649650651652653654655695745 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •