Ämne: Politik

Medlem Zimmes avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    5:2 är ingen större inkomstskillnad, så det kan kallas rätt jämlikt.
    Så ratiot är det enda man behöver bry sig om? Behöver man alltså inte ställa sig frågan varför inkomstskillnaden är 34:2?
    I have seen it all

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Var går gränsen då? Hur mycket mer får man tjäna än nån annan innan allt överskott måste tillfalla den personen? Räknas det i procent eller absoluta belopp?
    Procent så klart, om det nu ska finnas någon gräns.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Zimme Visa inlägg
    Så ratiot är det enda man behöver bry sig om? Behöver man alltså inte ställa sig frågan varför inkomstskillnaden är 34:2?
    Jo, det har du ju rätt i. Antog bara att någon hade tjänat ihop de 5 exempelkronorna på lika hederligt arbete som de som fått till 2 kronor
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Procent så klart, om det nu ska finnas någon gräns.
    Vilken gräns är rimlig då? Om jag efter 5 års utbildning och 5 års hårt arbete avancerar och tjänar 60.000, hur stor del av min lön ska då tillfalla nån som hoppade av gymnasiet och började jobba i korvkiosk för 10.000?

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Vilken gräns är rimlig då? Om jag efter 5 års utbildning och 5 års hårt arbete avancerar och tjänar 60.000, hur stor del av min lön ska då tillfalla nån som hoppade av gymnasiet och började jobba i korvkiosk för 10.000?
    Ett sådant system (det är inte välgörenhet du tänker på?) är rätt nedsättande för den fattigare. Skatter används till mycket annat och den bör vara progressiv - men procentsatser behöver man inte binda upp sig för i det fallet.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Ett sådant system (det är inte välgörenhet du tänker på?) är rätt nedsättande för den fattigare. Skatter används till mycket annat och den bör vara progressiv - men procentsatser behöver man inte binda upp sig för i det fallet.
    Nej, jag tänker på lagstiftad omfördelning av pengar i syfte att uppnå jämlikhet.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Doch, jag drar mig tillbaka. Ha det bra!
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Tycker det är väldigt intressant att rota i såna principer. "Jämlikhet är bra". Sen visar det sig att det finns massa andra villkor runt det där, och allt står på en rent subjektiv åsiktsgrund.

"Jag tycker så här"
    "Varför"?
    "Jag bara gör det"

Gonatt.

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

jag är så jävla trött på moderaternas och borgarnas svinerier att jag som egentligen hatar sossarna och vänstern överväger att rösta på sossarna i nästa val. sossarna må vara jubelidioter vad gäller företagspolitiken men de är åtminstone inga hjärtlösa monster med vedervärdig människosyn. fy fan för borgarna alltså
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    jag är så jävla trött på moderaternas och borgarnas svinerier att jag som egentligen hatar sossarna och vänstern överväger att rösta på sossarna i nästa val. sossarna må vara jubelidioter vad gäller företagspolitiken men de är åtminstone inga hjärtlösa monster med vedervärdig människosyn. fy fan för borgarna alltså
    Varför har man en vedervärdig människosyn om man tycker att den som i frivillighet arbetar och tjänar pengar ska få behålla mer än 50% av sin egen lön? Varför har man inget hjärta om man tycker att den som tar ansvar för sig själv ska slippa parasiter som tär på hans förtjänta resurser?

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Varför har man en vedervärdig människosyn om man tycker att den som i frivillighet arbetar och tjänar pengar ska få behålla mer än 50% av sin egen lön? Varför har man inget hjärta om man tycker att den som tar ansvar för sig själv ska slippa parasiter som tär på hans förtjänta resurser?
    Definition: Den som kallar medborgare med behov av stöd för parasiter saknar hjärta.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem kentidiiots avatar
    Reg.datum
    Sep 2005

Standard

amen alltså, du måste ju tänka på dom som inte har jobb. man kanske inte kommer från en sån överklassfamilj och får såna överklassjobb? aa, och sen så är det synd om alls som inte kanske har internet och kan söka jobb. om man inte har nåt, vad gör man då? jag kanske bara vill vara ifred med mitt bidrag och min tv, tänk på det va, borgarsvin alltså..
    inget.

Erfaren medlem tobbe non stops avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

man är hjärtlös om man driver folk i fördärvet och tvingar ut dem på gatan genom att skära i alla bidrag. moderaternas välfärdspolitik är en utrensning likvärdig med nazismen eftersom de skiter fullständigt i de svaga och sjuka, låt dem drivas ut på gatan, inga bidrag ska de få och vården ska kosta så mycket att bara de arbetsföra i samhället ska ha råd med den. jag hoppas verkligen att det helvete som råder nu tar slut vid nästa val när folk inser vilka svinerier regeringen sysslar med. högern verkar inte veta ett skit om vad välfärd är
    "We didn't invent goth, we just play emotional music"
    robert smith
    "Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Definition: Den som kallar medborgare med behov av stöd för parasiter saknar hjärta.
    Gör jag det? Kan du citera mig när jag säger det, eller är det bara en av dina fördomar om vad du vill att jag ska tycka?

En parasit är en som lever olovligt av andras resurser. Jag har inte bett om att staten ska stjäla mina pengar och dela ut dem till drönare som inte orkar jobba. "Behov" är inget legitimt krav på de resurser jag skapar genom att arbeta, så varför ska jag dela ut dem och offra mitt eget välmående bara för att nån annan anser sig ha ett "behov"? Vad får jag av den personen i gengäld? Eller har jag kanske inte rätt att kräva nånting? Är det en rätt att få nåt för att man behöver det, men inte för att man förtjänar det?

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av kentidiiot Visa inlägg
    amen alltså, du måste ju tänka på dom som inte har jobb. man kanske inte kommer från en sån överklassfamilj och får såna överklassjobb? aa, och sen så är det synd om alls som inte kanske har internet och kan söka jobb. om man inte har nåt, vad gör man då? jag kanske bara vill vara ifred med mitt bidrag och min tv, tänk på det va, borgarsvin alltså..
    Vad då jobb, överklassen jobbar ju inte ens, den får bara pengar från staten genom dess omvända Robin Hoodpolitik!

Citat Ursprungligen postat av tobbe non stop Visa inlägg
    man är hjärtlös om man driver folk i fördärvet och tvingar ut dem på gatan genom att skära i alla bidrag. moderaternas välfärdspolitik är en utrensning likvärdig med nazismen eftersom de skiter fullständigt i de svaga och sjuka, låt dem drivas ut på gatan, inga bidrag ska de få och vården ska kosta så mycket att bara de arbetsföra i samhället ska ha råd med den. jag hoppas verkligen att det helvete som råder nu tar slut vid nästa val när folk inser vilka svinerier regeringen sysslar med. högern verkar inte veta ett skit om vad välfärd är
    Kan du inte nån gång tänka efter lite innan du uttalar dig om politik? Att jämföra skattesänkningar med nazism är fan det dummaste jag läst på den här sidan sen nån trodde att Hamas skickar raketer mot Israel för att de inte får använda de bästa fiskevattnen.

Sidan 195 av 782 FörstaFörsta ... 95145185186187188189190191192193194195196197198199200201202203204205245295695 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •