Ursprungligen postat av
Oskar
Varför "får" man nog det? Antingen ska väl alla ha samma chans eller så ska de det inte?
Isåfall får man omfördela hela jordens resurser, inte bara våra här i sverige, så att alla har möjlighet till en dräglig lägsta nivå, mat för dagen och tak över huvudet. Vilket hela tiden är vad jag talar om. Det hade varit nice. Det skulle vara ett sant nöje att låta Anna Anka bidra med en liten del av de 16 000 dollar per månad som hon spenderar på make up.
Du missade kanske min långa text ett par sidor bakåt, men den innehåller faktiskt rikligt med argument, om du verkligen är nyfiken på vad jag tycker och varför. Läs den!
Ja förlåt. Orkade inte hela. Dessutom borde du väl kunna besvara direkta frågor med argument också, annars får man bara generaliseringarna där du hela tiden påstår att jag vill att alla skall få exakt lika mycket, oavsett om och hur mycket man än jobbar.
Om "lika värde" skulle innebära "lika möjligheter" kan det lika bra innebära "lika utfall", dvs att alla ska få samma mängd pengar oavsett vad de gör. Det är väl orättvist att några ska få mer för sina arbeten än andra? Eller?
Nej. Som jag sagt ungefär trettio gånger nu, så anser jag inte att alla skall få exakt lika mycket, MEN alla skall få en dräglig lägsta nivå. Både av humanitära skäl, och pga att en individ som inte svälter och fryser bättre kan bidra positivt till samhället.
På samma sätt kunde "lika möjligheter" tillämpas på andra områden: närsynthet, intelligens, förväntad livslängd, muskelmassa eller vad som helst. Det är inte "rättvist" att jag har sämre förutsättningar än Zlatan att bli bra på fotboll, alltså måste han tas ned till min nivå.
Det argumentet är lika barnsligt som det är dåligt. Alla skall däremot ha samma möjligheter att kunna utveckla sina medfödda möjligheter.
Det där har ju med vetenskap att göra. Du blir inte intelligentare eller ser bättre eller får bättre fysik och "vinnarskalle " som är lämpad för fotboll på elitnivå , för att du vill det. På samma sätt som att jorden inte blir platt för att du tycker att den skall vara det, eller som att du inte kan flyga genom att flaxa med armarna. Inte ens du kan väl upphäva naturlagarna?
"Lika värde" innebär för mig att alla har exakt samma rättigheter och att dessa rättigheter är lika orkänkbara. Vilka de är har jag redan motiverat i det där långa inlägget, du vet.
Japp, och där är vi inte överens, men det visste vi ju redan (ja, jag har läst det...)
Ja, du vill stjäla min plånbok och köpa mig en smörgås eftersom du anser att jag "behöver" den. Men du frågar mig inte, du ber mig inte om min åsikt, du bestämmer åt mig att jag ska ha det du så snällt "erbjuder" mig. Frågan kvarstår: varför får jag inte välja bort dina tjänster?
Därför att du inte kan tvinga mig att låta barnet som fötts av fattiga föräldrar, eller den kroniskt sjuke att tvingas välja bort mina tjänster.
Ditt resonemang faller på att den som haft lite från början, och aldrig haft möjlighet att "skapa" några pengar inte har en chans att någonsin komma in i ditt system. Endast om alla föds med samma möjligheter skulle ditt system vara rättvist, för då skulle alla ( förutom de som föds handikappade eller kroniskt sjuka kanske- men det tycker du kanske inte är så viktigt?) ha samma möjligheter att förvalta sina möjligheter, sin intelligens och sin arbetsvilja.
Varför skulle den som föds under sämre förhållanden vara förtjänt av sämre möjligheter att på bästa sätt kunna utveckla sin potential? Varför skulle det barn som har fått aktier och egendomar av sina föräldrar redan som spädbarn vara mer förtjänt av att få möjlighet till utbildning? Det är ju knappast några pengar som denne genom hårt arbete "skapat"???
Sen är det ju ett grundläggande fel till med ditt plånboks/smörgås-resonemang, och det är att en mindre del av dina tillgångar går till skatt. Du betalar inte allt du tjänar och får en spottstyver tillbaka, men du kanske tycker att det känns så?