http://foto.stilren.se - portfolio
Som ett öde värre än döden skriver, lyssna. Exempelvis så har varken han eller jag skrivit något om vägar, och det var väl till oss två du riktade det där?
Du envisas med att lägga orden i munnen på folk utan att ens lägga ner någon energi på att ta reda på vem som sagt vad. Nonchalantoch tråkigt.
and goddamn, I don't seem to have learned
that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)
& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod
Jag förstår att det är enklare att beskylla mig för att inte lyssna än att bemöta det jag faktiskt skriver, men det är inte så trovärdigt. Jag är inte så simpel att jag går på sådana knep. Ovanstående är min motivering av vad som är mänskliga rättigheter och en god moral, och av det följer implicit argument mot åsikter om att det ska vara en rättighet att ha tak över huvudet, och liknande. Låtsas nu för all del inte som det är jag som inte lyssnar när jag grundligt har motiverat vad jag tycker och varför, utan bemöt det istället. Argumentera, fråga. Vad som helst, men inte dessa platta bortförklaringar.
Men herrejävlar, detta är ju helt sanslöst.
Ställ nu vilken fråga du vill till mig.
Formulera vilket argument du vill.
Ställ upp vilken motivering som helst.
Gör det så lovar jag att svara.
Vad mer kan jag göra? Berätta gärna, för jag fattar verkligen inte. Jag skriver en lång och genomarbetad motivering av mina åsikter och får som svar att jag inte lyssnar. Inte lyssnar på vad? Vad är det ni säger som jag inte lyssnar på?
Okej, jag testar en annan grej.
Jag antar att flera av er syftar på huldas inlägg: jag och min fru dör i en lägenhetsbrand, vår av misstag gravida 15-åriga dotter behöver plötsligt akut sjukvård, och eftersom det dels visar sig att vårt försäkringsbolag har lurat oss och det dessutom inte finns varken någon släkting, vän eller annan människa som vill hjälpa vår dotter med pengar så dör hon också, och därför är det bra med skatt.
Detta inlägg har jag enligt många inte svarat på. Låt mig vända på steken och se det ur en annan synvinkel (Va?! Kan jag göra det?! Jag som är så inskränkt och aldrig lyssnar på någon annans argument?!):
Ni diskuterar moral och rättigheter på ett forum. Ni fastslår att skatt är bra för att det får samhället att fungera: det garanterar varje människas rätt till tak över huvudet och ett drägligt liv. Ingen ska behöva leva i fattigdom och därför är det bra om det finns ett grundläggande skydd för alla individer. Ingen ska lämnas utanför, dessutom är en icke svältande individ någon som bättre kan bidra till samhället än någon som svälter.
Plötsligt kommer någon in och svarar på följande sätt:
"Okej, men tänk om nån korrupt byråkrat på skatteverket hackar sig in i systemet och överför alla skattepengar till en diktator i Afrika som använder pengarna till att köpa vapen, rusta en armé och låter den armén våldta kvinnor, döda barn och äta deras husdjur. Då är det inte så bra med skatt va?"
Ett flertal läsare hoppar in och skriver "lysande! Briljant argument, ett av de bästa inläggen i forumets historia!"
Ni invänder att okej, det där kanske inte riktigt hade med kärnan i vår argumentation att göra. Vi menar att det är bra att betala skatt för att alla människor får en rimlig chans i livet.
Personen svarar: "ni lyssnar ju inte! Ni svarar inte på frågor!"
Ni svarar: "vi svarar gärna på frågor, men ditt exempel hade inte direkt med saken att göra. Vi diskuterar skatt ur ett lite bredare perspektiv här."
Personen svarar: "Ni lyssnar inte! Ni har inga argument!"
Osv.
Osv.
Osv.
Skulle det kännas rättvist? Hans exempel är ju helt relevant: tänk om det skulle bli så, då skulle ju skatt leda till någonting dåligt. Det hade varit bättre om skatten inte hade betalats, då hade barnen, kvinnorna och djuren i Afrika överlevt. Eller hur? Vad kan ni säga emot det? Ni FÖRSÖKER inte ens argumentera! Ni lyssnar inte!
Inte helt rättvist va?
Jag skrev ett långt inlägg men det försvann i cyberrymden härom natten...!
Varför ska du alltid skriva det där om att jorden är platt osv.? Det är ett trist argument tycker jag. Felaktiga åsikter om allting kan ju finnas det beror på vem som säger att det är felaktiga åsikter. Vem har rätt vem har fel? Det jag skrev häromnatten som kom bort är att du verkar ju inte lyssna utan vill bara argumentera, men att diskutera är väl att lyssna på den andra parten? Du har ju mässat om att jag är en parasit, är det att diskutera?
Kungen har mer rättigheter än andra, ja. Mer än dig och mig, och anses mer värd än andra människor, av många, dock inte av mig. Tänk dig att jag och kungen skulle komma in på samma sjukhus (bara tanken är bisarr) och det bara fanns utrymme, och tid att vårda en sjuk patient just då, kungen eller jag. Vem skulle man prioritera? Kungen såklart. Han är ju mer värd än vad jag är som inte arbetar. Hans arbete är värt mer än de flestas arbete, inte enligt mig men enligt många. Hur ser du på hans uppgifter? Är han en parasit som får apanage av skattemedel? Eller är han värd mer pengar än andra och mer berättigad än andra som lever att skattemedel? Varför är han det? För att han representerar landet, som en president skulle klara lika bra? Eller för han har fötts in i det?
Människovärde, det skulle väl inte mätas i pengar, i teorin gör det inte det. I praktiken gör det det. Jag anser att alla människor har samma värde, men alla tycker inte som jag. Jag anser inte att jag ska ha mer pengar än kungen eller vem som helst, men jag tycker att alla ska ha rätt att leva under drägliga former. Det anser jag är rättvist, vad nu det är?
Hur ska ett samhälle se ut om ingen betalar skatt? Vill man ha ett sånt? Hur ska det byggas upp rent praktiskt, vem ska få vara med? Vilka kommer att ha råd? Vilka ska prioriteras? Vilket tvång kommer det att skapa? Frivillighet, för vem och hur? Jag vet inte OM du betalar skatt. Men har jag tvingat dig att betala skatt? Nej. Hur ska du kunna stå utanför om du vill det? Hur ska du praktiskt kunna stå utanför om du inte blir kriminell? Som du ser så tänker jag inte bara teoretiskt utan praktiskt.
Jag anser inte att alla ska ha samma summa i plånboken, men en trygghet om/när något oväntat händer. Jag vill att alla ska samma möjligheter så långt det nu är möjligt, att alla ska få studera vidare oavsett föräldrars ekonomi. Jag vill inte ha skyhöga premier på privata försäkringar, som jag och de flesta skulle ha svårt att betala.
Respektera andras rättigheter? Vilka rättigheter har vi? Har vi ens rättigheter egentligen? Beskriv vilka rättigheter vi har. Om alla slutar betala skatt i Sverige, hur blir det då? Vilka vägar är vi inne på då? Ska vi ha det som i Brunei? Tycker du att alla har samma människovärde? De som inte kan jobba, är de lata jävlar som lever på dina pengar? Alla som är arbetslösa, ska de niga för dig som ev. arbetar? Jobbets värde eller vad vi ska säga är överdrivet, du är ditt jobb. Pah. DU har ett värde som människa oavsett vad du har arbetat eller inte arbetat med. Jag tror inte det är många som sitter hemma och tycker det är roligt att de inte kan jobba pga. sjukdom, eller är arbetslösa. Och framförallt, det är inte lönsamt, man lever fattigt, tro inget annat.
Jag är motståndare till extremism. Alla är enligt dig parasiter då i Sverige av idag. Du med. Du använder skattefinansierade saker. Du har använt skattefinansierade grejer. De flesta kanske har sin ståndpunkt klar och då går det inte att övertyga dem om dina idéer. Jag tror att du också har svårt att omvärdera saker och ting. Jag funderar fortfarande på vad som skulle hända om alla tyckte som du, du ser, jag tänker och funderar. Vad jag kommit fram till är att det skulle bli en orättvis värld, än mer orättvis än vad den är idag.
Ett tvångssamhälle där frihet finns för de som har råd till det, dvs. långt ifrån alla.
Att jorden är platt är en åsikt, att det är god moral att betala skatt är också en åsikt. Du tycker det är en löjlig jämförelse eftersom vi vet att jorden inte är platt, men hur vi vet det? Jo, genom att vi har tagit reda på det! All kunskap fungerar så: den är inte automatisk, vi måste söka efter den. På samma sätt måste vi ta reda på vad som är en god moral, vi kan inte bara hävda vad som helst eftersom det vi hävdar måste stämma överens med verkligheten.
Jag förespråkar självklart ingen skattefinansierad kung, därför blir det ganska ointressant att diskutera. Vad jag kan nämna är att kungen inte alls har några fler rättigheter än andra människor, däremot har han tilldelats privilegier. Det är en helt annan sak än rättigheter.Kungen har mer rättigheter än andra, ja. Mer än dig och mig, och anses mer värd än andra människor, av många, dock inte av mig. Tänk dig att jag och kungen skulle komma in på samma sjukhus (bara tanken är bisarr) och det bara fanns utrymme, och tid att vårda en sjuk patient just då, kungen eller jag. Vem skulle man prioritera? Kungen såklart. Han är ju mer värd än vad jag är som inte arbetar. Hans arbete är värt mer än de flestas arbete, inte enligt mig men enligt många. Hur ser du på hans uppgifter? Är han en parasit som får apanage av skattemedel? Eller är han värd mer pengar än andra och mer berättigad än andra som lever att skattemedel? Varför är han det? För att han representerar landet, som en president skulle klara lika bra? Eller för han har fötts in i det?
Men om du säger att alla har rätt att leva under drägliga villkor så mäter du ju faktiskt människovärde i pengar: alla har rätt till en bestämd summa så att de kan leva ett drägligt liv.Människovärde, det skulle väl inte mätas i pengar, i teorin gör det inte det. I praktiken gör det det. Jag anser att alla människor har samma värde, men alla tycker inte som jag. Jag anser inte att jag ska ha mer pengar än kungen eller vem som helst, men jag tycker att alla ska ha rätt att leva under drägliga former. Det anser jag är rättvist, vad nu det är?
Det vet ingen och det är heller ingen intressant fråga: det kommer se ut så som folk vill att det ska se ut. Tänk om nån hade ställt samma fråga på ett annat sätt för 200 år sedan: hur ska ett samhälle se ut om kvinnor får rösta? Ja, det ser ut som det gör idag, men det hade ingen kunnat förutspå då, och det hade heller inte spelat så stor roll: poängen med kvinnlig rösträtt är en helt annan, precis som med frihet.Hur ska ett samhälle se ut om ingen betalar skatt?
Bra fråga. Säg att det bara är en liten liten klick som inte vill betala skatt, vad spelar det då för roll? Om nästan alla vill göra det blir ju skillnaden inte så stor, och då kan väl de som inte vill få slippa och lösa det på ett annat sätt mellan sig? Eller?Vill man ha ett sånt?
Vad menar du? "Samhället" är inget kollektivt projekt som vissa får och andra inte får vara med om. Hur byggdes ICA på hörnet? Jo, genom att någon investerade pengar och andra arbetade för en lön.Hur ska det byggas upp rent praktiskt, vem ska få vara med?
Ingen aning.Vilka kommer att ha råd?
Prioriteras hur, av vem? Du får prioritera vem du vill, själv skulle jag prioritera de som står mig nära och de som erbjuder mig någonting som jag värderar högt.Vilka ska prioriteras?
"Tvånget" att inte få leva oförtjänt på andras bekostnad.Vilket tvång kommer det att skapa?
För alla. Det är poängen med frihet.Frivillighet, för vem och hur?
Jag vet inte OM du betalar skatt. Men har jag tvingat dig att betala skatt? Nej.Här säger du emot dig själv: jag är tvingad, jag får inte stå utanför. Staten skulle fängsla mig. Men du måste förstå att jag diskuterar något större än lilla Sverige, och det är faktiskt fullt möjlighet att succesivt sänka skatterna tills de är nere på 0 %.Hur ska du kunna stå utanför om du vill det? Hur ska du praktiskt kunna stå utanför om du inte blir kriminell? Som du ser så tänker jag inte bara teoretiskt utan praktiskt.
Om jag inte vill det då?Jag anser inte att alla ska ha samma summa i plånboken, men en trygghet om/när något oväntat händer. Jag vill att alla ska samma möjligheter så långt det nu är möjligt, att alla ska få studera vidare oavsett föräldrars ekonomi.
Vad vet du om skyhöga premier? Varför skulle den samlade kostnaden för privata försäkringar bli högre än den samlade kostnaden för offentliga?Jag vill inte ha skyhöga premier på privata försäkringar, som jag och de flesta skulle ha svårt att betala.
Det gjorde jag i mitt långa inlägg på förra sidan.Respektera andras rättigheter? Vilka rättigheter har vi? Har vi ens rättigheter egentligen? Beskriv vilka rättigheter vi har.
Frihetsvägar, vägar utan gång.Om alla slutar betala skatt i Sverige, hur blir det då? Vilka vägar är vi inne på då?
Eh, nej?Ska vi ha det som i Brunei?
Ja, självklart, det är själva fundamentet i min argumentation.Tycker du att alla har samma människovärde?
Nej, det har jag aldrig sagt. Jag har sagt: det ska inte vara en rättighet att leva av andras pengar om dessa inte själva har godkänt det. Jobbar man inte - oavsett anledning - ska man inte ha rättigheten att få pengar av någon som inte självmant ger en pengar.De som inte kan jobba, är de lata jävlar som lever på dina pengar? Alla som är arbetslösa, ska de niga för dig som ev. arbetar?
Varför har jag ett värde i pengar om jag inte arbetar? Varför har jag rätt till pengar även om jag inte själv skapar några pengar?Jobbets värde eller vad vi ska säga är överdrivet, du är ditt jobb. Pah. DU har ett värde som människa oavsett vad du har arbetat eller inte arbetat med. Jag tror inte det är många som sitter hemma och tycker det är roligt att de inte kan jobba pga. sjukdom, eller är arbetslösa. Och framförallt, det är inte lönsamt, man lever fattigt, tro inget annat.
Ja, men det argumentet har jag redan bemött i en annan tråd: att jag har tvingats gå i skattefinansierad skola betyder inte att skatt är moraliskt rätt.
Säg att någon tror att världen är platt och jag visar dem att den faktiskt inte är det. Skulle du då tycka det var rimligt att de inte gick att övertyga?De flesta kanske har sin ståndpunkt klar och då går det inte att övertyga dem om dina idéer.
Ge mig ett bra argument så ändrar jag åsikt direkt.Jag tror att du också har svårt att omvärdera saker och ting.
Frihet till vad? Att leva loppan fast man inte arbetar? Varför är det orättvist att den som inte skapar några pengar heller inte har några pengar?Jag funderar fortfarande på vad som skulle hända om alla tyckte som du, du ser, jag tänker och funderar. Vad jag kommit fram till är att det skulle bli en orättvis värld, än mer orättvis än vad den är idag.
Ett tvångssamhälle där frihet finns för de som har råd till det, dvs. långt ifrån alla.
Att den som inte skapar några värden heller inte har några värden är faktiskt inte så jäkla konstigt: tänk dig själv på en öde ö. Du sätter dig ned och svär över att du inte har rätten att bli mätt när du är hungrig, det är orättvist! Jaha, so what? Tror du naturen bryr sig om det och börjar mata dig? Nej, du måste arbeta för att skaffa mat. Verkligheten omkring dig kommer vara helt ointresserad av om du kan eller vill göra det, du måste om du vill äta dig mätt. Skulle det komma en människa till till ön måste han också arbeta för att skaffa mat och bli mätt. Han har heller ingen rättighet till mat som en följd av hunger: ni lever under exakt samma villkor och har därför exakt samma rättigheter.
Testa gärna: har du rätten att använda din hjärna? Ja. Har du rätten att fritt välja hur du vill tänka? Ja. Har du rätten att använda den friheten till att tänka logiskt? Ja. Har du om du tänker logiskt rätten att agera i enlighet med hur du tänker? Ja. Har du om du agerar logiskt rätten att skörda frukten av ditt produktiva arbete? Ja.
Se: rätten till liv, rätten till egendom, rätten till frihet. Dessa rättigheter har människan alltid, naturgivet.
Har du dock rätten till tak över huvudet, och mat i magen? Nej! För att kunna ha dessa "rättigheter" måste du först skapa tak över huvudet eller mat, alternativt tvinga någon annan att göra det åt dig. Men även denna människa lyder under de naturliga rättigheterna, så vad du gör är att använda honom som medel för din egen vinning och därmed kränker du hans rättigheter. Är det "humant" av dig?
Poängen är denna: ska man prata om mänskliga rättigheter så måste man prata om rättigheter som gäller alla människor, undantagslöst och jämlikt. Kollektiv kan inte ha rättigheter eftersom kollektiv alltid kan delas in i sina minsta beståndsdelar: individer.
Varje människa lever inför samma villkor: agera eller dö. Naturen struntar i om du kan eller vill agera, du måste göra det alldeles oavsett. Gör du det inte dör du. Om du ska kunna leva utan att agera måste någon annan agera i enlighet med samma villkor som ovan, det förändras inte av att du tycker att du ska ha rätt till gratis mat. Om du "ger" dig själv den rätten, eller om nån annan gör det, så kan du äta dig mätt som en följd av att någon annan har agerat, dvs att någon annan har agerat i enlighet med sina rättigheter. Men du tar ifrån honom hans påföljande rättigheter: nämligen de att äga vad han skapar, för sin egen överlevnads skull. Du tar dig alltså en "rätt" genom att kränka någon annans, och skapar en självmotägelse. Din rätt att leva som en följd av en annans rätt till liv.
Rätten till liv innebär inte rätten till överlevnad, eftersom överlevnad inte är något automatiskt. Vi överlever om vi agerar, därför har vi rätten att agera och att äga resultatet av våra rationella handlingar. Den som tar sig rätten att leva av andra kränker deras rättigheter, och varför? Med vilken motivering? Varför har någon rätt att leva på en annans bekostnad? Varför har någon rätten att kränka en annan?
Senast redigerat av Oskar den 2009-09-26 klockan 03:03.
oskar > nä...du behöver faktiskt inte betala skatt även om du bor i sverige. de finns sätt att komma runt detså där har du fel...
jag lever ju med en som inte gör det....
Är detta verkligen ett argument för skatt?
"Vi - staten - tvingar dig att använda en service som vi finansierar genom att stjäla pengar från dig, och vi tillåter inga andra konkurrerande alternativ"
Jag når inte riktigt slutsatsen "skatt är moraliskt försvarbart" från den premissen, men du kanske kan fylla i luckorna?
Och så klagar ni över min människosyn...