Ämne: Politik

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Vad jag menar är exempelvis: gravitationen existerar, räcker det med en åsikt för att den ska försvinna så att man slipper förhålla sig till den?
    Nej, men jag tror varken dina eller mina åsikter om ekonomi och människovärde kan eller bör upphöjas till samma nivå som naturlagar.
    Dock så har ju vi människor med hjälp av vår intelligens och kunskap lärt oss att trotsa vissa naturlagar, låt oss fortsätta trotsa det som anses vara det enda möjliga och fungerande.

Så om jag har lärt mig att gravitationen inte finns, eller att man botar AIDS genom att röka granbarr, blir det så då?
    Vänd på det, människan lärde sig en gång i tiden att jorden var platt och att vi inte kunde flyga. Det har ändrats på vartefter sanningen har uppdaterats.
    Precis som man innan inte kunde bevisa hur allting kan ändras i framtiden kan jag det heller inte.
    Du hänvisar gång på gång till en sanning/ett objektivt rätta, jag hävdar att sådant kan omkullkastas.

Misär är människans grundtillstånd,
    Det där med vad som är vårat grundtillstånd/naturligt är mig totalt ointressant. Jag anser att människan bör ha kommit längre än så.
    Vi har vårat intellekt vår att trotsa "naturen".

det är inget som uppstår pga nåt annat. Att jag är rik betyder inte att nån annan nödvändigtvis är fattig.
    Näe, men nu är det så världen ser ut och har gjort alldeles för länge för att jag ska tro att ren kapitalism är lösningen. Folk och företag är uppenbarligen beredda att sätta andra människors liv i misär och t o m döda dem för att få ännu mer kapital/makt.

Men jag vet, vänstern kan omöjligen ta sig ifrån den felaktiga uppfattningen att ekonomi är ett nollsummespel och att den enes bröd alltid är den andres död. Det borde ni lära er.
    Varken du eller någon annan har heller bevisat det motsatta. Bara kommit med högst bräckliga teorier(er subjektiva sanning om du så vill).

Den starkes rätt till vad?
    Till vad som helst.
    Jag menar, bara för att man är stark är man inte mer värd till liv och lycka än någon annan människa.

Min sanning är att gravitationen inte finns. Finns inte gravitationen för mig då?
    Det finns olika aspekter av det, vi kan så klart inte bortse från gravitationen, men vi kan gå runt den.
    Precis som vi gjort med olika kontruktioner för att flyga, sväva etc.
    Det är möjligt(t o m troligt) att vi har kapitalismen att tacka för många uppfinningar, men jag tror helt ärligt inte att all uppfinningsrikedom inom mänskligheten baseras på viljan att tjäna något, utan en mycket stor nyfikenhet och vilja till framsteg.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Medlem hundradelssekunds avatar
    Reg.datum
    Dec 2005

Standard

Misär är människans grundtillstånd, det är inget som uppstår pga nåt annat. Att jag är rik betyder inte att nån annan nödvändigtvis är fattig.
    Kan du bevisa motsatsen?

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Nej, men jag tror varken dina eller mina åsikter om ekonomi och människovärde kan eller bör upphöjas till samma nivå som naturlagar.
    Dock så har ju vi människor med hjälp av vår intelligens och kunskap lärt oss att trotsa vissa naturlagar, låt oss fortsätta trotsa det som anses vara det enda möjliga och fungerande.
    Jag har en åsikt som säger att gravitationen inte finns. Jag trotsar uppfattningen att den finns. Har du något problem med det?

Vänd på det, människan lärde sig en gång i tiden att jorden var platt och att vi inte kunde flyga. Det har ändrats på vartefter sanningen har uppdaterats.
    Precis som man innan inte kunde bevisa hur allting kan ändras i framtiden kan jag det heller inte.
    Du hänvisar gång på gång till en sanning/ett objektivt rätta, jag hävdar att sådant kan omkullkastas.
    Nej, sanningen har inte uppdateras, vår uppfattning av och kunskap om sanningen har förändrats för att vi insåg att vi hade fel. Det ändrar inte på något sätt det objektiva fakta som ligger i själva sanningen.

Det där med vad som är vårat grundtillstånd/naturligt är mig totalt ointressant. Jag anser att människan bör ha kommit längre än så.
    Vi har vårat intellekt vår att trotsa "naturen".
    Ja, jag trotsar gravtitationen med min intellektuella åsikt att den inte existerar. Vad säger du om det?

Näe, men nu är det så världen ser ut och har gjort alldeles för länge för att jag ska tro att ren kapitalism är lösningen. Folk och företag är uppenbarligen beredda att sätta andra människors liv i misär och t o m döda dem för att få ännu mer kapital/makt.
    Det finns ingen ren kapitalism, och jag har gång på gång på gång på gång berättat att min moral, mitt ideal, går ut på att man INTE får döda andra människor eller utnyttja dem för sin egen vinning. Du däremot har som ideal att den som jobbar och sliter för att skapa rikedom har en skyldighet att dela med sig till den som inte gör det. Du motsäger dig själv på ett otroligt uppenbart sätt, men du verkar inte ens fatta det själv. Det är pinsamt.

Varken du eller någon annan har heller bevisat det motsatta. Bara kommit med högst bräckliga teorier(er subjektiva sanning om du så vill).
    Ahahahaha, så du tror alltså på största allvar att man bara kan bli rik om någon annan blir lika mycket fattigare på kuppen? Gör du det? Ja eller nej?

Till vad som helst.
    Jag menar, bara för att man är stark är man inte mer värd till liv och lycka än någon annan människa.
    Till "vad som helst" ahahahaha. Fy fan vad hysteriskt. Alla människor är lika värda men den starke har inte rätt till nånting Du är ju helt sanslös. När du säger att alla människor är lika mycket värda och sedan propagerar för lika inkomster oavsett arbete så säger du egentligen att alla handlingar är lika mycket värda. Om jag ägnar mig åt att kasta pil på en tavla hela dagarna så är den handlingen lika mycket värd som någon som bygger broar eller uppfinner mediciner. Det är konsekvensen av vad du förespråkar: om alla ska tjäna lika mycket pengar oavsett vad de gör, idealiskt sett, så är, idealiskt sett, alla handlingar värda lika mycket eftersom de hör till själva människovärdet. Oavsett vad en människa gör med sitt liv har han eller hon samma rätt till materiell rikedom som alla andra, oavsett vad de gör. Förstår du att det är vad du säger? Står du fortfarande för det eller vill du modifiera ditt ställningstagande på något sätt?

Det finns olika aspekter av det, vi kan så klart inte bortse från gravitationen, men vi kan gå runt den.
    Precis som vi gjort med olika kontruktioner för att flyga, sväva etc.
    Det är möjligt(t o m troligt) att vi har kapitalismen att tacka för många uppfinningar, men jag tror helt ärligt inte att all uppfinningsrikedom inom mänskligheten baseras på viljan att tjäna något, utan en mycket stor nyfikenhet och vilja till framsteg.
    Vad har nyfikenhet med objektiva fakta att göra? Nu erkänner du iaf att man måste ta hänsyn till graviationen när man lever sitt liv, det är en framgång. Så hur försvarar du dig om jag säger att mitt ideal går ut på att gravitationen inte finns, och därför tycker jag att alla människor ska tvingas att kasta sig ut från höga hus och flaxa med vingarna? Mitt ideal är att de då kan flyga, det är min åsikt, jag trotsar det som anses rätt och riktigt. Vad säger du mot det?

Citat Ursprungligen postat av hundradelssekund Visa inlägg
    Kan du bevisa motsatsen?
    Skämtar du med mig?

Medlem Zimmes avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av hundradelssekund Visa inlägg
    Kan du bevisa motsatsen?
    Kamprad har ett mål. Han vill tjäna pengar, bli rik och lycklig.

Hur blir man då rik? Ett sätt kan vara att stjäla. Men det kommer säkerligen inte göra honom lycklig eftersom han vet att han inte har förtjänat sin rikedom. Han skulle få svårt att se sig i spegeln. Så stöld är uteslutet. Det andra alternativet för att bli rik är att erbjuda andra människor värden, för att själv kunna få värden tillbaka. Frivilliga värdeutbyten där båda parter är nöjda och glada. Kamprad startar IKEA och sätter hans resurser på spel. Han kommer på idéen att erbjuda vanligt folk billiga möbler som gör att alla kan köpa sig ett fint hem, soffan Bianca och bokhyllan Frank. Företaget expanderar och blir större vilket innebär att Kamprad måste anställa mer personal. Fler människor kommer i arbete, kan börja tjäna pengar och leva ett lyckligt liv med ett tryggt arbete. Kamprad blir rikare och rikare. Det han har gjort är att skapa och erbjuda värden för helt vanliga människor som tyckt att det han skapat varit så pass bra att dom varit villiga att erbjuda ett värde, i form av pengar, tillbaka. Eftersom det blir billigare att anskaffa möbler blir också hela befolkningens reallöner högre. Vi kan få ut mer av vår lön. Kamprad har skapat sin rikedom, inte stulit den. Tvärtom har alla tjänat på att Kamprad har blivit rik. Reallönerna har stigit, arbetslösheten minskat och hela landet har blivit rikare.

Men Kamprad förtjänar inte sin rikedom. För pengar är ondska.
    I have seen it all

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Zimme Visa inlägg
    Kamprad har ett mål. Han vill tjäna pengar, bli rik och lycklig.

Hur blir man då rik? Ett sätt kan vara att stjäla. Men det kommer säkerligen inte göra honom lycklig eftersom han vet att han inte har förtjänat sin rikedom. Han skulle få svårt att se sig i spegeln. Så stöld är uteslutet. Det andra alternativet för att bli rik är att erbjuda andra människor värden, för att själv kunna få värden tillbaka. Frivilliga värdeutbyten där båda parter är nöjda och glada. Kamprad startar IKEA och sätter hans resurser på spel. Han kommer på idéen att erbjuda vanligt folk billiga möbler som gör att alla kan köpa sig ett fint hem, soffan Bianca och bokhyllan Frank. Företaget expanderar och blir större vilket innebär att Kamprad måste anställa mer personal. Fler människor kommer i arbete, kan börja tjäna pengar och leva ett lyckligt liv med ett tryggt arbete. Kamprad blir rikare och rikare. Det han har gjort är att skapa och erbjuda värden för helt vanliga människor som tyckt att det han skapat varit så pass bra att dom varit villiga att erbjuda ett värde, i form av pengar, tillbaka. Eftersom det blir billigare att anskaffa möbler blir också hela befolkningens reallöner högre. Vi kan få ut mer av vår lön. Kamprad har skapat sin rikedom, inte stulit den. Tvärtom har alla tjänat på att Kamprad har blivit rik. Reallönerna har stigit, arbetslösheten minskat och hela landet har blivit rikare.

Men Kamprad förtjänar inte sin rikedom. För pengar är ondska.
    Eftersom ekonomi är ett nollsummespel måste Kamprad ha stulit. Någon annan måste ha blivit lika mycket fattigare som Kamprad har blivit rikare.

Det fina med nollsummeteorin är att man om den gäller måste anta att människan kan sluta arbeta, sätta sig i en soffa resten av livet och ändå ha kvar all sin rikedom.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Till "vad som helst" ahahahaha. Fy fan vad hysteriskt. Alla människor är lika värda men den starke har inte rätt till nånting Du är ju helt sanslös. När du säger att alla människor är lika mycket värda och sedan propagerar för lika inkomster oavsett arbete så säger du egentligen att alla handlingar är lika mycket värda. Om jag ägnar mig åt att kasta pil på en tavla hela dagarna så är den handlingen lika mycket värd som någon som bygger broar eller uppfinner mediciner. Det är konsekvensen av vad du förespråkar: om alla ska tjäna lika mycket pengar oavsett vad de gör, idealiskt sett, så är, idealiskt sett, alla handlingar värda lika mycket eftersom de hör till själva människovärdet. Oavsett vad en människa gör med sitt liv har han eller hon samma rätt till materiell rikedom som alla andra, oavsett vad de gör. Förstår du att det är vad du säger? Står du fortfarande för det eller vill du modifiera ditt ställningstagande på något sätt?
    En annan intressant sak med detta är att fråga sig varför människan har rätt till materiell rikedom. Det är väl bara en subjektiv åsikt att människan behöver materiell rikedom, om jag har åsikten att människan klarar sig på luft och inte behöver varken mat, kläder, husrum eller något annat så blir det väl så? Varför innebär rätten till liv eller "människovärde" att man har rätt till materiell rikedom? Vad baseras den åsikten på?

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Mordbrännare och nazister får demonstrera i Salem men polisen tycks göra allt för att försvaga den antifascistiska demonstrationen. Man har med tvång bussat ut folk från Rönninge station och inte låtit dem ansluta sig till anti-demonstrationen. Polisen går lös med pepparspray och batonger och filmar alla deltagare i motdemonstrationen, detta för att man "tror" att alla som vill manifestera mot nazism kommer ställa till bråk. Otroligt sorgligt...

Måste vara en klantig taktik från polisens sida också dessutom, ilskan ökar ju bara. Om de inte stoppat folk där hade anti-demonstrationen kunnat gå som planerat utan problem. Men nejdå, här ska nazisterna skyddas till varje pris. Det blir lite absurt...

Edit: När polisen skulle skicka iväg motdemonstranterna slog de in människor i tåget för att sedan pepparspraya tågvagnarna. Det sägs vara en "rullande arrest" så ingen får lämna tåget trots att det lämnat Rönninge. Det var någon journalist på SvD som var på plats på stationen och beskrev polisens onödiga brutalitet i en artikel på deras hemsida, men just det stycket försvann illa kvickt. Mycket märkligt...
    Senast redigerat av Sundance_Joel den 2008-12-06 klockan 15:29.

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Erfaren medlem crappers avatar
    Reg.datum
    Jun 2004

Standard

var det inte bråkstakar som skickades hem?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3934445.ab

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av crapper Visa inlägg
    var det inte bråkstakar som skickades hem?

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article3934445.ab
    Fast det där har inte att göra med det jag skrev. Men jo, ett gäng danskar i någon buss skickades hem. Naturligtvis utan några egentliga belägg för att alla i bussen skulle ställa till bråk, många av dem skulle säker bara delta i den fredliga demonstration som iofs aldrig blev av p.g.a. att polisen förhindrade den med våld. De som skickades iväg från Rönnige station var bara människor som skulle delta i motdemonstrationen. Många var bara vanligt folk som blev filmade av polisen utan misstanke. SvD:s journalist råkade som sagt själv fastna på stationen och skrev följande:

“– När vi kom till Rönninge stoppades alla genast av kravallpolis. Sedan dess står vi här på perrongen, utan någon information. Mina journalistkollegor säger att polisen sagt att alla som vill och sköter sig kan lämna, men det stämmer inte”

Senare tvingades aktivisterna in i tåget med batonger, till skillnad från vad polisen påstår i ett antal artiklar. Man slog ned människor som försökte ta sig till en tillståndsgiven demonstration. Hennes skildring av situationen publicerades i en artikel på SvD.se men försvann inom en timme från artikeln. Ren censurering alltså, möjligtvis pga. påtryckningar från polisens presstalesman. Egentligen fullständigt skandalöst.

läsvärt: http://www.dagenskonflikt.se/admin/s...och-vansterns/
    Senast redigerat av Sundance_Joel den 2008-12-06 klockan 20:49.

Last.fm

Erfaren medlem kallt kaffe med sockers avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    Mordbrännare och nazister får demonstrera i Salem men polisen tycks göra allt för att försvaga den antifascistiska demonstrationen.
    Nu är jag inte speciellt insatt i Salem 2008, men hade motdemonstranterna också tillstånd för sin demonstration (eller "demonstration" i annat fall)? Om de inte hade det, då är det inte så konstigt om snuten vill (och ska) skicka iväg dem från platsen.
    Och jag lämnar inga fotspår ens i sand...

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av kallt kaffe med socker Visa inlägg
    Nu är jag inte speciellt insatt i Salem 2008, men hade motdemonstranterna också tillstånd för sin demonstration (eller "demonstration" i annat fall)? Om de inte hade det, då är det inte så konstigt om snuten vill (och ska) skicka iväg dem från platsen.
    Motdemonstrationen hade tillstånd, det är helt klart. Vad jag vet hade man fått tillstånd till en stillastående demonstration (eller manifestation) och det var precis en sådan som pågick, jag var själv där. Inga kravaller kring demonstrationen. Samtidigt som motdemonstraterna samlades hindrades de som kom med tåget från att ta sig till denna manifestation som alltså var fredlig och hade tillstånd.

Last.fm

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Ett intressant blogginlägg från en som var där på stationen :
    http://exilen.blogspot.com/2008/12/d...n-hlsar-p.html

Jag kanske börjar bli lite tajtig, men jag tycker ändå att det är en jävla skandal. Folk borde få veta hur det går till på riktigt och inte bara lita blint på ljugande snutar och censurerade dagstidningar.

Last.fm

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Tänk om folk kunde ägna sig åt nåt vettigt istället. Sånt jävla slöseri.

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Tänk om folk kunde ägna sig åt nåt vettigt istället. Sånt jävla slöseri.
    Det kan man ju tycka, men utan den där jävla nazimarschen skulle det inte finnas något motstånd. De flesta motdemonstranterna var inte militanta på något sätt och jag tror bara polisens skandalösa agerande och lögner till media trissar upp hatet mot polisen inom vissa grupper. Det råder ingen som helst tvekan om att polisen använt fullständigt omotiverat våld för att stoppa en legal demonstration, samtidigt som man ställer upp med enorma resurser för att skydda antidemokratiska nazister. Det är sådant man är van att höra från diktaturstater men det kan tydligen hända här hemma också. Polisen har handlat otroligt klantigt i det här fallet.

Last.fm

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jag syftar så klart på alla inblandade. Och tro mig när jag säger att ingen bryr sig om de där pundhuvudena till nazister. Hitler kommer inte återuppstå som en hjälte i detta land, och vi kommer aldrig föra en politik som går ut på att stänga gränser eller trakassera ickesvenskar. Hur mycket man än föraktar rasism så måste man nån gång också inse att den inte utgör någon potent kraft i samhället. Det handlar om en liten klick missanpassade idioter som får oändligt mycket mer uppmärksamhet än de förtjänar, mycket tack vare att en annan liten klick missanpassade idioter måste hålla på och bråka med dem. Det går att manifestera mot rasism utan att söka direkt konfrontation och utan att uppmärksamma det lilla fåtal som fortfarande gillar stöveltramp. Låt dem vara så kommer de självdö, och vi som inte delar deras uppfattningar kan syssla med något produktivt istället.

Sidan 161 av 782 FörstaFörsta ... 61111151152153154155156157158159160161162163164165166167168169170171211261661 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •