Nej, men jag tror varken dina eller mina åsikter om ekonomi och människovärde kan eller bör upphöjas till samma nivå som naturlagar.
Dock så har ju vi människor med hjälp av vår intelligens och kunskap lärt oss att trotsa vissa naturlagar, låt oss fortsätta trotsa det som anses vara det enda möjliga och fungerande.
Vänd på det, människan lärde sig en gång i tiden att jorden var platt och att vi inte kunde flyga. Det har ändrats på vartefter sanningen har uppdaterats.Så om jag har lärt mig att gravitationen inte finns, eller att man botar AIDS genom att röka granbarr, blir det så då?
Precis som man innan inte kunde bevisa hur allting kan ändras i framtiden kan jag det heller inte.
Du hänvisar gång på gång till en sanning/ett objektivt rätta, jag hävdar att sådant kan omkullkastas.
Det där med vad som är vårat grundtillstånd/naturligt är mig totalt ointressant. Jag anser att människan bör ha kommit längre än så.Misär är människans grundtillstånd,
Vi har vårat intellekt vår att trotsa "naturen".
Näe, men nu är det så världen ser ut och har gjort alldeles för länge för att jag ska tro att ren kapitalism är lösningen. Folk och företag är uppenbarligen beredda att sätta andra människors liv i misär och t o m döda dem för att få ännu mer kapital/makt.det är inget som uppstår pga nåt annat. Att jag är rik betyder inte att nån annan nödvändigtvis är fattig.
Varken du eller någon annan har heller bevisat det motsatta. Bara kommit med högst bräckliga teorier(er subjektiva sanning om du så vill).Men jag vet, vänstern kan omöjligen ta sig ifrån den felaktiga uppfattningen att ekonomi är ett nollsummespel och att den enes bröd alltid är den andres död. Det borde ni lära er.
Till vad som helst.Den starkes rätt till vad?
Jag menar, bara för att man är stark är man inte mer värd till liv och lycka än någon annan människa.
Det finns olika aspekter av det, vi kan så klart inte bortse från gravitationen, men vi kan gå runt den.Min sanning är att gravitationen inte finns. Finns inte gravitationen för mig då?
Precis som vi gjort med olika kontruktioner för att flyga, sväva etc.
Det är möjligt(t o m troligt) att vi har kapitalismen att tacka för många uppfinningar, men jag tror helt ärligt inte att all uppfinningsrikedom inom mänskligheten baseras på viljan att tjäna något, utan en mycket stor nyfikenhet och vilja till framsteg.