Ämne: Politik

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Du missförstod nog vad jag sa. Netanyahu får förhandla hur mycket han vill för mig, jag tycker bara att det är onödigt att Netanyahu och Hamas ens försöker.
    Du tycker ju ändå att man ska förhandla och inte använda våld - trots att du anser att det innebär att Palestina utplånas per automatik
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Du tycker ju ändå att man ska förhandla och inte använda våld - trots att du anser att det innebär att Palestina utplånas per automatik
    Ja, ok jag ska inte formulera mig sådår, jag vill att dom förhandlar så mycket och omfattande som möjligt men jag tror inte att det kommer att ske. Den typ av förhandlingar som Netanyahu håller på med är bara destruktiv.

Hellre att en av sidorna ger upp än att konflikten fortsätter i hundra år till.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Ja, ok jag ska inte formulera mig sådår, jag vill att dom förhandlar så mycket och omfattande som möjligt men jag tror inte att det kommer att ske. Den typ av förhandlingar som Netanyahu håller på med är bara destruktiv.

Hellre att en av sidorna ger upp än att konflikten fortsätter i hundra år till.
    Ok, det verkar inte mer realistiskt iofs.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

När staten Israel utropades bestod Israel av 77% av det som tidigare hette Palestina. Israel var exklusivt judarna i regionen trots att dessa bara motsvarade en tredjedel av befolkningen. Staten byggde på den fanatiska idén att judarna skulle ha en egen stat där alla judar i hela världen skulle få medborgarskap om de så önskade. Detta trots att det redan bodde folk där som bott där i generationer och enligt alla rimliga resonemang var legitima ägare till marken. För att jaga bort den arabiska befolkningen ägnade sig de sionistiska styrkorna åt massakrer och våldsdåd, alltså ren terrorism. Följden blev att något mindre än en miljon araber tvingades leva som flyktingar i tältläger, och de är många fler idag. Idag och sedan årtionden tillbaka är det den israeliska staten som reglerar var och hur palestinier får röra sig och vilka varor de ska ha tillgång till. Eftersom Israel äger allt vatten inne på palestinskt territorium har de även möjligheten att strypa vattentillförseln. Detta gör att trångbodda palestinska familjer har svårt att få tag på vatten för att kunna leva, samtidigt som illegala israeliska bosättare kan ha fri tillgång till vatten och egen swimmingpool på tomter alldeles intill.
    Värt att påpekas är att bosättningarna hela tiden bara blir fler och fler och fler medan det palestinska området krymper alltmer. Det handlar om ett solklart brott mot t.ex. FN:s bestämmelser. Bosättningarna var och är ett brott mot folkrätten.

Är det då konstigt att vreden är enorm? Är det konstigt att många griper till våld? Är det konstigt att anse att Israel är den starka parten i sammanhanget, och därför har störst möjlighet att göra något för att förändra läget? Man behöver väl knappast vara någon antiseminitisk galning eller Hamas-supporter för att fatta det?

Ibland verkar det som att man talar om jämbördiga parter i den här konflikten, ingenting skulle kunna vara mer fel.
    Senast redigerat av Sundance_Joel den 2009-08-23 klockan 18:00.

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Varför är detta en så ideologisk fråga egentligen? Har det bara med USA:s inblandning att göra?

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Varför är detta en så ideologisk fråga egentligen? Har det bara med USA:s inblandning att göra?
    Därför att högern alltid tar parti för Israel?
    Jag säger inte att det gäller dig, men oftast sker det helt utan analys. Jag vet nästan ingen från vänstern som uppmuntrar till terrordåd inne i Israel, ändå hör man nästan inte en enda liberal som kritiserar något av det Israel sysslar med. När kräver liberalerna att Israel drar sig tillbaka? Varför är det okej för just Israel att kränka "liberala rättigheter" och slänga ut folk ur sitt eget land? Det är möjligt att jag tittar/läser i fel medier, men israelkritiska liberaler lyser verkligen med sin frånvaro.

Skit i om Israel är en demokrati eller inte på insidan, man får ändå inte utöva terror mot andra folk.

Last.fm

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    Därför att högern alltid tar parti för Israel?
    Jag säger inte att det gäller dig, men oftast sker det helt utan analys. Jag vet nästan ingen från vänstern som uppmuntrar till terrordåd inne i Israel, ändå hör man nästan inte en enda liberal som kritiserar något av det Israel sysslar med. När kräver liberalerna att Israel drar sig tillbaka? Varför är det okej för just Israel att kränka "liberala rättigheter" och slänga ut folk ur sitt eget land? Det är möjligt att jag tittar/läser i fel medier, men israelkritiska liberaler lyser verkligen med sin frånvaro.

Skit i om Israel är en demokrati eller inte på insidan, man får ändå inte utöva terror mot andra folk.
    Byt ut "Israel" mot "Palestina" och "höger" mot "vänster" så pratar du om dig själv. Synd att du inte kan se det.

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Byt ut "Israel" mot "Palestina" och "höger" mot "vänster" så pratar du om dig själv. Synd att du inte kan se det.
    [ironi] Ja, jag hoppas att Hamas bombar alla judar. Det är precis så jag känner Oskar. Jag är antisemit och jag tycker att allt som palestinier gör är helt rätt i alla lägen. [/ironi]

Måste du vara så jävla onyanserad? Det där faller ju på sin egen orimlighet, helt överflödigt att ens kommentera. Alla som har läst vad jag skrivit om den här konflikten vet att det inte ligger till på det sättet, du hittar inte ett enda belägg för att jag alltid försvarar allt som Palestina gör i alla lägen. Det enda jag säger är att jag tror att Israel har störst möjlighet att avsluta konflikten och att Israel är den part som utsatt andra för mest förtryck i den konflikten. Bra så.

Last.fm

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Var är din Palestinakritik, och vad har du sagt för något positivt om Israel? Måste ha missat det, men jag är å andra sidan rätt ointresserad av debatten. Detta för att ställningstaganden för Palestina alltid är ideologiskt motiverade, om inte USA var inblandat skulle vänstern inte bry sig.

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Det finns ju knappt någon palestinsk stat att försvara längre, men jag har tidigare uttryckt mitt ogillande mot Hamas attacker mot Israel. Upprepade gånger. Däremot så tycker jag att det är ganska självklart att jag kritiserar Israel i större utsträckning, man får tänka lite på proportionerna. Israel har dödat tusentals oskyldiga människor, det dör folk hela tiden som en följd av ockupationspolitiken. Israel är en av världens starkaste militärmakter och helt klart den starkaste staten i sin region. De står inte på randen till undergång direkt, ändå ägnar de sig åt statsterrorism mot andra oskyldiga befolkningar.

Det som är bra med Israel är naturligtvis att de är den mest demokratiska staten i Mellanöstern, men det gör inte att jag ser genom fingrarna när de begår så pass grova övergrepp.

Last.fm

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

"Ogillande", vilket fint ord

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

"Ogillande", vilket fint ord
    Visst är jag diplomatisk?

Men jag använder hellre ett sådant ord i det här fallet, om jag sade "hat" vet jag inte vad jag skulle säga att jag känner för en stat som dödat tusen ggr så många oskyldiga människor.

Last.fm

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Var är din Palestinakritik, och vad har du sagt för något positivt om Israel? Måste ha missat det, men jag är å andra sidan rätt ointresserad av debatten. Detta för att ställningstaganden för Palestina alltid är ideologiskt motiverade, om inte USA var inblandat skulle vänstern inte bry sig.
    Jag tror också att det är ideologiskt motiverat. Inget konstigt i det. Högern är alltid för den starka parten.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    Visst är jag diplomatisk?

Men jag använder hellre ett sådant ord i det här fallet, om jag sade "hat" vet jag inte vad jag skulle säga att jag känner för en stat som dödat tusen ggr så många oskyldiga människor.
    Nä men det är det jag menar. Hade CIA genomfört terrorbombningar i Palestina med målsättningen att döda så många civila som möjligt, då hade man inte behövt dra ur er en åsikt. Då hade ni gått ut på gatorna och skrikit om den kapitalistiska och imperialistiska överordningen och rasism och fan hans moster. Nu är det kanske inte så himla bra med terrordåd, men...

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Jag tror också att det är ideologiskt motiverat. Inget konstigt i det. Högern är alltid för den starka parten.
    Jaså? Stöder "högern" den iranska staten mot oppositionen, eller den kinesiska mot Tibet? Burmesiska staten mot munkarna? Den nordkoreanska eller kubanska mot det egna folket? Hugo Chávez? Ryssland mot Georgien eller Tjetjenien? Osv osv osv.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Sen vetefan om Israel verkligen är den starkaste parten om man ser det hela i ett större sammanhang.

Sidan 305 av 782 FörstaFörsta ... 205255295296297298299300301302303304305306307308309310311312313314315355405 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •