Ämne: Politik

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jago Visa inlägg
    Undra vem det är som har problem med läskunnigheten...
    Jag har envist konstaterat att moral är subjektivt i sig, har aldrig ens nämnt att den subjektivt goda moralen skulle vara objektivt god.
    Hur tänkte du nu?
    Du har inte heller snappat upp att jag har påpekat den diskrepansen ett tiotal gånger? Jag har om och om igen sagt att ja, vem som helst kan hitta på vilken korkad moral som helst, men det betyder inte att moral i sig är någonting subjektivt och att all moral är god moral så länge någon tycker att den är det.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jago Visa inlägg
    Undra vem det är som har problem med läskunnigheten...
    Jag har envist konstaterat att moral är subjektivt i sig, har aldrig ens nämnt att den subjektivt goda moralen skulle vara objektivt god.
    Hur tänkte du nu?
    Du har inte bevisat än att moral är subjektivt, men framförallt har du inte ebvisat varför den INte är objektivt grundad. Det är din uppgift, inte att upprepa meningen "Moral är subjektivt".

Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Du har inte heller snappat upp att jag har påpekat den diskrepansen ett tiotal gånger? Jag har om och om igen sagt att ja, vem som helst kan hitta på vilken korkad moral som helst, men det betyder inte att moral i sig är någonting subjektivt och att all moral är god moral så länge någon tycker att den är det.
    Varför yrar du om att jag har påstått att min subjektiva moral (eller någon annans för den delen) skulle vara objektivt god?

Jag har överhuvudtaget inte pratat om moral som objektivt god. Jag har sagt att den egna personens moral är subjektivt god.

Citat Ursprungligen postat av Ginger Fish Visa inlägg
    Du har inte bevisat än att moral är subjektivt, men framförallt har du inte ebvisat varför den INte är objektivt grundad. Det är din uppgift, inte att upprepa meningen "Moral är subjektivt".
    Min uppgift är att säga min åsikt. Min åsikt är att... Tada! Moral är subjektivt!
    Mr Orange

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Argumentet "moral är subjektivt" är inget argument, bara ett påstående, och dessutom ett falskt sådant. Moral är i allra högsta grad någonting objektivt, ordet beskriver någonting som faktiskt existerar och har en viss form. Man kan påstå att alla har en subjektiv åsikt om vad som är god moral, vilket Jago verkar göra, men det säger ju i sig inte heller någonting. Det är ett konstaterande och inget annat, ett konstaterande som jag inte säger emot.

Erfaren medlem moongirls avatar
    Reg.datum
    Jun 2008

Standard

citerar från oskar:
    Att du gillar kent kan inte sägas vara sant eller osant, det är inte det som är poängen. Poängen är vilken utgångspunkt man väljer. Om man för en politik väljer en godtycklig åsikt som grund blir resultatet någonting konstigt som inte går att härleda eller bevisa. Allting har en början, varenda resonemang går att härleda bakåt till en utgångspunkt, en premiss. Är den objektiv eller ej? Det är det som är viktigt.

Jag förstår vad du menar.
    och det är sant. En politiskt åsikt som man ska förverkliga skall vara sakligt grundad för att kunna användas i verkligheten. En åsikt som har "filosoferats" fram är fortfarande bara filosofi och tankar som inte är äkta och stämmande till verkligheten.
    därför jag fortfarande anser att politik och filosofi bör skiljas åt.

(som sagt, var ett tag sedan detta diskuterades men tänkte att det kan tas upp igen.)
    Signatur.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av moongirl Visa inlägg
    citerar från oskar:
    Att du gillar kent kan inte sägas vara sant eller osant, det är inte det som är poängen. Poängen är vilken utgångspunkt man väljer. Om man för en politik väljer en godtycklig åsikt som grund blir resultatet någonting konstigt som inte går att härleda eller bevisa. Allting har en början, varenda resonemang går att härleda bakåt till en utgångspunkt, en premiss. Är den objektiv eller ej? Det är det som är viktigt.
    Jo, om jag gillar dem eller ej kan absolut sägas vara sant eller osant. Däremot är det ingen objektiv sanning att kent är bra bara för att jag tycker så, vilket gäller även för moral. Skillnaden är att moral inte är en smakfråga eftersom moralen fyller en livsviktig funktion i människors liv. Det gör inte musik.

Jag förstår vad du menar.
    och det är sant. En politiskt åsikt som man ska förverkliga skall vara sakligt grundad för att kunna användas i verkligheten. En åsikt som har "filosoferats" fram är fortfarande bara filosofi och tankar som inte är äkta och stämmande till verkligheten.

(som sagt, var ett tag sedan detta diskuterades men tänkte att det kan tas upp igen.)
    Rätt inledningsvis men helt fel slutsats. Politik måste baseras på filosofi, eftersom filosofi är det enda sättet att avgöra vilka argument som är giltiga och vilka som inte är det. Hur kan du veta någonting utan att först ta reda på det? Hur tar du reda på det? Genom filosofi!

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

En politiskt åsikt som man ska förverkliga skall vara sakligt grundad för att kunna användas i verkligheten. En åsikt som har "filosoferats" fram är fortfarande bara filosofi och tankar som inte är äkta och stämmande till verkligheten.
    Jag håller inte med för att sån politik låter som teknokrati, där akademiker styr efter sina specialiteter. Filosofin ger ideologin som ger olika samhällen. Samhället i sig är en filosofisk idé.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Jun 2008

Standard

Jo, om jag gillar dem eller ej kan absolut sägas vara sant eller osant. Däremot är det ingen objektiv sanning att kent är bra bara för att jag tycker så, vilket gäller även för moral. Skillnaden är att moral inte är en smakfråga eftersom moralen fyller en livsviktig funktion i människors liv. Det gör inte musik.

Rätt inledningsvis men helt fel slutsats. Politik måste baseras på filosofi, eftersom filosofi är det enda sättet att avgöra vilka argument som är giltiga och vilka som inte är det. Hur kan du veta någonting utan att först ta reda på det? Hur tar du reda på det? Genom filosofi!
    Jag är väl medveten om att de är ihop länkade med varandra. Det förstår jag. Men anser fortfarande att man ska skilja dem åt. filosofi är filosofi och politik är politik. Man ska vara medveten om den skillnaden.
    Bara för att man har en tanke så betyder det inte att den fungerar i verkligheten. en viss skillnad.
    Signatur.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jag är väl medveten om att de är ihop länkade med varandra. Det förstår jag. Men anser fortfarande att man ska skilja dem åt. filosofi är filosofi och politik är politik. Man ska vara medveten om den skillnaden.
    Bara för att man har en tanke så betyder det inte att den fungerar i verkligheten. en viss skillnad.
    Nej, men det är ju det som är grejen: politik handlar om att ha en tanke, filosofi om att testa dess giltighet. Du kan inte avgöra konsekvenserna av en tanke utan att filosofera kring dess betydelse. Att politiken ser ut som den gör beror på avsaknaden av ideal, som i sin tur beror på avsaknaden av filosofi.

Reg.datum
    Jun 2008

Standard

Nej, men det är ju det som är grejen: politik handlar om att ha en tanke, filosofi om att testa dess giltighet. Du kan inte avgöra konsekvenserna av en tanke utan att filosofera kring dess betydelse. Att politiken ser ut som den gör beror på avsaknaden av ideal, som i sin tur beror på avsaknaden av filosofi.
    Men, du förstår inte vad jag försöker säga.
    Allt jag tycker är att man ska vara medveten om politikens och filosofins skillnader. Fine att de hör ihop med varandra förstår jag, MEN att ska föregå att de är just "filosofera" man håller på med.
    Lite eftertänksamhet.
    Signatur.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Men, du förstår inte vad jag försöker säga.
    Allt jag tycker är att man ska vara medveten om politikens och filosofins skillnader. Fine att de hör ihop med varandra förstår jag, MEN att ska föregå att de är just "filosofera" man håller på med.
    Lite eftertänksamhet.
    Fattar inte vad du menar, men filosofin är förutsättningen för allt annat. Du kan inte bedriva politik utan filosofi, dvs utan att först tänka igenom sina idéer, och därför är det så viktigt att filosofera på ett korrekt och ärligt sätt, annars blir politiken därefter.

Reg.datum
    Jun 2008

Standard

Fattar inte vad du menar, men filosofin är förutsättningen för allt annat. Du kan inte bedriva politik utan filosofi, dvs utan att först tänka igenom sina idéer, och därför är det så viktigt att filosofera på ett korrekt och ärligt sätt, annars blir politiken därefter.

Du sa det.
    Man ska veta vad man sysslar med.
    Att man filosoferar, för att hitta lösningar och ideer.
    Men det är just det. Filosofi.
    Man ska inte blanda ihop den med annat, detta för att de inte ska slå fel.
    Förstår man att filosofi är just bara filosofi, och sluta dra in den i massa annat tror jag att man slipper ogenontänka ideer.
    Signatur.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Du sa det.
    Man ska veta vad man sysslar med.
    Att man filosoferar, för att hitta lösningar och ideer.
    Men det är just det. Filosofi.
    Man ska inte blanda ihop den med annat, detta för att de inte ska slå fel.
    Förstår man att filosofi är just bara filosofi, och sluta dra in den i massa annat tror jag att man slipper ogenontänka ideer.
    Fast beskyll inte filosofin i så fall, utan skyll på den som antingen inte använder filosofin eller inte förstår den. Man kan så klart dra felaktiga slutsatser av att filosofera, men det har ju samma bäring på politiken som vilken annan felaktig tanke som helst. Jag förstår inte vad du menar med att filosofi "bara" är filosofi. Förklara gärna lite tydligare.

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

De allra flesta av de politiska idéerna tar sin utgångspunkt i just filosofiska frågor, det är ofta där man börjar när man formulerar en viss politik. Hur man svara på frågor som "Kan människan göra fria val?", "Vad är makt?" och "Vad är frihet?" är avgörande för hur man beskriver verkligheten och vad man vill vidta för åtgärder för att så att säga nå sina politiska visioner. I grund och botten handlar det ju väldigt mycket om människan och våran natur. Det fattar man redan efter en vecka på statsvetenskapen

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Avstängd användare
    Reg.datum
    May 2007

Standard

vilken sjukt tråkig diskussion.

vart är gnistan liksom?

Sidan 315 av 782 FörstaFörsta ... 215265305306307308309310311312313314315316317318319320321322323324325365415 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •