Ämne: Politik

Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Precis, den som producerar har rätten att konsumera det, du kan skaffa dig rätten genom att deala med honom eller ta den med våld. Poängen är att ditt behov eller din lust att konsumera inte ger dig nån rätt till det.
    Nej.

Det där är en subjektiv åsikt.
    Du anser att jag inte har rätten att konsumera det.
    Mr Orange

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jago Visa inlägg
    Nej.

Det där är en subjektiv åsikt.
    Du anser att jag inte har rätten att konsumera det.
    Nej, rent objektivt kan du bara ta dig "rätten" från den som har skapat det du konsumerar, med våld. Du är chanslös utan hans arbete, det är det som skapar möjligheten till din konsumtion, inte rätten till den.

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Nej, rent objektivt kan du bara ta dig "rätten" från den som har skapat det du konsumerar, med våld. Du är chanslös utan hans arbete, det är det som skapar möjligheten till din konsumtion, inte rätten till den.
    Nej.
    Själva ordet "rätt" indikerar att det är en åsikt. Rätten till något är inte samma för alla.
    Slut.
    Mr Orange

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Nej.
    Själva ordet "rätt" indikerar att det är en åsikt. Rätten till något är inte samma för alla.
    Slut.
    Varför inte? På så sätt kan du ju motivera precis vad som helst, att du har rätten att förvandlas till en liten grön tomte som kan flyga, exempelvis. Vad säger den "rätten" om ditt liv? Svara gärna på det.

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Varför inte? På så sätt kan du ju motivera precis vad som helst, att du har rätten att förvandlas till en liten grön tomte som kan flyga, exempelvis. Vad säger den "rätten" om ditt liv? Svara gärna på det.
    Jag har rätten att förvandlas till en liten grön tomte. Precis som du har rätten att stå på huvudet tills du blir blå.

Du säger att jag inte har rätten att förvandlas till en liten grön tomte.

Vi tycker olika.

Att ha rätt till något är en subjektiv bedömning.
    Mr Orange

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jag har rätten att förvandlas till en liten grön tomte. Precis som du har rätten att stå på huvudet tills du blir blå.

Vi tycker olika.

Men det är inte det som är poängen. Jag har aldrig förnekat att folk kan påstå vilken korkad skit som helst - exempelvis att jorden är platt, att man kan förvandla vatten till vin eller att ett behov av konsumtion leder till konsumtion. Frågan är: har du rätten att förvandlas till en liten grön tomte, eller anser du bara att du har den rätten? Att du kan fantisera ihop något, betyder det att det är sant? Du kan hävda att du har vilken jäkla rättighet som helst, men vad betyder det mer än att du hävdar det? Vad är din "rätt" att sitta ned och önska dig konsumtion egentligen värd för dig? Vad har den för betydelse i ditt liv?

Standard

Vi tycker olika.

Hur kan du ha rätt till något som kanske inte går att uppfylla? Det går inte. Det är därför du inte kan ha rätt till något som inte finns. T.ex rätt att konsumera A utan att någon vill producera A.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ginger Fish Visa inlägg
    Hur kan du ha rätt till något som kanske inte går att uppfylla? Det går inte. Det är därför du inte kan ha rätt till något som inte finns. T.ex rätt att konsumera A utan att någon vill producera A.
    Exakt så. Man kan fantisera ihop rättigheten och säga "jag har den här rättigheten", men det betyder ju ingenting. Det är samma sak som att påstå att månen är en ost, som att den blir det bara för att man kan påstå det.

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Man kan antingen semanticera (inget ord):

Jag har rätt att ha min åsikt. Eller hur? Därmed har jag rätt att tycka att jag har rätt att förvandlas till en grön tomte. Eller hur? Därmed är rätten subjektiv.

Man kan också:

Mänskliga rättigheterna är rättigheter som har definierats av FN. En av dem är att alla barn ska ha rätt till att vara barn. Det är möjligt, eller hur? Jag skulle däremot kunna tycka att barn inte har rätt att vara barn. Det är också möjligt, eller hur? Rätten till något är subjektiv.
    Mr Orange

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Man kan antingen semanticera (inget ord):

Jag har rätt att ha min åsikt. Eller hur? Därmed har jag rätt att tycka att jag har rätt att förvandlas till en grön tomte. Eller hur? Därmed är rätten subjektiv.

Man kan också:

Mänskliga rättigheterna är rättigheter som har definierats av FN. En av dem är att alla barn ska ha rätt till att vara barn. Det är möjligt, eller hur? Jag skulle däremot kunna tycka att barn inte har rätt att vara barn. Det är också möjligt, eller hur? Rätten till något är subjektiv.
    Nej, du kan fantisera ihop rättigheten, men det betyder inte att du har den, lika lite som din (fullt möjliga) fantasi om att månen är en ost betyder att månen faktiskt blir en ost. Du måste skilja på åsikten och fantasin och vad som faktiskt gäller.

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Nej, du kan fantisera ihop rättigheten, men det betyder inte att du har den, lika lite som din (fullt möjliga) fantasi om att månen är en ost betyder att månen faktiskt blir en ost. Du måste skilja på åsikten och fantasin och vad som faktiskt gäller.
    Nej, för uttrycket "rätt till något" har ingenting med verklighet att göra. Begreppet i sig är subjektivt.
    Mr Orange

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Nej, för uttrycket "rätt till något" har ingenting med verklighet att göra. Begreppet i sig är subjektivt.
    Inte? Försök förvandlas till en liten grön tomte i enlighet med din "rätt" att förvandlas till en liten grön tomte så får du se hur mycket den har med verkligheten att göra. Återigen: du kan påstå att du har vilken rättighet som helst, men vad betyder det mer än just så? Varför har du en rättighet bara för att du kan fantisera ihop den?

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Det här är underhållning
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Inte? Försök förvandlas till en liten grön tomte i enlighet med din "rätt" att förvandlas till en liten grön tomte så får du se hur mycket den har med verkligheten att göra. Återigen: du kan påstå att du har vilken rättighet som helst, men vad betyder det mer än just så? Varför har du en rättighet bara för att du kan fantisera ihop den?
    Rätten att konsumera A eller B utan att producera varken A eller B är reell. Jag behöver inte bidra till samhället alls för att få konsumera.
    Mr Orange

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av svantee Visa inlägg
    Det här är underhållning
    Visst är det
    Mr Orange

Sidan 311 av 782 FörstaFörsta ... 211261301302303304305306307308309310311312313314315316317318319320321361411 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •