Ämne: Politik

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Sláinte Mhath!

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av tigertindra Visa inlägg
    Meneca lyckades ju nästan få det här till en riktig politik tråd med intressanta och verkliga frågeställningar /.../
    Kul att höra att du uppskattar mina frågeställningar, jag hoppas att jag får svar på ovanstående frågor.
    Senast redigerat av meneca den 2010-03-29 klockan 00:25.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    De är hyfsat bildade alla fyra? Du vet lika lite som någon annan här var Sorrow står politiskt - och jag kan inte minnas att hon någonsin har argumenterat mer som en liberal än som något annat.
    Du har rätt, vi lämnar Sorrow utanför detta.
    Jag reviderar:
    Jag menar att det inte är någon slump att dessa 3 personer kunde motivera sin ståndpunkt på ett lysande sätt.

Bildningsnivån har jag ingen aning om.

Citat Ursprungligen postat av meneca Visa inlägg
    Sorrow (politisk åsikt okänd för mig)
    Jag menar att det inte är någon slump att dessa 4 personer kunde motivera sin ståndpunkt på ett lysande sätt.
    Det där hände innan andra tog över diskussionen. Den ende som skrev i pirattråden från början till slut var väl Oskar - av intresse får man förmoda. För mig är det helt uppenbart att andra hade bjudits in om Jocke hade fått idén (och det hade passat in med konsert och så) senare.
    Det är väl klart att andra hade bjudits in om de hade argumenterat lika bra som tidigare nämnda. Jag säger självklart inte att de bjöds in för att de var liberaler, jag menar att de argumenterade bra mot fildelning för att de var liberaler. För mig känns det ganska självklart att det är lättare att argumentera mot stöld, för en okränkbar ägande- och upphovrätt på ett relevant och konsekvent sätt om man är liberal.
    Vet att MrHenkos argument också höll väldigt hög kvalitet, och uppmärksammades av självaste J.Berg flera gånger, och han kallar sig också liberal.

Jag börjar känna mig väldigt fånig som utgår ifrån J.Berg hela tiden, jag ville bara bemöta det som skrevs om att Oskar "står så långt ifrån kent man bara kan", jag tror inte att det stämmer helt enkelt.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Inget parti utom piratpartiet har någon stark åsikt i den frågan.
    Jasså?

Det förvånar mig inte att vänsterpartiet och miljöpartiet vill legalisera fildelning (notera: mot upphovsmännens vilja).

http://www.vansterpartiet.se/index.p...het&Itemid=799

http://www.mp.se/templates/mct_177.aspx?number=170840

Menar du att alliansen inte tar starkt avstånd mot piratkopiering?

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Jasså?

Det förvånar mig inte att vänsterpartiet och miljöpartiet vill legalisera fildelning (notera: mot upphovsmännens vilja).

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/fi...ing_738011.svd
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av LadyVelvet Visa inlägg
    Varje land ska sköta sin egen ekonomi i första hand. Är inte det ganska bra om alla länder sköter sin egen ekonomi?
    Du svarar inte på min fråga, varför ska varje land sköta sin egen ekonomi i första hand? Varför är det bra? Bra för vem?
    Vad menas i första hand? I vilket läge är det bra att Sveriges skattemedel går till Grekland?

Jag menar konflikter även mellan länder som Grekland och Turkiet.
    Okej, så om en konflikt hotar är det bra att Sverige skänker pengar till t.ex. Grekland, men inte (i första hand) om Greklands ekonomi är dålig?

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

"Men något gehör för sina krav får riksdagsledamöterna ännu inte av sitt eget parti. "Det pågår en diskussion inom partiet", säger moderaternas presschef Carl Johan Swanson.
    – Någon spricka handlar det inte om. Det är en komplicerad fråga och då är det bra att olika synpunkter kommer fram. Men debattartikeln får de enskilda riksdagsledamöterna stå för, säger Swanson till SvD.se."

7 moderata riksdagsledamöter mot x (x>7) antal vänsterpartistiska ledamöter, tillräckligt många för att partiet ska anta den linjen.
    Kom igen, varför inte erkänna ett ideologiskt samband?

Notera också att inga ideologiska argument för legalisering av fildelning förs fram i artikeln.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Kan det förhindra krig och andra konflikter måste de andra länderna hjälpa till, vi är med i EU vare sig jag gillar det eller inte. Varför ska man inte sköta sin ekonomi i första hand? Jag tror att de allra flesta individer vill arbeta och klara sig själva ekonomiskt. Eftersom vi är med i EU så måste vi följa de direktiv som anges. Men för den skull behöver jag inte gilla EU idén.
    Återigen, jag är inte intresserad av hur det förhåller sig inom EU, jag är intresserad av vad du tycker och varför du tycker det.

Vad menar du med i första hand?

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Därför att om jag idag - utan skatteavdrag - har ekonomiskt utrymme att skänka x kr till välgörande ändamål varje månad, så kommer jag med skatteavdrag ha möjlighet att skänka ca 1,43x kr varje månad. Varför är det inte en strålande idé?
    Och de skattepengarna kan ju behövas till andra saker som vård, skola och omsorg. Det är en strålande idé att skänka pengar till välgörenhet. Men utan skatteavdrag.
    Om alternativet i fråga är SOS barnbyar, står du då fortfarande fast vid att pengarna i första hand ska gå in i den svenska välfärden? Varför?
    Välgörenhet är bra, men utan skatteavdrag. Som sagt.
    Jag är fortfarande nyfiken på varför du motsätter dig alliansens förslag om skatteavdrag för gåvor till välgörande ändamål.

Är det inte bättre att jag har möjlighet att skänka 1,43x kr till SOS barnbyar istället för x kr?

Tänker på finansmannen Akelius som skänkte 100 miljoner kronor till SOS barnbyar nyligen. Vet inte hur hög skatt han betalar, men du förstår ju själv hur mycket pengar som hade kunnat komma SOS barnbyar till dels om gåvan var avdragsgill...

Så, varför är det inte en strålande idé?

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Jamen ni har ju en iskall människosyn, inse det.
    Jag tycker inte precis som tgertindra i allt. Förmögenhetsskatten ska inte tas bort, ej heller gåvoskatt med mera. Ja att såna skatter tas bort gynnas de rika.
    Med din logik så är alltså tigertindra en kallare människa än dig, eller?

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Och Oskar vill att man ska vara snäll och trevlig mot honom, då kan han tänka sig att öppna sin plånbok! Hör du inte hur vrickat det låter? Jag ska ge honom något tillbaka, annars får jag inte hans skattepengar!
    Ja, det låter ju helt jävla sjukt att Oskar vill att du ska vara trevlig mot honom när du vill att han ska arbeta x antal timmar i månaden, livet ut, för din skull. Helt bisarrt!

Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Jag håller på med ett projekt i min utbildning just nu om ett förslag för att lösa bostadsbristen för unga i Stockholm. Då jag inte har kontakt med så många fler tankesmedjor (Timbro, nja) så lägger jag ut en fråga här då det finns många här som kan argumentera bra:

Har du ett förslag på hur bostadsbristen ska lösas?

Alltså då någon slags politisk ändring, gemensam bostadsskatt för korridorer, bättre kollektivtrafik, slopande av p-normen för studentbostäder m.m.
    Mr Orange

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Ja, det låter ju helt jävla sjukt att Oskar vill att du ska vara trevlig mot honom när du vill att han ska arbeta x antal timmar i månaden, livet ut, för din skull. Helt bisarrt!
    Förhoppningsvis inte bisarrt alls. Är du också libertarian?
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Du har rätt, vi lämnar Sorrow utanför detta.
    Jag reviderar:
    Jag menar att det inte är någon slump att dessa 3 personer kunde motivera sin ståndpunkt på ett lysande sätt.

Bildningsnivån har jag ingen aning om.

Det är väl klart att andra hade bjudits in om de hade argumenterat lika bra som tidigare nämnda. Jag säger självklart inte att de bjöds in för att de var liberaler, jag menar att de argumenterade bra mot fildelning för att de var liberaler. För mig känns det ganska självklart att det är lättare att argumentera mot stöld, för en okränkbar ägande- och upphovrätt på ett relevant och konsekvent sätt om man är liberal.
    Vet att MrHenkos argument också höll väldigt hög kvalitet, och uppmärksammades av självaste J.Berg flera gånger, och han kallar sig också liberal.

Jag börjar känna mig väldigt fånig som utgår ifrån J.Berg hela tiden, jag ville bara bemöta det som skrevs om att Oskar "står så långt ifrån kent man bara kan", jag tror inte att det stämmer helt enkelt.
    Oskar förespråkar faktiskt ett extremt politiskt alternativ, som han visserligen inte tror är genomförbart just nu. Han är objektivist. Jag tror att båda dessa saker är långt från vad J. Berg eller de andra i Kent står för.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Jasså?

Ja, det jag menade var att alliansen inte verkar kunna hålla någon antilinje till piratkopiering - av populistiska skäl. s har väl också varit emot i större utsträckning än v eller mp. Vad skulle mp och v enligt dig ha gemensamt ideologiskt? Jag tror att de har tagit ställning som de har gjort för att de har många unga medlemmar.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Sidan 405 av 782 FörstaFörsta ... 305355395396397398399400401402403404405406407408409410411412413414415455505 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •