Sidan 768 av 782 FörstaFörsta ... 268668718758759760761762763764765766767768769770771772773774775776777778 ... SistaSista
Resultat 11 506 till 11 520 av 11725

Ämne: Politik

Erfaren medlem Laila Mari-Gigi Andersens avatar
    Reg.datum
    Aug 2014
    Land of Procrastination ... eller Själland

Standard

Här är en person med hjärtat på rätt plats !!
    - Det gör mig ledsen att detta inte görs av de europeiska politikerna - eller en europeisk... Jag skäms.

Amerikansk miljonär köper och finansierar sök-och räddningsbåt för att rädda invandrare som korsar Medelhavet.
    In a NPR article Catrambone said, “Thousands of people are dying. As we stand here we just received news that 10 more migrants died.” No European country has a search-and-rescue operation fully dedicated to saving migrants at sea, according to Catrambone. Italy abandoned their search-and-rescue mission in 2014 due to EU members saying they were unable to fund it.

Concerned that offering aid would promote taking the risk to escape, politicians remain stagnant. Martin Xuereb, the director of MOAS and Malta’s former Chief of Defence disagree with politicians and said in an interview with Sky News, “Politicians need to remove politics from search-and-rescue and put saving lives at the top of the agenda.”

Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2015-05-19 klockan 15:56.

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Ännu en morgon när jag satt och läste några artiklar i tidningen Information, och hann läsa denna... Minnen från en könshycklande vänsterkant
    (Erindringer om en kønshyklerisk venstrefløj) http://www.information.dk/534102

1) Jag log... men såklart finns det ingen skillnad på om man är på den ena eller andra sidan av det politiska spektrat.
    Problemet med värden är att det sällan handlar om vart du står politisk, men om de värden du har fått med hemifrån från dina föräldrar och dina mor- och farföräldrar och deras föräldrar etc... Dina värden kan oftast spåras tillbaka genom generationerna, sättet att behandla sin nästa på - fru/man och barn, "grannen", djuren på gården etc alla dessa värden förändras sällan genom tiden.
    2)Men då tänkte jag "Herregud, vem ska då förändra samhället? Om alla i grunden har samma värden och tänker likadant?"

Men lyckligtvis har inte alla samma värden! Och det finns människor på båda sidor av det politiske spektrat som har samma grundvärden - samma humana grundvärden, skulle jag nog säga istället. Därsom detta inte är en fråga om politisk ståndpunkt, men en fråga om att vara human och humanitet har ingen politisk färg. Humanitet är ju helt enkelt att alla får samma chans, att alla har samma villkor och att alla behandlas lika och humant.

Men vad krävs då för att förändra vårt (jag kan ju bara tala för det danska) samhälle?
    Det krävs att man talar med varandra över den politiska klyftan... och det är här jag ser en oöverstiglig mur stiga upp...
    Jeg tror tyvärr inte att det komma hända förrän "Hell freezes over".
    Jag undrar vad det skulle ta för dem att erkänna att de har samma humanitära värderingar och att genom att arbeta tillsammans över denna (på många sätt imaginära) politiska klyftan kan skapa ett humant samhälle med fullständig jämlikhet?
    - Men det var ju iallafall en mycket bra artikel, fick ju hjärnan upp i varv på en söndag morgon

nota bene: när jag talar om jämdställdhet talar jag om ALLA - utan hänsyn till kön, sexuell tillhörighet, etnisk tillhörighet eller religiös övertygelse.
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2015-05-25 klockan 09:27.

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Jaha, så är det val i Danmark d.18 juni...
    och jag kan bara inte bry mig. Jag orkar inte en valkamp.
    Jag orkar inte lyssna på journalisterna ställa frågor som är totalt färgade av deres egen överbevisning.
    Jag orkar inte lyssna på politikerna försöka svara på dessa, ofta dumma, frågor.
    Jag orker inte lyssna på politikerna lova "guld og grønne skove" bara för att "please" befolkningen.
    Jag orkar inte lyssna på politikerna försöka kasta smuts (??) på varandra istället för att försöka samarbeta...
    Jag orkar inte. Jag borde - som vuxen, som samhällskunskapslärare, som väljare.

Jag ska natürligtvis ta Maria vid handen och gå rösta om 16 dagar - jag vet ju redan vart jag ska sätta det lite suddiga krysset...

Jag kommer ta mig fan att bry mig om Lars Løkke Rasmussen vinnar valet ... då flyttar jag till ...till... fan, vart ska jag flytta till? . . . var ligger paradis?
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2015-06-02 klockan 22:54.

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Fan, fan, fan, fan, fan, fan !!
    Tja, jag antar att jag måste flytta nu ...emigrera till...?

Den nya regeringen som just nu har blivit presenterad. Detta är en sorgens dag! Det var en mycket sorglig dag verkligen när den högra sidan vann valet, men nu ... *suck*
    Inte bara kommer det att vara en högerregering, det kommer att bli en minoritetsregering bestående av ett enda parti - det mest liberala av dem alla - Venstre.
    Och för att göra alla de liberala förändringar i samhället som de vill, de måste förlita sig på Dansk Folkeparti och de Konservative.
    Så inte bara fick vi en extremt liberal regering, men också én som inte behöver att samarbeta med den vänstra sidan. Sorgligt för demokratin.
    Jag kan inte nog betona vilken katastrof det skulle kunna vara att inte bara dansk politik men alla de som vi arbetar med internationellt.

Åh-åh-åh och de människor som Lars Løkke Rasmussen har valt till ministrar ... OH MY GOD !!
    Om du bor nära Danmark får du ta skydd, eftersom "the shit is going to hit the fan big time". Några av nya ministrar är allmänt kända för att alltid säga (politiskt) fel sak på fel tid. Så det kommer att bli intressant ("intressant" används här på samma sätt som när vuxna använder det om mat som de inte gillar ...) internationellt.
    Kanske regeringen inte kommer att pågå så länge ?! Man kan ju hoppas!

Och har ni märkt den stora variationen i kön, etnicitet och religion i den nya danska regeringen?

Jag undrar om jag ska fylla i några papper eller nåt sånt om jag vill 'logga' ut ur samhället?

"Godnat og sov godt, sidste mand slukker lyset" Samhällsläraren lämner samhället och drar till paradis (...mentalt iallafall)
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2015-06-28 klockan 10:23.

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Laila Mari-Gigi Andersen Visa inlägg
    Fan, fan, fan, fan, fan, fan !!
    Tja, jag antar att jag måste flytta nu ...emigrera till...?

Den nya regeringen som just nu har blivit presenterad. Detta är en sorgens dag! Det var en mycket sorglig dag verkligen när den högra sidan vann valet, men nu ... *suck*
    Inte bara kommer det att vara en högerregering, det kommer att bli en minoritetsregering bestående av ett enda parti - det mest liberala av dem alla - Venstre.
    Och för att göra alla de liberala förändringar i samhället som de vill, de måste förlita sig på Dansk Folkeparti och de Konservative.
    Så inte bara fick vi en extremt liberal regering, men också én som inte behöver att samarbeta med den vänstra sidan. Sorgligt för demokratin.
    Jag kan inte nog betona vilken katastrof det skulle kunna vara att inte bara dansk politik men alla de som vi arbetar med internationellt.

Åh-åh-åh och de människor som Lars Løkke Rasmussen har valt till ministrar ... OH MY GOD !!
    Om du bor nära Danmark får du ta skydd, eftersom "the shit is going to hit the fan big time". Några av nya ministrar är allmänt kända för att alltid säga (politiskt) fel sak på fel tid. Så det kommer att bli intressant ("intressant" används här på samma sätt som när vuxna använder det om mat som de inte gillar ...) internationellt.
    Kanske regeringen inte kommer att pågå så länge ?! Man kan ju hoppas!

Och har ni märkt den stora variationen i kön, etnicitet och religion i den nya danska regeringen?

Jag undrar om jag ska fylla i några papper eller nåt sånt om jag vill 'logga' ut ur samhället?

"Godnat og sov godt, sidste mand slukker lyset" Samhällsläraren lämner samhället och drar till paradis (...mentalt iallafall)
    Jag fattar inte, varför bildar Venstre regering ensamma när Dansk Folkeparti fick fler mandat?

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Jag fattar inte, varför bildar Venstre regering ensamma när Dansk Folkeparti fick fler mandat?
    Eftersom ingen politikar i deras rätt sinne skulle peka på DF för att bilda en regering. Bara för att så många av danska folket röstade på dem betyder inte att politikerna känner likadant... Och Venstre skulle hellre bilda en minoritetsregering istället för att bilda regering med DF. Tyvärr kommer DF fortfarande att ha en hel del att säga om Venstre vill att passera sin egna lagförslag.

Nåja, jag måste försöka inte att vara så negativ! Kanske något ...inte illa... kommer ut ur hela denna misär. Jag ska försöka vara positiv och försöka att inte bry mig - vara ointresserad *suck*

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Jag tittar på "Bowling for Columbine" för första gången. Jag funderar på om vi ska se den i min eng. valbar kurs.
    Den har (från en skandinavisk synsvinkel) extremt våldsamma scener - jag var tvungen att ta en paus, jag började gråta.
    Men för det mesta, såhär lite över halvvägs igenom den, är jag i chock över nivån av ren okunnighet, manipulation från media och skolorna och avsaknaden av självreflektion.
    Fast jag visste ju allt detta, men ändå... denna rädsla och hatet

Förutom att det är hårt att titta på den, så är den också mycket lång med en hel del pratande - och jag har ingen illusioner om tonåringars förmåga att hålla fokus...
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2015-08-11 klockan 11:44.

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Jag tittar på "Bowling for Columbine" för första gången. Jag funderar på om vi ska se den i min eng. valbar kurs.
    Den har (från en skandinavisk synsvinkel) extremt våldsamma scener - jag var tvungen att ta en paus, jag började gråta.
    Men för det mesta, såhär lite över halvvägs igenom den, är jag i chock över nivån av ren okunnighet, manipulation från media och skolorna och avsaknaden av självreflektion.
    Fast jag visste ju allt detta, men ändå... denna rädsla och hatet

Förutom att det är hårt att titta på den, så är den också mycket lång med en hel del pratande - och jag har ingen illusioner om tonåringars förmåga att hålla fokus...
    Det är väl inte bara vapenlagar som kritiseras i den filmen. Den tar väl också upp Bin Ladin- och Bush-familjernas relation och kriget mot terrorismen. Jag undrar om inte det är ett ämne som är lite inaktuellt för ungdomar just idag.

Jag skulle rekommendera dig att visa To kill a mocking bird i stället. Den är aktuell på två sätt, för att diskrimineringen av svarta syns tydligt än idag och för att hon som skrev boken, Harper Lee, just har kommit med en fortsättning.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Det är väl inte bara vapenlagar som kritiseras i den filmen. Den tar väl också upp Bin Ladin- och Bush-familjernas relation och kriget mot terrorismen. Jag undrar om inte det är ett ämne som är lite inaktuellt för ungdomar just idag.

Jag skulle rekommendera dig att visa To kill a mocking bird i stället. Den är aktuell på två sätt, för att diskrimineringen av svarta syns tydligt än idag och för att hon som skrev boken, Harper Lee, just har kommit med en fortsättning.
    Åh, många tack för rekommendationen! Jag kommer klart överväga det!

alltså som historielärare är det ju aldrig inaktuellt hur de olika amerikanska myndigheter arbetar.
    Men vad BFC erbjuder är en riktigt bra insikt i vad som händer i ett samhälle när rädsla, misstänksamhet och hat släpps lös - och de har vapen.
    Det ger mig en hel del olika vinklar och teman att arbeta med, inte minst rasism, som ju sträcker sig hundratals år tillbaka.

En fortsättning på How to Kill a Mockingbird?? Verkligen. Men är handlingen tillbaka då eller nu?

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Åh, många tack för rekommendationen! Jag kommer klart överväga det!

alltså som historielärare är det ju aldrig inaktuellt hur de olika amerikanska myndigheter arbetar.
    Men vad BFC erbjuder är en riktigt bra insikt i vad som händer i ett samhälle när rädsla, misstänksamhet och hat släpps lös - och de har vapen.
    Det ger mig en hel del olika vinklar och teman att arbeta med, inte minst rasism, som ju sträcker sig hundratals år tillbaka.

En fortsättning på How to Kill a Mockingbird?? Verkligen. Men är handlingen tillbaka då eller nu?
    Den handlar om hur hon kommer tillbaka till sin stad som vuxen och får veta att pappan inte alls var så god som hon tyckte som barn. Hon skrev boken för länge sedan och tänkte väl inte publicera den men har ändrat sig, eller om det är släktingarna som har gjort det. Säkert läsvärd i alla fall.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Den handlar om hur hon kommer tillbaka till sin stad som vuxen och får veta att pappan inte alls var så god som hon tyckte som barn. Hon skrev boken för länge sedan och tänkte väl inte publicera den men har ändrat sig, eller om det är släktingarna som har gjort det. Säkert läsvärd i alla fall.
    Låt oss hoppas det. ...ska kolla efter den!

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

"The Forgotten Bomb" är en oerhört intressant dokumentär om den amerikanska atombomb historian - från Hiroshima till kontaminering av hela miljön runt Los Alamos och i Nevada - Amerikanska systemets reaktion är att ignorera allt.
    Berättelserna de överlevande från Hiroshima och särskilt en dam från Nagasaki...

De berätter också om att de 2400 försökssprängningar världen över från olika regeringar har ökat bakgrundsstrålningen på jorden - tack!
    Kanske klimatförändringen är ett mindre problem jämfört med detta, med tanka på att atombomben är vapnet som fortsätter med att döda; generation efter generation med fler och fler dödsfall och så dold.
    Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2015-08-24 klockan 22:36.

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Fy fan, va jag skäms över att vara dansk. Sånt här får mig att önska att jag hade fått ett dubbelt medborgarskap bara för att jag skulle kunne avstå från mitt danska medborgarskap.

Känner ni L.I.G.A ? - och den oerhört coola kvinnliga trummisen från L.I.G.A? ...

https://www.facebook.com/LIGAFanpage...nf&pnref=story

Erfaren medlem Bravorions avatar
    Reg.datum
    Oct 2005

Standard

Fy fan, va jag skäms över att vara dansk. Sånt här får mig att önska att jag hade fått ett dubbelt medborgarskap bara för att jag skulle kunne avstå från mitt danska medborgarskap.
    Du, det finns rätt många skäl att nuförtiden skämmas över att vara svensk också. Det fyller hjärtat med sorg att se SD stiga så högt. Vars politiker skrattar åt flyktingkatastrofen som just nu bemöts av världen. ( http://www.expressen.se/tv/kvp/schmidt-fp-du-skrattar/ )

Det gör mig orolig för framtiden att se folk försvara ett utanförskap ur NATO med logiken att vi inte är ett hot mot andra därför kommer ingen anfalla oss. Ingen fiende *host*ryssland*host* ser det som något negativt ur anfallssynpunkt. Jag är inte helt för NATO heller, jag är någonstans halvt i mitten men hellre för NATO än emot. http://asikt.dn.se/asikt/debatt/sver...ga-med-i-nato/

Att höra människor säga att det inte är synd om tiggarna eftersom de har mobiltelefoner och går och käkar lunch skapar också någon form av existensiell utanförskap, vilken planet kommer dessa människor ifrån? Är det jag som är den konstige? Som om det vore någon form av acceptabelt mått för humanitet, välmående och jämställdhet att ha en telefon och äta mat? Isf varför i helvete säljer ni inte era hem och nöjer er med mobiltelefoner, lunch och boende i sovsäck i en bil på nån parkering? Sätt er utanför bolaget/ICA/köpcentrum/bankomater själva istället. Se hur kul det är att sitta där "frivilligt" och "roffa åt sig" av era pengar och era skuldkänslor.

Det blev lite gnälligt, men jag är så pass benägen att hålla med den typen av nationalskam du nämnde. Det här är inte ett Sverige jag vill bo i om det fortsätter. Än så länge tröstar man sig med att man ser att man inte är ensam i kampen mot dessa inavlade folkhemsrasister som "inte är rasist, men...".
    "It does not matter how slow you go so long as you do not stop." - Confucius

Reg.datum
    Aug 2014

Standard

Citat Ursprungligen postat av Bravorion Visa inlägg
    Du, det finns rätt många skäl att nuförtiden skämmas över att vara svensk också. Det fyller hjärtat med sorg att se SD stiga så högt. Vars politiker skrattar åt flyktingkatastrofen som just nu bemöts av världen. ( http://www.expressen.se/tv/kvp/schmidt-fp-du-skrattar/ )

Det gör mig orolig för framtiden att se folk försvara ett utanförskap ur NATO med logiken att vi inte är ett hot mot andra därför kommer ingen anfalla oss. Ingen fiende *host*ryssland*host* ser det som något negativt ur anfallssynpunkt. Jag är inte helt för NATO heller, jag är någonstans halvt i mitten men hellre för NATO än emot. http://asikt.dn.se/asikt/debatt/sver...ga-med-i-nato/

Att höra människor säga att det inte är synd om tiggarna eftersom de har mobiltelefoner och går och käkar lunch skapar också någon form av existensiell utanförskap, vilken planet kommer dessa människor ifrån? Är det jag som är den konstige? Som om det vore någon form av acceptabelt mått för humanitet, välmående och jämställdhet att ha en telefon och äta mat? Isf varför i helvete säljer ni inte era hem och nöjer er med mobiltelefoner, lunch och boende i sovsäck i en bil på nån parkering? Sätt er utanför bolaget/ICA/köpcentrum/bankomater själva istället. Se hur kul det är att sitta där "frivilligt" och "roffa åt sig" av era pengar och era skuldkänslor.

Det blev lite gnälligt, men jag är så pass benägen att hålla med den typen av nationalskam du nämnde. Det här är inte ett Sverige jag vill bo i om det fortsätter. Än så länge tröstar man sig med att man ser att man inte är ensam i kampen mot dessa inavlade folkhemsrasister som "inte är rasist, men...".
    Det finns så mycket i nuförtiden som gör att jag skäms som människa. Ja, jag skulle också hellre vilja bo någon annastans än Dk... men vart?
    Världen verkar så kall, respektlös, intolerant och kärlekslös just nu, alla hatar bara alla.

Sidan 768 av 782 FörstaFörsta ... 268668718758759760761762763764765766767768769770771772773774775776777778 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •