Man får köpa en bit av något land, grunda ett nytt och skapa förutsättningar för alla att leva ett drägligt liv?
Man får köpa en bit av något land, grunda ett nytt och skapa förutsättningar för alla att leva ett drägligt liv?
"It does not matter how slow you go so long as you do not stop." - Confucius
and goddamn, I don't seem to have learned
that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)
& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod
Vänsterpartiet har lyckats få igenom fri tandvård upp till 23 år i budgetförhandlingarna. Positivt och ett steg i rätt riktning men det är egentligen bara piss i Nilen. Den verkliga problematiken är att tandvård av någon sjuk idiotisk total IQ-befriad anledning inte är likställt med sjukvård och därmed ingår i den vanliga sjukvårdsförsäkringen. Det är skamligt att man ska behöva betala dyra pengar för sina lagningar när det är solklart att tandvård = sjukvård. Ett tandläkarbesök ska kosta lika mycket som vilket läkarbesök som helst, dvs 300:-, oavsett om det bara är en undersökning eller man får lagat hål eller satt i kronor. Det är en mänsklig rättighet med bra tänder och det ska inte vara någon klassfråga. Tandvård och sjukvård ska jämställas och ingå i samma högskostnadsskydd och därmed betalar man inte mer än 1100:- per år därefter får man gå till läkare och tandläkare hur mycket man vill utan att betala för det tills högkostnadsperioden går ut. Konstigare än så är det inte. Det är helt obegripligt att tandvård inte räknas som sjukvård när det är exakt samma sak.
"We didn't invent goth, we just play emotional music"robert smith"Du vet att vi spelade NDBPM för din skull va?"
Och det ironiska i det hela är att de politiska partierna som var för att vi/Västen/Nato skulle bomba i norra Afrika, Mellanöstern och Asien - och att vi skulle stöda uppror mot div. diktatorer, de samma politiska partierna försöker ju också begränsa (om inte helt stänga av för) invandring och flyktingar...
Jaha, man skörda som man sår! ("You reap as you sow" eller "Man ligger som man reder" på danska)
Kanske dessa flyktingar som nu går genom Europa kommer att få folk att tänka på var de sätter X nästa gång de måste rösta.
Och nej, jeg tolererar inte diktaturer, men kanske vi borde ha gjort något lite annorlunda.
![]()
Senast redigerat av Laila Mari-Gigi Andersen den 2015-09-07 klockan 22:18.
Flyktingkrisen märkts inte lika mycket här, visst man har skickat några båtar till medelhavet men annars verkar Irland vara upptaget med annat, typ demonstrera mot att behöva betala för vatten och debattera hurvida IRA fortfarande existerar eller inte.
Vilken soppa det är. Det finns mycket att resonera kring här ur något sorts grundfilosofiskt perspektiv.
Inatt drömde jag att min mamma blivit tillfångatagen av några religiösa extremister och att vi sedan fick veta att hon avrättats för att extremisterna ville göra någon poäng. Jag och pappa (som var tillsammans när vi fick beskedet) kände en oerhörd sorg, känslan av att mamma aldrig aldrig skulle finnas hos igen. Men vi satt ändå i säkerhet hemma i trygga Skandinavien.
Tänk då på de som får sina familjemedlemmarna dödade i kriget och sedan lever under akut dödshot. Att det då finns politiker/individer som ungefär verkar tycka att de får skylla sig själva för att de kommer ifrån sådana länder, det är så hjärtlöst att man knappt fattar det. Identitet är rätt centralt här eftersom människor utifrån någon sorts gruppidentitet bestämmer vilka som har rätt att leva. Att utifrån en (t.ex. religiös) identitet välja att döda alla oliktänkande är förstås det värsta brottet (här kan det tilläggas att det är en "slump" vilken identitet man råkar födas till; det finns uppenbarligen ingen rätt eller fel identitet att råka hamna i). Att vissa europeiska länder sedan är så totalt ignoranta mot människor i nöd är en annan variant av utesluting p.g.a. identitet. Samtidigt kan man ju förstå att ett eller fåtal länder inte kan ta hela ansvaret för alla flyende människor; det här måste vara ett gemensamt ansvar om EU ska vara värt någonting som samarbetsprojekt.
Nåja, nog skrivet om det. Dags att inleda arbetsdagen, långt från alla trauman. Mamma lever.
Ja just det, du flyttade till Irland. Spännande och fint land att få leva i.![]()
När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
Så blir ni aldrig rädda mer
När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
Så vänder allt igen
Jag går ensam genom mörkret
/Jo©ke\
http://www.svd.se/sveriges-flyktingm...-niva-i-norden
Välkomna hit. Hoppas fler klarar resan hit. Hjälps alla åt så går det bra.![]()
"It does not matter how slow you go so long as you do not stop." - Confucius
Såg ni det här?
http://www.svtplay.se/video/3695523/...erige-sasong-1
Javisst, fick mig att känna ännu mer att de som försöker hjälpa flyktingarna gör rätt. Sd låtsas som om de bryr sig om de i flyktinglägren. Båda sidor har brister i argumentationen - förutom Arnstad men han diskuterade något annat än de andra, nämligen synen på flyktingar generellt. En dansk sa att flyktingarna är ett stort hot för att brottsligheten skulle öka - samtidigt som han ogillade att det (enligt honom) bara är välutbildade eller eliten som kommer hit.
Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di
Jag såg "Horisont" - ett djupgående nyhetsprogram från DR1 ikväll, det handlade det om flyktingarna som riskerar sina liv för att segla över havet till Lesbos.
Lesbos får cirka 4000 flyktingar varje dag ...4000!
Och vi diskuterar siffror runt 10.000... men va fan?!
Den danska reportern mötte upp med de frivilliga som var på stränderna när flyktingarna landade, för att hjälpa barnen (och många är ju bara barn!) ur gummibåtarna, ge dem vatten och bananer. Dessa tre dagarna var de frivilliga från Skandinavien/Nordeuropa. Det finns inga grekiska tjänstemän vid stränderna, inga läkare, inga sjuksköterskor.
Reportern pratade med en pappa som kom över med sina tre döttrar - två döttrar var 7 år gamla och den yngsta var bara 1,5 år gammal - deras mamma var fortfarande i Syrien. De hade inte tillräckligt med pengar för dem alla att fly.
Det är så hjärtskärande! Föreställ dig för bara en minut att skulle behöva fatta detta beslutet - för att skicka dina små barn ut på en extremt farlig resa över flera länder, där man inte talar språket ...och du vet inte om du ser dina barn igen. Vad händer om något händer med pappan?
Jag törs inte ens tänka på det.
han sa: "I am coming to Europe for my children. I hope the Europeans are as civilised as I believe they are. I am fleeing for my girls, away from death"
Och här sitter vi (danskarna) och diskuterar hur många flyktingar (och det är inte många!) vi kan skapa utrymme för i vårt lilla säkra land av överflöd ...fy fan va jag skäms.
Att börja dra paralleller till Nazityskland är bara löjligt och ett förminskande av förintelsen. Att han kallar alla med en annan åsikt för rasister är också löjligt. Sedan så svarar han någon som är rädd för islams påverkan på Danmark med att han använder siffror som araberna har skapat, som att det var relevant på något sätt, det är även konkret fel eftersom att de kommer ifrån Indien.
Arnstad är opåläst och förvirrad, han hör inte hemma i dessa sammanhang.