Hmm... Jag kanske måste redogöra för vad jag menar med och hur jag använder ordet: "Frihet".
Jag använder ordet när jag talar om personlig frihet på ett andligt eller kanske mere precist; spirituelt sätt.
Att vi alla är födda som fria människor och ingen skulle någonsin ha sin frihet tagit ifrån dem, vare sig det av en förtryckande diktator/stat eller en förtryckande partner!
Alltså "frihet" på ett spirituelt (och mentalt) sätt. Och aldrig någonsin på ett religiös sätt! Därsom jag är mycket, mycket misstänksam mot någon form av stor grupp människor som gör samma sak för att någon talar om för dem att göra så eller så...
Ja, jag är absolut medveten om ambivalensen i detta, eftersom jag också är en ivrig förespråkare för ett samhälle/stat som tar hand om alla sina medborgare!
Jag har ännu inte upptäckt en stat som har nått den perfekta balansen mellan att ta hand om sina medborgare och ändå hålla sig på avstånd, men jag skulle säga att vi här uppe i norr är närmare det idealet än någon annanstans jag känner till...
Med detta i åtanke skulle jag gärna vilja kommentera på ditt inlägg Snö, om jag får...
Ja, politikerna är en flyktig slags människor, de lever från ett val till nästa val och de som är idealistiska och har visioner är få och långt mellan. Det verkar som de det mesta av tiden slåss mot varandra för att få fler anhängare och därmed röster, än att faktiskt befatta sig med någon form av politik som kan påverka hur landet styrs - i en nära framtid eller 50 år från nu. Så mycket vi kan komma överens om.
Men vår hälso- och sjukvård bör vara för alla utan diskriminering. Vi borde kanske till och med utöka den på ett sådant sätt att vi har personer som arbetar för hälso- och sjukvården som kan behandla dessa livsstilssjukdomar - gratis.
Naturligtvis borde vi (Europa/FN/Världen) se till att det inte finns några konflikter eller krig och därför inga flyktingar... Men detta verkar vara ouppnåeligt just nu och därför bör vi (som har mer än de flesta) naturligtvis ta hand om dessa flyktingar på ett humant och anständigt sätt! Vårt samhälle kommer nog inte falla sönder om vi tillgodoser dessa fattiga och vilse själar tills de kan återvända till sina hem. Och om de inte kan återvända så vi bör försöka vårt bästa för att integrera dem i vårt samhälle.
Och ja, världen borde komma upp med något effektivt sätt att kontrollera vapenaffärer och vi borde se igenom alla handels/frihandelsavtal som tvingar fattiga länder att sälja/exportera deras produkter under marknadsvärdet och samtidigt måste de köpa/importera dyra, subventionerade produkter från "västen" ...världen borde göra det en verkligt fri marknad eller hellre en verkligen rättvis marknad! och därmed bli av med många av orsaken till konflikter.
Och ja, många journalister borde lära sig skillnaden på "min åsikt" och leverera nyheter på ett neutralt sätt. Jag vill inte veta hur en journalist t.ex. känner för ett politiskt parti, jag vill ha nyheterna representerad på ett neutralt sätt. Och jag önskar verkligen att journalisterna skulle lära sig att vara tysta och låta dem de intervjuar tala.
Och världen borde äntligen förstå att våld föder våld. Vi kan inte bomba för fred - det är som att knulla för jungfrulighet!
Men mest av allt tycker jag att världen saknar mänsklighet, nästakärlek, respekt, anständighet, accept av olikheter, empati och kärlek, massor och massor av kärlek!