Ämne: Politik

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jago Visa inlägg
    En väldigt uppenbar brist när man påstår att ojämlikhet leder till samhällsproblem är om man kollar på gini-koefficienten för Danderyd som är 0,503. Dvs, högst i Sthlm och jämförbart med bl.a. Swaziland som är ett av Afrikas fattigaste länder.

I artikeln som Oktjabrj menades slumbildning och andra sociala problem som en av riskerna med ojämlikhet men precis som de menar i artikeln och även i artiklarna som Oskar länkade så är det inte bara inkomstklyftor som genererar social problematik. Dvs, Danderyd har inget våldsamt problem med sina slumområden och gängkrig.
    Kan det ha med att Danderyd är en jätteliten kommun - eller helt enkelt en kommun och inte ett land - att göra?
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Kan det ha med att Danderyd är en jätteliten kommun - eller helt enkelt en kommun och inte ett land - att göra?
    Det visar ffa att gini-koefficient inte är ett pålitligt verktyg för att indikera hur stora sociala problem ett land har/kommer att få.

Exempel länder:

Algeriet har gini-koefficient på 35,2 medan Nya Zealand har 36,3. Vilket land har störst problem med slumbildning, inbördeskrig etc.?

Edit: Ytterligare exempel, Spanien och Storbritannien har högre gini-koefficient än Tanzania.
    Mr Orange

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Det visar ffa att gini-koefficient inte är ett pålitligt verktyg för att indikera hur stora sociala problem ett land har/kommer att få.

Exempel länder:

Algeriet har gini-koefficient på 35,2 medan Nya Zealand har 36,3. Vilket land har störst problem med slumbildning, inbördeskrig etc.?

Edit: Ytterligare exempel, Spanien och Storbritannien har högre gini-koefficient än Tanzania.
    Nu vet jag inte hur ginikoefficienten beräknas men det finns säkert andra mått på inkomstskillnader. Det som jag tänker på som problem med stora inkomstskillnader i väst är annars sådant som sämre sammanhållning och tro på samhället som något positivt för alla.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Nu vet jag inte hur ginikoefficienten beräknas men det finns säkert andra mått på inkomstskillnader. Det som jag tänker på som problem med stora inkomstskillnader i väst är annars sådant som sämre sammanhållning och tro på samhället som något positivt för alla.
    Well, det är gini-koefficienten som din länkade rapport använder som måttstock. Det är dessutom gini som FN, GPI och alla andra använder som måttstock på inkomstjämlikhet.

Jag menar inte att inkomstskillnader är något att sträva efter men inte heller något man ska reglera bort artificiellt.
    Mr Orange

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Well, det är gini-koefficienten som din länkade rapport använder som måttstock. Det är dessutom gini som FN, GPI och alla andra använder som måttstock på inkomstjämlikhet.

Jag menar inte att inkomstskillnader är något att sträva efter men inte heller något man ska reglera bort artificiellt.
    I artikeln säger de i och för sig att sannolikheten för problem med kriminalitet osv ökar om man har högre gini-koefficient, så det finns i alla fall någon sån poäng med att försöka hålla den nere.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

I artikeln säger de i och för sig att sannolikheten för problem med kriminalitet osv ökar om man har högre gini-koefficient, så det finns i alla fall någon sån poäng med att försöka hålla den nere.
    Sannolikheten för högre kriminalitet påstår Sverigedemokraterna ökar med ökad invandring då de står för proportionellt sett mer brott (vilket förmodligen är sant). Är det därför sant att brottsligheten beror på etnicitet? Och är det därför sant att vi borde försöka hålla invandringen nere?
    Mr Orange

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Sannolikheten för högre kriminalitet påstår Sverigedemokraterna ökar med ökad invandring då de står för proportionellt sett mer brott (vilket förmodligen är sant). Är det därför sant att brottsligheten beror på etnicitet? Och är det därför sant att vi borde försöka hålla invandringen nere?
    Jag skulle inte förklara det med att de är invandrare. Verkligheten är komplex som du försökte säga när det gäller inkomstklyftor. Inkomstklyftor spelar roll för integration av invandrare också, är min gissning.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Jag skulle inte förklara det med att de är invandrare. Verkligheten är komplex som du försökte säga när det gäller inkomstklyftor. Inkomstklyftor spelar roll för integration av invandrare också, är min gissning.
    Men fortfarande, du menar, med gini-siffrorna i ryggen, att sannolikheten för kriminalitet ökar med hög gini-koefficient och den bör därför försökas hållas nere. Samma sak kan sägas för invandringen, ökad invandring leder till en ökad risk för kriminalitet och den bör därför försökas hållas nere.

Oavsett om du nu menar att frågan är komplex så är ditt påstående exakt likadant som Sverigedemokraternas resonemang. Dvs, ni drar båda för enkla slutsatser.
    Mr Orange

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Men fortfarande, du menar, med gini-siffrorna i ryggen, att sannolikheten för kriminalitet ökar med hög gini-koefficient och den bör därför försökas hållas nere. Samma sak kan sägas för invandringen, ökad invandring leder till en ökad risk för kriminalitet och den bör därför försökas hållas nere.

Oavsett om du nu menar att frågan är komplex så är ditt påstående exakt likadant som Sverigedemokraternas resonemang. Dvs, ni drar båda för enkla slutsatser.
    Jag sa att det sannolikt är positivt - och kan man tillägga, så finns det ingen anledning att inte hålla den låg. Invandring finns det däremot många anledningar däremot till att man inte vill stoppa den.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Jag sa att det sannolikt är positivt - och kan man tillägga, så finns det ingen anledning att inte hålla den låg. Invandring finns det däremot många anledningar däremot till att man inte vill stoppa den.
    Jag kan utan att vara särskilt ekonomiskt drillad tänka mig att det kan vara bra att inte bry sig alls om inkomstskillnader då överdriven reglering skulle kunna hämma ekonomisk tillväxt/innovation etc. Precis som överdriven reglering av rörelsefrihet.
    Mr Orange

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Jag kan utan att vara särskilt ekonomiskt drillad tänka mig att det kan vara bra att inte bry sig alls om inkomstskillnader då överdriven reglering skulle kunna hämma ekonomisk tillväxt/innovation etc. Precis som överdriven reglering av rörelsefrihet.
    Det tror jag inte på. Sverige är (åtminstone tidigare) ett bra exempel på motsatsen.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Avstängd användare
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

bra eller dålig grej att man bygger en moské i göteborg med pengar från saudiarabien?

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Felix_Elite. Visa inlägg
    bra eller dålig grej att man bygger en moské i göteborg med pengar från saudiarabien?
    Bra. Varför inte?
    Mr Orange

Avstängd användare
    Reg.datum
    Aug 2010

Standard

Bra. Varför inte?
    vet inte, har väl inga synpunkter direkt men det verkar finnas ganska många andra som har!

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av crapper Visa inlägg
    Du kan ju börja med att kliva upp ur sandlådan och möta Oskars frågor tex.
    Jävligt pinsamt som David skrev.

Kunde ha blivit en intressant diskussion, att få läsa orsaker och uppfattningar kring frågan från båda "lägren"
    Citat Ursprungligen postat av david_h Visa inlägg
    Haha, allvarligt? Vad är problemet? Varför är jag helt plötsligt ett troll? Det enda jag gjort var att be dig höja nivån lite, att svara på Oskars frågor och då är jag alltså ett troll?
    Herregud, du är ju pinsam! Årets forumit, my ass!
    Skönt att det inte bara är jag som ser detta fullständigt uppenbara.

Spelar ingen roll vad du tror om andras läsförmåga. Du har tydligen inte läst det jag har skrivit och inte heller insett att det bara är rent struntprat från Oskars sida, som jag har svarat så där koncist på.
    Jaså? Mina frågor är "struntprat"? Jag vill ha reda på din analys av varför klyftorna har ökat samt din förslag på lösning på problemet, och du vägrar svara med den motiveringen? Märkligt att du då tar debatten med Jago som ju hänvisar till samma källor som jag, med samma typ av argument. Hur kommer det sig?

En väldigt uppenbar brist när man påstår att ojämlikhet leder till samhällsproblem är om man kollar på gini-koefficienten för Danderyd som är 0,503. Dvs, högst i Sthlm och jämförbar med bl.a. Swaziland som är ett av Afrikas fattigaste länder.

I artikeln som Oktjabrj menades slumbildning och andra sociala problem som en av riskerna med ojämlikhet men precis som de menar i artikeln och även i artiklarna som Oskar länkade så är det inte bara inkomstklyftor som genererar social problematik. Dvs, Danderyd har inget våldsamt problem med sina slumområden och gängkrig.

Edit: Såg att jag hade lyckats skriva jävligt fult. (Dvs följt av komma ser inte bra ut, och är dessutom fel)
    Precis, problemet är inte ojämlikhet utan fattigdom. Margaret Thatcher sa en bra sak på sin tid om den engelska vänstern:

You would rather the poor were poorer provided the rich were less rich.

Vänstern vill bekämpa fattigdom genom att bekämpa rikedom, och menar implicit att ett land där de fattiga har 5 och de rika 10 är ett bättre land än ett där de fattiga har 10 och de rika 25. Det är naturligtvis helt tossigt, det måste alltid vara bättre att de fattiga blir rikare än att de rika blir fattigare.

Sidan 675 av 782 FörstaFörsta ... 175575625665666667668669670671672673674675676677678679680681682683684685725775 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •