Det visar ffa att gini-koefficient inte är ett pålitligt verktyg för att indikera hur stora sociala problem ett land har/kommer att få.
Exempel länder:
Algeriet har gini-koefficient på 35,2 medan Nya Zealand har 36,3. Vilket land har störst problem med slumbildning, inbördeskrig etc.?
Edit: Ytterligare exempel, Spanien och Storbritannien har högre gini-koefficient än Tanzania.
Mr Orange
Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di
Well, det är gini-koefficienten som din länkade rapport använder som måttstock. Det är dessutom gini som FN, GPI och alla andra använder som måttstock på inkomstjämlikhet.
Jag menar inte att inkomstskillnader är något att sträva efter men inte heller något man ska reglera bort artificiellt.
Mr Orange
Sannolikheten för högre kriminalitet påstår Sverigedemokraterna ökar med ökad invandring då de står för proportionellt sett mer brott (vilket förmodligen är sant). Är det därför sant att brottsligheten beror på etnicitet? Och är det därför sant att vi borde försöka hålla invandringen nere?
Mr Orange
Men fortfarande, du menar, med gini-siffrorna i ryggen, att sannolikheten för kriminalitet ökar med hög gini-koefficient och den bör därför försökas hållas nere. Samma sak kan sägas för invandringen, ökad invandring leder till en ökad risk för kriminalitet och den bör därför försökas hållas nere.
Oavsett om du nu menar att frågan är komplex så är ditt påstående exakt likadant som Sverigedemokraternas resonemang. Dvs, ni drar båda för enkla slutsatser.
Mr Orange
bra eller dålig grej att man bygger en moské i göteborg med pengar från saudiarabien?
Skönt att det inte bara är jag som ser detta fullständigt uppenbara.
Jaså? Mina frågor är "struntprat"? Jag vill ha reda på din analys av varför klyftorna har ökat samt din förslag på lösning på problemet, och du vägrar svara med den motiveringen? Märkligt att du då tar debatten med Jago som ju hänvisar till samma källor som jag, med samma typ av argument. Hur kommer det sig?
Precis, problemet är inte ojämlikhet utan fattigdom. Margaret Thatcher sa en bra sak på sin tid om den engelska vänstern:
You would rather the poor were poorer provided the rich were less rich.
Vänstern vill bekämpa fattigdom genom att bekämpa rikedom, och menar implicit att ett land där de fattiga har 5 och de rika 10 är ett bättre land än ett där de fattiga har 10 och de rika 25. Det är naturligtvis helt tossigt, det måste alltid vara bättre att de fattiga blir rikare än att de rika blir fattigare.
http://foto.stilren.se - portfolio