http://foto.stilren.se - portfolio
Vad jag minns av min korta diskussion med honom var han så nära en liberal man kan komma. Skillnaden var att han inte trodde staten behövs för att upprätthålla människors frihet, men liberaler i allmänhet tror det. Att du kallar dig socialist är mycket märkligt när socialismen är något helt annat än både anarki och fri marknadsekonomi.
http://foto.stilren.se - portfolio
Du vet mycket väl att socialismen inte är någon motsats till fri marknad eller anarkism.
Alla anarkister är och kallar sig socialister eftersom de är socialister. Du kan inte själv bestämma vad socialism ska vara för något.
Det är inte han som sticker ut bland alla andra anarkister, däremot sticker du ut bland liberalerna om du även kan tänka dig att förstå och kritisera det som de flesta kallar kapitalism.
Senast redigerat av Sundance_Joel den 2009-06-23 klockan 16:32.
http://foto.stilren.se - portfolio
Öh, nej? Självklart inte, jag är inte dum i huvudet.
Och jag sa ju inte det heller. Är vänsterpartiet de enda som får kalla sig socialister? Nej, knappast.
De första som kallade sig socialister var mycket frihetliga och det har funnits gott om socialister som slagits för individens frihet samtidigt som de kritiserat statskapitalismen.
tror det är du som inte riktigt ser att det är liberalism du är för. precis det där med ägandet av mark skrev jag för några sidor sen. och det du förklarar är, iaf i början, det som så vitt jag vet gäller för liberalismen också. åtminstone objektivismen. Och nej anarkismen är inget för mig, jag vill gärna kunna anställa poliser som försvarar mina ägor om jag behöver.
Fast profiten tar ingen hänsyn till så långsiktiga konstateranden som att vi dör om vi förstör naturen och miljön för mycket.
Ergo: rätten att tänka.
En rätt som är omöjlig att kränka. Så den är typ lika viktig som "rätten att himlen är blå"
Ergo: rätten att agera fritt utan hot om fysiskt våld från andra.
Du säger att de tre naturrätterna absolut inte under några som helst förutsättningar får kränkas, men rätten att agera kan inte vara absolut, det är metafysiskt omöjligt. Rätten att agera måste begränsas av rätten från våld från andra för att kunna verka.
Om vi struntar i äganderätten ett tag och kommer på en ny rätt:
Rätten att utnyttja jordens resurser.
När människan har kommit på att hon kan odla potatis så måste hon ha rätt till att utnyttja de resurser som hon behöver för att odla potatis.
Om tre personer hamnar på en öde ö, så måste dom ha rätt till att utnyttja öns resurser. Om Pål som tack vare den totala äganderätten äger ön inte låter de tre personerna som hamnat där utnyttja öns resurser så dör dom, dom dör för att dom inte kränker äganderätten.
Alltså för att människan ska överleva behöver hon både rätten att utnyttja jordens resurser och äganderätten, men inte båda i deras absoluta form eftersom att det är metafysiskt omöjligt.
Rätten att utnyttja jordens resurser har alltså samma relation till äganderätten som rätten att agera har till rätten från våld från andra.
Sláinte Mhath!
Självklart, det är därför socialister hamnar i självmotsägelser när de hävdar sin egen rätt att agera på ett sätt som hindrar andra att agera enligt det egna förnuftet. De förespråkar rättigheter för sig själva men inte för andra.
Din rätt att "använda" något som är mitt existerar inte, du får hitta ditt eget. Om jag brukar marken är den min.Om vi struntar i äganderätten ett tag och kommer på en ny rätt:
Rätten att utnyttja jordens resurser.
När människan har kommit på att hon kan odla potatis så måste hon ha rätt till att utnyttja de resurser som hon behöver för att odla potatis.
Om tre personer hamnar på en öde ö, så måste dom ha rätt till att utnyttja öns resurser. Om Pål som tack vare den totala äganderätten äger ön inte låter de tre personerna som hamnat där utnyttja öns resurser så dör dom, dom dör för att dom inte kränker äganderätten.
Alltså för att människan ska överleva behöver hon både rätten att utnyttja jordens resurser och äganderätten, men inte båda i deras absoluta form eftersom att det är metafysiskt omöjligt.
Rätten att utnyttja jordens resurser har alltså samma relation till äganderätten som rätten att agera har till rätten från våld från andra.
http://foto.stilren.se - portfolio
Det här är ju kapitalistens/liberalistens största motsats i frihets/våld-frågan.
Mycket(det mesta) av allt ägande existerar för att man tagit det med våld eller "våld" någon gång i historien(sedan har det förvaltats på olika sätt, men det är oväsentligt). Därför bör man då inte ha rätt till marken, kapitalet eller vad det nu handlar om.
Egendom var någon gång i historien stöld från början. Med hjälp av våld.
Sedan, "Om jag brukar marken är den min" - så fort jag brukar en mark är den min? Bra, nu börjar vi närma oss något.
"It is impossible to achieve the aim without suffering"
---John G. Bennett
Så socialister förespråkar rättigheter som endast de som är följare av den socialistiska ideologin kan ta del av? det visste jag inte. Berätta mer!
Du säger att det är självklart, är det självklart som jag säger att rätten att agera inte kan vara total? eller vad menar du.
Sláinte Mhath!