Det första har jag insett.
Det andra är socialstatliga realitet. Men det är ditt fria val att lämna systemet.
Det första har jag insett.
Det andra är socialstatliga realitet. Men det är ditt fria val att lämna systemet.
Senast redigerat av hundradelssekund den 2010-12-09 klockan 16:56.
--
Schweden Urlaub geplant? Mein Blog informiert Dich.
--
Schweden Urlaub geplant? Mein Blog informiert Dich.
Du kan inte säkert gardera dig genom förnuftet mot sjukdom eller handikapp. Din försäkring kan råka vara för liten eller du kan råka ha blivit lurad av vänner eller affärspartners.
Vi talar inte om en magisk maskin utan logik. Det blir logiskt att alla agenter har samma värden. Livet kanske Rand kallar för ett värde men eftersom det inte fungerar som ett universellt värde, dvs. något som borde försvaras för alla, så är det inget allmänmänskligt värde.
Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di
Det första: du kan inte avfärda att något som en teori motiverar fungerar med att det som en teori avfärdar också fungerar. Poängen var att Gewirths teori motiverar rättigheter som används i dagens samhälle till hjälp för alla. Stöld hjälper inte alla och är inte heller något som försvaras av Gewirths teori.
Hönan och ägget-argument håller inte. Allt måste börja någonstans men det går inte alltid att säga var det började. Vad skapades universum av? Vad kom först av hönan och ägget? Det är oviktiga frågor så länge man har ett dialektiskt system som kan upprätthållas.
Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di
Du har däremot inte kunnat säga när försörjningsskyldigheten av barn upphör. Det är centralt då hur en rationellt tänkande förälder borde göra enligt Rand. Självklart är det mest lämpligt av egoistiska skäl att låta barnet klara sig själv så snart det kan gå ungefär. Då kan det alltid hanka sig fram och klara sig på något sätt.
Det här är en sak som hundradelssekund redan har visat upp kritik mot. Du vill inte tro på att det är egoism som förespråkas av Rand till den grad att den som saknar skrupler kan bli den mest framgångsrika objektivisten.
Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di
Bra att du inser att du hade fel, då faller hela din kritik mot Rand. Och igen: det är våldtäktsoffrets fria val att inte gå ut, så slipper hon bli våldtagen. Varför är det ett argument för det moraliskt korrekta i våldtäkt?
Jo, poängen är att man är garanterad välbefinnande, om man inte kan jobba själv försörjs man av andra. Rand utger sig inte för att garantera nånting, det är inte relevant för teorin.
Ja, det kan vara så, men återigen: det betyder inte att du har rätt i att jag måste låta alla andra människor leva av mitt arbete för att jag själv ska kunna få välbefinnande. Dina garantier är lika lite värda som mina, det enda som garanterar livet är arbete.
"Kanske"? Det är ett allmänmänskligt värde som alla som lever har exakt jämlikt, men det leder inte till rätten att överleva utan arbete. Jag har inte tilldelats rätten att överleva bara för att jag skapar värden med mitt arbete och därigenom överlever, jag har använt min rätt att agera rationellt för att uppnå dem. Du kan aldrig instifta "rätten att överleva" utan att först förutsätta något annat, för livet i sig leder inte till överlevnad, det funkar inte på det viset.Vi talar inte om en magisk maskin utan logik. Det blir logiskt att alla agenter har samma värden. Livet kanske Rand kallar för ett värde men eftersom det inte fungerar som ett universellt värde, dvs. något som borde försvaras för alla, så är det inget allmänmänskligt värde.
http://foto.stilren.se - portfolio
Nej, och du kan inte svara på hur man sätter gränsen för "välbefinnande", betyder det att du har fel?
Nej, varför skulle det vara det?Det är centralt då hur en rationellt tänkande förälder borde göra enligt Rand. Självklart är det mest lämpligt av egoistiska skäl att låta barnet klara sig själv så snart det kan gå ungefär. Då kan det alltid hanka sig själv och klara sig på något sätt.
Ja, den kritiken är felaktig. Han länkade till nån som skrev att det vore rationellt för en affärsman att mörda sina konkurrenter, om du tror att det är träffande kritik som är i linje med vad Rand förespråkade så tro det. Dina inbillningar är som vanligt ganska tröttsamma, jag har förklarat vad som gäller och inte gäller.Det här är en sak som hundradelssekund redan har visat upp kritik mot. Du vill inte tro på att det är egoism som förespråkas av Rand till den grad att den som saknar skrupler kan bli den mest framgångsrika objektivisten.
Nej, precis! Men det är stöld ni förespråkar, omfördelning av resurser tvångsmässigt, men angreppsvåld som medel. Lämnar jag inte ifrån mig mina pengar frivilligt kommer ni och tar dem ifrån mig. Det är den politik ni önskar och försvarar, med en teori som säger något helt annat. Nu kritiserar jag teorin, jag kritiserar även gärna det ni de facto förespråkar, på samma grunder.
Haha okej, så det går inte att säga vad som kom först: konsumtion eller produktion. Nä okej, vi säger så. När jag äter middag ikväll ska jag tänka på att jag inte vet om jag konsumerade den för att jag producerade den eller om jag producerade den för att jag konsumerade den. Mycket fint sagt, det måste jag erkänna.Hönan och ägget-argument håller inte. Allt måste börja någonstans men det går inte alltid att säga var det började. Vad skapades universum av? Vad kom först av hönan och ägget? Det är oviktiga frågor så länge man har ett dialektiskt system som kan upprätthållas.
Ja, det är fullt möjligt för dig att med fysiskt angreppsvåld medel ta mina pengar ifrån mig. So fucking what?
Haha, hans kritik mot Rand byggde inte på den missuppfattningen som han säger att han hade. Den är så omfattande att du borde ha insett att du lever på en lögn för länge sedan. En vacker lögn för dig kanske - men för oss är den självklar intuitivt.
Vidare: du kan inte jämföra flykt undan slumpmässigt våld eller olyckor med rationell flykt från ett samhälle som du vet att du inte vill leva i.
Inga garantier hos Rand nej. Gewirths teori garanterar dig i alla fall ett värde. Rand garanterar dig inte att du ska få överleva oavsett förutsättningar, alltså garanterar hon inte alla sitt högsta värde, livet.
Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di
Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di
Jo, det gjorde den faktiskt. Allt annat har jag också besvarat, och du vägrade redogöra för vad som var fel, som vanligt. Jag undrar fortfarande vem du ljuger för - dig själv eller alla andra?
Jo, principen är exakt densamma: håll dig undan så slipper du utsättas för våld.Vidare: du kan inte jämföra flykt undan slumpmässigt våld eller olyckor med rationell flykt från ett samhälle som du vet att du inte vill leva i.
Det gör inte Gewirth heller, återigen: det du kallar "människovärde" leder inte fram till överlevnad, det är bara retorik. Du "garanterar" överlevnad givet att det finns någon att stjäla ifrån. Filosofiskt försöker du förklara det med att för att jag ska kunna överleva måste jag låta andra överleva på min bekostnad, alla andra. Det är falskt. Jag kan mycket väl överleva utan att öppna min plånbok för resten av världen.Inga garantier hos Rand nej. Gewirths teori garanterar dig i alla fall ett värde. Rand garanterar dig inte att du ska få överleva oavsett förutsättningar, alltså garanterar hon inte alla sitt högsta värde, livet.
Du kan inte se varför det skulle vara förnuftigt för en förälder att hjälpa sina barn? Okej, hoppas aldrig du skaffar barn.
Du har inte läst Rand, du vet inte vad Rand påstår, det enda du har gjort är att googla på kritik av Rand, kritik som givetvis bygger på vissa föreställningar om vad hon påstår. Som jag visar är dessa föreställningar i regel felaktiga, att du inte vill eller kan svara på det beror på att du inte har uppsökt källan. Det är också ganska uppenbart att du inte vill göra det, du har ju redan "intuitivt" förstått att hennes teori är felaktig. Det kan nog vara den här trådens överlägset sämsta argument hittills, och det vill verkligen inte säga lite.
Du vet inte vad stöld är men den diskussionen har vi haft tidigare, så glöm att jag börjar diskutera det ordet med dig igen! Jag säger nu: det vanliga människor kallar stöld är dåligt för folks värde, socialstaten (som du säger utför stöld mot alla medborgare) upprätthåller folks värde.
Jag får väl upprepa vad jag sa. Hönan-och-ägget-argument är inte giltiga i en samhällsfilosofisk debatt. Om du inte har konsumerat näringsämnen, så kommer du inte att kunna producera. Om inte naturen hade producerat näringsämnen skulle inte du kunna konsumera det du behöver för att leva. Vad som kom först ett filosofiskt dilemma som vi kan kalla "hönan-och-ägget-problematik". Det finns inget svar. Du kallar sådant ologiskt men ändå lever vi. Tänk!
Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di
Du förskönade bara Rands teorier för att svara på kritiken. Vi gillar dina resonliga svar men vet att det var annat som Rand själv skrev.
I det ena fallet är du garanterad att slippa staten som du önskar lämna. I det andra fallet är du aldrig garanterad mot samma typ av brott som du hoppas slippa. Det är bara patetiskt att du försöker jämföra ett rationellt beslut med irrationell flykt från olycka som inte kan förutsägas.
Det är sant att alla gynnas av att ha människovärde som garanterar deras rätt att överleva oberoende av situation som man råkar befinna sig i. Att du som individ kan ha tur och bli framgångsrik utan oförutsedda motgångar är inte något som gör Rands teori sann, bara en självklarhet. Samtidigt gynnas en framgångsrik person också av Gewirths rättigheter av skälet att han/hon aldrig rationellt kan gardera sig mot olycka.
Senast redigerat av Oktjabrj den 2010-12-09 klockan 17:45.
Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di