Ämne: Politik

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Vilken är din förklaring till att Reinfeldt "vann" alla webenkäter, du som har teorier om allting?
    Icke statistiskt urval är den simpla förklaringen.

Det är ju inte bara enkäterna i veckan som den borgerliga sidan har vunnit. Som jag nämnde tidigare, kan jag inte minnas att Reinfeldt någonsin har förlorat en debatt enligt webben. Kan du? Det är orimligt. Dessutom visade jag här ovan en fånig DN-enkät om vem man tänker rösta på i valet; weburvalet av röstande är helt orepresentativt för befolkningen och det kan inte göras tydligare än så.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Dessutom visade jag här ovan en fånig DN-enkät om vem man tänker rösta på i valet; weburvalet av röstande är helt orepresentativt för befolkningen och det kan inte göras tydligare än så.
    Vilken enkät är fånig?
    Från dn.se idag:
    "Vilket parti skulle du rösta på om det var val i dag?
    m 29% fp 4% c 3% kd 6% s 18% v 14% mp 13% sd 12% övriga 1%
    Totalt antal röster: 94
    eller
    I synovates opinionsundersökning idag har s 42,5 % och oppositionen samma försprång som tidigare på 12-13 % till regeringen. Det trodde väl inte vissa efter 4 stora flumwebenkäter som sa att Reinfeldt krossade Sahlin i veckan.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Vilken enkät är fånig?

eller
    Den förstnämnda så klart, den senare är en opinionsundersökning och är som sådan ganska seriös - vilket jag just skrev ...
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Icke statistiskt urval är den simpla förklaringen.

Det är ju inte bara enkäterna i veckan som den borgerliga sidan har vunnit. Som jag nämnde tidigare, kan jag inte minnas att Reinfeldt någonsin har förlorat en debatt enligt webben. Kan du? Det är orimligt. Dessutom visade jag här ovan en fånig DN-enkät om vem man tänker rösta på i valet; weburvalet av röstande är helt orepresentativt för befolkningen och det kan inte göras tydligare än så.
    Jo det fattar jag också, men hur kommer det sig att det urval som röstar på nätet har en borgerlig övervikt?

Sen är det väldigt intressant att när det kommer till statistiska undersökningar så är du väldigt mån om det vetenskapligt korrekta, men när vi ska diskutera finanskrisen har du bara en diffus känsla av att våra argument inte stämmer. Hur kommer det sig?

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Den förstnämnda så klart, den senare är en opinionsundersökning och är som sådan ganska seriös - vilket jag just skrev ...
    Nu blir jag förvirrad. Här skriver du att synovates undersökning är seriös, men när jag använde den som bevis för att (s) tappat väljare på sistone så avfärdade du den. Den är bra som bevis för att den röda sidan fortfarande har större stöd, men dålig som bevis för att (s) har tappa den senaste tiden? Har jag missförstått dig någonstans längs vägen?

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Nu blir jag förvirrad. Här skriver du att synovates undersökning är seriös, men när jag använde den som bevis för att (s) tappat väljare på sistone så avfärdade du den. Den är bra som bevis för att den röda sidan fortfarande har större stöd, men dålig som bevis för att (s) har tappa den senaste tiden? Har jag missförstått dig någonstans längs vägen?
    Åh men! Jag menar så klart inte att den är oseriös, när jag skriver att de har koll på vilka minskningar som är statistiskt säkerställda. Till skillnad från webenkäter speglar opinionsundersökningar hela väljarkåren.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

När något inte är "statistiskt säkerställt" så innebär det i princip att det finns en risk som överstiger 5% (oftast) att man inte får samma utfall om man gör om försöket med ett annat slumpmässigt urval. Oktjabrj kan gärna försöka få det till att det inte finns någon tendens till väljartapp från sossarnas sida, men så är det givetvis inte.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Jo det fattar jag också, men hur kommer det sig att det urval som röstar på nätet har en borgerlig övervikt?

Sen är det väldigt intressant att när det kommer till statistiska undersökningar så är du väldigt mån om det vetenskapligt korrekta, men när vi ska diskutera finanskrisen har du bara en diffus känsla av att våra argument inte stämmer. Hur kommer det sig?
    För mig handlar det om omoral från media, då de har missvisande webenkäter. Dessa används politiskt och det skadar inte att fler inser hur korkade de är.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

När något inte är "statistiskt säkerställt" så innebär det i princip att det finns en risk som överstiger 5% (oftast) att man inte får samma utfall om man gör om försöket med ett annat slumpmässigt urval. Oktjabrj kan gärna försöka få det till att det inte finns någon tendens till väljartapp från sossarnas sida, men så är det givetvis inte.
    Jag sa inte att det inte kunde ha skett någon förändring - men det är bäst att vänta tills man har något "statistiskt säkerställt", innan man fokuserar på detta istället för det faktum att oppositionen behåller sitt stora försprång.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

För mig handlar det om omoral från media, då de har missvisande webenkäter. Dessa används politiskt och det skadar inte att fler inser hur korkade de är.
    Nå, om folk ändrar åsikt för att de ser ett visst resultat i en webundersökning så får de fan skylla sig själva.

Jag sa inte att det inte kunde ha skett någon förändring - men det är bäst att vänta tills man har något "statistiskt säkerställt", innan man fokuserar på detta istället för det faktum att oppositionen behåller sitt stora försprång.
    Jag ser det gärna som början på en förändring, speciellt som Reinfeldt var klart bättre i debatterna, oavsett om man kollar på webundersökningar eller ej. Äntligen var han på hugget och angrep istället för att bara försvara sig. Fint att se.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jag förstår mig verkligen inte på Ohly. Han pratar om "marknadsfundamentalism", men vad har marknaden med att göra att en statlig myndighet pressar ned räntan och tvingar banker att låna ut pengar till icke kreditvärdiga? Och tänk om folk fick rösta på vilken nivå räntan skulle ligga på, skulle de då välja "hög" eller "låg"?

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

I debatten igår kom för övrigt två överraskningar från m. De ska tydligen reglera bankchefernas bonusar - och de tar inte klart avstånd från regeringssamarbete med sd, vilket jag tolkar som att de kan tänka sig att göra det, om det räddar dem kvar vid makten.
    Fyfan. *ryser*

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Hörde någon moderat på radio idag som vägrade ge någon kommentar till om de skulle samarbete med SD om det blev nödvändigt eller inte. Det enda han sade var i princip att han var stensäker på att det inte skulle behövas eftersom de förhoppningsvis skulle få stor majoritet i alla fall. Tjenare. För övrigt tror jag inte att SD skulle få jättestort inflytande om borgarna samarbetade med dem, men det är ju ändå ett obehagligt steg kanske...

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    Hörde någon moderat på radio idag som vägrade ge någon kommentar till om de skulle samarbete med SD om det blev nödvändigt eller inte. Det enda han sade var i princip att han var stensäker på att det inte skulle behövas eftersom de förhoppningsvis skulle få stor majoritet i alla fall. Tjenare. För övrigt tror jag inte att SD skulle få jättestort inflytande om borgarna samarbetade med dem, men det är ju ändå ett obehagligt steg kanske...
    Förjävligt, detta kommer definitivt att påverka hur jag röstar nästa gång. Ynkligt!

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Det är roligt att alla svenskar är så livrädda för sd, som om de skulle få nåt inflytande även om de stödde en borgerlig regering. Rädslan handlar till 99% om att folk inte vill bli uppfattade som rasister och till 1% om sd:s faktiska politik. Den som har sett dem debattera vet att de inte har nåt att komma med, och kan vara ganska säker på att de bara skulle finnas med på papperet om de röstades in i riksdagen.

Sidan 134 av 782 FörstaFörsta ... 3484124125126127128129130131132133134135136137138139140141142143144184234634 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •