Ja, det kanske verkar som en bra idé. Men det systemet - direkta demokrati, hindrade kvinnor från att få rösträtt fram till 1974 ... så nej, jag tror inte det är lösningen. Allmänheten är inte visionär nog att upprätthålla de politiska visionerna för ett samhälle.
Om politikerna faktiskt brinnade för deras politiska övertygelser och om de höll fast i deras integritet och inte ändrade ståndpunkt i enlighet med den politiska (medians!!) brisa, då skulle det inte vara något fel med att ha en representativ demokrati.
Tanken med den representativa demokratin är ju att ha visionära människor (politiker) staka ut framtiden på ett sådant sätt att du kan se vilka möjligheter det finns och du kan rösta på just den framtida visionen du vill ha...
Men tyvärr är politiker lika mänskliga som resten av oss och därför är de lika lättpåverkade som vi.
Vilket lämnar oss med lite bredvid inga alternativa modeller för demokrati ... kanske det är dags att uppfinna något nytt ?!
kontraktsenligapolitiker? De måste skriva under ett papper; vad de vill kämpa för, deras vision för framtiden och hur de vill arbeta för at få det att hända. Det är ju va vi måste göra när vi söker ett jobb. Och om de inte gör det, får de sparken ...Ingen särskild politikerpension eller ministerpension, de kommer att ha arbete på exakt same villkor som alla andra i samhället. Om jag inte gör mitt jobb, jag kommer att få sparken. Och så skulle de.
Kanske skulle det påminna dem om att de faktiskt arbetar FÖR oss - folket, samhället.

Och då kanske det skulle vara deras passion/politiska vision som skulle få dem att arbeta som politiker och inte pengar eller inflytande/makt.