Sidan 755 av 782 FörstaFörsta ... 255655705745746747748749750751752753754755756757758759760761762763764765 ... SistaSista
Resultat 11 311 till 11 325 av 11725

Ämne: Politik

Erfaren medlem popnonstops avatar
    Reg.datum
    Aug 2006

Standard

Fast jag tror inte direkt att folk är så korkade att de tror att SD och vänsterblocket har samma åsikter bara för att de står bredvid varandra i en studio. I alla fall inte de som kollar på Agenda... Knepig bedömning av s och v.
    one november, spawned a monster in the shape of this child

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Bump!

Apropå det svartermetalisk just skrev i tråden om gästsångare/-sångerskor, tänkte jag säga att det egentligen är märkligt att beskylla kommunismen som tillämpad politisk ideologi för 20 miljoners död. Är inte det en siffra som mest består av folk som svalt ihjäl i Ukraina på 30-talet och i Kina på 70-talet - och att det är Stalin och Mao som är ansvariga. Något liknande har jag aldrig hört hände under Lenin, Krustjov, Brezjnev eller Gorbatjov - eller Deng eller någon annan kinesisk kommunist. I alla fall inte som man påstår om Mao och Stalin - att de ville att miljoner människor skulle dö i svält eller visste att deras politik skulle leda till det.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Bump!

Apropå det svartermetalisk just skrev i tråden om gästsångare/-sångerskor, tänkte jag säga att det egentligen är märkligt att beskylla kommunismen som tillämpad politisk ideologi för 20 miljoners död. Är inte det en siffra som mest består av folk som svalt ihjäl i Ukraina på 30-talet och i Kina på 70-talet - och att det är Stalin och Mao som är ansvariga. Något liknande har jag aldrig hört hände under Lenin, Krustjov, Brezjnev eller Gorbatjov - eller Deng eller någon annan kinesisk kommunist. I alla fall inte som man påstår om Mao och Stalin - att de ville att miljoner människor skulle dö i svält eller visste att deras politik skulle leda till det.
    Ptja det var väl runt 5 miljoner som kolade i gulaglägren.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Fast de där sibiriska slitjobben var väl inte heller något som kommunisterna uppfann. Fanns redan på tsarens tid tänker jag.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem namokabs avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Det finns vissa problem med en kommunistisk ideologi.
    Men givetvis är det en förenkling att sätta likhetstecken mellan historien och en viss ideologi.
    Jag kan tycka att en idealisk form av ideologi vore att ha en kontrollerad form av tävlingsmoment.
    Med betydligt mer konkurrens än i dagens s.k. marknadsekonomi, fast även med mer koll på vad som faktiskt produceras.
    En ideologi som ännu inte har något namn, jag vet bara att den är bäst.
    När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
    Så blir ni aldrig rädda mer
    När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
    Så vänder allt igen

Jag går ensam genom mörkret
    /Jo©ke\

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Det händer en del saker i världen just nu men det snackas inte så mycket om det.
    • Ryssland hotar Europa om att placera stridsrobotar riktade mot europeiska städer om de fortsätter sitt anti-raketsystemsammarbete med USA.
    • Rysska flottan är aktiv i persiska gulfen.
    • Ett amerikansk drönarplan kraschade i Iran för någon månad sedan.
    • Iran har idag hotat USA att vidta åtgärder om deras hangarfartyg positionerar sig hotfult i gulfen.
    • Frankrike provocerar Iran genom att utan bevis anklaga dem för att framställa kärnvapen, hotar med handelsembargo.
    Är Iran nästa krig? om det sker, kommer Ryssland att tillåta Natotrupper så nära gränsen?
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Det händer en del saker i världen just nu men det snackas inte så mycket om det.
    • Ryssland hotar Europa om att placera stridsrobotar riktade mot europeiska städer om de fortsätter sitt anti-raketsystemsammarbete med USA.
    • Rysska flottan är aktiv i persiska gulfen.
    • Ett amerikansk drönarplan kraschade i Iran för någon månad sedan.
    • Iran har idag hotat USA att vidta åtgärder om deras hangarfartyg positionerar sig hotfult i gulfen.
    • Frankrike provocerar Iran genom att utan bevis anklaga dem för att framställa kärnvapen, hotar med handelsembargo.
    Är Iran nästa krig? om det sker, kommer Ryssland att tillåta Natotrupper så nära gränsen?
    Obama vill säkert inte gå i krig mot Iran. Om någon gör organiserat uppror som i Libyen så kanske - men jag tror inte att det kommer att ske. Ryssland kommer nog inte att gå så långt som de hotar heller - det är nog bara ett strategiskt hot för att få andra vinster på annat håll.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Fast de där sibiriska slitjobben var väl inte heller något som kommunisterna uppfann. Fanns redan på tsarens tid tänker jag.
    Mycket möjligt, men jag har inte hört att de varit i samma omfattning som gulaglägren. Dock så utförde ju Tsarryssland folkmord på tjetjener och tjerkesser om jag kan historian rätt.
    Fast att räkna antal offer som ett mått för hur ond en ideologi är blir lite skevt tycker jag.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Obama vill säkert inte gå i krig mot Iran. Om någon gör organiserat uppror som i Libyen så kanske - men jag tror inte att det kommer att ske. Ryssland kommer nog inte att gå så långt som de hotar heller - det är nog bara ett strategiskt hot för att få andra vinster på annat håll.
    Obama tror jag kan göra vadsomhelst egentligen, igår införde han en ny lag som innebär att regeringen kan fängsla och döda medborgare utan rättegång om de finns misstanke om att de är terrorister, samt hans lögner om Irak och Afghanistan pekar på att hans utrikespolitik i princip är densamma som Bushs eller vilken republikan somhelst.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av namokab Visa inlägg
    Men givetvis är det en förenkling att sätta likhetstecken mellan historien och en viss ideologi.
    Fast att räkna antal offer som ett mått för hur ond en ideologi är blir lite skevt tycker jag.
    Då är vi rätt överens. Jag tror att politik aldrig blir särskilt dödlig om man inte har någon av ingredienserna imperialism, nationalism eller maktgalenskap.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Obama tror jag kan göra vadsomhelst egentligen, igår införde han en ny lag som innebär att regeringen kan fängsla och döda medborgare utan rättegång om de finns misstanke om att de är terrorister, samt hans lögner om Irak och Afghanistan pekar på att hans utrikespolitik i princip är densamma som Bushs eller vilken republikan somhelst.
    Lögner om Irak och Afghanistan? De drar sig ju ur i alla fall, sent eller inte. Låter inte bra med den där lagen - men regeln är väl att det är republicans som startar krig och inte democrats.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Då är vi rätt överens. Jag tror att politik aldrig blir särskilt dödlig om man inte har någon av ingredienserna imperialism, nationalism eller maktgalenskap.
    Fast jag tror att det är totalitärism som i de flesta fall gör det dödligt, när folket inte har någon makt att stoppa regeringen ifrån folkmord. Då faller den stalinistiska kommunismen som dödlig.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Lögner om Irak och Afghanistan? De drar sig ju ur i alla fall, sent eller inte. Låter inte bra med den där lagen - men regeln är väl att det är republicans som startar krig och inte democrats.
    Han lovade att alla trupperna skulle lämna Irak innan 2009, istället blev det slutet på 2011. Nej det är inte regeln, exempel på krig startade av demokrater:
    • Första världskriget (USA's inblanding)
    • Andra världskriget (USA's inblanding)
    • Koreakriget
    • Grisbuktsinvasionen på Kuba
    • Vietnamkriget
    • Bosnienkriget (USA's inblanding)
    Så det är snarare tvärtom, demokrat-presidenter startar fler krig än republikanerna.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Korea var Truman då eller? Han stod ju för Hiroshima och Nagasaki också ... det här kanske inte ser helt bra ut.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Sidan 755 av 782 FörstaFörsta ... 255655705745746747748749750751752753754755756757758759760761762763764765 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •