Om hämnd är rättvisa menar man för offret eller för brottslingen då? om det är för offret, vad händer om offret inte känner hämndlystnad då? avrättar man ändå? hur har då isåfall rättvisa skipats?
Om hämnd är rättvisa menar man för offret eller för brottslingen då? om det är för offret, vad händer om offret inte känner hämndlystnad då? avrättar man ändå? hur har då isåfall rättvisa skipats?
Sláinte Mhath!
Frågan var om offret eller offrets familj skulle få rättvisa om samhället skulle hämnas brottet.
- Och när slutar hämnden och när börjar rättvisan?
Eller om samhället har ett moraliskt ansvar att vara över hämnd och bara ta itu med rättvisa, eller om rättvisa är ett aspekt av hämnd - och den vinkeln att "rättvisa kan vara hämnd"-vinklen kanske är beroende på vilken typ av straff brottslingen får ...
KRIM TILLHÖR RYSSLAND!
Sláinte Mhath!
Fattar inte riktigt hur det är sexistiskt?
Sláinte Mhath!
Ibland är det bara häftigt att jag får undervisa samhällskunskap och historia till 15 åriga!
EU-Debatt i klassan...det blev intensivt
Känner mig privilegierad, att jag får "titta på" och på nåt sätt vara med, när de bildar deras egen personlighet och åsikter!
Ni måstelyssna på det här, det är intressant och upplysande !!
Världen är inte svart och vitt, världen finns i ett överflöd av grå fasetter och någonstans mellan alla dessa gråa skuggor hittar man kanske något nära sanningen. Så länge man erkänner det inte finns någon ultimativ "sanning" - "sanningen" kommer alltid att vara i betraktarens öga eller den som påstår sig vara rätt.
/Always Love <3
https://www.youtube.com/watch?v=rI9-dEs9HIM lite ekstra om hans liv.
Senast redigerat av Laila Marie-Gigi Andersen den 2014-07-30 klockan 11:27.
Absolut sanning eller inte så finns det åtminstone insikter och förståelse som alla huvuden på den här planeten borde tillägna sig, helt oberoende av den egna identiteten och subjektiviteten.
När ni äntligen kan se vem som drar i alla trådar
Så blir ni aldrig rädda mer
När ni äntligen kan se kejsaren stå naken
Så vänder allt igen
Jag går ensam genom mörkret
/Jo©ke\
Jag blev så irriterad att jag var tvungen att kommentera den här artikeln från tidningen "Information" i Danmark. http://www.information.dk/505360
Det är en av de mest informationstunga tidningar och oftast de är mycket objektiva, men de presenterade en översatt artikel från "The Guardian" av en journalist vid namn James Ball.
Och den gjorde mig arg ... det finns ingenting som gör mig så förbannad som journalister som luftar sina egna åsikter.
Precis som det är mitt jobb att objektivt hjälpa eleverna att samla fakta och information, analysera den, sortera igenom den och sen bilda deras egna uppfattningar, är det sålunda en journalists jobb att presentera fakta och information så objektivt som möjligt för att låta mig forma min egen åsikt.
Vad skulle dessa människor säga, som tycker att det är okej för en journalist att vädra sina egna åsikter, om jag som lärare flagrant luftade mina åsikter framför eleverna och därmed direkta eller indirekta påverkade dem när de bildar sina egna åsikter?
Näh, det skulle nog inte vara okej, väl?!! Så varför skulle vi acceptera att journalister får färga våra meningar med deras egna privata åsikter?
Det är deras jobb att presentera fakta så objektivt som möjligt, så att jag kan bilda min egen mening...
jah... jag blev lite sådär förbannad...![]()
Yup !!
Det här tycker jag kan vara nyttig och kanske användbar info för den som velar i valet!
http://www.etc.se/ledare/bara-fi-kan-avsatta-reinfeldt
I can tell by the way you smile, I'm smiling too
I see myself in you
In the end, we all are who we are, no matter how much we may appear to have changed.
and goddamn, I don't seem to have learned
that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)
& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod
Man får ändå utgå, med tanke på vad Reinfeldt har sagt, från att det räcker med att s+mp+v är större än alliansen för att Löfven ska bli statsminister. Som det ser ut nu blir det så med eller utan fi. Dessutom verkar det på alla opinionsundersökningar utom en som om fi inte klarar fyra procent, så det är ett dåligt tips rösta på dem, om man inte vill riskera en så kallad bortkastad röst.
Sedan kommer alla partier få anpassa sin politik efter möjligheterna - för någon - att bilda en stabil regering. Jag skulle gissa att det blir en s-mp-regering, där exempelvis fp lägger ner sina röster för att sd inte ska få inflytande. Ingen lär vilja ha nyval heller.
Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di