Ämne: Politik

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Vad är poängen med ett förbud egentligen? vad vill ni åstakomma? det här leder droglagarna till:

NEGATIVT: (Jag ser en drogbrukare som oskyldigt då det är ett victimless crime)

• Drogbruket ökar, speciellt bland tunga droger.
    • Drogmissbruket ökar kraftigt.
    • Drogmissbrukare kan inte söka hjälp mot sitt missbruk.
    • Oskyldiga människor dras in i kriminella verksamheter.
    • Oskyldiga människor hamnar i fängelse.
    • Oskyldiga människor får sina liv och karriärer förstörda.
    • Kriminell verksamhet och gäng får pengar och makt genom droghandeln.
    • Drogmissbrukare riskerar livsfarliga sjukdomar genom att de använder smutsiga sprutor pga av drogen är illegal.
    • Risken för överdos ökar kraftigt då man inte kan garantera hur stor dos man får i sig från de illegala drogerna.
    • Människor med svåra sjukdomar som tex cancer dör för att de inte får använda marijuana av medicinska skäl.
    • Massiva mängder skattepengar går åt till att bekämpa droghandeln och drogbrukare.

etc.

POSITIVT:

• Kommer inte på något positivt alls faktiskt, men ni som stödjer droglagarna kan väl upplysa mig om detta?
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem tigertindras avatar
    Reg.datum
    May 2004
    in the deep wood of hva, with the view of a beutiful lake

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Det är det vi gör idag, vi skiter i alla som har ett missbruk, det är ingen som vågar söka hjälp för sitt missbruk då socialen rapporterar att du har brukat droger då det är kriminellt. I länder där droger har legaliserats så har drogbruket minskat och drogmissbruket minskat kraftigt eftersom att det går att söka hjälp för det.

Cannabis vanligare än alkohol? det låter inte särkilt troligt.

Marijuana har inte dom effekterna, jag vet inte var du har fått det ifrån, marijuana har ingen självförtroendehöjande effekt på det sättet, det du beskriver i princip exakt är alkoholens effekter och alkoholmissbruk.

Men det är ju i princip bara det den är, en soft drog som gör dig glad, trött och hungrig. Att man blir lite borta i huvudet och tappar tidsuppfattningen är väl bara kul, vad är så farligt med det?
    jag säger nu inte att du tar drogen eller är befinner dig i någon form av missbruk men de som upplever drogen som sådan har:

1. antingen inte tagit ett uppehåll för att se om de är beroende eller inte.

2. När man missbrukat den en längre tid så klarar man inte längre av att göra vanliga saker. man blir paranoid och man skiter istl i massa saker för att man inbillar sig saker och är rädd för dom. tar man marijuana så vågar man istl göra dom...ett tag.. men slår det över och att befinna sig i tex en kö kan kännas sjukt obehagligt. och det är då man börjar inse hur mycket skit den drogen för med sig...

de som inte upplever den så utan bara tycker allt är soft hela tiden har ännu inte hamnat där....

men jag tror aldrig att någon som brukar droger komma lyssna på någon som mig som aldrig brukat droger.

prata med någon som tagit det regelbundet i 10 år och sedan lyckats sluta...det är mitt tips.

Reg.datum
    May 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    De är inte beroendeframkallande. Kaffe är på gränsen till en drog men det är lite svårare att argumentera för att mycket kaffedrickande påverkar en själv eller omgivningen negativt.
    lol....sunt förnuft

Reg.datum
    May 2004

Standard

Hamburgare är jävligt beroendeframkallande, lika beroendeframkallande som heroin enligt undersökningar.
    Nikotin, alkohol och kaffe är alla mycket mer beroendeframkallande än marijuana då marijuana inte skapar något fysiskt beroende.

Hur påverkar någons marijuanabruk omgivningen?
    personen är inte "med" längre. tar inte saker på allvar. tappar intresset för vad som pågår i verkliga livet. blir lat...sinnessjukt lat. trög...som att prata med en marshmallow nerkletad med olja...inget fastnar.

bryr sig inte, kan gråta ihjäl sig, skrika sig hes, slå sönder allt man äger, personen är ändå likgiltig.

marijuana bruk för med sig en passivitet...ett ointresse för livet och att leva..att göra saker...som skrämmer mig oerhört.

och de som befinner sig i det förstår inte vad man pratar om..för dom e de bara soft...chilla...ha de bra..må bra...ha roligt hela tiden.

tills de inte tar de längre...de är då det jobbiga börjar och då är då nästa steg börjar.

tror att ta sig ur ett marijuana/hasch missbruk måste vara det absolut svåraste av alla missbruk. känner inte många som lyckats med det...

och ändå är det den vanligaste drogen...när vi pratar om knark nu då. inte kaffe eller hamburgare

och marijuana är nu vanligare än alkohol när de kommer till unga människor...

ska se om jag kan hitta den artiklen igen...

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av tigertindra Visa inlägg
    jag säger nu inte att du tar drogen eller är befinner dig i någon form av missbruk men de som upplever drogen som sådan har:

1. antingen inte tagit ett uppehåll för att se om de är beroende eller inte.

2. När man missbrukat den en längre tid så klarar man inte längre av att göra vanliga saker. man blir paranoid och man skiter istl i massa saker för att man inbillar sig saker och är rädd för dom. tar man marijuana så vågar man istl göra dom...ett tag.. men slår det över och att befinna sig i tex en kö kan kännas sjukt obehagligt. och det är då man börjar inse hur mycket skit den drogen för med sig...
    de som inte upplever den så utan bara tycker allt är soft hela tiden har ännu inte hamnat där....
    men jag tror aldrig att någon som brukar droger komma lyssna på någon som mig som aldrig brukat droger.
    prata med någon som tagit det regelbundet i 10 år och sedan lyckats sluta...det är mitt tips.
    Ok cannabispsykoser är extremt ovanligt, det handlar inte om mängd eller hur länge du rökt utan om din psykiska hälsa. Det som händer är att man utlöser en latent psykos, alltså personen har redan psykosen i sig men han löser ut den när han röker cannabis. Ungefär som en alkolist som löser ut sin alkoholism genom att pröva alkohol, fast mycket ovanligare.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    May 2004

Standard

Ok cannabispsykoser är extremt ovanligt, det handlar inte om mängd eller hur länge du rökt utan om din psykiska hälsa. Det som händer är att man utlöser en latent psykos, alltså personen har redan psykosen i sig men han löser ut den när han röker cannabis. Ungefär som en alkolist som löser ut sin alkoholism genom att pröva alkohol, fast mycket ovanligare.
    de är inte cannabis psykos jag talar om här. de är nåt annat....

alla som röker cannabis regelbundet kommer få uppleva det jag pratar om till slut men att få en cannabis psykos det är väl inte så vanligt? vad jag har förstått ialfl...

skrämmande är ju dock att hasch/cannabis sätter sig i arvsmassan och förs vidare till barn...det är en grej jag verkligen inte gillar. att den förändrar nåt så grundläggande

Moderator sofia747s avatar
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard

skrämmande är ju dock att hasch/cannabis sätter sig i arvsmassan och förs vidare till barn...det är en grej jag verkligen inte gillar. att den förändrar nåt så grundläggande
    Med tanke på att jag läser genetik just nu så är jag väldigt sugen på en källa till det där.
    Jag älskar allt hon gör
    Baby jag tror jag är kär
    I taxin, i trappen, i hissen, i hallen, jag faller, jag faller

Fortare och fortare för varje andetag
    "Skölj ner rikligt med absint"

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

de är inte cannabis psykos jag talar om här. de är nåt annat....
    cool story bro!
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    May 2004

Standard

Citat Ursprungligen postat av sofia747 Visa inlägg
    Med tanke på att jag läser genetik just nu så är jag väldigt sugen på en källa till det där.
    jag håller på och letar efter det. det var ett engelskt reportage på tv om det för kanske 1 år sen. de är ju relativt nya fakta.

hittade det här på wiki:

Cannabis och fosterskador [redigera]
    Man har i olika studier observerat att olika koncentrationssvårigheter, hyperaktivitet och andra inlärningssvårigheter är vanligare hos barn vars mödrar rökte cannabis under graviditeten. Nyare forskning[93] från Karolinska Institutet under Tibor Harkany har gjort observationer viktiga för förståelsen av fosterskador hos barn till cannabisrökande mödrar: för att hjärnans nervceller ska kunna utvecklas och växa ihop med varandra på ett korrekt sätt måste de guidas av kemiska signaler som skickas ut från omgivande nervceller. Forskarna har nu upptäckt att endogena, dvs. kroppsegna, cannabinoider spelar en oväntat viktig roll då nervcellerna i hjärnbarken slutligen kopplas ihop med varandra. Endogena cannabinoider utövar sin aktivitet genom att binda till samma receptor på hjärnans nervceller som cannabissubstansen THC binder till. En del av förklaringen kan enligt forskarna ligga i att THC leder nervcellerna vilse hos det växande fostret så att de inte kopplas ihop som de ska. Cannabis gör samma sak som de kroppsegna ämnena men vid fel tid och på fel plats.[94]

cool story bro!
    ingen cool story...de är en sann berättelse om en som hållt med med det i många år och hur denne upplevde det...

jag har även nära släkting och många andra vänner som fått exakt samma upplevelser. dock så känner jag bara till 1 som fått hasch psykos. men han hamnade på på psyket å blev aldrig normal igen...tror dock inte att just DET är så vanligt...

Reg.datum
    May 2004

Standard

Hamburgare är jävligt beroendeframkallande, lika beroendeframkallande som heroin enligt undersökningar.
    Nikotin, alkohol och kaffe är alla mycket mer beroendeframkallande än marijuana då marijuana inte skapar något fysiskt beroende.

Hur påverkar någons marijuanabruk omgivningen?
    Hasch

Hasch framställs av kåda från honblomman på cannabisplantan. Med hjälp av bindmedel pressas det till kakor, som kallas för sulor, för storleken är som en skosula. Färgen på hasch växlar från svart till gulbrunt beroende på bindmedlet, och vilket land det kommer ifrån. Hasch är det vanligaste cannabispreparatet i Sverige. Man röker det blandat med tobak i pipa eller cigaretter. THC-halten är mellan 4-30%. Det är mycket farligare än alkohol, för hasch innehåller över 400 ämnen, där ca 80 av dem påverkar psyket. Efter en vecka kan fortfarande halva dosen av hasch vara kvar i kroppen. Men alkohol innehåller bara två ämnen: etanol och vatten. Det utsöndras ur kroppen på några timmar till ett dygn.

Reg.datum
    May 2004

Standard

cool story bro!
    Haschrökning

Hasch eller marijuana är dom droger dom flesta prövar först. I undersökningar i nian bland dom som har prövat droger, är det hasch eller marijuana som 9 av 10 elever har börjat med.
    Den som röker hasch känner sig glad och självsäker men samtidigt försämras omdömet. Hos haschrökaren börjar tankarna vandra och blir frånvarande och kan lätt fnissa utan anledning.
    Syn och hörselintrycken förändras under ruset det blir svårt att säga kroppsdelars längd, musklerna börjar samordna dåligt.
    Ibland kan haschrökaren få snedtändning, det betyder att han kan få hemska hallucinationer och begå panikhandlingar för att försvara sig eller fly undan de inbillade farorna. Haschet bryts långsamt ned i kroppen och den som har rökt intensivt i några veckor är ständigt berusad. Rusupplevelserna kan plötsligt flamma upp utan att man har rökt hasch nyligen. Haschrökaren börjar till sist leva i en annan värld, det enda intressanta är ruset.
    Rökaren börjar tappa intresset för skola och arbete och blir slapp, minnet och koncentrations förmågan försämras. Vissa forskare menar att haschrökning kan leda till sterilitet. Haschet är ofta en inköpsport till de tyngre drogerna.

Reg.datum
    May 2004

Standard

lite provocerande att de är en kristen sida ^^
    men allt som står är i princip exakt samma erfarenhet jag har av den drogen av folk jag känner som varit fast i ett missbruk pga cannabis. både så som jag upplevt dom och det som de själva har berättat.

http://www.brobyggarna.org/info.html

sofia - jag hittar inte något som kan stödja det jag säger gällande arvsmassan. men jag vet att jag har hört det för annars hade jag inte kommit ihåg en sån sak så starkt. ska försöka leta mer och återkomma.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

lite provocerande att de är en kristen sida ^^
    men allt som står är i princip exakt samma erfarenhet jag har av den drogen av folk jag känner som varit fast i ett missbruk pga cannabis. både så som jag upplevt dom och det som de själva har berättat.

http://www.brobyggarna.org/info.html

sofia - jag hittar inte något som kan stödja det jag säger gällande arvsmassan. men jag vet att jag har hört det för annars hade jag inte kommit ihåg en sån sak så starkt. ska försöka leta mer och återkomma.
    En jävla sekt kanske inte är den bästa källan va?
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    May 2004

Standard

En jävla sekt kanske inte är den bästa källan va?
    jag letade efter en text som förklarade med enkla ord på samma sätt de upplevelser/erfarenheter jag har av den drogen. finns ju hur mycket som helst men jag valde den medvetet för jag tycker den bäst beskriver verkligheten.

de är bara bortse från allt hare krishna

(ja är inte ens med i svenska kyrkan)

Moderator sofia747s avatar
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard

Okej. För så som jag har fattat det ska det jävligt mycket till om det ska hamna i köncellerna. Äggen skulle jag säga att det är omöjligt eftersom dom redan är tillverkade när kvinnor föds. Det skulle i så fall vara om substansen kom i kontakt med äggen när de ligger och vilar. Men jag tror inte det. Sen är jag lite mer osäker på spermien eftersom dom tillverkas hela tiden.
    Jag älskar allt hon gör
    Baby jag tror jag är kär
    I taxin, i trappen, i hissen, i hallen, jag faller, jag faller

Fortare och fortare för varje andetag
    "Skölj ner rikligt med absint"

Sidan 727 av 782 FörstaFörsta ... 227627677717718719720721722723724725726727728729730731732733734735736737777 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •