Känns rätt off att ta upp det här igen 3 dagar senare, men vad tusan. Ber om ursäkt om det här inlägget blir helt galet, det var tre dagar sen och mina tankar tenderar att växla kraftigt.
Du börjar bra och jag tänkte hissa vit flagg och medge att jag hade fel, men sen fuckar du upp det hela med de sista två frågorna och nu vill jag inte göra det längre.
Jag har aldrig påstått att folk skulle svälta ihjäl om de hade självbestämmanderätt i högre grad, eller hur? Om du kan ta fram ett citat från mig så böjer jag mig. Jag bara resonerade om huruvida man någon gång gynnar sig själv och samtidigt missgynnar andra och inte har några problem med det. Man behöver inte nödvändigtvis stjäla utan att dra på sig en samvetsskuld, däremot är jag helt säker på att du, om du ansåg dig ha rätt att stjäla pga:
1/ Dålig utgångsposition i samhället
2/ Dåliga möjligheter att förbättra din situation pga sjukdom eller liknande
så skulle du inte ha samvetskval för att försöka försörja din familj på det här sättet. Och säg inte att du aldrig skulle stjäla om du hade en dålig utgångsposition eller för att du var sjuk för att du anser att det är moraliskt fel.
Testar att posta det här nu, får se hur mkt jag redigerar det sen