Ämne: Politik

Medlem Zimmes avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Så lite, hoppas du blir nöjd.

Jag är väldigt intresserad av feedback och motargument helt enkelt för att jag vill lära mig mer om min egen argumentation. Jag har hittills inte hört någon riktigt vettig kritik mot objektivismen, Oktjabrj hänvisade tex efter sitt Wikipediabesök till Nozick som hävdade att valet mellan liv och död är godtyckligt. Är det relevant? Varför överlever och utvecklas mänskligheten isf?
    Jag har funderat lite över det. Om döden var den ultimata värdemätaren skulle ju handlingar som leder till och främjar döden vara goda handlingar. Det skulle också vara fel att leva. Då kan man ju tänka sig att mord skulle vara av godo. Men för att någon ska bli mördad måste ju någon annan leva, dvs mördaren. Därför skulle mördaren ändå begått en moraliskt felaktig handling eftersom han valde att leva när han valde att döda offret. Därför borde rättfärdigandet av "anti-liv" som Rand pratar om inte ha någon relevans med att döden skulle vara en värdemätare. För med döden som värdemätare borde självmord vara den rimligaste och enda moraliska handling en människa kan begå. Och då vore det ändå fel med anti-liv.

Eller nåt. Vet inte hur jag tänkte.
    I have seen it all

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Zimme Visa inlägg
    Jag har funderat lite över det. Om döden var den ultimata värdemätaren skulle ju handlingar som leder till och främjar döden vara goda handlingar. Det skulle också vara fel att leva. Då kan man ju tänka sig att mord skulle vara av godo. Men för att någon ska bli mördad måste ju någon annan leva, dvs mördaren. Därför skulle mördaren ändå begått en moraliskt felaktig handling eftersom han valde att leva när han valde att döda offret. Därför borde rättfärdigandet av "anti-liv" som Rand pratar om inte ha någon relevans med att döden skulle vara en värdemätare. För med döden som värdemätare borde självmord vara den rimligaste och enda moraliska handling en människa kan begå. Och då vore det ändå fel med anti-liv.

Eller nåt. Vet inte hur jag tänkte.
    "Let us say that we are moles and we object to mountain peaks. Or, perhaps, that we are lemmings, the animals that cannot help swimming out to self destruction"

Självmord är ju ett högst medvetet sätt att avsluta livet. Att bete sig allmänt irrationellt är ett mer subtilt sätt men leder i slutänden till samma sak. Det är ändå en intressant tanke: utför man goda handlingar om man dödar andra? Ja, ur deras synvinkel, men inte ur sin egen eftersom man samtidigt måste upprätthålla livet. Det blir något absurt att tänka sig...

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Ja du, för att du ska kunna få ut 100:- i lön måste arbetsgivaren betala ungefär 200:- i allt som allt inklusive skatter och arbetsgivaravgifter. Sen 20% moms på det, så 120/200 = ungefär 60%. Sen finns det ju lite grundavdrag och grejer, men om du arbetar heltid och konsumerar det du får över kan du nog räkna med att knappt 2/3 går till staten.
    tack för svaret!

Medlem
    Reg.datum
    Mar 2008

Standard

Hata EU. klimatpaketet var nog det fegaste.
    Du står i frontlinjen igen,
    allt, allt, allt kommer till den som vågar vara rädd.

Vågar du vara rädd?

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Varför kan inte riksdagen vara såhär kul - http://se.youtube.com/watch?v=7iPaiylUYW0
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Det är fan i-ländernas jävla skyldighet att arbeta förebyggande och hjälpa (kompensera så gott det går) vid svåra klimatförändringar som drabbar u-länderna.
    Det är så jävla äckligt att det är u-länderna som kommer drabbas värst av klimatförändringarna när det är i-ländernas fel. Vidrigt är rätta ordet!
    Hur agerar den rika världen egentligen?

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Säpo, Must och FRA slås ihop till NCT (Nationellt Centrum för Terrorhotbedömning)

Som sagt, FRA var troligtvis bara ett steg i en lång process, går det bara tillräckligt långsamt så kommer folket inte att märka något.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Man blir inte lyckligare av konsumtion.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Vad händer i Rosengård? Börjar det lugna ner sig?

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av meneca Visa inlägg
    Vad händer i Rosengård? Börjar det lugna ner sig?
    Ännu en stabil samhällsinsats av AFA.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Ännu en stabil samhällsinsats av AFA.
    A... skrämmande är bara förnamnet.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Brandkåren vågade inte ens gå in... Hoppas att dom lyckas bura in samtliga drägg. Blir så jävla förbannad.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Det bevisar väl en gång för alla att AFA är samma typ av idioter som fotbollshuliganer, de har bara valt att gömma sig bakom politik snarare än sport.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Det bevisar väl en gång för alla att AFA är samma typ av idioter som fotbollshuliganer, de har bara valt att gömma sig bakom politik snarare än sport.
    Verkar som det, ja.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Skulle vara intressant att få veta vad kalaset kommer att gå på totalt, i kronor.

Sidan 179 av 782 FörstaFörsta ... 79129169170171172173174175176177178179180181182183184185186187188189229279679 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •