
Ursprungligen postat av
tobbe non stop
nu känns det som att jag kastar mig in i diskussionen här men jag behöver verkligen ventilera mig. jag har känt till ett tag att skånetrafiken planerar nya prishöjningar inför nästa år, detta trots att priserna höjdes redan i januari detta året. en enkelbiljett i stadstrafiken i malmö kommer gå på 18:- och resor längre än 13 zoner höjs från dagens 84:- till 96:-
detta innebär att om jag & mica ska åka tåg till perstorp kommer det gå loss på närmare 400 spänn. dessutom tar det ca 1.5 timmar eller uppemot 2 timmar om man räknar med bussen ner till malmö c samt ca 1 km promenad från stationen till micas mammas hus. utöver detta finns risken att vi blir sittande i hässleholm en timme eftersom vi har 6 minuters marginal vid bytet i hässleholm och skånetrafiken är oftast totalt oförmögna att köra över tågen från köpenhamn i tid och tågen väntar inte in varandra heller.
att istället ta bilen till perstorp tar drygt en timme dörr till dörr. med ett bensinpris på runt dagen 10-11:- kommer jag fram och tillbaka och får dessutom lite över om jag lägger på för 200:- på jet där bensinen är billigast. valet är ju självklart med tanke på att tåget blir dubbelt så dyrt och tar dubbelt så lång tid och dessutom innebär stor risk för en timmes väntan i hässleholm.
ju längre man reser desto billigare och mer motiverat känns det med bilen. fortsätter det i den här takten kommer det snart att löna sig att ta bilen mellan malmö - lund också vilket kommer leda till att e22 (vars skriande behov av utbyggnad till tre körfält i båda riktningarna) kommer att korka igen ännu mer.
prishöjningarna motiveras med att skånetrafiken ska byta ut de drygt 25 år gamla pågatågen mot modernare tåg, liknande mälardalens regina och nästan samma modell som pendeltågen i stockholm körs med idag. dessutom ökar antalet resande på bussarna vilket kräver utökade turer och utökat vagnmaterial. drivmedelskostnaderna skjuter också i höjden och inflationen gör sitt.
jag förstår att prishöjningarna är nödvändiga men jag förstår mig inte på politikernas idiotiska paradoxer om att folk ska åka mer kollektivt men ändå höjer priserna. enligt en undersökning i sydsvenskan (hittar den inte just nu) är skåne en av de regioner i landet där regionens subvention av kostnaderna för kolletktivtrafiken är lägst. med andra ord, vi resenärer betalar en väldigt hög andel av biljettpriserna och nu ska vi resenärer även stå för de ökade kostnaderna. politikerna och andra tjatar om att vi måste åka mer kollektivt för miljöns skull och för att vägarna korkar igen (situationen bara i malmö är vedervärdig i rusningstid med försenade bussar, proppfulla bussar och igenkorkade gator, att sen halva stan ska grävas upp stup i kvarten gör inte saken bättre). dock görs ingenting för att motivera folk att åka mer kollektivt.
hade priserna i kollektivtrafiken varit lägre hade nog fler människor valt att åka kollektivt. istället kommer kostnaderna öka, detta i ett läge där vi redan är inne i en ekonomisk recession där folk får mindre och mindre pengar och dessutom håller borgarsvinen på med sin totalt hjärtlösa utrensning av sjuka och svaga genom att skära i alla bidragsnivåer, slänga ut folk på gatan utan att bry sig ett skit och belönar bara de som kan arbeta. dessutom vill de ha en situation liknande usa med osäkra anställningar, vedervärdigt låga löner och folk som tvingas jobba dag och natt för att överleva. man ska vara tvingad att ta vilka skitjobb som helst och man ska tvingas flytta från sina rötter eller pendla enorma sträckor. ingen som helst hänsyn tas, reinfeldt står förnöjt med sin piska och bryter hänsynslöst upp familjer med sina krav på att söka jobb överallt så man tvingas flytta och ska piska ut alla stackars utbrända människor och sjuka människor i arbete. en slavdrivare är vad han är. men detta hör inte till saken, jag vill enbart belysa att det blir svårare och svårare i samhället.
mitt i allt detta ska alltstå folk som redan tyngs av den ekomoniska bördan tvingas lägga ännu mer pengar på att kunna ta sig till sina jobb och utbildningar såvida man inte har möjlighet att ta bil och det dessutom blir billigare att ta bilen.
att göra kollektivtrafiken gratis som exempelvis vänstern och miljöpartiet vill är omrimligt. då skulle alla åka kollektivt, bussarna bli överfulla och inga inkomster för att driva kollektivtrafiken skulle rulla in. biljettpriser behövs. att däremot sänka priserna i kollektivtrafiken går alldeles utmärkt om nivån på subventioneringen i kollektivtrafiken ökar. om region skåne (och landstingen på andra ställen också för den delen) ökar sin andel av kostnaderna för kollektivtrafiken skulle priserna inte behöva öka och de skulle till och med kunna sänkas. en rimlig nivå är 50/50. 50% av biljettpriset ska betalas av oss resenärer som åtnjuter kollektivtrafiken mest, resterande del subventioneras av regionen eller till och med staten genom skattemedel vilket gör att alla på ett eller annat sätt får hjälpa till att betala kollektivtrafiken men kostnaden slås ut på fler, detta skulle kunna benämnas som en avgift för att överhuvudtaget ha kollektivtrafik men om många delar på det blir andelen per person mindre.
med sänkta kollektivtrafikpriser skulle fler åka vilket politikerna vill. därför tycker jag att alla ska kräva av regeringen, regionerna/landstingen och kommunerna att öka subventioneringen av kollektivtrafiken. om politikerna så gärna värnar om miljön och vill att vi ska åka kollektivt, då får de fanimej bjuda till också.
med nätverk som planka.nu och liknande och rörelser som vill ha gratis kollektivtrafik och allmänna klagomål på att kollektivtrafiken är för dyr är det tydligt att nånting behöver göras. om fler ska åka kollektivt måste priserna sänkas och detta görs genom subventionering där alla är med och betalar. som sagt, ju fler som betalar desto lägre blir den utslagna kostnaden per person. därför vill jag nu uppmana alla:
kräv 50/50-subventionering av all svensk kollektivtrafik nu!