Ämne: Politik

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av svantee Visa inlägg
    Två i Sverige, plus de som aldrig uppdagas och/eller görs "snyggt" av mördarna.

Inom islam finns strikta regler om vad som är tillåtet (halal) och vad som är förbjudet (haram). Äktenskapsbrott och utomäktenskapligt sex (zina) är förbjudna handlingar. Den islamska lagen Shari'a, som baseras på Koranen, föreskriver dödsstraff genom stening för äktenskapsbrott för både kvinnor och män, men bara om det finns fyra vittnen till den sexuella akten. Motsvarande straff för ogifta kvinnor och män som haft utomäktenskapligt sex är 80 piskrapp. Islam tillåter inte att enskilda personer tar lagen i sina egna händer och själva bestraffar brottslingen.

Hur ska detta fungera i Sverige?
    Vem ska utföra straffen?
    Tycker du att två gånger är "många gånger"?

Det är skillnad på Sharia enligt koranen och Sharia enligt saudiarabien. Det finns inga specifika sharialagar, enligt koranen så är sharia en subjektiv lag som ska definieras av varje individs perceptionella tolkning av koranen som en vägledning. Alltså ingen lag som man kan införa i ett samhälle utan att bryta mot koranens beskrivning.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Tycker du att två gånger är "många gånger"?

Det är skillnad på Sharia enligt koranen och Sharia enligt saudiarabien. Det finns inga specifika sharialagar, enligt koranen så är sharia en subjektiv lag som ska definieras av varje individs perceptionella tolkning av koranen som en vägledning. Alltså ingen lag som man kan införa i ett samhälle utan att bryta mot koranens beskrivning.
    Jag tror mörkertalet är stort.

Den tolkas väldigt lika? Föräldrarna lämnar nog sällan plats för egna tolkningar, utan uppfostrar barnen utifrån deras sätt att se på religionen. Det är jag säker på.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Jag tror de flesta muslimer håller med dig om det, det är därför dom flyttar från Iran och hit. De vill ha religionsfrihet trots att dom är muslimer.
    Helt sant.

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Glöm inte bort vad vi diskuterade från början, om Sverige/Europa blir till stor del muslimskt, är det inte aktuellt med lagändringar då?
    För att passa majoriteten - muslimer.
    Och majoriteten av den blivande majoriteten (alltså "muslimer") kommer vilja ha sharialagar på Saudiarabiskt vis?

Jag tror mörkertalet är stort.
    Vad du tror eller inte tror är väl knappast ett bra argument?

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Och majoriteten av den blivande majoriteten (alltså "muslimer") kommer vilja ha sharialagar på Saudiarabiskt vis?

Vad du tror eller inte tror är väl knappast ett bra argument?
    Det kan vi inte veta, det beror på hur länge de äldres värderingar ligger kvar.

http://webnews.textalk.com/se/article.php?id=380184

Innebörden av ordet hedersmord känner kanske inte många till i Sverige, men det är ett problem som skördar drygt 5000 kvinnors liv per år, enligt FN. Men pga. det stora mörkertalet är dödssiffran troligtvis större.

Summan är inte hög, dock högre än två.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Det kan vi inte veta, det beror på hur länge de äldres värderingar ligger kvar.
    Är en majoritet av dessa livsfarliga "muslimer" för Saudisharialagar idag?

Och hur definierar du "muslim" förresten.

Summan är inte hög, dock högre än två.
    Har du funderat något på hur många kvinnor som dör/blir misshandlade årligen av "svenska" mäns våld? (Ledtråd: Det är fler än två.)

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Är en majoritet av dessa livsfarliga "muslimer" för Saudisharialagar idag?

Och hur definierar du "muslim" förresten.

Har du funderat något på hur många kvinnor som dör/blir misshandlade årligen av "svenska" mäns våld? (Ledtråd: Det är fler än två.)
    Antagligen inte. En muslim är en muslim, så definierar jag det. Alltså en som tillhör religionen Islam.

Ja, men det är inte hedersrelaterat. Muslimer misshandlar varandra lika mycket, fast utöver detta finns det mord och misshandel som de försvarar med religion.

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Antagligen inte. En muslim är en muslim, så definierar jag det. Alltså en som tillhör religionen Islam.

Ja, men det är inte hedersrelaterat. Muslimer misshandlar varandra lika mycket, fast utöver detta finns det mord och misshandel som de försvarar med religion.
    Vi har ju andra "religioner" i vars namn vi misshandlar varandra i.
    Skitsamma om det heter islam, alkohol, skönhetsideal, fotbollsläktarkultur, svennejargong eller machomän.

Och jo, mycket av det är hedersrelaterat.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Vi har ju andra "religioner" i vars namn vi misshandlar varandra i.
    Skitsamma om det heter islam, alkohol, skönhetsideal, fotbollsläktarkultur, svennejargong eller machomän.

Och jo, mycket av det är hedersrelaterat.
    Det spelar ingen roll om du kallar det "religion" eller religion. För just nu pratar jag om verkliga religioner, där direkt våld förekommer.
    Det går inte att tolka t.ex. bibeln på det sättet, att man ska bruka våld.

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Härmed lämnar jag Politik-tråden för gott, det blir bäst så, för mig och er andra.
    Eftersom jag ibland får tänja på min egen moral och värderingar för att överhuvudtaget kunna argumentera.
    Den har fått mig att säga saker som inte har med mina åsikter att göra osv.
    Så hej då politiken, hoppas vi möts på en värdig nivå någon gång.
    Senast redigerat av svantee den 2009-09-11 klockan 18:21.

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Det spelar ingen roll om du kallar det "religion" eller religion. För just nu pratar jag om verkliga religioner, där direkt våld förekommer.
    Vad snackar du om?
    Det står väl iofs att man stena diverse folk även däri?
    Och även andra uppmaningar om våldshandlingar.
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Vad snackar du om?
    Det står väl iofs att man stena diverse folk även däri?
    Och även andra uppmaningar om våldshandlingar.
    Den gyllene regeln...

Läs mitt inlägg på andra sidan, hej då!

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Femte Mosebok 21:18
    "Om en son är trotsig och upprorisk och inte lyder sin far och mor, inte ens när de tuktat honom, skall de ta honom med sig och föra honom till de äldste i staden, till hemstadens port. De skall säga till stadens äldste: ”Det här är vår son, han är trotsig och upprorisk och lyder oss inte, han bara festar och super.” Då skall alla männen i staden stena honom till döds. Du skall utrota det onda ur folket."

Tredje Mosebok, 20:13
    "Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen."

Tredje Mosebok, 24:16
    "Var och en som smädar Herrens namn skall straffas med döden, hela menigheten skall stena honom. Den som smädar Namnet, han må vara invandrare eller infödd, skall dödas."

Andra Mosebok, 31:15
    Sex dagar får arbete utföras, men på den sjunde dagen är det sabbat, en sabbatsvila helgad åt Herren. Var och en som utför något arbete på sabbatsdagen skall straffas med döden.

Där har du din bibel. Ord och inga visor.

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    Femte Mosebok 21:18
    "Om en son är trotsig och upprorisk och inte lyder sin far och mor, inte ens när de tuktat honom, skall de ta honom med sig och föra honom till de äldste i staden, till hemstadens port. De skall säga till stadens äldste: ”Det här är vår son, han är trotsig och upprorisk och lyder oss inte, han bara festar och super.” Då skall alla männen i staden stena honom till döds. Du skall utrota det onda ur folket."

Tredje Mosebok, 20:13
    "Om en man ligger med en annan man som med en kvinna, har de båda gjort något avskyvärt. De skall straffas med döden, skulden för deras död är deras egen."

Tredje Mosebok, 24:16
    "Var och en som smädar Herrens namn skall straffas med döden, hela menigheten skall stena honom. Den som smädar Namnet, han må vara invandrare eller infödd, skall dödas."

Andra Mosebok, 31:15
    Sex dagar får arbete utföras, men på den sjunde dagen är det sabbat, en sabbatsvila helgad åt Herren. Var och en som utför något arbete på sabbatsdagen skall straffas med döden.

Där har du din bibel. Ord och inga visor.
    Gamla testamentet är åt helvete. Hej då som sagt, läs mitt inlägg på förra sidan.

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Gamla testamentet är åt helvete. Hej då som sagt, läs mitt inlägg på förra sidan.
    Haha jaha?! Det motbevisade ju helt klart ditt påstående om att det inte uppmuntras till våld i bibeln.
    För övrigt är det ju en del av att argumentera, att man tvingas ifrågasätta sina ståndpunkter och "tänja" på sin moral.

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Sidan 321 av 782 FörstaFörsta ... 221271311312313314315316317318319320321322323324325326327328329330331371421 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •