Ämne: Politik

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    Men kan inte betrakta vissa länders styrelseskick endast utifrån religion. Jag skulle vilja hävda att det har med politiska, kulturella och historiska omständigheter att göra. Trots detta är jag som sagt verkligen ingen anhängare av religion i största allmänhet. Att tala om någon muslimsk invasion är ju bara fullständigt barockt.
    Religion och kultur hänger inte ihop? Värderingar och synen på livet?
    Jag tror muslimer gärna uppfostrar sina barn enligt deras kultur och inte den som råder i Sverige.
    Varför är det det? Utvecklingen i USA som ex.?
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Varför inte kolla på ett exempel av ett land i europa som faktiskt redan har en muslimsk majoritet av befolkningen, Bosnien Hercegovina - en sekulär demokrati.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av svantee Visa inlägg
    Religion och kultur hänger inte ihop? Värderingar och synen på livet?
    Jag tror muslimer gärna uppfostrar sina barn enligt deras kultur och inte den som råder i Sverige.
    Varför är det det? Utvecklingen i USA som ex.?
    Jovars, det mesta hänger väl ihop på ett eller annat sätt.
    Men varför är just muslimer så farliga? Du tycker alltså på största allvar att det illavarslande att det föds så mycket muslimer och att många av de kommer till Europa? Du tycker att de ska stanna där dom hör hemma och fortsätta stena sina döttrar och spränga sig själva i luften, men inte förstöra våra stolta demokratiska traditioner? Man får lite såna vibbar.

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Varför ska man över huvud taget eftersträva någon slags homogen kultur i ett land?

Last.fm

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Jovars, det mesta hänger väl ihop på ett eller annat sätt.
    Men varför är just muslimer så farliga? Du tycker alltså på största allvar att det illavarslande att det föds så mycket muslimer och att många av de kommer till Europa? Du tycker att de ska stanna där dom hör hemma och fortsätta stena sina döttrar och spränga sig själva i luften, men inte förstöra våra stolta demokratiska traditioner? Man får lite såna vibbar.
    Inte just muslimer, men buddister hade ju varit "bättre" om man säger så.
    Ja det tycker jag.
    Varför kommer de sluta med hedersmord och annan skit bara för att de flyttar hit? Det har redan hänt många gånger så, varför ska de plötsligt sluta?
    Du är för öppna gränser va? Jag har för mig du hade en sådan länk, DET är barockt att tro att det ska fungera.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Ja det tycker jag.
    Varför kommer de sluta med hedersmord och annan skit bara för att de flyttar hit? Det har redan hänt många gånger så, varför ska de plötsligt sluta?
    Du är för öppna gränser va? Jag har för mig du hade en sådan länk, DET är barockt att tro att det ska fungera.
    Hej rasist! "Hedersmord och annan skit", det ägnar sig alltså en majoritet av muslimerna åt? Berätta mer.
    Tänk om jag skulle påstå att jag inte tycker om judar eftersom judar ägnar sig åt att stjäla andra länders mark och döda småbarn, det skulle bli ett jävla hallå. Men muslimer är det okej att tala om som en homogen grupp med vissa generella åsikter, varför?

Fri rörlighet borde väl vara ett ideal för alla som vill att människor i någon bemärkelse ska vara fria, även om det knappast skulle fungera att öppna alla gränser idag på en gång.

Last.fm

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Ja det tycker jag.
    Hur många gånger har det hänt? hedersmord är faktiskt mer en kulturell mellanöstern grej än religiös muslimsk grej. I mellanöstern så håller även kristna på med hedersmord.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Frågan är ju vad man menar med "muslimer" också. Alla som har troende föräldrar? Eller bara de som är fundamentalister? Eller blandar man ihop begreppen så totalt att man betraktar alla araber som muslimer?

Last.fm

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Hej rasist! "Hedersmord och annan skit", det ägnar sig alltså en majoritet av muslimerna åt? Berätta mer.
    Tänk om jag skulle påstå att jag inte tycker om judar eftersom judar ägnar sig åt att stjäla andra länders mark och döda småbarn, det skulle bli ett jävla hallå. Men muslimer är det okej att tala om som en homogen grupp med vissa generella åsikter, varför?

Fri rörlighet borde väl vara ett ideal för alla som vill att människor i någon bemärkelse ska vara fria, även om det knappast skulle fungera att öppna alla gränser idag på en gång.
    Kristna försvarar sällan mord med religion, muslimer gör det sällan, men det händer.
    Jag ska inte dra alla över en kam, det är klart jag förstår att de inte sysslar med det, inte alls många.
    Svara på min fråga, varför skulle de inte ta seden dit de kommer?

Ja, förvisso. Den som någonsin löser det...

Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Frågan är ointressant eftersom det är så försvinnande få som ägnar sig åt det, som du själv mycket riktigt påpekar. Dessutom tror jag inte att det har med religion att göra även om det kan verka så. Om man t.ex. vill utföra ett terrordåd kan det vara enkelt och bekvämt att åberopa religiösa skäl, men det handlar så gott som alltid om i grunden politiska skäl och ingenting annat.

Om muslimer i Sverige ägnar sig år hedersmord faller de under svensk lagstiftning, precis som du eller jag om vi mördar någon. Jag har då inte sett något förslag på undantag i lagen på den punkten p.g.a. religiösa skäl, har du?

Last.fm

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Hur många gånger har det hänt? hedersmord är faktiskt mer en kulturell mellanöstern grej än religiös muslimsk grej. I mellanöstern så håller även kristna på med hedersmord.
    Två i Sverige, plus de som aldrig uppdagas och/eller görs "snyggt" av mördarna.

Inom islam finns strikta regler om vad som är tillåtet (halal) och vad som är förbjudet (haram). Äktenskapsbrott och utomäktenskapligt sex (zina) är förbjudna handlingar. Den islamska lagen Shari'a, som baseras på Koranen, föreskriver dödsstraff genom stening för äktenskapsbrott för både kvinnor och män, men bara om det finns fyra vittnen till den sexuella akten. Motsvarande straff för ogifta kvinnor och män som haft utomäktenskapligt sex är 80 piskrapp. Islam tillåter inte att enskilda personer tar lagen i sina egna händer och själva bestraffar brottslingen.

Hur ska detta fungera i Sverige?
    Vem ska utföra straffen?

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Kristna försvarar sällan mord med religion, muslimer gör det sällan, men det händer.
    Jag ska inte dra alla över en kam, det är klart jag förstår att de inte sysslar med det, inte alls många.

Ja, förvisso. Den som någonsin löser det...
    Varför tror du att dom lämnar förtryckande teokratiska islamistiska diktaturer för västerländska sekulära demokratier?
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Frågan är ointressant eftersom det är så försvinnande få som ägnar sig åt det, som du själv mycket riktigt påpekar. Dessutom tror jag inte att det har med religion att göra även om det kan verka så. Om man t.ex. vill utföra ett terrordåd kan det vara enkelt och bekvämt att åberopa religiösa skäl, men det handlar så gott som alltid om i grunden politiska skäl och ingenting annat.

Om muslimer i Sverige ägnar sig år hedersmord faller de under svensk lagstiftning, precis som du eller jag om vi mördar någon. Jag har då inte sett något förslag på undantag i lagen på den punkten p.g.a. religiösa skäl, har du?
    Glöm inte bort vad vi diskuterade från början, om Sverige/Europa blir till stor del muslimskt, är det inte aktuellt med lagändringar då?
    För att passa majoriteten - muslimer.
    Senast redigerat av svantee den 2009-09-11 klockan 14:39.

Standard

De stater som är (eller har varit) hårt styrda av islam som överhuvud håller ju på att tappa greppet på hemmaplan. Se bara på Iran. Känns ganska otroligt att de då skulle kunna "ta över" något land som redan är sekulariserat. Det är ingen fara

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Varför tror du att dom lämnar förtryckande teokratiska islamistiska diktaturer för västerländska sekulära demokratier?
    Well, you got a point there...

Sidan 320 av 782 FörstaFörsta ... 220270310311312313314315316317318319320321322323324325326327328329330370420 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •