Ämne: Politik

Medlem Solitaires avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Varför har majoriteten rätt att bestämma över minoriteten?

Kan du verkligen inte argumentera bättre än så här?

Nej, inte "bör", "ska". Det är en stor skillnad.

Varför är det "trams"? För att du inte håller med? Klarar du inte av att bemöta det jag faktiskt skriver?

Är detta verkligen ditt enda argument? "Ingen tycker som du, därför behöver jag inte lyssna på dig"? Är det så illa ställt med din intellektuella kapacitet? Patetiskt är ett överbetyg.

Låt oss ta det från början. Din tes är "majoriteten har rätt att bestämma över individen". Varför det? Hur argumenterar du för den åsikten?
    okej låt oss ta det från början. Varför ska majoriteten bestämma?

vi har, för att förenkla det för dig, 100 personer.

3 har en åsikt
    17 har en annan
    22 har en 3dje
    8 har en 4de
    44 har en 5e
    6 har en 6e

vilken "grupp" anser du ska fatta ett gemensamt beslut? den som har 3? och varför är det i dina ögon rätt att 3 ska bestämma över 97 när det finns en överhängande majoritet som har kommit till ett demokratiskt beslut.

Hur i din värld ska man kunna se till varje enskild individ? utifrån dennes behov och önskemål när det finns 6,823,057,063 människor i världen och det ökar med ungefär 3 människor i sekunden om man räknar av hur många som samtidigt dör.

Är du galen på riktigt? varför är, i dina ögon, är en demokrati, ett samhälle där man hjälps åt och bygger upp en värld ihop, något fruktansvärt?

Ja pengar, pengar. Dina pengar. Känns som en viss figur i en film "my precious".

Standard

Citat Ursprungligen postat av Solitaire Visa inlägg
    Är du galen på riktigt? varför är, i dina ögon, är en demokrati, ett samhälle där man hjälps åt och bygger upp en värld ihop, något fruktansvärt?

Ja pengar, pengar. Dina pengar. Känns som en viss figur i en film "my precious".
    En demokrati kan mycket väl vara ett samhälle där majoriteten kör över minoriteten. Vad är det som är fint med det? Kan du svara på det? Och sen förklara varför en individ inte har rätt till sig själv och sina egna ägodelar. Och hur kan du få det till att en person som får vara i fred och sköta sitt eget från 99 personer blir till att 1 person kör över 99? Och vem är det som tänker på pengar som "my precious" när du sitter och propagerar för andras pengar som du minsann ska ha what so ever.

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Solitaire Visa inlägg
    okej låt oss ta det från början. Varför ska majoriteten bestämma?

vi har, för att förenkla det för dig, 100 personer.

3 har en åsikt
    17 har en annan
    22 har en 3dje
    8 har en 4de
    44 har en 5e
    6 har en 6e

vilken "grupp" anser du ska fatta ett gemensamt beslut? den som har 3? och varför är det i dina ögon rätt att 3 ska bestämma över 97 när det finns en överhängande majoritet som har kommit till ett demokratiskt beslut.
    Vem bestämmer var du ska gå och handla mjölk? Du!? Du är ju helt galen, tänk på att det finns över 6 miljarder människor som har en annan åsikt om var du ska handla mjölk, skiter du fullständigt i dem?!?!?!

Det var det enkla argumentet, på din egen nivå, nu kan vi göra det lite mer komplicerat: alternativet till att 51 bestämmer över 49 är inte att 49 bestämmer över 51, utan att var och en bestämmer över sig själv och ingen annan. Det är jag som bestämmer var jag ska handla min mjölk, och det funkar faktiskt alldeles utmärkt. Precis på samma sätt kan individer fatta beslut som rör dem själva utan att samtidigt bestämma över andra.

Du måste också tänka på att det inte finns någonting som heter kollektiva rättigheter. Om "majoriteten" får bestämma över "minoriteten" så innebär det att en samling individer har rätten att bestämma över en annan samling individer. Att de är fler är ovidkommande, resultatet blir fortfarande att individ A, B och C har rätt att bestämma över individ D och E, och varför det? Vad gör dem så speciella, varför har de rättigheter som D och E saknar? Hur motiverar du det?

Hur i din värld ska man kunna se till varje enskild individ? utifrån dennes behov och önskemål när det finns 6,823,057,063 människor i världen och det ökar med ungefär 3 människor i sekunden om man räknar av hur många som samtidigt dör.
    Det ska "man" inte. Vad du inte verkar begripa är att det inte finns något "system" som ser till att alla får som de vill, det är liksom inte det som är poängen. Att du har en ambition (?) betyder inte att den automatiskt uppfylls, eller ens att den ska uppfyllas automatiskt. Det betyder bara att du i en värld utan tvång har rätten att eftersträva den, och att ingen annan har rätten att begränsa dig. Detta så länge du inte med dina ambitioner går in för att begränsa andra, så klart.

När har jag sagt att jag är motståndare till samarbete?

När har jag nämnt något om detta? I vilket sammanhang och varför?

Säg att du har rätt, jag vill bara bestämma över mina egna pengar, och det gör mig till en girig person som bara tänker på mig själv. Okej. Dessa pengar har jag tjänat genom att arbeta, att jag äger dem är ett resultat av att jag har utfört ett arbete. Om du nu kallar mig girig för att jag inte vill dela med mig av dem pengar till dig och ge dem till dig utan att du lyfter ett finger för min skull, vad ska jag då kalla dig?

Bara en tanke...

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Man tror nästan att det är ett skämt.

Why? Immigration (tada!)

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Jag blir rädd på riktigt.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Erfaren medlem bcqs avatar
    Reg.datum
    Nov 2005

Standard

the world is changing?
    time to wake up?

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av svantee Visa inlägg
    Jag blir rädd på riktigt.
    Blir du rädd för den muslimska invasionen eller synsättet hos skaparna av klippet?
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Blir du rädd för den muslimska invasionen eller synsättet hos skaparna av klippet?
    För den muslimska invasionen, såklart.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

För den muslimska invasionen, såklart.
    Varför då?
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Varför då?
    Jag trivs väldigt bra med att Sverige har varit ett religionsfritt land, där de flesta inte är troende och därför påverkar inte det hur samhället styrs och ser ut.
    Se hur många muslimska länder ser ut, är det något som du vill leva i?

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Jag trivs väldigt bra med att Sverige har varit ett religionsfritt land, där de flesta inte är troende och därför påverkar inte det hur samhället styrs och ser ut.
    Se hur många muslimska länder ser ut, är det något som du vill leva i?
    Jag tror de flesta muslimer håller med dig om det, det är därför dom flyttar från Iran och hit. De vill ha religionsfrihet trots att dom är muslimer.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Jag tror de flesta muslimer håller med dig om det, det är därför dom flyttar från Iran och hit. De vill ha religionsfrihet trots att dom är muslimer.
    Okej. Vi får vänta och se, så kan du svara på ämnet om 30 år. Jag tror det får fler följder än vad du verkar tänka dig.

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

"Muslimsk invasion"

Hahaha.

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Erfaren medlem Sundance_Joels avatar
    Reg.datum
    Apr 2005

Standard

Men kan inte betrakta vissa länders styrelseskick endast utifrån religion. Jag skulle vilja hävda att det har med politiska, kulturella och historiska omständigheter att göra. Trots detta är jag som sagt verkligen ingen anhängare av religion i största allmänhet. Att tala om någon muslimsk invasion är ju bara fullständigt barockt.

Last.fm

Money doesn't talk, it swears

Sidan 319 av 782 FörstaFörsta ... 219269309310311312313314315316317318319320321322323324325326327328329369419 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •