Ämne: Politik

Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Det finns ingenting som säger att människor inte kan komma till felaktiga slutsatser. Det har jag varit inne på många gånger, man trodde exempelvis att jorden var platt utan att den var det, men det säger ingenting om huruvida man måste testa något eller ej för att kunna veta något om det. Det omöjliga är omöjligt, oavsett vad vi anser om saken.
    Påstår du att det är omöjligt att gå igenom en solid vägg?
    Mr Orange

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Jaha - men just här handlar det om hur någon uppfattar hans ton. Inte så objektivt med andra ord.

Ta fallet med ett annat uttalande som Göran Persson hackade lite på sin minister Nuder för. Det var något som helt objektivt kunde försvaras med, att Nuder sa att andra framställde 40-talister som ett köttberg, inte att han själv ville göra det. I politikens värld var det ändå ett klantigt uttalande som han blev rätt hånad för.
    Så är det, men det är ju trist om man inte ska kunna säga något utan att riskera att vantolkas. Om jag levde efter den devisen skulle jag aldrig skriva ett endaste ord om politik.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jago Visa inlägg
    Påstår du att det är omöjligt att gå igenom en solid vägg?
    Om vi säger så här: står du framför en 30 cm tjock cementvägg och säger att du ska gå genom den utan några som helst hjälpmedel eller med hjälp av några tricks så säger jag att nej, det kan du inte göra. Du behöver inte testa det för att jag ska vara säker på det.

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Om vi säger så här: står du framför en 30 cm tjock cementvägg och säger att du ska gå genom den utan några som helst hjälpmedel eller med hjälp av några tricks så säger jag att nej, det kan du inte göra. Du behöver inte testa det för att jag ska vara säker på det.
    Ok, logiskt resonemang säger att jag kan göra det. Så även tester om jag skulle testa det ett oändligt antal gånger. Därmed, både tester och logiskt resonemang krävs för att bevisa att någonting är möjligt/omöjligt.
    Mr Orange

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Ok, logiskt resonemang säger att jag kan göra det. Så även tester om jag skulle testa det ett oändligt antal gånger. Därmed, både tester och logiskt resonemang krävs för att bevisa att någonting är möjligt/omöjligt.
    Hur ser den logiken ut?

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Hur ser den logiken ut?
    Läs på om kvantmekanik.

Kort förklaring:

Atomers tillstånd/position är alltid osäkert, vid en viss tidpunkt kommer därför atomerna som bygger upp min kropp kunna tunnla förbi väggens atomer. Ett resonemang som baseras på bl.a. Heisenbergs osäkerhetsprincip. Och även bevisas genom experiment med elektronkanoner. Möjligt, men inte särskilt sannolikt.
    Ah, Fysik B.
    Mr Orange

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Läs på om kvantmekanik.

Kort förklaring:

Atomers tillstånd/position är alltid osäkert, vid en viss tidpunkt kommer därför atomerna som bygger upp min kropp kunna tunnla förbi väggens atomer. Ett resonemang som baseras på bl.a. Heisenbergs osäkerhetsprincip. Och även bevisas genom experiment med elektronkanoner. Möjligt, men inte särskilt sannolikt.
    Ah, Fysik B.
    Det intressanta här är ju: lever du efter den principen? Det är väldigt enkelt att påstå att man aldrig kan veta nånting om nånting, att verkligheten är en illusion, att vi inte kan tro på vad vi ser osv osv osv, men hur många är det som faktiskt lever på det viset? Försöker du ofta gå genom betongsväggar för att det finns en teori som säger att det är möjligt?

Obs också att detta bara är ett exempel, du kan testa det på vad du vill. Hur vet du att sängen du ska lägga dig i snart inte plötsligt förvandlas till en drake? Hur vet du att du inte kommer resa tillbaka i tiden om du somnar? Hur vet du att du inte kommer ha 10 meter långt hår när du vaknar imorn? Osv osv osv.

Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

Det finns ingenting som säger att människor inte kan komma till felaktiga slutsatser. Det har jag varit inne på många gånger, man trodde exempelvis att jorden var platt utan att den var det, men det säger ingenting om huruvida man måste testa något eller ej för att kunna veta något om det. Det omöjliga är omöjligt, oavsett vad vi anser om saken.
    Därför empiri, men när man en gång slagit fast hur det ligger till genom vetenskapliga försök behöver man inte upprepa dessa igen.
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)

& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Det intressanta här är ju: lever du efter den principen? Det är väldigt enkelt att påstå att man aldrig kan veta nånting om nånting, att verkligheten är en illusion, att vi inte kan tro på vad vi ser osv osv osv, men hur många är det som faktiskt lever på det viset? Försöker du ofta gå genom betongsväggar för att det finns en teori som säger att det är möjligt?

Obs också att detta bara är ett exempel, du kan testa det på vad du vill. Hur vet du att sängen du ska lägga dig i snart inte plötsligt förvandlas till en drake? Hur vet du att du inte kommer resa tillbaka i tiden om du somnar? Hur vet du att du inte kommer ha 10 meter långt hår när du vaknar imorn? Osv osv osv.
    Ah, men Oskar lille, det är fortfarande möjligt. Huruvida jag lever mitt liv efter den principen påverkar inte ett skeendes möjlighet att inträffa. Fokusera.
    Mr Orange

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Ah, men Oskar lille, det är fortfarande möjligt. Huruvida jag lever mitt liv efter den principen påverkar inte ett skeendes möjlighet att inträffa. Fokusera.
    Klart det gör, om du tror att du kan gå genom en cementvägg för att teorin säger så så borde du rimligen prova, men det gör du inte. Varför? Dessutom, igen, detta gäller generellt och inte specifikt.

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Klart det gör, om du tror att du kan gå genom en cementvägg för att teorin säger så så borde du rimligen prova, men det gör du inte. Varför? Dessutom, igen, detta gäller generellt och inte specifikt.
    För att sannolikheten inte är så stor att jag kommer lyckas.

Epistemologi precis som empiri bjuder inte på några absoluta sanningar. Båda är metoder för att avgöra hur sannolikt det är att något händer. Sannolikheten för att något kommer att hända är störst när man har påvisat det, gärna m.h.a epistemologi och empiri tillsammans, men framförallt empiri. Det är inte för inte vetenskap baseras på empiriska studier och inte enbart epistemologi.
    Mr Orange

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

För att sannolikheten inte är så stor att jag kommer lyckas.

Epistemologi precis som empiri bjuder inte på några absoluta sanningar. Båda är metoder för att avgöra hur sannolikt det är att något händer. Sannolikheten för att något kommer att hända är störst när man har påvisat det, gärna m.h.a epistemologi och empiri tillsammans, men framförallt empiri. Det är inte för inte vetenskap baseras på empiriska studier och inte enbart epistemologi.
    Men vad är då vetenskap? Är det vetenskapen som definierar filosofin eller tvärtom? Det är den stora frågan.

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Men vad är då vetenskap? Är det vetenskapen som definierar filosofin eller tvärtom? Det är den stora frågan.
    Fokusera. Du missar debatten om huruvida saker är möjliga eller omöjliga. Dags att sova nu tror jag.
    Mr Orange

Erfaren medlem -hulda-s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007

Standard

så du menar att filosofin kan påverka vetenskapen???
    Bara i ett samhälle som inskränker yttrandefriheten...
    and goddamn, I don't seem to have learned
    that a lady in need is guilty indeed...(Nina Persson)

& varje gång du möter min blick blir min värld en aning större
    varje gång du möter min blick hör jag ditt hjärta ge mig blod

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Fokusera. Du missar debatten om huruvida saker är möjliga eller omöjliga. Dags att sova nu tror jag.
    Nej, det gör jag inte.

Citat Ursprungligen postat av -hulda- Visa inlägg
    så du menar att filosofin kan påverka vetenskapen???
    Bara i ett samhälle som inskränker yttrandefriheten...
    Nej, det gör jag inte. Jag menar att vetenskapen måste rätta sig efter filosofin, inte tvärtom. Du kan inte bedriva vetenskap utan att först ha en vetenskapsfilosofi, däremot kan du filosofera utan att vetenskap.

Sidan 365 av 782 FörstaFörsta ... 265315355356357358359360361362363364365366367368369370371372373374375415465 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •