Ämne: Politik

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Viktigt att förstå är att snyltarna rättfärdigar ett beteende de redan har bestämt sig för att stå för. De vill piratkopiera eftersom det innebär att får konsumera något gratis, alla former av försvar är bara ursäkter. Den som verkligen ärligt och öppet resonerar kring frågan kommer ganska snart fram till att det inte är okej att snylta i stor skala.
    Det är det jag menar med:

Jag tycker inte att det där kopieringsargumentet håller. De har en upphovsrätt och det är viktigt att respektera den, om kultur skulle vara fri, vem skulle satsa helhjärtat på det då?

EDIT: Synd att Joel loggade ut, jag som var så förväntansfull...
    Senast redigerat av svantee den 2010-01-04 klockan 18:40.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mr. ? Visa inlägg
    Min signatur är ett citat från den herren.

Det är alltså okej att stjäla lite (det är inte ens lite) pengar från någon?
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av svantee Visa inlägg
    Det är det jag menar med:

Jag tycker inte att det där kopieringsargumentet håller. De har en upphovsrätt och det är viktigt att respektera den, om kultur skulle vara fri, vem skulle satsa helhjärtat på det då?

EDIT: Synd att Joel loggade ut, jag som var så förväntansfull...
    Precis, men nu tänker de "vad då, det finns ju massa kultur, jag skiter väl i de som kanske inte gör nån för att de inte får betalt. Egoistiska jävlar, de borde jobba gratis för min skull!", och så försöker de dribbla bort sig själva genom att svamla om kopiering och idéer som om en låt inte kräver någon arbetsinsats för att existera. Ju längre debatten pågick förra våren desto mer övertygad blev jag om den här omvända formen av logik: bestäm dig för en åsikt först, försök sedan motivera den och bli sur på din motståndare om det inte funkar. Lyckligtvis var det ju rätt många som gick över till rätt sida efter att ha läst i den där tråden.

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Precis, men nu tänker de "vad då, det finns ju massa kultur, jag skiter väl i de som kanske inte gör nån för att de inte får betalt. Egoistiska jävlar, de borde jobba gratis för min skull!", och så försöker de dribbla bort sig själva genom att svamla om kopiering och idéer som om en låt inte kräver någon arbetsinsats för att existera. Ju längre debatten pågick förra våren desto mer övertygad blev jag om den här omvända formen av logik: bestäm dig för en åsikt först, försök sedan motivera den och bli sur på din motståndare om det inte funkar. Lyckligtvis var det ju rätt många som gick över till rätt sida efter att ha läst i den där tråden.
    De verkar tänka detsamma med deras politiska åsikter.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

De verkar tänka detsamma med deras politiska åsikter.
    Ja, det är ju rätt lätt att göra det tyvärr. Man "känner" att något är rätt och när nån frågar varför kan man inte riktigt svara. Man borde börja i andra änden istället.

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Ja, det är ju rätt lätt att göra det tyvärr. Man "känner" att något är rätt och när nån frågar varför kan man inte riktigt svara. Man borde börja i andra änden istället.
    Jag gjorde så förut, men under den senaste tiden har jag läst mycket mer i denna tråden.
    Som sagt så blev jag mer liberal efter det!

Erfaren medlem Mr. ?s avatar
    Reg.datum
    Nov 2008

Standard

Det är alltså okej att stjäla lite (det är inte ens lite) pengar från någon?
    Nej, det är stöld. Piratkopiering är INTE stöld. Finns inget som visar att piratkopiering är lika med stöld. Inte ens att det är lika med förlorad försäljning. Det kan vara så, men det finns inga belägg för det.

Hade man kunnat ladda ner en bil så hade jag gjort det med, men jag skulle aldrig stjäla en, för det är stöld.
    "I was doing a lot of complaining about the ridiculous prices of CD. I called them out for being greedy fucking assholes. I didn't get a chance to check, has the price come down at all? Okay, well, you know what that means - STEAL IT. Steal away and give it to all your friends and keep on stealin'. Because one way or another these motherfuckers will get it through their head that they're ripping people off and that that's not right."

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jag gjorde så förut, men under den senaste tiden har jag läst mycket mer i denna tråden.
    Som sagt så blev jag mer liberal efter det!
    Jättekul att höra

Nej, det är stöld. Piratkopiering är INTE stöld. Finns inget som visar att piratkopiering är lika med stöld. Inte ens att det är lika med förlorad försäljning. Det kan vara så, men det finns inga belägg för det.

Hade man kunnat ladda ner en bil så hade jag gjort det med, men jag skulle aldrig stjäla en, för det är stöld.
    Här kan alla läsare studera en så kallad efterkonstruktion: Mr.? gillar tanken på att konsumera musik utan att betala. Hur ska han motivera det? Jo, han kommer på den geniala idén att eftersom man inte handgripligen tar en fysisk produkt från någon så är det inte stöld! Stöld är ju när man snor någonting, men artisten har sin musik kvar! Kalas!

Argumentet som sådant suger, och det beror på att det inte föregick ståndpunkten utan tvärtom: det uppstod som ett resultat av att Mr.? kände sig tvungen att motivera sitt snyltande.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Eller ja, om vi ska vara helt ärliga så var det ju inte så att Mr.? kom på det argumentet, han läste det nånstans och fann att det passade ihop med hans åsikter, så han använde det för att försvara den.

Reg.datum
    Nov 2008

Standard

Vilken tur att jag icke snyltar då.

"Only one thing is impossible for God: To find any sense in any copyright
    law on the planet."
    - Mark Twain
    Senast redigerat av Mr. ? den 2010-01-05 klockan 00:34.
    "I was doing a lot of complaining about the ridiculous prices of CD. I called them out for being greedy fucking assholes. I didn't get a chance to check, has the price come down at all? Okay, well, you know what that means - STEAL IT. Steal away and give it to all your friends and keep on stealin'. Because one way or another these motherfuckers will get it through their head that they're ripping people off and that that's not right."

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Och var hittar du några argument för piratkopiering på den länken? "Trent Reznor gör det, alltså måste det vara okej." Är det ditt argument?

"I'm not saying that I think OiNK is morally correct"

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Och var hittar du några argument för piratkopiering på den länken? "Trent Reznor gör det, alltså måste det vara okej." Är det ditt argument?

Och jag förstår fortfarande inte varför det blir moralisk försvarbart att piratkopiera bara för att det är svårt att formulera en fungerande upphovsrättslag.

Standard

Och jag förstår fortfarande inte varför det blir moralisk försvarbart att piratkopiera bara för att det är svårt att formulera en fungerande upphovsrättslag.
    Men du var väl inte seriös med att övervaka nätet som i Kina var en bra ide som Bono tycker?

Reg.datum
    Nov 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg

Nej det är inte mitt argument. Har jag sagt det? Googla så hittar du ganska mycket han har sagt.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ginger Fish Visa inlägg
    Men du var väl inte seriös med att övervaka nätet som i Kina var en bra ide som Bono tycker?
    Så klart inte, men jag gillar att han tar ställning mot snyltarna. Sen har han ju förstås fel vinkel på problemet.

Sidan 360 av 782 FörstaFörsta ... 260310350351352353354355356357358359360361362363364365366367368369370410460 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •