Ämne: Politik

Erfaren medlem
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sundance_Joel Visa inlägg
    Är det inte gratis att gå med? Allt för att gå fler medlemmar...
    japp det är gratis :3

Citat Ursprungligen postat av sofia747 Visa inlägg
    Vad har det med saken att göra?
    Är väl skitbra att det är gratis för då har man tex som fattig student/ungdom en chans att vara med.
    Precis!

Moderator sofia747s avatar
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av svantee Visa inlägg
    Okej. Det kanske vore något, skulle tro att jag kan lära mig ett och annat också.

Som en parentes: Om man inte vill utnyttjas av samhället tycker jag det är en bra idé att flytta ut i skogen och livnära sig själv.
    Det har jag ärligt funderat på att göra, en kortare tid. Efter att ha sett "Into the wild" som gav mig en riktig tankeställare. Därifrån min antimaterialism byggts på.
    Patetiskt som det kanske låter, men varför inte.
    Läs Doppler av Erland Loe annars.
    Jag älskar allt hon gör
    Baby jag tror jag är kär
    I taxin, i trappen, i hissen, i hallen, jag faller, jag faller

Fortare och fortare för varje andetag
    "Skölj ner rikligt med absint"

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Okej. Det kanske vore något, skulle tro att jag kan lära mig ett och annat också.

Som en parentes: Om man inte vill utnyttjas av samhället tycker jag det är en bra idé att flytta ut i skogen och livnära sig själv.
    Det har jag ärligt funderat på att göra, en kortare tid. Efter att ha sett "Into the wild" som gav mig en riktig tankeställare. Därifrån min antimaterialism byggts på.
    Patetiskt som det kanske låter, men varför inte.
    Klart man kan göra det, men varför egentligen? Varför ska andra människor inte kunna acceptera att man inte vill utnyttjas som en slav? Det betyder ju inte att man inte ingår i samhället, bara att man vill samarbeta på frivillig basis snarare än under pistolhot.

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Eller:

Boktipset presenterar "Skogsliv vid Walden" av Henry David Thoreau.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Klart man kan göra det, men varför egentligen? Varför ska andra människor inte kunna acceptera att man inte vill utnyttjas som en slav? Det betyder ju inte att man inte ingår i samhället, bara att man vill samarbeta på frivillig basis snarare än under pistolhot.
    Jo, men då krävs det en förändring. Som det ser ut idag fungerar det ju inte. Man kan inte säga: Nä jag vill bara jobba två timmar om dagen, efter klockan 13.00. Antingen är man med eller inte, betalar full skatt osv.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

"Men när jag låg där i ljungen några dagar senare och kände smärtan i höften och solen i ansiktet, insåg jag att min dotter hade rätt. Jag tycker inte om människor. Jag tycker inte om det de gör. Jag tycker inte om det de är. Jag tycker inte om det de säger."

Vackert. Det ska vara taget ur boken.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jo, men då krävs det en förändring. Som det ser ut idag fungerar det ju inte. Man kan inte säga: Nä jag vill bara jobba två timmar om dagen, efter klockan 13.00. Antingen är man med eller inte, betalar full skatt osv.
    Och en av anledningarna till att det inte går är att staten inte tillåter sådana anställningar hur som helst. Utan planekonomiska regler skulle vem som helst kunna göra (i stort sett) vad som helst för vem som helst, när som helst för vilken ersättning som helst. Gissa om det skulle öka eller minska sysselsättningen jämfört med idag.

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Och en av anledningarna till att det inte går är att staten inte tillåter sådana anställningar hur som helst. Utan planekonomiska regler skulle vem som helst kunna göra (i stort sett) vad som helst för vem som helst, när som helst för vilken ersättning som helst. Gissa om det skulle öka eller minska sysselsättningen jämfört med idag.
    Jo det förstår jag också, det är orealistiskt.

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Vi kan förväntas oss en film utifrån boken "Och världen skälvde". Med b.la. Angelina Julie. Den ska komma nu 2009 någon gång. Det blir något det Oskar.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Vi kan förväntas oss en film utifrån boken "Och världen skälvde". Med b.la. Angelina Julie. Den ska komma nu 2009 någon gång. Det blir något det Oskar.
    Det har det talats om i flera år, tvivlar på att det verkligen blir av... dessutom en nästan omöjlig bok att göra film av, tyvärr.

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Det har det talats om i flera år, tvivlar på att det verkligen blir av... dessutom en nästan omöjlig bok att göra film av, tyvärr.
    Jaha, tråkigt att höra. Jaså? Den hade kanske blivit en klassiker. Men nu ska vi inte bli OT här också...

Moderator sofia747s avatar
    Reg.datum
    Nov 2002

Standard

"Men när jag låg där i ljungen några dagar senare och kände smärtan i höften och solen i ansiktet, insåg jag att min dotter hade rätt. Jag tycker inte om människor. Jag tycker inte om det de gör. Jag tycker inte om det de är. Jag tycker inte om det de säger."

Vackert. Det ska vara taget ur boken.
    Låter som om det kommer från boken ja.
    Jag älskar allt hon gör
    Baby jag tror jag är kär
    I taxin, i trappen, i hissen, i hallen, jag faller, jag faller

Fortare och fortare för varje andetag
    "Skölj ner rikligt med absint"

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Jaha, tråkigt att höra. Jaså? Den hade kanske blivit en klassiker. Men nu ska vi inte bli OT här också...
    Ja, men det krävs ganska stora ingrepp i materialet för att det ska funka. Det skulle kunna bli bra, men också ganska dåligt.

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Ja, men det krävs ganska stora ingrepp i materialet för att det ska funka. Det skulle kunna bli bra, men också ganska dåligt.
    Det är en sådan filmatisering som antingen kan bli hur bra som helst eller katastrof. Finns väl en hel del exempel på sådana.

Erfaren medlem __Sjufyrasjus avatar
    Reg.datum
    May 2007

Standard

Ingen är "beroende" av en 52-tums-TV, men vad säger det egentligen? Absolut ingenting. Människan har i västvärlden lyckats undvika svält och misär, det mest grundläggande finns alltid tillgängligt, och varför då sätta sig ned och vara nöjd? Varför inte försöka vidareutveckla rikedomen? Jag fattar inte poängen med att klaga på att folk vill ha det lite bättre, vad är det för fel i det?
    Det jag menar är att vårat överflöd i vissa fall går ut över de länder som har det sämre. Visst att de får sälja grejer till oss och därmed tjäna pengar men vi är sjukt duktiga på att utnyttja billig arbetskraft. Jag tycker verkligen inte att man ska nöja sig utan man måste hela tiden sträva framåt för att samh. ska utvecklas (det gäller såklart inte bara producering av nya "onödiga" produkter). Och finns det ingen som köper det nya produkterna så stannar ju produktionen och därmed utvecklingen. Det finns alltid två sidor av ett mynt men just detta "problemet" ser jag inte som ett problem eftersom jag tycker att det funkar ganska bra som det är nu, därav mitt uttalande om att det är en onödig diskussion eftersom man inte kan göra något åt saken..
    Senast redigerat av __Sjufyrasju den 2009-06-02 klockan 22:00.
    Du är musiken

Blogg

Sidan 260 av 782 FörstaFörsta ... 160210250251252253254255256257258259260261262263264265266267268269270310360760 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •