Ämne: Politik

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av meneca Visa inlägg
    Jag tycker att det är ett jävligt underligt beteende att inte känna tacksamhet. Att gå runt och kräva tack (muntliga eller skriftliga?) låter lite udda, däremot att förvänta sig tacksamhet för utförd tjänst låter väldigt rimligt. Jag skulle våga gissa att 99,9% av alla människor jag har träffat i mitt liv fungerar så.
    Ja det är underligt att inte känna tacksamhet, det gör nog de flesta, men fatta grejen...hur många går fram till någon och säger "Hej! jag skulle bara vilja tacka dig för att ditt arbete bidrar mer till samhället än du själv tjänar på det". Man är inte otacksam bara för att man inte tackar någon.

Var det riktat mot mig? Förstår inte vad du menar.
    Det är riktat mot dig ifall du håller med om påståendena.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem menecas avatar
    Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Låter helt sjukt, så man får inte kalla höginkomsttagare svin bara för att dom betalar hög skatt hur dom än beter sig?
    Haha, klart att man kan kalla dem svin i andra hänseenden (om de begår vålsbrott exempelvis), men inte i egenskap av att de är rika, eftersom att det per automatik betyder att de bidrar extra mycket till vår välfärd, förutsatt att de betalar skatt förstås.

Seriöst, den här diskussionen känns vansinnig. Vad är det du inte förstår?

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Haha, klart att man kan kalla dem svin i andra hänseenden (om de begår vålsbrott exempelvis), men inte i egenskap av att de är rika, eftersom att det per automatik betyder att de bidrar extra mycket till vår välfärd, förutsatt att de betalar skatt förstås.
    Så har Velvet gjort det? har någon gjort det?
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Ja det är underligt att inte känna tacksamhet /.../
    Ja men, då är vi överens! Fantastiskt!

/.../ det gör nog de flesta,
    Jasså? Jag tvivlar på att LadyVelvet gör det med tanke på hur hon har uttryckt sig.

men fatta grejen...hur många går fram till någon och säger "Hej! jag skulle bara vilja tacka dig för att ditt arbete bidrar mer till samhället än du själv tjänar på det". Man är inte otacksam bara för att man inte tackar någon.
    Haha, jag fattar grejen!
    Nej, man är inte otacksam bara för att man inte aktivt tackar någon muntligt eller skriftligt... Allvarligt, har jag skrivit det?

Det är riktat mot dig ifall du håller med om påståendena.
    Håller med om vad?

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Så har Velvet gjort det? har någon gjort det?
    Ja, rikingar som röstar på alliansen och/eller inte skänker bort sitt överflöd är tydligen svin. Rikingar som redan finansierar största delen av vår välfärd, rikingar vi borde känna tacksamhet inför.
    Någon finansierar din välfärd -> du känner tacksamhet.
    Du kallar någon borgarsvin = du känner inte tacksamhet.

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Säg gärna till när vi är klara med det här sidospåret, för jag planerar att logga ut snart, men jag hänger kvar ett tag till om det är något mer jag bör förtydliga angående tacksamhet.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Ja, rikingar som röstar på alliansen och/eller inte skänker bort sitt överflöd är tydligen svin. Rikingar som redan finansierar största delen av vår välfärd, rikingar vi borde känna tacksamhet inför.
    Någon finansierar din välfärd -> du känner tacksamhet.
    Du kallar någon borgarsvin = du känner inte tacksamhet.
    Nu är du tillbaka där igen. Man får aldrig kalla borgare för svin, vad dom än gör, för att dom "bidrar med mer pengar till samhället" (generalisering).
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Säg gärna till när vi är klara med det här sidospåret, för jag planerar att logga ut snart, men jag hänger kvar ett tag till om det är något mer jag bör förtydliga angående tacksamhet.
    När du vill, det är bara något jag stör mig på i den här tråden, jag ser ofta folk kräva en massa tack hit och dit.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Nu är du tillbaka där igen. Man får aldrig kalla borgare för svin, vad dom än gör, för att dom "bidrar med mer pengar till samhället" (generalisering).
    Men please, det är väl ingen i tråden som har kallat någon för "borgarsvin" pga, för den politiska diskussion, helt irrelevanta illdåd?

Kallar man en rik moderat för "borgarsvin" för att han är rik och moderat, så värdesätter man uppenbarligen inte hans insats. Jag menar, moderaterna är knappast nyliberala utan förespråkar även de ett välfärdssamhälle (mindre utbyggt visserligen, men fortfarande ett välfärdssamhälle som bygger på omfördelning).

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

När du vill, det är bara något jag stör mig på i den här tråden, jag ser ofta folk kräva en massa tack hit och dit.
    Okej, och om det är något som jag verkligen stör mig på så är det otacksamma människor utan minsta respekt för andra människors arbetsinsatser.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Men please, det är väl ingen i tråden som har kallat någon för "borgarsvin" pga, för den politiska diskussion, helt irrelevanta illdåd?

Kallar man en rik moderat för "borgarsvin" för att han är rik och moderat, så värdesätter man uppenbarligen inte hans insats. Jag menar, moderaterna är knappast nyliberala utan förespråkar även de ett välfärdssamhälle (mindre utbyggt visserligen, men fortfarande ett välfärdssamhälle som bygger på omfördelning).
    Jag tror inte folk kallar borgare "borgarsvin" för att dom är rika, utan för deras åsikter. Ett "borgarsvin" behöver ju inte ens vara rik.

Okej, och om det är något som jag verkligen stör mig på så är det otacksamma människor utan minsta respekt för andra människors arbetsinsatser.
    Fair enough.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Jag tror inte folk kallar borgare "borgarsvin" för att dom är rika, utan för deras åsikter. Ett "borgarsvin" behöver ju inte ens vara rik.
    Ja, och då är vi där igen. Människor som kallar borgare för "borgarsvin" anser jag vara förbannat otacksamma, men det beror ju på att jag inte anser att man öht har rätt att leva på någon annans arbete mot dennes vilja.
    Att man kallar borgare (alliansen) för svin gör mig förbannad, då vi typ tillhör toppen av välfärdsligan och även den fattigaste svenska medborgaren (socialbidragstagaren) har en hög levnadsnivå, i alliansen Sverige.
    Otacksamma människor provocerar mig.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Ja, och då är vi där igen. Människor som kallar borgare för "borgarsvin" anser jag vara förbannat otacksamma, men det beror ju på att jag inte anser att man öht har rätt att leva på någon annans arbete mot dennes vilja.
    Att man kallar borgare (alliansen) för svin gör mig förbannad, då vi typ tillhör toppen av välfärdsligan och även den fattigaste svenska medborgaren (socialbidragstagaren) har en hög levnadsnivå, i alliansen Sverige.
    Otacksamma människor provocerar mig.
    Det där låter helt galet, kan man inte vara otacksam om man betalar hög skatt?
    Är det inte otacksamt om man endast ger en minimal del av företagets vinster till sina hårt arbetande anställda?
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Apr 2002

Standard

Det där låter helt galet, kan man inte vara otacksam om man betalar hög skatt?
    Vad menar du nu? Jag säger att man är otacksam om man spottar på dem som försörjer en.

Är det inte otacksamt om man endast ger en minimal del av företagets vinster till sina hårt arbetande anställda?
    Nej, det är inte otacksamt såvida det inte ingår något slags provisionssystem i den anställdas lön. Men visst kan arbetsgivaren känna tacksamhet gentemot sina anställda, precis som de anställda kan känna tacksamhet gentemot sin arbetsgivare, skillnaden är den att det är ett ömsesidigt och frivilligt utbyte, värde mot värde. I fallet skattefrågan som vi diskuterar handlar det om att en part tvingas arbeta för den andras räkning, utan motinsats.

Det jag hävdar är att man - om man är vettigt funtad - bör känna tacksamhet gentemot den människa som (tvingas) försörja en, utan att få något tillbaka. Då kan man bjuda på lite tacksamhet i form av vanligt hyfs (dvs, ge fan i att kalla vederbörande för borgarsvin exempelvis).

Nu börjar jag tröttna på den här diskussionen, den känns absurd, får diskutera vidare imorgon.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Vad menar du nu? Jag säger att man är otacksam om man spottar på dem som försörjer en.

Nej, det är inte otacksamt såvida det inte ingår något slags provisionssystem i den anställdas lön. Men visst kan arbetsgivaren känna tacksamhet gentemot sina anställda, precis som de anställda kan känna tacksamhet gentemot sin arbetsgivare, skillnaden är den att det är ett ömsesidigt och frivilligt utbyte, värde mot värde. I fallet skattefrågan som vi diskuterar handlar det om att en part tvingas arbeta för den andras räkning, utan motinsats.

Det jag hävdar är att man - om man är vettigt funtad - bör känna tacksamhet gentemot den människa som (tvingas) försörja en, utan att få något tillbaka. Då kan man bjuda på lite tacksamhet i form av vanligt hyfs (dvs, ge fan i att kalla vederbörande för borgarsvin exempelvis).

Nu börjar jag tröttna på den här diskussionen, den känns absurd, får diskutera vidare imorgon.
    Att hävda att borgare försörjer alla andra är löjligt, vi lever i en symbios, alla som hjälper till förtjänar tacksamhet. Att värdera mängden tacksamhet av hur mycket arbetet är värt tycker jag låter helt absurt.

Isåfall är det inte tacksamhet du vill att dom ska känna, du vill att dom ska känna skuld. Men jag tycker inte att dom ska känna ett dugg skuld eftersom borgarna själva är för skatt.

Borgare behöver inte ens vara rika, borgare är någon som stödjer alliansens politik.
    Sláinte Mhath!

Sidan 410 av 782 FörstaFörsta ... 310360400401402403404405406407408409410411412413414415416417418419420460510 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •