Ämne: Politik

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av svantee Visa inlägg
    Varför förespråkar du ditt ideal, då?
    När jag diskuterar politik försöker jag se till allas bästa, något som skulle hålla i längden.
    För att det är rätt, det bygger på en god princip. Det är först och främst inte möjligt att se till "allas bästa", och därtill är det inte moraliskt acceptabelt eftersom det kräver att man gynnar någon på någon annans bekostnad. Tror man på allas lika rätt så måste man också acceptera en princip som faktiskt bygger på den premissen och inte någon helt annan.

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    För att det är rätt, det bygger på en god princip. Det är först och främst inte möjligt att se till "allas bästa", och därtill är det inte moraliskt acceptabelt eftersom det kräver att man gynnar någon på någon annans bekostnad. Tror man på allas lika rätt så måste man också acceptera en princip som faktiskt bygger på den premissen och inte någon helt annan.
    Din "goda princip" kanske är till allas bästa?
    Moral är subjektivt, hur kan du då säga att det inte är moraliskt acceptabelt? Som om det vore en självklarhet.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Din "goda princip" kanske är till allas bästa?
    Ja det kan man väl säga.

Moral är subjektivt, hur kan du då säga att det inte är moraliskt acceptabelt? Som om det vore en självklarhet.
    http://forumet.kent.nu/showpost.php?...&postcount=247

Det där orkar jag faktiskt inte dra igen :P

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

http://forumet.kent.nu/showpost.php?...&postcount=247

Det där orkar jag faktiskt inte dra igen :P
    Eftersom den "objektiva moralen" kommer från erfarenheter, kan du ge mig något exempel på när den fortfarande var subjektiv?
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Eftersom den "objektiva moralen" kommer från erfarenheter, kan du ge mig något exempel på när den fortfarande var subjektiv?
    Alltså, den subjektivitet som finns inom moral är ju vars och ens uppfattning om vad som är god moral, precis som nån kan ha den subjektiva uppfattningen att jorden är platt eller ett gravitationen inte existerar. Fakta uppstår inte när människorna bestämmer sig för att ta reda på dem, de finns där hela tiden oberoende av åsikter och föreställningar. Frågan är ju om något blir gott bara för att någon tycker så. Läs gärna texten jag länkade till.

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Alltså, den subjektivitet som finns inom moral är ju vars och ens uppfattning om vad som är god moral, precis som nån kan ha den subjektiva uppfattningen att jorden är platt eller ett gravitationen inte existerar. Fakta uppstår inte när människorna bestämmer sig för att ta reda på dem, de finns där hela tiden oberoende av åsikter och föreställningar. Frågan är ju om något blir gott bara för att någon tycker så. Läs gärna texten jag länkade till.
    Du skrev att den objektiva moralen blir till efter tidigare subjektiva åsikter?
    Något i den stilen i alla fall. Jag läste ganska många stycken i din text, faktiskt.

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Du skrev att den objektiva moralen blir till efter tidigare subjektiva åsikter?
    Något i den stilen i alla fall. Jag läste ganska många stycken i din text, faktiskt.
    Nja, det är väl ungefär så här: människor har en fri vilja och kan därför ha vilken åsikt som helst om vad som är "god" moral, men i grund och botten finns det alltid ett basalt antagande om den mänskliga naturen. Säger någon att det är "gott" att förslava den ena för den andras vinning kan man alltid ställa frågan "varför det", och när personen förklarar det kan man återigen ställa frågan "varför det" osv i all oändlighet (enligt David Hume). Så finns det ett sådant basalt antagande om den mänskliga naturen som inte behöver försvaras, som direkt kan observeras? Tja, till slut måste man om man inte anser det erkänna att valet mellan liv och död i varje given situation är godtyckligt för varje enskild individ, dvs att livet inte har något värde gentemot döden. Det antar nästan alla implicit att det faktiskt har, att livet är värt något och att man därför bör försöka leva, och därifrån kan man resonera sig fram till vad som faktiskt hjälper mänsklig överlevnad och vad som inte gör det. Det som är gott är det som ger liv, och bildar därför grunden för den objektiva moralen.

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Vad tycker de nyliberala om allemansrätten?
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Nja, det är väl ungefär så här: människor har en fri vilja och kan därför ha vilken åsikt som helst om vad som är "god" moral, men i grund och botten finns det alltid ett basalt antagande om den mänskliga naturen. Säger någon att det är "gott" att förslava den ena för den andras vinning kan man alltid ställa frågan "varför det", och när personen förklarar det kan man återigen ställa frågan "varför det" osv i all oändlighet (enligt David Hume). Så finns det ett sådant basalt antagande om den mänskliga naturen som inte behöver försvaras, som direkt kan observeras? Tja, till slut måste man om man inte anser det erkänna att valet mellan liv och död i varje given situation är godtyckligt för varje enskild individ, dvs att livet inte har något värde gentemot döden. Det antar nästan alla implicit att det faktiskt har, att livet är värt något och att man därför bör försöka leva, och därifrån kan man resonera sig fram till vad som faktiskt hjälper mänsklig överlevnad och vad som inte gör det. Det som är gott är det som ger liv, och bildar därför grunden för den objektiva moralen.
    Vet du vad som erbjuder liv åt folket? Det solidariska samhället ; )

Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Vet du vad som erbjuder liv åt folket? Det solidariska samhället ; )
    Jag har aldrig varit och kommer aldrig vara motståndare till solidaritet, jag förstår bara inte vara någon ska ha rätten att vara "solidarisk" med mina pengar.

Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Så vidrigt att se hur miljökonferensen går åt helvete och likadant med jordens befolkning...
    Enbart för att Tyskland, EU och Sverige tar sitt ansvar
    medan USA och Kina spyr ut dynga som vanligt.
    Hej då planeten Tellus all about it!
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Embrace Visa inlägg
    Så vidrigt att se hur miljökonferensen går åt helvete och likadant med jordens befolkning...
    Enbart för att Tyskland, EU och Sverige tar sitt ansvar
    medan USA och Kina spyr ut dynga som vanligt.
    Hej då planeten Tellus all about it!
    Amerikanisering av det svenska språket.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Amerikanisering av det svenska språket.
    Dags att lägga Dylanfyllan på hyllan...

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Man kan alltid lita på demokratiska Israel:
    http://www.guardian.co.uk/world/2009...rvested-organs
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Man kan alltid lita på demokratiska Israel:
    http://www.guardian.co.uk/world/2009...rvested-organs
    Verkligen inte.
    Så vidrigt beteende.

Sidan 357 av 782 FörstaFörsta ... 257307347348349350351352353354355356357358359360361362363364365366367407457 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •