Ämne: Politik

Erfaren medlem bcqs avatar
    Reg.datum
    Nov 2005

Standard

"Jag tror inte på det parlamentariskasystemet."
    Vad i helvete ska det betyda?
    Anarki?

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Skrev en tenta idag. Hade inte pluggat nåt men det behövdes inte, för han som satt framför mig kunde allt och jag kopierade bara hans svar. Det är helt okej, han förlorar ju inget, han har sin kunskap kvar, och produktionskostnaden stod jag för. Det var mitt arbete som gjorde att svaren hamnade på papperet, han skapade dem inte. Man kan inte ta patent på en idé, och hans kunskap är bara en idé. Jag snor den inte om jag kopierar den. Dessutom hade jag ändå inte tänkt plugga, så lärarna som rättar kan inte påstå att det är orättvist att jag får bra poäng, och om de vill sätta stopp för sån kunskapskopiering måste de sätta varenda skrivande i enskilda salar. Så kan de inte göra, det skulle ju likna Sovjet eller nån annan diktatur. Det skulle kränka min personliga integritet om nån kontrollerade mig medan jag skrev tenta.

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Just det, det var den tekniska lösningen "glasögon" som gjorde att jag kunde se hans svar. Vad ska de göra, förbjuda folk att ha glasögon? Man kan inte stoppa utvecklingen på det sättet, det vore diktatoriskt.

Erfaren medlem svantees avatar
    Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Bra anekdoter Oskar. Det är uppenbarligen befängt att tänka så.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av bcq Visa inlägg
    "Jag tror inte på det parlamentariskasystemet."
    Vad i helvete ska det betyda?
    Anarki?
    Jag tolkar det på det viset.
    Personen i fråga tycker väl det är fel att en minoritet ska bestämma över en majoritet.
    I swear by my Life and my love of it that I will never live for the sake of another man, nor ask another man to live for the sake of mine.

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Illegal fildelning är inte stöld, det är typ marknadsförd upphovsrättskränkning utan profit.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Utan profit? De får produkten gratis.

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Vem bestämmer vad som ska kunna upphovsrättsskyddas och inte? vi skulle kunna upphovsrättskydda mycket mer saker om vi ville.
    Sláinte Mhath!

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Illegal fildelning är inte stöld, det är typ marknadsförd upphovsrättskränkning utan profit.
    Hur får du det till utan profit? eller förklarar du bara vad det är enligt lag och inte på riktigt?

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av svantee Visa inlägg
    Utan profit? De får produkten gratis.
    Ja det är upphovsrättskränkningen, att "de" får produkten gratis. Men de delar vidare produkten utan att ta betalt för det, så det är ingen marknadsförd upphovsrättskränkning med profit.
    Sláinte Mhath!

Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ginger Fish Visa inlägg
    Hur får du det till utan profit? eller förklarar du bara vad det är enligt lag och inte på riktigt?
    Vad är det på riktigt då?
    Sláinte Mhath!

Standard

Vad är det på riktigt då?
    Det man kopierar utan att betala som egentligen kostar är profit.

Reg.datum
    Jun 2006

Standard

Men de delar vidare produkten utan att ta betalt för det, så det är ingen marknadsförd upphovsrättskränkning med profit.
    Nej, det är i och för sig sant! Fast det betyder att upphovsrättshavaren går miste om pengar.
    Eller tänker du att pengarna kommer in på annat vis, eftersom piraterna är så snälla att marknadsföra deras verk?

Standard

Citat Ursprungligen postat av svantee Visa inlägg
    Nej, det är i och för sig sant! Fast det betyder att upphovsrättshavaren går miste om pengar.
    Eller tänker du att pengarna kommer in på annat vis, eftersom piraterna är så snälla att marknadsföra deras verk?
    Att de går miste om pengar är väl inte hela sanningen skulle jag vilja påstå. Däremot tjänar den som kopierar produkten på kopieringen eftersom den får ett värde gratis som är värdesatt till X. Denna profit får kopieraren mot skaparens vilja, vilket är det moraliska felet. Så ser jag det i alla fall.

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Mr. ? Visa inlägg
    Nej det är inte mitt argument. Har jag sagt det? Googla så hittar du ganska mycket han har sagt.
    Du tillfrågades hur du kunde försvara illegal fildelning. Ditt svar var då:
    Fråga herr Trent Reznor, han har rätt bra insikt.
    När du då ombads att länka till något han sagt om illegal fildelning så presenterade du alltså den länk som jag kommenterade. Därmed antog jag att du på nåt sätt gav den länken för att försvara illegal fildelning. Därför svarade jag dig att jag inte kunde hitta ett enda försvar för piratkopiering i den tråden.

Om du vill försvara fuldelning med Reznors argument så bör du också redogöra för hans argument, inte bara be den som ifrågasätter dig att Googla!

Nej, identitetsstöld är stöld, kopiering är inte stöld.
    Varför det? Du blir ju inte av med något när jag kopierar din identitet. Sharing is caring, du vet.

För upphovsrätten är precis som patent, förlegat.
    På vilket sätt?

Sidan 362 av 782 FörstaFörsta ... 262312352353354355356357358359360361362363364365366367368369370371372412462 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •