Ämne: Politik

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Vet inte vart ogästvänlighet kom in i bilden eller har med saken att göra.
    Men nej, svenskar är ofta(re) lite stängda av sig.
    Ibland föredrar jag det, ibland föredrar jag det äckliga genomskinligt falska uppsmajlade mottagande man får i tex Usa.
    Som en sådan som alltid gått "min egen väg" och sagt och gjort precis som jag velat uppväxt i en småstad blir ju förstås "jantebeteendet" segt.
    Men helt ärligt finns det precis lika mycket jantelag i småstäder i Usa, Tyskland, Italien eller vart som helst.
    Och att skylla inställningen till nedladdning på jante och sossesverige tror jag inte alls stämmer. Eller att det skulle vara en särskilt svensk inställning iaf, om det inte handlar om att många människor i sverige faktiskt hanterar tekniken för att vi med en sådan bredd väldigt länge har varit världsledande gällande internet och kunskapen runt det.
    Kanske tack vare sossesverige?!
    Jag skyller inte nedladdningen på jante, men jag tror att den där attityden gentemot andra och deras rättigheter kan härstamma från att individen har varit så politiskt och kulturellt förtryckt under så lång tid i det här landet. Jag tror att ambitionerna att skapa ett kollektivistiskt samhälle alltid får den motreaktionen, och att den i stora drag blir negativ just som ett sätt för folk att hävda sig på ett överdrivet sätt. Det handlar mer om respekt än något annat.

Erfaren medlem Embraces avatar
    Reg.datum
    Aug 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Jag skyller inte nedladdningen på jante, men jag tror att den där attityden gentemot andra och deras rättigheter kan härstamma från att individen har varit så politiskt och kulturellt förtryckt under så lång tid i det här landet. Jag tror att ambitionerna att skapa ett kollektivistiskt samhälle alltid får den motreaktionen, och att den i stora drag blir negativ just som ett sätt för folk att hävda sig på ett överdrivet sätt. Det handlar mer om respekt än något annat.
    Respekt är definitivt just det som saknas.
    Drygheten hos moderater respektive sossar och deras helt onödigt korkade
    sätt att anklaga samt spela ut varandra förtär allt som fortfarande
    kunde vara riktigt bra med detta land.
    Möts istället på en gyllene medelväg och gör någonting konstruktivt.
    KAPITÄN EUROPA - Die Erste Arkengel
    http://www.thejohnsongalleries.com/i...%20Michael.jpg

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Det där med kulturellt förtryck är svårt.
    Jag har vistats mycket i många typer av länder och jag tror ärligt talat sverige kulturellt är ett av världens mest mångfaciterade(stavas det så?) länder.
    Många "liberala" länder lider av precis samma kulturella förtryck genom en oerhörd bristfällig mångfald.
    Och sen, vad är ett "politiskt förtryck"? När folket röstat fram och genomfört det själva? Det är väl du som säger "människorna vet alltid sitt eget bästa själva"?
    Jag kan hålla med om att vi på många sätt levt lite väl tryggt/tryckt i sverige och varit begränsade, ändå är vi ett av de minst begränsade länder på hela jorden. Hur mycket sossesamhälle vi än har haft kan man om man haft vilja och idéer ha kunnat förverkliga dessa utan större problem alls. T.o.m i ett sossesamhälle är det främst individen själv som sätter sina egna gränser.

Och när vi ändå är inne på detta måste man ju bara älska Benny Andersson:
    "Ja man betalar mycket skatt i det här landet, men då betyder det väl att man har råd med det?!"
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Standard

Jag tror att det snarare beror på grund av dålig insikt och kunskap (och kanske intellekt och lathet).
    Eller bara egoism.
    Den kulturella och politiska historien tror jag har väldigt lite med det här att göra.

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av j.nny Visa inlägg
    Jag tror att det snarare beror på grund av dålig insikt och kunskap (och kanske intellekt och lathet).
    Eller bara egoism.
    Den kulturella och politiska historien tror jag har väldigt lite med det här att göra.
    Snabbt utkastade slarvåsikter har blivit vanligare med internet. Åsikterna fanns förut men kommunikationen är effektivare.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Snabbt utkastade slarvåsikter har blivit vanligare med internet. Åsikterna fanns förut men kommunikationen är effektivare.
    Ursäkta?
    Förklara gärna vad du menar.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av j.nny Visa inlägg
    Ursäkta?
    Förklara gärna vad du menar.
    Det jag skrev. Jag citerade dig för att jag tycker du har rätt
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    Det jag skrev. Jag citerade dig för att du hade en poäng.
    Jag uppfattade det som att du syftade på mig.
    Någon har läst lite för mycket bra böcker lite för länge på kvällarna...

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Haha, det är verkligen inte fel - med bra böcker alltså.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Medlem MrHenkos avatar
    Reg.datum
    May 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av The Plague Visa inlägg
    Och när vi ändå är inne på detta måste man ju bara älska Benny Andersson:
    "Ja man betalar mycket skatt i det här landet, men då betyder det väl att man har råd med det?!"
    Jagade inte masen honom för inte så längesedan för att han smusslade undan rikedomar i off shore-banker?

Erfaren medlem The Plagues avatar
    Reg.datum
    May 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Jagade inte masen honom för inte så längesedan för att han smusslade undan rikedomar i off shore-banker?
    Jo det har säkert förekommit...
    "It is impossible to achieve the aim without suffering"

---John G. Bennett

Erfaren medlem Ett öde värre än dödens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av MrHenko Visa inlägg
    Nä det var ju hans kollega Björn Ulvaeus.

Erfaren medlem Clive_Burrs_grannes avatar
    Reg.datum
    Jul 2007

Standard

Citat Ursprungligen postat av Ett öde värre än döden Visa inlägg
    Nä det var ju hans kollega Björn Ulvaeus.
    Är det någon som på allvar vet vem som är vem utav dem?

Erfaren medlem Ett öde värre än dödens avatar
    Reg.datum
    Oct 2007

Standard

Haha. Förmodligen inte. Båda har ju skägg numera. Fast det kanske bara är en som har glasögon. Eller?

Sidan 263 av 782 FörstaFörsta ... 163213253254255256257258259260261262263264265266267268269270271272273313363763 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •