Ämne: Politik

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Citat Ursprungligen postat av Oskar Visa inlägg
    Ideologiskt och idealistiskt: nej, självlart inte. Det som bekymrar mig är som sagt vilket syfte de som gapar om folkrätt och individens rättigheter egentligen har. Varför är man så intresserad av att försvara bin Ladens rätt till en rättslig prövning? I teorin är det lite som att vara motståndare till monarkin, en självklarhet, men omständigheterna gör det svårare. bin Laden hade själv förklarat krig mot USA och visste vilka villkor som gällde, och det är väldigt lätt för svenskar att sitta vid sina datorer och tycka att de borde gjort det ena eller det andra. Ingen av oss var där, och det ska vi nog vara väldigt glada över.
    Det stämmer förstås, men samtidigt ska man vara försiktig med ursäkten "det är krig", mycket har förlåtits av den ursäkten.
    Hade USA fångat in Bin Laden så hade det antagligen varit omöjligt att ge honom en rättvis rättegång, men bara för att man inte kan ge någon en rättvis rättegång ger det oss rätten att skippa den? det blir en svår fråga som USA ville undvika och av praktiska skäl valde att avrätta honom direkt, det är vad jag tror. Sedan hade Bin Laden som sagt antagligen aldrig gett upp, det förenklade saken för USA.
    Sláinte Mhath!

Erfaren medlem Oktjabrjs avatar
    Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Ideologiskt och idealistiskt: nej, självlart inte. Det som bekymrar mig är som sagt vilket syfte de som gapar om folkrätt och individens rättigheter egentligen har. Varför är man så intresserad av att försvara bin Ladens rätt till en rättslig prövning? I teorin är det lite som att vara motståndare till monarkin, en självklarhet, men omständigheterna gör det svårare. bin Laden hade själv förklarat krig mot USA och visste vilka villkor som gällde, och det är väldigt lätt för svenskar att sitta vid sina datorer och tycka att de borde gjort det ena eller det andra. Ingen av oss var där, och det ska vi nog vara väldigt glada över.
    När stater gapar om folkrätt och individens rättigheter har de oftast ett annat syfte. När någon gör det i debattfora kan du nog utgå från att de uttrycker sin rena åsikt.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Det stämmer förstås, men samtidigt ska man vara försiktig med ursäkten "det är krig", mycket har förlåtits av den ursäkten.
    Hade USA fångat in Bin Laden så hade det antagligen varit omöjligt att ge honom en rättvis rättegång, men bara för att man inte kan ge någon en rättvis rättegång ger det oss rätten att skippa den? det blir en svår fråga som USA ville undvika och av praktiska skäl valde att avrätta honom direkt, det är vad jag tror. Sedan hade Bin Laden som sagt antagligen aldrig gett upp, det förenklade saken för USA.
    Jag tänker att det snarare hade varit en större fjäder i hatten att fånga honom om man ska se det rent PR-mässigt, och jag tror inte att navy seals är så oprofessionella att de sätter sina känslor framför uppdraget. Samtidigt lär de ju så klart inte ha gått in för att göra precis allt i sin makt för att han inte skulle dödas, och varför skulle de? Jag tycker inte att "det är krig" varken kan eller ska användas som en ursäkt, men det faktum att detta under lång tid har varit en krigssituation gör att förutsättningarna ändras något.

Citat Ursprungligen postat av Oktjabrj Visa inlägg
    När stater gapar om folkrätt och individens rättigheter har de oftast ett annat syfte. När någon gör det i debattfora kan du nog utgå från att de uttrycker sin rena åsikt.
    Som sagt, du har aldrig varit intresserad av individens rättigheter, men när det gäller Usama bin Laden är du plötsligt väldigt tydlig med att försvara honom. Det är lite märkligt och hänger så klart ihop med sammanhanget: min fiendes fiende är min vän.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Som sagt, du har aldrig varit intresserad av individens rättigheter, men när det gäller Usama bin Laden är du plötsligt väldigt tydlig med att försvara honom. Det är lite märkligt och hänger så klart ihop med sammanhanget: min fiendes fiende är min vän.
    Förlåt, jag glömde att det inte går att diskutera med ett troll.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem Myrpous avatar
    Reg.datum
    Feb 2008

Standard

Ny bild på snubben, möjligen fake:

Varning för känsliga!
    Sláinte Mhath!

Adam K.
    Guest

Standard

Förlåt, jag glömde att det inte går att diskutera med ett troll.
    Alltså nu kanske det är fånigt att jag försvarar Oskar, men herregud, kan inte folk skärpa sig och faktiskt bemöta det han skriver istället? Nej, jag har inte följt med i alla turer hit och dit, men nånstans tycker jag att det räcker. Även om du inte håller med om det Oskar skriver är det ju knappast rätt att anklaga honom för att trolla. Det borde ju snarare vara rätt uppenbart att han inte gör det!

Om man inte kan bemöta det han skriver på ett sakligt sätt, strunta då i att svara, alternativt erkänn att han kanske har en poäng. Att svara så som du svarade nyss leder ju absolut ingenstans.

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Adam K. Visa inlägg
    Alltså nu kanske det är fånigt att jag försvarar Oskar, men herregud, kan inte folk skärpa sig och faktiskt bemöta det han skriver istället? Nej, jag har inte följt med i alla turer hit och dit, men nånstans tycker jag att det räcker. Även om du inte håller med om det Oskar skriver är det ju knappast rätt att anklaga honom för att trolla. Det borde ju snarare vara rätt uppenbart att han inte gör det!

Om man inte kan bemöta det han skriver på ett sakligt sätt, strunta då i att svara, alternativt erkänn att han kanske har en poäng. Att svara så som du svarade nyss leder ju absolut ingenstans.
    Jag anser att han trollar i och med att han kommer med ogrundade påhopp på folk - även i situationer när de inte har diskuterat med honom innan.

MEn du har rätt. Jag behövde så klart inte svara på det sista, även om det är normalt att visa att man läser hans svar på ens eget svar till honom.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Erfaren medlem Oskars avatar
    Reg.datum
    Aug 2002

Standard

Citat Ursprungligen postat av Adam K. Visa inlägg
    Så länge folk ser det du ser (tack) tar jag bara hans påhopp som ett bevis för att jag har rätt, eller iaf mer rätt än han.

Erfaren medlem Jagos avatar
    Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Jag håller med Oskar och Adam i bin Laden-fallet. Att påstå att det är mord känns mest efterblivet. Det jag skulle kunna tänka mig att ifrågasätta är USA's rätt att utföra en polisiär/militär insats i ett annat land utan det landets vetskap. Rent juridiskt är det fel, men praktiskt har jag svårt att se någon annan möjlig lösning, då de inte gärna kunde meddela ISI eller den pakistanska polisen då de misstänkte mullvadar.
    Mr Orange

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Jago Visa inlägg
    Jag håller med Oskar och Adam i bin Laden-fallet. Att påstå att det är mord känns mest efterblivet. Det jag skulle kunna tänka mig att ifrågasätta är USA's rätt att utföra en polisiär/militär insats i ett annat land utan det landets vetskap. Rent juridiskt är det fel, men praktiskt har jag svårt att se någon annan möjlig lösning, då de inte gärna kunde meddela ISI eller den pakistanska polisen då de misstänkte mullvadar.
    Menar du att det är efterblivet att tro att det kan ha ingått i planen, att döda honom? Det är det det handlar om, att möjligheten finns att det var en utomrättslig avrättning, mord eller whatever du vill kalla det.

Enligt mig handlar diskussionen om oskyldighetspresumtion och motstånd mot dödsstraff. Jag förstår inte hur man kan störa sig på att någon tar upp dessa två saker som viktiga - och det är vad jag tycker att du, Adam och Oskar gör, stör er på dessa saker, alternativt på de som försvarar dessa saker.
    Senast redigerat av Oktjabrj den 2011-05-03 klockan 22:39.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Menar du att det är efterblivet att tro att det kan ha ingått i planen, att döda honom? Det är det det handlar om, att möjligheten finns att det var en utomrättslig avrättning, mord eller whatever du vill kalla det.
    Well, det är svårt att bevisa det eller hur. Det var väl du som ville låta oskyldiga vara oskyldiga tills motsatsen har bevisats?

Bra artikel om juridiken i insatsen: http://www.dn.se/nyheter/varlden/had...doda-bin-ladin
    Mr Orange

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Well, det är svårt att bevisa det eller hur. Det var väl du som ville låta oskyldiga vara oskyldiga tills motsatsen har bevisats?

Bra artikel om juridiken i insatsen: http://www.dn.se/nyheter/varlden/had...doda-bin-ladin
    Jag har inte heller påstått att det var en avrättning, bara att det kan ha varit det. Artikeln vi diskuterade här i början, av Hanna Wagenius, sa inte heller att det var mord - däremot att det kunde vara det och att det därmed är fel (för liberaler inte minst, enligt henne) att fira bin Ladins död (med betoning på hans "död", alltså inte det eventuella framsteget i kampen mot terrorismen som inte är särskilt tydligt).

Har läst det där redan.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Sep 2008

Standard

Jag har inte heller påstått att det var en avrättning, bara att det kan ha varit det. Artikeln vi diskuterade här i början, av Hanna Wagenius, sa inte heller att det var mord - däremot att det kunde vara det och att det därmed är fel (för liberaler inte minst, enligt henne) att fira bin Ladins död (med betoning på hans "död", alltså inte det eventuella framsteget i kampen mot terrorismen som inte är särskilt tydligt).

Har läst det där redan.
    Hon har en grym rubrik på artikeln om hon menar att det skulle kunna vara annat än mord.

Ociviliserat att hylla mordet på bin Ladin
    Sedan följer hon upp i texten med att kalla dödandet för ett brott mot mänskliga rättigheter 2 gånger och till sist menar hon att han har diskvalificerats från rättssystemets prövning.

Det låter inte som att hon låter oskyldiga vara oskyldiga tills motsatsen har bevisats.
    Mr Orange

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Hon har en grym rubrik på artikeln om hon menar att det skulle kunna vara annat än mord.

Sedan följer hon upp i texten med att kalla dödandet för ett brott mot mänskliga rättigheter 2 gånger och till sist menar hon att han har diskvalificerats från rättssystemets prövning.

Det låter inte som att hon låter oskyldiga vara oskyldiga tills motsatsen har bevisats.
    Då tycker jag att du lägger ord i hennes mun. Hon resonerar kring vad som hade varit mer korrekt, än att de som de nu gjorde, avsiktligt eller inte, dödade bin Ladin. Häng sedan inte upp dig på rubrik för den har hon sannolikt inte konstruerat själv!

Jag tycker inte att hon anklagar någon utom de liberaler som hon upplever jublar över att OBL dog i aktionen.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Reg.datum
    Feb 2005

Standard

Citat Ursprungligen postat av Myrpou Visa inlägg
    Inte? . . .
    Precis tvärtom ju. Hon ser ju bin Ladin som värd en rättegång precis som alla andra misstänkta brottslingar.
    Ba-ba-da-ba-da-ba-di-di

Sidan 717 av 782 FörstaFörsta ... 217617667707708709710711712713714715716717718719720721722723724725726727767 ... SistaSista

Behörigheter för att posta

• Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •